vi
door visjes63 Feb 16, 2014 om 19:54
Geldzaken & recht

Na echtscheiding geen huis krijgen

Ik lig in scheiding. Moeder van twee pubers. Man is eigenaar koophuis. Ik heb een klein inkomen, krijg geld mee na scheiding. Kinderen willen we in co-ouderschap opvoeden. Daar zit het probeem: Nieuwegein geeft geen urgentieverklaring omdat de kinderen een dak boven hun hoofd hebben. Bij hun vader dus. Ik val tussen wal en schip: te weinig inkomen om te kopen, huren in vrije sector of leegstandswet. Hoe kom ik aan een woning. Ik heb er niet aan gedacht om toen ik trouwde om me in te schrijven bij de woningbouw. Wist ik veel, wachtlijsten van minimaal 5 jaar.

32877 38 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Feb 16, 2014 om 20:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wordt u op straat gezet door uw man?

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2014 om 20:16
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Gevonden als antwoord op de vraag urgentieverklaring aanvragen (welliswaar bij een betaald buro) maar dit geeft wel een idee aan welke eisen u moet voldoen:

U bent 18 jaar of ouder.

U woont direct voorafgaand aan de aanvraag in een van de gemeenten van de stadsregio Rotterdam.

U heeft geen huurschuld en er is geen sprake van overlast. Als u een huurachterstand heeft, waarvoor een betalingsregeling getroffen, dan is een urgentieaanvraag wel mogelijk.

Het verzamelinkomen van u en uw partner, zoals bekend bij de Belastingdienst, is niet hoger dan € 34.678 per jaar (2014). Om de hoogte van uw inkomen te kunnen bepalen verwijzen wij u naar www.woonnet-rijnmond.nl waarbij u onder 'persoonlijke gegevens' het inkomen kunt uitrekenen.

U en eventuele gezinsleden hebben de Nederlandse nationaliteit of een wettelijke verblijfsstatus.
De noodsituatie, op grond waarvan u urgentie aanvraagt, is niet door uw eigen toedoen ontstaan

vi
door visjes63 - Feb 16, 2014 om 20:19
9 Antwoorden / 2 Vragen

Nee ik word er niet uitgezet, ik wil zelf ergens nieuw beginnen. Ik kan het huis ook niet betalen en hem uitkopen en zelf nog eten. Ik zoek dus iets in de sociale huursector en daarvoor moeten mijn kinderen dus dakloos worden. Vrije sector en leegstandwetwoningen vragen een inkomen 3tot 4 keer de huurprijs. En daar kom ik niet aan met mijn 450€ salaris.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2014 om 20:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult de kinderen bij vader moeten laten wonen en zelf een kamer en een baan zoeken, want van € 450 per maand kunt u amper een kamer betalen.

U krijgt in geen een gemeente een urgentieverklaring. Dus nu inschrijven en in een hokje gaan zitten. Er zit niets anders op.

Man eigenaar koophuis? U bent niet in gemeenschap van goederen gehuwd?

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2014 om 20:42
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Wilde ik net schrijven, tijger1. Moet mogelijk zijn om een plek voor de TS alleen te vinden; kinderen blijven in veilige, bekende omgeving, is geen vechtscheiding, gelukkig dus denk ook dat dit voorlopig de enige oplossing is. U kan de kinderen, bij wijze van spreken, iedere dag zien, maak afspraken met uw toekomstige ex: het is tegenwoordig zelfs mogelijk om "zolang er geen huisvesting gevonden is" bij je toekomstige ex te blijven wonen. En met mogelijk bedoel ik: veel mensen moeten in deze tijd van recessie bij elkaar blijven wonen; zolang je elkaar natuurlijk niet de tent uit vecht. Schrijf dit voorbeeld alleen omdat er zoiets momenteel in mijn naaste omgeving afspeelt. Ook gedwongen maar financieel geen optie om elders te wonen. Niet ideaal, begrijp ik. Dus inschrijven en dat maar of wachten of zelf zoeken, tegenwoordig zijn sta caravans zeer "geliefd". Is niet alles, maar ja.

