ni
door nitram49 Jun 16, 2021 om 11:54
Geldzaken & recht

Muizenoverlast door bouwkundige gebreken

Op de vliering van onze huurwoning horen wij regelmatig muizen over het plafond van gipskartonplaten lopen en op de slaapverdieping stinkt het bijna altijd.
Ook van mijn buren hoor ik dat zij regelmatig muizen op de vliering horen lopen.
De muizen kunnen op de vliering komen omdat de meeste open stootvoegen in de voor-, achter en zijgevels breder zijn dan de volgens de Bouwvoorschriften voorgeschreven maximale breedte van 10 mm en omdat de binnespouwmuur van de voor en achtergevel op de vliering ontbreekt,
De muizen kunnen dus via de te brede open stootvoegen in de spouw komen en via de spouw komen ze op de vliering.
Mijn verhuurder (Woningbouwstichting) reageert om mijn klachten met de mededeling: het is bij ons geen beleid om muizen te bestrijden.
Naar aanleiding van mijn vraag aan het "Juridisch loket" ontving ik het volgende antwoord:
Het bestrijden van ongedierte is voor rekening van de huurder voorzover daaraan geen noemenswaardige kosten verbonden zijn en voorzover de aanwezigheid van dit ongedierte geen gevolg is van de bouwkundige situatie van de woonruimte.Dit is vastgelegd in het zogeheten Besluit Kleine Herstellingen.

Mijn verhuurder reageert niet meer op mijn e-mails.
Het "Juridisch Loket" adviseert om kontakt op te nemen met mijn rechtsbijstandsverzekering, maar die hebben wij niet.
Procederen tegen de verhuurder kan een kostbare zaak worden en de verhuurder heeft "diepe zakken" die gevuld worden door ons, de huurders.
Hoe verder?

7045 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2021 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, aan muizen doet de verhuurder niets. U zult voor de openingen heel fijn gaas of iets dergelijks moeten aanbrengen, ook in de stootvoegen als die te breed zijn, zodat ze niet meer binnen kunnen komen.

Donuts
door Donuts - Jun 16, 2021 om 12:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het Juridisch Loket heeft volkomen gelijk. Je zult zelf in actie moeten komen. Met purschuim kun je te grote openingen zelf dicht gooien. (En nee, dat beetje purschuim wat je daarvoor nodig hebt, is niet schadelijk.) Dicht gooien met muurvuller e.d. kan ook natuurlijk.

gajnieuw
door gajnieuw Jun 16, 2021 om 13:36
37 Antwoorden / 0 Vragen

Purschuim werkt inderdaad goed. Maar het advies van ongediertebestrijding wat wij kregen was. Maak alle gaten dicht met fijn ijzergaas en doe er dan purschuim op, in, tussen. Dan komen ze gegarandeerd niet binnen. Je kunt voor kleinere gaten ook van die ijzeren schuursponzen gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 16, 2021 om 15:04
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Vraagsteller geeft als reactie van juridisch loket aan: 'voorzover de aanwezigheid van dit ongedierte geen gevolg is van de bouwkundige situatie van de woonruimte' en volgens Ts zou dat wel zo zijn.:-) Uiteraard is het dan wel de vraag of dat inderdaad zo is.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 18, 2021 om 18:42
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De constructie aanpassen met Pur mag niet...  is huurhuis, niet van jou.
De metalen sponzen  mag wel.. is verwijderbaar.

Maar samen met meerdere buren gemeentelijke Ratten en Muizen bestrijders  vragen.
1 huis oplossen helpt niet,  alle huizen in blok moet je doen.

sw
door swat1500 - Jun 16, 2021 om 12:07
3774 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is of de muizen uitsluitend op de door u geschetste wijze op de vliering kunnen en zijn gekomen.
Vraag is ook of "te brede" stootvoegen een "bouwkundig gebrek" zijn.
U zult dat eerst moeten uitzoeken voordat u aan procederen kunt gaan denken.

panter22
door panter22 - Jun 16, 2021 om 12:09
6599 Antwoorden / Vragen

Ga naar een tuincentrum of bouwmarkt en koop het sterkste muizengif. Muizenvallen met pindakaas werkt ook.
Het is niet leuk, maar als je niets doet, dan krijg je steeds meer muizen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 16, 2021 om 12:12
2040 Antwoorden / Vragen

