jo
door johannake Sep 14, 2015 om 10:25
Geldzaken & recht

Munten van 1 en 2 eurocent

Laatst was ik bij een Action filiaal en daar weigerde ze mijn twee cent munten en 1 cent munt aan te nemen. 'dat mogen wij niet aannemen' zei de kassière. Dit is toch raar. Ze mogen afronden, oké. Maar als ik een bedrag eindigend op 5 cent moet betalen en ik doe dit contant met munten van 2 cent en 1 cent dan kunnen ze dat toch niet weigeren? Het is toch een wettig betaalmiddel.
Mag dit zo maar? Ik hoorde laatst van iemand dat een Jumbomedewerker het ook weigerde.

10271 56 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 14, 2015 om 10:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo johannaha,

Ja, alhoewel dat misschien vreemd overkomt mogen ze dat wel weigeren.
Het moet wél aangegeven staan.
Zo zie je bij sommige winkels stickers bij de kassa met daarop geld afgebeeld met een kruis erdoor. De winkelier hoeft het geld dat is doorgekruist niet te accepteren.

Briefpapier of kleingeld
Hoewel Nederlandse bankbiljetten en munten wettige betaalmiddelen zijn, kan niemand verplicht worden om deze te accepteren. Zo weigeren sommige winkels niet alleen bepaald kleingeld, ook coupures van 100 euro of hoger worden vaak geweigerd. Dit laatste is vaak om veiligheidsredenen.
(Bron:Jurofoon)

Lees ook bij deze/dezelfde vraag.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2015 om 11:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, zoals al gezegd en verwezen door Edrick3, zo is het al jaren. Dus alleen bij Aldi en Lidl (en sommige kleine zelfstandigen) moeten we er maar mee leren leven. Ik heb een hele pot van die muntjes, die je wel aan goede doelen kan schenken. En bij de meeste apotheken en andere zaken staan een soort collectebussen: daar kan men de muntjes ook kwijt. Ik ben zo "vals" om er ook een zootje in de pot van de kapper te mikken, lossen zij het maar op. Vooral "als mijn haar niet goed zit"; krijgen ze een hele mikmak van die losse 1 en 2 cent muntjes. ? Ik weet het, niet netjes!

costnix
door costnix - Sep 14, 2015 om 11:59
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In de tijd van de peseta en de lire kreeg je snoepjes in plaats van het kleingeld. Helaas was het éénrichtingsverkeer. Je kon niet met snoepjes betalen :-(

imanuela
door imanuela - Sep 14, 2015 om 13:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 14 sep 2015, 11:58

Als je even had gegoogeld, had je het antwoord ook geweten.

Wat een kortzichtige reactie! Niet iedereen is even handig met zoeken op internet.

ja
door janobc - Sep 14, 2015 om 13:36
20 Antwoorden / 5 Vragen

Naar aanleiding van de reactie van tenormin: je kunt die kleine muntjes inderdaad verzamelen in een pot voor goede doelen of slechte kappers, maar je kunt die pot ook meenemen naar een bankfiliaal met een telmachine. Daar kiep je de pot in de machine en wordt al het groot en klein muntgeld automatisch geteld en bijgeschreven op jouw rekening.

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2015 om 13:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=janobc schreef op maandag 14 sep 2015, 13:36]Naar aanleiding van de reactie van tenormin: je kunt die kleine muntjes inderdaad verzamelen in een pot voor goede doelen of slechte kappers, maar je kunt die pot ook meenemen naar een bankfiliaal met een telmachine. Daar kiep je de pot in de machine en wordt al het groot en klein muntgeld automatisch geteld en bijgeschreven op jouw rekening.

