Vi
door Villain Jan 26, 2021 om 11:49
Geldzaken & recht

Na bijna 2 jaar opzeggen huurwoning jaarafrekening servicekosten ontvangen

In 2019 had ik mijn huurwoning opgezegd en deze in april 2019 opgeleverd. Nu heb ik plotseling een factuur ontvangen met een openstaand bedrag van ca €200 omtrend servicekosten over 2019 (ook doodleuk herinnering genoemd, terwijl dit de eerste ontvanging is).

November 2019 had ik ook al een afrekening stook- en servicekosten ontvangen, hiervoor had ik juist geld ontvangen. Elk jaar krijg ik juist een terugbetaling i.p.v. dat ik moet betalen, wat dit extra gek maakt. Verder heb ik ook geen enkele aanleiding of overzicht ontvangen over 2019 sinds het aflopen van mijn contract.

Nu vind ik dit allemaal wat vreemd, en weet ik niet of ik in mijn recht sta om dit te weigeren aangezien ik geen idee heb waar ik precies voor betaal.

Kan iemand mij hierover adviseren? Dank!

3961 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 26, 2021 om 12:04
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Hier  zijn antwoorden uit een soortgelijke vraag  van 2015 te lezen.

        U kunt ook nog te rade gaan bij het juridisch Loket in uw woonplaats.
         https://www.juridischloket.nl/contact/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 26, 2021 om 12:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen

1½ jaar voor  afrekening?

Bij verlaten  en oplevering  huurwoning zijn alle meterstanden opgenomen, ook eventueele stadsverwarming.
Bij een  gezamelijke verwarming  is die  afrekening in september mogelijk... maar niet voor dit soort zaken.

Servicekosten hadden ze gelijk over de gebruikte maanden  moeten afrekenen want die zijn bekend.

Alleen stookkosten  is 1x per jaar  berekening en  verdeeld  over de gewoonde maanden + enige tijd voor uitrekenen.
De eind afrekening met eventuele borg en  gevonden schade is   dit  niet mogelijk...
Servicekosten is normaal vaste prijs per maand en niet  zoveel later.

diumenge
door diumenge - Jan 26, 2021 om 12:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Neem even contact met afzender op. Je kan allereerst vragen naar welk adres de eerste afrekening verzonden is en verder om een specificatie/onderbouwing van de afrekening, dan kan je zelf bepalen of dat correct is of niet.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2021 om 17:26
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Hier is iets merkwaardigs aan de hand gelet op het feit dat u stelt dat u na het verlaten van de woning in a[pril 2019 en een afrekening in november 2019, voor u positief, nu een negatieve rekening ontvangt. Het lijkt mij dat er dan iets niet klopt en de factuur dus foutief resp. onrechtmatig is.

Het is nu denk ik zaak om de schriftelijk, aangetekend te verzenden, navraag te doen met vermelding van het feit dat u al een eindafrekening ontving en met de vraag om dan zeer gespecificeerd aan te geven waarop de nieuwe factuur dan gebaseerd is. Hoe dan ook aangeven dat u er zonder nadere en accepabel heldere uitleg niet tot betaling zult overgaan onder voorbehoud van al uw rechten. Als u in een woning woonde in de sociale huursector en van een corperatie huurdee kunt u ook terecht bij de huurcommissie.nl/

mo
door mof - Jan 27, 2021 om 13:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De verhuurder heeft twee jaar de tijd om geld terug te vorderen als dat niet is betaald. Dat doet deze. Of er eerder een rekening of overzicht is verstuurd moet de verhuurder redelijker wijs aantonen. Dat u het niet heeft ontvangen doet niet terzake tenzij u kunt aantonen dat se verhuurder het had kunnen weten dat u het niet kon ontvangen. Ook dat moet u aantonen.

ws moet u betalen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 27, 2021 om 17:55
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Na verlaten woning   had je ander adres....

maar nogmaals  verhuizen is toegestaan.....
Als je bij mijn in huis kwam was je onvindbaar....

Als ze zolang wachten,  vele verhuizen en  als buurt niet bevalt,   geen parkeerruimte of foute buren?
Komt vaker voor en  na zoveel tijd Service kosten?

Service Kosten is bekend bedrag   en niet  zomaar hoger of lager als  verwarming en zo.
Die hadden ze veel eerder moeten sturen.

ro
door ronny530 - Jan 27, 2021 om 18:48
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Voor zover ik weet worden service een stookkosten over een kalenderjaar in rekening gebracht dus van 1 januari tot en met 31 december en omdat u nog in 2019 nog in de woning gewoond heeft kan dat nog een nabetaling zijn. In november 2019 onvangt u de afrekening over 2018 en in november 2020 de afrekening over 2019. De WBV is er wel rijkelijk laat mee kan de afrekening pas opmaken als alle betrokken partijen een jaar factuur hebben ingedient om de uiteindelijke kosten per huurder vast te stellen. Dat u direct een herinnering ontvangen heeft is niet netjes maar het zou kunnen zijn dat de afrekening door een fout naar uw toenmalige adres is verzonden. Mijn advies neem contact met de toenmalige WBV op en vraag om een kopie van de afrekening zodat u weet waarop de nabetaling gebaseerd is.

1paul
door 1paul - Jan 28, 2021 om 09:50
3132 Antwoorden / 0 Vragen

U moet betalen, dat als eerste, servicekosten worden en kunnen ook pas achteraf berekend worden, u heeft wel recht op een specifikatie, bel op of mail en vraag daarom....

vaak geeft een belletje al veel inzicht in de materie....

panter22
door panter22 - Jan 28, 2021 om 10:00
6599 Antwoorden / Vragen

Op de factuur staat alleen maar, afrekening stook en service kosten zonder omschrijving?
Hoe kom je er op dat je de afrekening kunt weigeren
Eerst maar eens vragen waarvoor je moet betalen. Kijk eens op de website van het huurcommissie. Daar vind je uitleg over servicekosten:
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/voorschot-en-afrekening