Als ik iets heb geleerd van mijn 'food' tijd is dat ongedierte overal komt waar ze eten vinden. (Dat en dat als je er één ziet zitten er tien, twee twintig, drie dertig etc) Begin alle bronnen van voedsel te verwijderen en zorg dat je buren dat ook doen, neem een kat of twee, sluit openingen af en wellicht is het geen gek idee er eens een professionele bestrijder bij te halen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 16, 2021 om 12:31
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Procederen heeft geen enkele zin als vaststaat dat huurders zelf voor de muizenbestrijding moeten zorgen.
misschien heeft u iets aan deze link:

https://debestrijdingsbrigade.nl/

ni
door nitram49 - Jun 16, 2021 om 12:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Naar aanleiding van jullie antwoorden:
Volgens bouwbesluit is de mximale breedte van een open stootvoeg 10 mm; bij ons varieert dat van 10 to 20 mm.
Mijn eigen voor- en achtergevel heb ik voorzien van "Bijenbekjes" (zie bijlage), maar dat heeft weinig zin als de buren dat niet doen omdat de spouw doorloopt.
Door het ontbreken van de binnenmuren (binnenspouwblad) van de voor- en achtergevel staat de spouw dus in open verbinding met de vliering.
Afdichten van de spouwen zou een optie kunnen zijn, maar wel met het risico op vochtproblemen door minder ventilatie van de spouwen en door doorslaand vocht dat aan de binnenkant van de buitenmuur (buitenspouwblad) in de spouw naar beneden loopt.
Muizenvallen, verjagers en gif zijn en worden gebruikt.

gajnieuw
door gajnieuw - Jun 16, 2021 om 13:38
37 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een idee om ongediertebestrijding te bellen. Vaak is die gratis vanuit de gemeente. Die kunnen heel goed vertellen wat er gedaan moet worden en wat je kunt doen. Muizen in huis is niet fijn. Wij hebben ze zelf ook gehad.
De ongediertebestrijding heeft toen ons hele huis nagelopen zelfs advies gegeven voor andere ongewenste medebewoners. Hadden een beginende wespennest op zolder.
Of de verhuurder hier aansprakelijk voor is weet ik juridisch gezien niet.

panter22
door panter22 - Jun 16, 2021 om 14:25
6599 Antwoorden / Vragen

Ken je dit artikel?
Een muis kan nog door 10 mm, dus met eisen van de woningstichting dat de stootvoegen 10 mm worden, schiet je niet veel op.
https://ekksol.nl/staalwol-tegen-muizen-ratten-en-ander-ongedierte
Er zal vast wel ergens goedkoper staalwol te vinden zijn, maar een voorbeeld:
https://www.allestegenongedierte.nl/mouse-rat-stop-staalwol-200gr.html?id=229599972&utm_source=google_shopping_nl&utm_medium=cpc&utm_term=44144-229599972&gclid=CjwKCAjwwqaGBhBKEiwAMk-FtHfgUK1-GlSX3w9kkcEwvCOVVMBZdHL4zAO0aQbK3Uk1EF0UQZzqLhoCWvkQAvD_BwE

gerbera
door gerbera - Jun 16, 2021 om 14:36
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als de slaapverdieping stinkt moet er wel een flink aantal muizen over het plavond aan de wandel zijn. Zelf ook eens getrippel tussen mijn woonkamer plavond, oorzaak was de kaaswinkel op de andere hoek die besloot te sluiten. Het probleem opgelost met perpermuntolie waar muizen een verschrikkelijke hekel aan hebben. Daar waar mogelijk wattenstaafjes, gedrenkt in de olie, tussen de vloer bovenverdieping gestoken en bij de CV leiding kon een theezakje met wat druppels olie tussen de vloer. FF een paar dagen volgehouden en de muizen zijn pleite, ruikt ook nog lekker die olie. Gebruik het overigens ook in mijn tuinkas waar de muizen mijn spinaziezaad opvraten dus ik mijn vitaminen miste, sinds de theezakjes in de kas had ik nu al vroeg in het jaar spinazie, en lekker dat die was en nog is want stiekem wat in de vriezer bewaard.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 16, 2021 om 15:15
16827 Antwoorden / 202 Vragen

In aanvulling op al gegeven reacties:
1.Hoe dan ook dient er bij iedere Corperatie (Woningbouwstichting) een huurdersbelangenorganisatie te zijn waar u met uw vraag terecht kunt en die dan een bemiddelende rol kunnen spelen. Deze HBO's zijn normaliter ook (collectief voor de huurders/leden) lid van de woonbond.

2. Ongetwijfeld is bij uw Gemeente een dienst zich zich bezig houdt met bestrijden resp. adviseren m.b.t. overlast van ongedierte. Tevens zal men ook een afdeling hebben waar men kan nagaan of uw woning inderdaad niet voldoet aan hetgeen in het bouwbesluit (of bouwvergunning) is gemeld.

3. Zo u inderdaad zou willen procedereun behoeft dat helemaal niet zo kostbaar te zijn omdat u mogelijk via het juridischloket een toevoeging kunt krijgen van een advocaat. Indien op basis van info die u van uw Gemeente ontvangt (evt. zelf GGD) kunt u nagaan of een ingebreke stelling zinvol is en kunt u hoe dan ook beginnen met deze https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ die u op dat moment allen nog de kosten van aangetekend verzenden met zich meebrengt. (https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/)  en wacht het antwoord af.