Ja, dat is waar, alleen vergeet u erbij te vermelden dat dit ook (behoorlijk) wat kost tegenwoordig. Dan moet je echt wel heel erruug veel centjes hebben wil het de moeite waard zijn.

mahadma
door mahadma - Sep 14, 2015 om 14:29
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Als grensbewoner ervaar ik dat ik alleen nog bij de Aldi 1 en 2 cent muntjes krijg, verder NERGENS meer, ja, over de grens. Dus ontvang ik wisselgeld in België kan ik dat weer bij de Aldi kwijt. maar dit wordt al jaaaaaren zo gedaan, die afronding.

mahadma
door mahadma - Sep 14, 2015 om 14:33
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Sinds 1 september 2004 Kilk HIER is dit van toepassing.

mi
door minekenijman - Sep 14, 2015 om 14:38
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wel eens nagedacht hoeveel producten er zijn die op 0,09 eurocent eindigen/ geprijsd ?
Uiteindelijk wordt er flink , in de massa ,verdiend door de kleine munten te weigeren. Worden wel gemaakt maar mogen niet worden gebruikt. Kan echt niet zijn om veiligheidsredenen.

me
door mein33 - Sep 14, 2015 om 14:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=johannake schreef op maandag 14 sep 2015, 10:25]Laatst was ik bij een Action filiaal en daar weigerde ze mijn twee cent munten en 1 cent munt aan te nemen. '.

Klaarblijkelijk gaat er ineens een hele wereld in het Nederlandse betalingsverkeer voor u open.
Bijna alle winkeliers in Nederland, ruim 99,9%. werkt al een generatie lang met deze afrondingsmethode.
Bij Aldi en Lidl kunt u er overigens nog wel mee betalen.

Cookies
door Cookies - Sep 14, 2015 om 14:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=minekenijman schreef op maandag 14 sep 2015, 14:38]Wel eens nagedacht hoeveel producten er zijn die op 0,09 eurocent eindigen/ geprijsd ?
Uiteindelijk wordt er flink , in de massa ,verdiend door de kleine munten te weigeren.

Dan koop je 3 producten die eindigen op een 9 en verdien je 2 eurocenten. Wauw! Pinnen, misschien wel eens van gehoord?

wo
door wolfje7 - Sep 14, 2015 om 15:41
11 Antwoorden / 1 Vragen

Je gaat gewoon de grens over, Duitsland, en lever daar je 1 en 2 cent in. Heb het ook al een x bij Jumbo gehad dat ik alles precies contact betaalde 6,98 maar moesten 7,00 euro hebben omdat ze dat altijd zo deden. Als ik pin betaal ik dit bedrag ook. Gewoon inleveren bij de bank is een optie.

mi
door minekenijman - Sep 14, 2015 om 16:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 14 sep 2015, 14:42][quote=minekenijman schreef op maandag 14 sep 2015, 14:38]Wel eens nagedacht hoeveel producten er zijn die op 0,09 eurocent eindigen/ geprijsd ?
Uiteindelijk wordt er flink , in de massa ,verdiend door de kleine munten te weigeren.

Dan koop je 3 producten die eindigen op een 9 en verdien je 2 eurocenten. Wauw! Pinnen, misschien wel eens van gehoord?

mi
door minekenijman - Sep 14, 2015 om 16:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 14 sep 2015, 14:42][quote=minekenijman schreef op maandag 14 sep 2015, 14:38]Wel eens nagedacht hoeveel producten er zijn die op 0,09 eurocent eindigen/ geprijsd ?
Uiteindelijk wordt er flink , in de massa ,verdiend door de kleine munten te weigeren.

Dan koop je 3 producten die eindigen op een 9 en verdien je 2 eurocenten. Wauw! Pinnen, misschien wel eens van gehoord?

Nee....nooit van gehoord

mo
door mof - Sep 14, 2015 om 16:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mogen ze. Net zo als ze 100 en 200 en 500 euro biljetten mogen weigeren.