zoekster
door zoekster - Feb 16, 2014 om 20:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit is dezelfde persoon die een huis wil kopen mbv ouders.

zoekster
door zoekster - Feb 16, 2014 om 21:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 16 feb 2014, 20:42]Dus inschrijven en dat maar of wachten of zelf zoeken, tegenwoordig zijn sta caravans zeer "geliefd". Is niet alles, maar ja.
Ik ken mensen die in het tuinhuisje van hun ex wonen.

En van dichtbij maak ik mee dat twee mensen zijn gescheiden, maar noodgedwongen (huis wordt maar niet verkocht) bij elkaar wonen. Aparte slaapkamers.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2014 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts kan geld krijgen van haar ouders voor een huis, maar is bang voor de bijstand.

Dus die ouders kunnen beter een huis kopen en aan haar verhuren.

Dan is er geen probleem meer.

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2014 om 21:17
16828 Antwoorden / 108 Vragen

zoekster schrijft:
[quote]n van dichtbij maak ik mee dat twee mensen zijn gescheiden, maar noodgedwongen (huis wordt maar niet verkocht) bij elkaar wonen. Aparte slaapkamers.

Maak dit dus ook mee, vandaar mijn 'bij elkaar blijven wonen'. Aparte slaapkamers, ook dat. Het krankzinnige is dat de vrouw die ik ken voor het eerst (na 20 jaar!!) zondag bloemen van haar "nog geen ex man" heeft gekregen voor Valentijn. Dus iedereen is aan 't duimen dat 't misschien....?

zoekster
door zoekster - Feb 16, 2014 om 21:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 16 feb 2014, 21:14]Maar de Ts kan geld krijgen van haar ouders voor een huis, maar is bang voor de bijstand.

Dus die ouders kunnen beter een huis kopen en aan haar verhuren.

Dan is er geen probleem meer.
Maar ze heeft zelf ook geld, dus gaat haar geld ook in het huis zitten. Als die ouders het huis kopen zonder haar bijdrage, dan blijft ze met dat eigen vermogen zitten wat ze nu heeft dankzij de uitkoop van haar man.
Denk ik dat er ook nog eens mee kan spelen dat de bijstand alimentatie van haar man gaat afdwingen.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2014 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar met een inkomen van € 450,00 per maand en de nodige kosten voor het opnieuw inrichten, gaat ook een flinke pot vlug leeg.

Maar ten opzichte van eventueel bijstand kunnen haar ouders het geld voor een huis beter aan haar lenen.

Ze moet, gezien dat andere topic, toch wel een flinke pot met geld meekrijgen.

vi
door visjes63 - Feb 17, 2014 om 13:03
9 Antwoorden / 2 Vragen

Zo'n grote pot is het niet dat je daar lang mee vooruit kunt. Zoals al gezegd: alles aanschaffen, huur, gwe gaan gewoon door in twee huizen.
Voor urgentie in de sociale woningbouw moet ik de kinderen bij hun vader laten. Gezien mijn gezondheid ga ik niet op een kamertje drie hoog achter zitten, zonder mijn kinderen. Dan kun je me straks wegbrengen.
Wat kan ik nog doen om sociaal urgent te worden? Dat zou eigenlijk de kop v dit artikel moeten zijn. Zonder asociaal te worden.
Een baan heb ik, alleen in de schoonheidsverzorging is het nog steeds vetpot. Daarom zoek ik er ook iets naast

mahadma
door mahadma - Feb 17, 2014 om 13:11
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Daarom zoek ik er ook iets naast

Zoek gewoon eens op internet google bijvoorbeeld bij uitzendburo's. Misschien heb je daar geluk.
Maar je zal keuzes moeten maken. Je komt niet "zomaar" met één knip in je vingers aan een huis.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor een woningbouwvereniging is een scheiding haast nooit urgent en waarom ook. Het is een eigen keuze en anders komt niemand meer aan een huis, als alle gescheiden mensen een urgentieverklaring krijgen.