Begin met het benaderen van het bestuur van uw Huurdersbelangen Organisatie en betrokken Gemeentelijke afdeling. En herhaald, overweeg dan welke actie u gaat ondernemen.

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2021 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dus beter beginnen met het asnbrengen van fijn metaal gaas op die vliering? Een bedrijf inschakelenis zinloos, want dan gaan de muizen even naar uw buren en komen later weer terug.

Plafondplaten loshalen, muizenkeutels en eventuele lijkjes verwijderen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 16, 2021 om 18:34
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte chte Nitram,

Ik raad u aan om even te informeren bij de Woonbond, de bewonerscommissie (als die er is) of de plaatselijke afdeling van de SP.

Uw woningbouwvereniging is wel erg gemakzuchtig om het op de huurders af te schuiven.

Welke woningbouwvereniging heeft u?

gerbera
door gerbera - Jun 16, 2021 om 22:22
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet hoe u aan die 10 mm komt maar dit is geheel afhankelijk van het aantal stenen wat per oppervlakte gebruikt wordt. Een stootvoeg moet minimaal 2 mm zijn en voor een max is niets gesteld dit is geheel afhankelijk van de maat het aantal stenen die in de rij passen. Muizen die via de stootvoeg binnen komen betekend dus dat ze van de straat komen en omhoog moeten klimmen, en dat doen ze als er wat te halen valt. In normale gevallen wordt de onderste stootvoeg in de 5e rij aangebracht maar eerder lijkt het mij dat ze via een niet afgeschermde ventilatieopening binnen komen. loop die eens na en kijk of de roosters nog goed zijn. Overigens bestaan er speciale roostertje die in een stootvoeg geplaatst kunnen worden

mo
door mof - Jun 18, 2021 om 11:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u wilt dat de woningbouwstichting de zaken op hun kosten aanpakt dan zult u moeten aantonen dat de gebreken in de bouwkundige staat de aanleiding zijn voor de muizenoverlast en dat
om die reden u niet als huurder de muizen kan bestrijden. Die komen dan steeds weer terug. Dan worden de kosten dus wel noemenswaardig. Echter, u zult tegen de woningbouw moeten procederen, of beter, het hele huizenblok dat last heeft.
Misschien heeft uw buurman of zo wel een rechtsbijstandsverzekering?

vo
door vogelhuis - Jun 18, 2021 om 13:07
6 Antwoorden / 0 Vragen

alles met staalwollen schuursponsen  dichtstoppen. Dit helpt zeker weten. bij Hornbach of de action.

jo
door joskaa - Jun 18, 2021 om 13:26
80 Antwoorden / 44 Vragen

Purschuim is geen oplossing: daar vreten muizen zich binnen een minuut doorheen. Gewoon schuursponsjes (even op maat knippen) in de muurvoegen stoppen en regelmatig nalopen. Vooral in het begin zie je dat ze deze er bij sommige voegen in of uit geduwd hebben.
Op zolder/vliering zou je een paar stukken karton kunnen neerleggen: in het midden chips erop en daarom heen  een brede strook niet droogbare lijm smeren; de uiteinden van het karton drooglaten en een soort van 'spoortje chips' naar het midden maken. De muizen blijven aan de lijm kleven en gaan van de stress binnen een paar minuten dood.  Niet prettig maar werkt wel; muizen (pis en keutels)  zijn slecht voor je gezondheid dus vooruit maar.

jo
door joskaa - Jun 18, 2021 om 13:40
80 Antwoorden / 44 Vragen

sorry ik typte schuurspons maar moet natuurlijk zijn : STAALWOL  ze zijn er in verschilde diktes  bij iedere bouwmarkt

sira
door sira - Jun 18, 2021 om 14:55
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Neem een kat
I found the mouse | Katje katten, Grappige dieren, Grappige huisdieren

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2021 om 15:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen
sira
door sira Jun 18, 2021 om 23:00
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn kat bestrijdt ze ook op natuurlijke wijze :-))

aurora1
door aurora1 Jun 19, 2021 om 15:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, maar een kat neem je in de regel in de eerste plaats voor de lol en omdat je het leuke beesten vindt en niet als nutsvoorziening, werkdier....

1paul
door 1paul - Jun 18, 2021 om 16:04
3134 Antwoorden / 0 Vragen

als u eraf wilt en u denkt te weten dat de stootvoegen de oorzaak zijn dan zult u ALLE buren langs moeten en iedereen verzoeken die voegen af te dekken met een ventielatierooster of iets dergelijks, als alleen u dit doet heeft het totaal geen zin....