Mocht vroeger ook al. Iedereen is vrij welk geld hij wel of niet aanneemt. Wettig betaalmiddel betekent alleen
Dat het door de staat gegarandeerd wordt. De waarde althans

joost12
door joost12 - Sep 14, 2015 om 16:18
52 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat mogen ze niet weigeren, lees het stukje maar eens wat" mahadma" als link er bij heeft gezet, dat ze het afronden moeten we maar mee leven maar je mag gerust 10 x 1 euro centen neer leggen als jij 10 euro centen moet betalen, het is nog steeds een wettig betaal middel

Cookies
door Cookies - Sep 14, 2015 om 16:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=joost12 schreef op maandag 14 sep 2015, 16:18]Nee dat mogen ze niet weigeren, lees het stukje maar eens wat" mahadma" als link er bij heeft gezet, dat ze het afronden moeten we maar mee leven maar je mag gerust 10 x 1 euro centen neer leggen als jij 10 euro centen moet betalen, het is nog steeds een wettig betaal middel

Ja, het is een wettig betaalmiddel, maar geen enkele winkelier is verplicht 1 of 2 eurocenten te accepteren.

Overigens is dat artikel van mahadma meer dan 10 jaar oud en gaat het meer om afronden dan om betalen met 1/2 eurocenten.

zoekster
door zoekster - Sep 14, 2015 om 17:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik kreeg laatst centen terug bij C&A in Amsterdam. Ik stond paf.

me
door mein33 - Sep 14, 2015 om 17:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 14 sep 2015, 17:13]Ik kreeg laatst centen terug bij C&A in Amsterdam. Ik stond paf.

En de kassière was heel blij dat ze er, voor het opmaken van de kas, weer vanaf was. ;-))

edrick3
door edrick3 - Sep 14, 2015 om 17:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@joost12,

.....je mag gerust 10 x 1 euro centen neer leggen als jij 10 euro centen moet betalen, het is nog steeds een wettig betaal middel .....
Het is weliswaar een wettig betaalmiddel, maar dat betekent niet dat een winkelier dat moet aannemen. Dat kan hij zélf beslissen.
Zie de 1e reactie!

diumenge
door diumenge - Sep 14, 2015 om 17:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=minekenijman schreef op maandag 14 sep 2015, 14:38]Wel eens nagedacht hoeveel producten er zijn die op 0,09 eurocent eindigen/ geprijsd ?
Uiteindelijk wordt er flink , in de massa ,verdiend door de kleine munten te weigeren. Worden wel gemaakt maar mogen niet worden gebruikt. Kan echt niet zijn om veiligheidsredenen.
Ben dat nog nooit tegengekomen in de detailhandel en verder ook nergens, producten die op 0,09 eurocent zijn geprijsd. Artikelen die zijn geprijsd op 0,09 euro of 9 eurocent op het einde dan weer wel, maar ik begrijp dat u liever heeft dat ze die op 0,10 euro of 10 eurocent afronden zodat u meer kan betalen?

door 1953 - Sep 14, 2015 om 17:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Men moet het vooraf kenbaar maken dat er afgerond wordt en dat de munten 1 & 2 cent niet wordt aangenomen, net zoals de bankbiljetten € 200 & € 500 niet wordt aangenomen.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 14, 2015 om 19:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Johannake,
wat een goede vraag !
Gelukkig zijn hier veel deskundigen die alles van centen weten.
Wat best grappig is : de centenvraag en Action is hier al heel vaak behandeld.
Gewoon inkloppen : centen en action.
En wat filmt mijn verbazingbluffing ?
Dezelfde vraag werd behandeld op 26 mei 2008++3 januari 2010++1 februari 2010++20 juli 2011++10 april 2012++31 augustus 2013 en 15 mei 2015.
Johannake al jaaaaren beantwoorden kundigen dit soort vragen.
Gewoon ff koekelen, dan weet u gelijk hoe het zit.

van leyden
door van leyden - Sep 14, 2015 om 20:01
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 14 sep 2015, 17:56]Men moet het vooraf kenbaar maken dat er afgerond wordt en dat de munten 1 & 2 cent niet wordt aangenomen, net zoals de bankbiljetten € 200 & € 500 niet wordt aangenomen.