U wilt co-ouderschap, dus er kan geen bezwaar zijn de kinderen bij hun vader te laten, totdat u hen ook een plek kunt bieden.

U wilt niet op een kamertje drie-hoog achter gaan zitten, maar u hebt helaas niets te kiezen.

mi
door mielao - Feb 17, 2014 om 13:28
20 Antwoorden / 8 Vragen

Voorlopig Antikraak gaan wonen (?)
Er zijn verschillende instanties die zich daarmee bezig houden.
Beter eerst voor jezelf zorgen, het ouder co-schap is geregeld begrijp ik.
Er komt natuurlijk wel geld vrij in gemeenschap van goederen, maar dat duurt lang.
Komt tijd, komt raad, maar eerst wonen.
Veel sterkte toegewenst,
Miela

vi
door visjes63 - Feb 17, 2014 om 13:33
9 Antwoorden / 2 Vragen

Blijkbaar is het zo. Ik baal omdat ik niet vooruit kan en niet achteruit. Scheiden is weliswaar een keuze, maar soms is dat nog de enige optie.
Zou het wat uithalen als ik een kind meeneem. Financieel gezien ook beter dan coouderen

zoekster
door zoekster - Feb 17, 2014 om 13:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mielao schreef op maandag 17 feb 2014, 13:28]Voorlopig Antikraak gaan wonen (?)
Er zijn verschillende instanties die zich daarmee bezig houden.
Beter eerst voor jezelf zorgen, het ouder co-schap is geregeld begrijp ik.
Er komt natuurlijk wel geld vrij in gemeenschap van goederen, maar dat duurt lang.
Komt tijd, komt raad, maar eerst wonen.
Veel sterkte toegewenst,
Miela
Voor anti-kraak moet je wel zin hebben in continu verhuizen.

Over Nieuwegein:

Antikraak huren in Nieuwegein nadeel:
Een nadeel van Antikraak huren in Nieuwegein is dan het termijn dat u eruit moet erg kort kan zijn, soms wel twee weken maar het opzegtermijn kan ook wel drie maanden duren. U zult dan bijvoorbeeld voor tijdelijke oplag (garagebox) moeten gaan zorgen indien u binnen het termijn geen nieuwe woonruimte kunt vinden.

bron

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wilt dan wel drie-hoog achter met een kind? Maar niet alleen?

"Financieel gezien beter dan co-ouderen? Waar baseert u dat op?

mi
door mielao - Feb 17, 2014 om 14:17
20 Antwoorden / 8 Vragen

Antikraak is in noodsituaties een goede optie, en dat is deze zo te lezen.
Je zit niet vast aan Nieuwegein, maar ook aan deelgemeentes of in Utrecht bijv.
Vervoer kost dan wel iets, of op de fiets.
Geeft gelijk een goede boost aan iets compleet anders, andere omgeving.
Dat opzeggen neem je dan voor lief, maar ik ken ook situaties van heel prettig wonen
voor weinig geld en langdurig.

Miela

zoekster
door zoekster - Feb 17, 2014 om 15:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mielao schreef op maandag 17 feb 2014, 14:17]Antikraak is in noodsituaties een goede optie, en dat is deze zo te lezen.