Ook zonder bordje,
Zelf meegemaakt bij de kijkshop, een klant wilde betalen met 100 euro en dat mocht niet.
Maar er hing nergens een bordje, dat haalde ze pas later onder de toonbank tevoorschijn, was per ongeluk zei ze.
Caissiere zei nog doodleuk dat iedereen ook wel wist dat je niet met 100 euro kon betalen en de klant vertrok onverrichterzake. Wisselen bij de bank denk ik.

Bordjes? Ja an me hoela/

(vroeger kon je overal met de vuurtoren en nu is 100 euro al niet eens meer mogelijk)

van leyden
door van leyden - Sep 14, 2015 om 20:02
1289 Antwoorden / 17 Vragen

betalen moet er nog tussen.

van leyden
door van leyden - Sep 14, 2015 om 20:07
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 14 sep 2015, 17:38]@joost12,

.....je mag gerust 10 x 1 euro centen neer leggen als jij 10 euro centen moet betalen, het is nog steeds een wettig betaal middel .....
Het is weliswaar een wettig betaalmiddel, maar dat betekent niet dat een winkelier dat moet aannemen. Dat kan hij zélf beslissen.
Zie de 1e reactie!

Zie mijn reactie>kopergeld stelselmatig weigeren en wisselgeld afronden naar boven, anders politie bellen.

van leyden
door van leyden - Sep 14, 2015 om 20:12
1289 Antwoorden / 17 Vragen

In Duitsland maken ze er echt wel politiewerk van als ze niet zouden kunnen betalen met kopergeld.
Ordnung MUB sein.

Daarom doen de winkeliers het daar niet.

diumenge
door diumenge - Sep 14, 2015 om 20:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tja, we zitten hier nu eenmaal niet in Duitsland. Je bent er zo hoor Van Leyden, ondanks de opnieuw ingevoerde controles.

van leyden
door van leyden - Sep 14, 2015 om 21:14
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 14 sep 2015, 20:29]Tja, we zitten hier nu eenmaal niet in Duitsland. Je bent er zo hoor Van Leyden, ondanks de opnieuw ingevoerde controles.

We zijn er al
Wij zijn Duitsland 2.

Moet je maar eens opletten>> alles wat Duitsland wel of niet doet, doen wij ook.
Echt alles! zelfs de grenscontroles....

(behalve dan met het kopergeld)

wimmi20
door wimmi20 - Sep 14, 2015 om 22:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=van leyden schreef op maandag 14 sep 2015, 20:07

Zie mijn reactie>kopergeld stelselmatig weigeren en wisselgeld afronden naar boven, anders politie bellen.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 14, 2015 om 22:41
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vanleyden,
de politie bellen voor een paar centen ?
U wordt uitgelachen door de centralist.
Die zegt tegen haar collega : we hebben er weer 1, luister je mee ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==

=van leyden schreef op maandag 14 sep 2015, 20:07

Zie mijn reactie>kopergeld stelselmatig weigeren en wisselgeld afronden naar boven, anders politie bellen.[/quote:

wa
door walsum107 - Sep 14, 2015 om 23:57
54 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt. De meeste winkels accepteren deze muntjes niet.. De Aldi wel, anderen weet ik niet. Het blijft een wettig betaalmiddel, maar het bedrijfsleven denkt daar soms ander over. Dus naar de Aldi, let wel dit is zeker geen promotie voor dit bedrijf. Er zijn veel betere supers maar ik wil geen voorkeur uitspreken, dat is niet fair.

door 1953 - Sep 15, 2015 om 02:00
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=van leyden schreef op maandag 14 sep 2015, 20:01][quote=1953 schreef op maandag 14 sep 2015, 17:56]Men moet het vooraf kenbaar maken dat er afgerond wordt en dat de munten 1 & 2 cent niet wordt aangenomen, net zoals de bankbiljetten € 200 & € 500 niet wordt aangenomen.

Ook zonder bordje,
Zelf meegemaakt bij de kijkshop, een klant wilde betalen met 100 euro en dat mocht niet.
Maar er hing nergens een bordje, dat haalde ze pas later onder de toonbank tevoorschijn, was per ongeluk zei ze.
Caissiere zei nog doodleuk dat iedereen ook wel wist dat je niet met 100 euro kon betalen en de klant vertrok onverrichterzake. Wisselen bij de bank denk ik.

Bordjes? Ja an me hoela/

(vroeger kon je overal met de vuurtoren en nu is 100 euro al niet eens meer mogelijk)

Dat mag dus niet!

Enfin het streven is om met plastic geld te gaan betalen.

door 1953 - Sep 15, 2015 om 02:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Betaal nog steeds met munten van 1 & 2 cent mee in Duitsland, België en Luxemburg. En afronden kent men daar niet, boter bij de vis: gepast betalen of wisselgeld met munten van 1 & 2 cent.

Hier is men bekrompen en volgt de kudde destijds die grootgrutter die de aanstichter was, destijds de knuppel in het hoenderhok gooide of was het een visje uitworp, om te bezien welke reacties men ontlokte met de maatregel afronden, dat fenomeen was al bekend onder het Gulden tijdperk.

audb
door audb - Sep 15, 2015 om 15:00
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas heeft edrick3 het wel goed maar het moet al bij de ingang worden vermeld en niet pas bij de kassa.
Maar ik kan zelf weinig winkels die het weigeren wel weiger ik zelf bij de Aldi waar ik overigens zeer zelden kom centen maar ik pin dan ook liever.

co
door cobie-45 - Sep 15, 2015 om 15:27
8 Antwoorden / 5 Vragen

Het is gewoon stelen van de mensen , de winkels hebben dat zelf verzonnen om geen kleine muntjes aan te nemen , vinden ze te lastig , in de tijd van de gulden moesten ze het wel aan nemen.
Het is `n WETTIG BETAAL MIDDEL.??
Waarom doet de regering er niets aan , HET IS GELD.!!

wimmi20
door wimmi20 - Sep 15, 2015 om 15:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Echt waar Cobie ?
Wat wordt er dan gestolen ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=cobie-45 schreef op dinsdag 15 sep 2015, 15:27: Het is gewoon stelen van de mensen , de winkels hebben dat zelf verzonnen om geen kleine muntjes aan te nemen , vinden ze te lastig , in de tijd van de gulden moesten ze het wel aan nemen.
Het is `n WETTIG BETAAL MIDDEL.??
Waarom doet de regering er niets aan , HET IS GELD.!!

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2015 om 17:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=cobie-45 schreef op dinsdag 15 sep 2015, 15:27]...Waarom doet de regering er niets aan , HET IS GELD.!!Het is een centenkwestie, de regering heeft gelukkig wel belangrijkere dingen te doen.

Maar, richt een partij op, zorg dat je gekozen wordt als volksvertegenwoordiger en regel het. Of, als dat te veel werk is, vraag een referendum aan.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 15, 2015 om 17:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Deze vraag is al 10 jaar ouwe koek.
Al vele jaren wordt deze vraag telkens weer gesteld bij KASSA.

tenormin
door tenormin - Sep 15, 2015 om 17:35
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoewel na 2 jaar afgeschaft, (in 2004) alle nieuwe kassa's in 2002 waren aangepast aan alle munten, dus ook de 1 en 2 centjes. M.a.w. al ruim 11 jaar is dit de situatie in Nederland, kan er werkelijk niet over wakker liggen.

ru
door ruud_s - Sep 17, 2015 om 11:25
15 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 14 sep 2015, 13:53][quote=janobc schreef op maandag 14 sep 2015, 13:36]Naar aanleiding van de reactie van tenormin: je kunt die kleine muntjes inderdaad verzamelen in een pot voor goede doelen of slechte kappers, maar je kunt die pot ook meenemen naar een bankfiliaal met een telmachine. Daar kiep je de pot in de machine en wordt al het groot en klein muntgeld automatisch geteld en bijgeschreven op jouw rekening.