Een noodsituatie? Dan accepteer je drie hoog achter ook. Ze is gewoon een vrouw die gaat scheiden en een nieuwe woning wil, zo snel mogelijk en het liefst in de sociale sector. Daar stikt het van. Kun je achteraan de rij aansluiten.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 17, 2014 om 15:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mevrouw "ligt" in scheiding.
Er is door een rechter dus nog niets beslist betreffende alimentatie, recht op de woning, en kind opvoeding.
Mevrouw heeft een dak boven haar hoofd, een eigen woning is dus niet urgent.
Kennelijk heeft zij geen dwingende reden om de woning te "ontvluchten".
Op de vraag of mevrouw in gemeenschap van goederen is getrouwd geeft zij vreemd genoeg geen antwoord.
Misschien kan mevrouw even antwoorden hoe het komt dat de woning van haar echtgenoot is, want ook dat is een brandende vraag.

komsja
door komsja - Feb 17, 2014 om 16:36
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Als het huis alleen op naam van uw aanstaande ex staat,heeft hij dat opzich goed gedaan.en dat VADER daardoor de kinderen heeft is ook goed gedaan.Even afgezien van de ellende die de kinderen nu meemaken,want dat is natuurlijk vreselijk.
En dat u als moeder geen urgentie krijgt voor een woning vind ik ook terecht want in 9 van de tien gevallen zijn de vaders de dupe en moeten noodgedwongen in een caravan gaan wonen,want vaders krijgen ook geen urgentie verklaring,heb als vader ook 2 jaar in een caravan moeten wonen en m,n kinderen daar moeten ontvangen om de 14 dagen en vakantie,s voordat ik na 2 jaar eindelijk een flat toegewezen kreeg.en moeder kreeg ala minuut een woning toegewezen,en natuurlijk de nieuwe lover waar mama gezellig mee uit kon gaan en een gezellig terrasje kan pakken,en papa betaalde uiteindelijk de rekening.
Nee vind het volkomen terecht dat nu eens de moeder geen kant op kan.
Maar nogmaals vind het verschrikkelijk voor de kinderen

tenormin
door tenormin - Feb 17, 2014 om 16:56
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@komsja, je kan niet zo maar even je eigen hart luchten op visjes63. We hebben sowieso (natuurlijk) geen idee in welke situatie ze zich bevind; de frustratie uit je bericht is begrijpelijk maar daar heeft visje63 toch niet mee van doen? Is in ieder geval niet opbeurend te lezen hoe je over vrouwen in het algemeen denkt; we zijn niet allemaal zo als jouw ex.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 17, 2014 om 17:01
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Komsja,

vader "heeft" de kinderen niet.
Want mevrouw woont in hetzelfde huis.
Bij een scheiding zal de rechter bepalen wie de kinderen "krijgt"
Tenzij mevrouw een ontaarde moeder is, zal de rechter nagenoeg altijd de kinderen aan de moeder toewijzen.
En dan krijgt mevrouw gemakkelijk een aanvullende uitkering en woonruimte.
Tenzij mevrouw een slechte moeder is en afstand doet van haar kinderen ten gunste van haar ex man
Uit de vraag van TS begrijp ik dat zij niet van plan is de kinderen mee te nemen, en er voor te willen zorgen.
Dat schuift zij af op haar bijna ex man.
Als mevrouw bij de gemeente Nieuwegein te kennen had gegeven dat zij binnenkort MET haar kinderen op straat komt te staan had zij wel een urgentie verklaring gekregen.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is dus maar de vraag of zij binnenkort met haar kinderen op straat komt te staan. En die linderen kunnen net zo goed bij pa, want er wordt gesproken over co-ouderschap, dus het plan is toch al voor de helft.

En als de kinderen bij haar zijn, is een uitkering ook nog maar de vraag, want pa moet alimentatie betalen, voor haar en de kinderen.

sl
door slobberbone - Feb 17, 2014 om 17:18
508 Antwoorden / 2 Vragen

Er is altijd wel ergens woonruimte, goed zoeken , tijdelijk bij ouders/vrienden. En anders maar iets duurder nood breekt wetten, en ik neem al dat je nu al wel in heb geschreven en misschien doen ze aan lotingen ?

pi
door pieterwolters - Feb 17, 2014 om 18:14
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 17 feb 2014, 17:01]
Bij een scheiding zal de rechter bepalen wie de kinderen "krijgt"
Tenzij mevrouw een ontaarde moeder is, zal de rechter nagenoeg altijd de kinderen aan de moeder toewijzen.