Ja, dat is waar, alleen vergeet u erbij te vermelden dat dit ook (behoorlijk) wat kost tegenwoordig. Dan moet je echt wel heel erruug veel centjes hebben wil het de moeite waard zijn.

Bij de rabobank kost het alleen behoorlijk wat als je meer dan 6x per jaar geld stort. De eerste 6x zijn gratis. Ik betwijfel of TS zoveel 1 en 2 cent muntjes krijgt dat dat nodig is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 17, 2015 om 12:38
16775 Antwoorden / 202 Vragen

ik begrijp niet dat er nog zoveel reacties komen als het eerste antwoord al volledig en geheel adequaat is.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 17, 2015 om 14:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

HoHoho Gerrit,
wat is dat nou voor een opmerking ?
Ondanks dat deze vraag al 10 jaar zeer regelmatig voorbijkomt moeten de deskundigen wel iedere keer weer hun deskundigheid kwijt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=gerritaltena schreef op donderdag 17 sep 2015, 12:38: ik begrijp niet dat er nog zoveel reacties komen als het eerste antwoord al volledig en geheel adequaat is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 17, 2015 om 16:00
16775 Antwoorden / 202 Vragen

wimmie20@ als er al één antwoord is gegeven dat geheel juist is dan heeft het geen enkele zin om dat te gaan herhalen of daar op voort te borduren.
Als iemand een afwijkende mening of een afwijkend advies heeft is dat uiteraard ok want meningen kunnen verschillen.

In dit geval is het absoluut zo dat winkeliers munten formeel mogen weigeren, evenals 'grote' biljetten ALS dat bij de kassa is aangegeven.
Als dat niet is aangegeven mag het niet maar wat doe je als ze dat toch doen?

Heel veel antwoorden 'van het zelfde' geeft alleen maar onnodige vulling van de mailbox met ook nog het risico dat de vraagsteller het niet eens meer leest.

door 1953 - Sep 17, 2015 om 18:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=van leyden schreef op maandag 14 sep 2015, 20:12]In Duitsland maken ze er echt wel politiewerk van als ze niet zouden kunnen betalen met kopergeld.
Ordnung MUB sein.

Daarom doen de winkeliers het daar niet.

Ja wohl!

wimmi20
door wimmi20 - Sep 17, 2015 om 19:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

als je Duits probeert te schrijven doe dat dan zonder fout, jawohl.
+++++++++++++++++++++++++++++++++====

=1953 schreef op donderdag 17 sep 2015, 18:10:
=van leyden schreef op maandag 14 sep 2015, 20:12: In Duitsland maken ze er echt wel politiewerk van als ze niet zouden kunnen betalen met kopergeld.
Ordnung MUB sein.

Daarom doen de winkeliers het daar niet.

Ja wohl!

ma
door madras - Sep 17, 2015 om 21:34
45 Antwoorden / 14 Vragen

Dat sommige bedrijven geen 1 of 2 cent munten aannemen,is niet helemaal in de haak,want in die winkels zijn legio producten te vinden voor een prijs die eindigen op bijvoorbeeld 2,99 of 15.99 Maar contant afrekenen met die 2,99 of 15,99 mag dan niet,en word het afgerond.Helemaal kloppen doet het niet maar ja,persoonlijk ga ik daar niet moeilijk over doen,want daar aan de kassa een beetje voor ... staan is voor die paar centen nou ook weer niet zo prettig.

mahadma
door mahadma - Sep 17, 2015 om 21:37
11521 Antwoorden / 51 Vragen

@Madras, er zijn al 3 pagina's volgeschreven, lees die eerst eens.

ma
door madras - Sep 17, 2015 om 21:56
45 Antwoorden / 14 Vragen

@mahadma
sorry hoor zal mijn leven beteren en eerst alles lezen voordat ik mijn mening ergens over geef

diumenge
door diumenge - Sep 17, 2015 om 22:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je mening is niet relevant. De vraag is of het mag, het antwoord is ja.

costnix
door costnix - Sep 18, 2015 om 12:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@Madras
Het afronden op de dichtstbijzijnde 5 cent, was al in tijd van de guldens!
U haalt een hele oude koe uit de sloot!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 18, 2015 om 13:32
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn e-mail boxen lopen alweer vol met discussie onderling dat feitelijk niets met de vraag van doen heeft. Daar is deze site toch niet voor?

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 18, 2015 om 13:43
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb op mijn afhaal locatie een brief op de deur....

€100,- €250,- en €500,- worden geweigerd.....
En ook de €0,01 en E0,02 cent munten.
De reden is de kassa....
Er zitten maar 6 vakjes voor €0.05 €0,10 €0,20 €0,50 €1,- en €2,- in de lade!
En daar onder de papier bak voor €5,- €10,- €20 en €50,-

Dus 6x munten en 4x papier en die kassa lade is in vele winkels aanwezig dus
ik moet alles wat hier buiten valt weigeren of in mijn zak stoppen!

Verder mag je ook bij Action Pin betaling doen, net als vele andere zoals ik ook doe... en ik geef 5% Pin korting zodat ik niet met veel geld over straat hoef en dus geen risico loop en tijd bespaar...
Ook staat het dezelfde dag op de rekening en bij contant van Vrijdag pas maandag.....

Dus ik geef 5% korting of moet je dit lezen als 5% boete bij contant betalen...
99,99% betaalde met Pin en als je toch contant hebt, meestal is het wisselgeld op!

Zo los je dit probleem dus op.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 18, 2015 om 13:46
16775 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op vrijdag 18 sep 2015, 13:43]Ik heb op mijn afhaal locatie een brief op de deur....

€100,- €250,- en €500,- worden geweigerd.....
En ook de €0,01 en E0,02 cent munten.
De reden is de kassa....
Er zitten maar 6 vakjes voor €0.05 €0,10 €0,20 €0,50 €1,- en €2,- in de lade!
En daar onder de papier bak voor €5,- €10,- €20 en €50,-

Dus 6x munten en 4x papier en die kassa lade is in vele winkels aanwezig dus
ik moet alles wat hier buiten valt weigeren of in mijn zak stoppen!

Verder mag je ook bij Action Pin betaling doen, net als vele andere zoals ik ook doe... en ik geef 5% Pin korting zodat ik niet met veel geld over straat hoef en dus geen risico loop en tijd bespaar...
Ook staat het dezelfde dag op de rekening en bij contant van Vrijdag pas maandag.....

Dus ik geef 5% korting of moet je dit lezen als 5% boete bij contant betalen...
99,99% betaalde met Pin en als je toch contant hebt, meestal is het wisselgeld op!

Zo los je dit probleem op

De vraag was of het mag!!!!!!!

costnix
door costnix - Sep 19, 2015 om 00:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De laatste keer, dat ik een stuk witgoed met biljetten van 100 en 200 Euro wilde betalen bij een bijna alfabetische winkel, wilden ze deze niet aannemen (het stond wel bij de kassa). Ik zei, dat de koop dan niet doorgaat. Toen werden ze toch wel aangenomen!

door 1953 - Sep 19, 2015 om 04:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=costnix schreef op zaterdag 19 sep 2015, 00:48]De laatste keer, dat ik een stuk witgoed met biljetten van 100 en 200 Euro wilde betalen bij een bijna alfabetische winkel, wilden ze deze niet aannemen (het stond wel bij de kassa). Ik zei, dat de koop dan niet doorgaat. Toen werden ze toch wel aangenomen!

Men dwaalde weer af van de vraagstelling van topicstarter omtrent betaling met muntstukken van 1 & 2 eurocent. Nu worden - in de discussie lijkend - de eurobiljetten van € 100, € 200 en € 500 erbij gehaald.