De kinderen zijn pubers en hebben zelf invloed op bij wie ze gaan wonen.

kathy1978
door kathy1978 - Feb 17, 2014 om 18:25
69 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi Visjes,
Anti kraak klinkt slechter dan het is. Je houdt zo veel geld over. In de tussentijd sta je gewoon op de woning lijst en heb je straks kans op een betere woning. Verder kan je dan financieel orde op zaken stellen en weet je straks goed wat je kan gaan besteden. Als een tussenoplossing is het zo gek nog niet. Heb je een auto, scooter? Dan kan je eigenlijk overal komen. Trouwens heb nog een idee voor extra financien. Ikzelf kom ondanks een HBO commercie ook niet aan het werk nu ik een parttime studie in een andere richting (podotherapie) Ze hebben liever iemand die ook na een paar jaar beschikbaar is. Zodoende ben ik halverwege mijn studie zzp-er pedicure alvast geworden. Misschien is dat als je schoonheidspecialiste bent nog geen rare combinatie. Ik doe het bij de mensen thuis zodat ik geen praktijk hoefde in te richten en ook niet zat met vergunningen. Je zou in deeltijd het diploma kunnen halen. Er is veel vraag naar pedicures die thuis komen bij de mensen, ouderen maar ook werkenden in de avond. Ik zit al weken van te voren vol ondanks de crisis want die nagels blijven groeien en als je er niet meer bij kan dan moet het toch eens in de 6 a 8 weken gebeuren. Je hebt natuurlijk wel vervoer nodig maar dat zou een klein autootje, 45km wagentje of zelfs een scooter kunnen zijn. Daar moet je dan maar even creatief in zijn. Zou zeggen succes, laat je kop niet hangen, je komt er wel. Na jaren een riant salaris, relatie uit en daarna het roer om met een andere studie ben ik erachter dat je met een fractie van wat ik eerst verdiende veel gelukkiger kan zijn. Je wordt creatiever en handiger en denkt vaker heb ik dat echt wel nodig. Doorzetten en doorgaan en geef niet op!!

komsja
door komsja - Feb 17, 2014 om 18:40
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tenormin
Heb niet alleen m,n eigen hart gelucht,maar ook van heel veel andere vaders die in 99% van de gevallen aan het kortste end trekken.Ik lees en reageer op hetgeen wat visjes63 verteld,en dat mijn reactie voor vraagstelster mischien kei en keihard aankomt???het zij zo.
En dat visjes63 wellicht niks met mijn mening van doen heeft,weet jij ook niet beste tenormin.
Het gaat er om dat visje verbolgen en verbaasd is dat ze als moeder niet gelijk geholpen word,terwijl vaders nooit gelijk geholpen worden,want zo gaat het hier in nederland.De vrouw (moeder) komt eerst,en veel en veel later komt papa een keer aan de beurt om geholpen te worden

komsja
door komsja - Feb 17, 2014 om 19:16
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Maar ik ga afsluiten,want ik kan hier even niet meer op dit probleem een antwoord geven zonder mezelf en soortgelijke problemen uit m,n omgeving mee te nemen.

diumenge
door diumenge - Feb 17, 2014 om 19:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=visjes63 schreef op maandag 17 feb 2014, 13:03]...
Gezien mijn gezondheid ga ik niet op een kamertje drie hoog achter zitten, zonder mijn kinderen. Dan kun je me straks wegbrengen.
...Met zo'n instelling gaat het natuurlijk helemaal niet lukken, u kunt geen eisen stellen. Hoe vervelend het ook allemaal voor u is. Of heeft u echte gezondheidsproblemen? Dan is dat misschien een reden voor een urgentieverklaring?

vi
door visjes63 - Feb 18, 2014 om 15:35
9 Antwoorden / 2 Vragen

Vervelend dat ik zulke reacties op roep.
Natuurlijk zou ik graag per direct een woning hebben, maar op dit moment probeer er het beste van te maken in de oude woning met de oude echtgenoot. We slaan elkaar de hersens niet in. Mss moet ik dat doen om urgent te worden. Huw. vw.
Helaas voor mijn woningnood, ben ik gelukkig op dit moment niet ziek genoeg volgens ggz.
kathy1978 Op dit moment ben ik werkzaam als pedicure, maar daar zit bij mijn huidige werkgever niet zomaar een fulltime job in. Ambulant is mss een optie waar ik over moet gaan denken. fijn dat je het zo positief oppakt.

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2014 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dat dus doet, is er wel een cel voor u beschikbaar ;-)

vi
door visjes63 - Feb 18, 2014 om 16:54
9 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt me niet de bedoeling. Heb ik wel een dak boven mijn hoofd. En leef ik gescheiden van iedereen. Anti kraak kan in N'gein niet als je kinderen co ouderen.
Iemand nog ideeën voor het verkrijgen van een woning?

komsja
door komsja - Feb 18, 2014 om 17:31
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ja hoor,pak de telefoon en bel eens een paar camping,s!!!!! Daar is heus wel wat te huren.heb je toch een dak boven je hoofd,en als je een stukje loopt(met je toilettasje en je hand-doekje onder je arm)(en als je kinderen er zijn kunnen die ook met hun tasje meelopen) In de zomer is het dan net zoals kamperen voor jou en de kinderen,maar in de winter is het niet echt prettig kan ik u melden.
Maar ach,denk dat u als vrouw(moeder) geen 2 jaar die ellende hoeft te ondergaan.

mi
door mielao - Feb 18, 2014 om 18:26
20 Antwoorden / 8 Vragen

Naast uw vragen over ouderschap, scheiden en wonen zijn er op internet
nog veel meer mogelijkheden om antwoorden te vinden.
Zo kunt u ook bijv. eens kijken op:
http://www.ouders.nl/forum/echtscheiding-en-erna/hoe-kom-je-aan-woonruimte
U kunt ook direkt een vraag googlen

M.v.g. Miela

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2014 om 18:57
16828 Antwoorden / 108 Vragen

komsja schrijft:
[quote](met je toilettasje en je hand-doekje onder je arm)(en als je kinderen er zijn kunnen die ook met hun tasje meelopen) In de zomer is het dan net zoals kamperen voor jou en de kinderen,maar in de winter is het niet echt prettig kan ik u melden.
Maar ach,denk dat u als vrouw(moeder) geen 2 jaar die ellende hoeft te ondergaan.

Dat is wel een camping uit vroeg in de vorige eeuw, hoor. Totaal onnodig; gewone stacaravans hebben al "tig" jaar eigen sanitaire voorzieningen, elektra, gas, kabel enz. Je zou mijn ex-caravan eens moeten zien: zit nu "vol" met buitenlanders: kan de campingbeheerder zijn zakken mee vullen. En je zou toch niet willen dat de visjes63 zo'n slecht toekomstbeeld voor zich zou moeten hebben.

En, visjes63, ik hoop oprecht dat je (zonder gewelddadigheden - ;-) ) snel een plek kan vinden, voor jouw alleen (altijd tijdelijk) en/of met jullie kinderen.

komsja
door komsja - Feb 18, 2014 om 19:30
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tenormin
Ik praat inderdaad over een tijdje geleden (1994/1996) En toen waren er ook sta-caravans te huur met alles erop en er aan,maar daar hangt wel een prijskaartje aan,als men zich het kan veroorloven dan is er genoeg(all-in) te vinden maar met een beperkt budget gaat men dat echt niet lukken.
Maar u weet heus wel wat ik bedoelde te zeggen,u wil visje gewoon goede moed geven,en das uw goed recht en goed bedoeld.