ge
door gerryve Mar 19, 2013 om 21:47
Geldzaken & recht

Na overlijden broer opdraaien voor opruim-en schoonmaak kosten

Na het plotselinge overlijden van mijn broer heb ik een vraag over hoe het nu verder moet . Deze had waarschijnlijk geen levensverzekering . Woonde in een huurflat ,was werkzaam bij een sociale groenvoorziening . We hadden weinig contact met hem en zijn als familie nu nieuwsgierig hoe nu verder . De crematie is door ons geregeld en straks ook de rekening naar ons gestuurt . maar hoe zit het met opruimen van de flat . Als we de buurtbewoners moeten geloven is het er smerig en vuil . draaien wij op ,we wonen trouwens 50 km bij hem vandaan , voor de leegruim kosten plus schoonmaak . Ook graag een prijsindicatie van van dit gebeuren want erg draagkrachtig is onze familie ook niet . Ik hoop dat u een goed advies heeft .Mvg

11931 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 23:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw broer. In de meeste huis aan huis bladen staan vaak kleine advertenties van mensen die een flat geheel leeghalen, dus inclusief inboedel (wat u en de rest van de familie niet willen) en meestal veegschoon opleveren. Natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan en als het, zoals u omschrijft, zacht gezegd nogal vies is, zal dit wat meer kosten. Misschien is jullie familie helemaal niet geïnteresseerd in wat dan ook van de inboedel en kunnen er afspraken gemaakt worden (om de prijs te drukken) dat die persoon alles waar hij nog wat aan heeft, kan meenemen als hij wat van zijn prijs wil afhalen. Het ligt er dus eigenlijk aan hoe vies de flat is. Of kijk eens rond op internet bij een site waar u een postcodenr in kunt vullen, zodat het niet iemand is die ook 50 km moet gaan rijden. Wens u veel succes met het zoeken naar......

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de erfernis verwerpt dan is er geen plicht om dit op te knappen. Dan is alleen de opbrengst van de woning inhoud ter beschikking voor de kosten.Maar dan kan u niets op eisen van het bezit.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2013 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op dinsdag 19 mrt 2013, 23:37: Als u de erfernis verwerpt dan is er geen plicht om dit op te knappen. Dan is alleen de opbrengst van de woning inhoud ter beschikking voor de kosten.Maar dan kan u niets op eisen van het bezit.

Volgens mij kunnen ze de erfenis niet meer verwerpen omdat ze al hebben toegezegd de crematie te regelen en te betalen. Dat had dan moeten gebeuren toen de broer overleed.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het regelen van de crematie heeft geen invloed op het verwerpen van de erfenis.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, lees dit zojuist over een vraag van 2008 op de site. Dacht dat dit veranderd was.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een crematie of begrafenis is er een oprachtgever. Dit staat volledig los van het erfrecht. Als u de erfenis niet aanvaard, kan de verhuurder de schoonmaakkosten niet bij de familie verhalen.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zit in een lastig parket. Door opdracht voor de crematie te geven bent u aansprakelijk voor de betaling daarvan. Als u geen erfgenaam bent (dat zou kunnen als uw broer een testament heeft, kinderen heeft of zijn ouders leven nog) dan kunt u ook niet controleren of uw broer wel of geen overlijdensrisico verzekering of begrafenisverzekering had.
Bent u wel erfgenaam en u verwerkt de erfenis dan kunt u een en ander ook niet nagaan.
Feitelijk heeft u alleen de keuze de erfenis te accepteren onder voorbehoud van boedelbeschrijving.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 01:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het (bezemschoon) opruimen van woningen.

Meestal ruimen de bedrijven de woningen op en behouden de (bruikbare) inboedel van enige waarden om de ruimingskosten te dekken. Een soort opkoper met gesloten beurs.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 08:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zonder enig voorbehoud regelen van de uitvaart, kan wel al worden uitgelegd als een daad van zuivere aanvaarding. Verwerpen is dus niet zo maar meer mogelijk.

Let wel: door verwerping, komen je kinderen, als je die hebt, voor jou in de plaats. Blind gaan verwerpen is dus in de regel af te raden. Als je twijfelt is het raadzamer om beneficiair te aanvaarden en minimaal het recht van beraad in te roepen.

De kosten voor het leeghalen, schoonmaken en eventueel opknappen komen voor rekening van alle erfgenamen tezamen. Maar wie zijn de erfgenamen? Is dat wel al bekend? Is er al gecontroleerd of broer een testament had?

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat u voor die tijd geen tijd had voor uw broer. Hij heeft zich vast eenzaam gevoeld. omdat u schrijft dat de woning een puinzooi is. Durfde vast geen andere mensen in huis te halen.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

kanty33 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 14:15: Jammer dat u voor die tijd geen tijd had voor uw broer. Hij heeft zich vast eenzaam gevoeld. omdat u schrijft dat de woning een puinzooi is. Durfde vast geen andere mensen in huis te halen.

En dit heeft u in uw kristalen bol gezien zeker?

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

empyria schreef op woensdag 20 mrt 2013, 14:36:
kanty33 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 14:15: Jammer dat u voor die tijd geen tijd had voor uw broer. Hij heeft zich vast eenzaam gevoeld. omdat u schrijft dat de woning een puinzooi is. Durfde vast geen andere mensen in huis te halen.

En dit heeft u in uw kristalen bol gezien zeker?

Ik sta met beide voeten op de grond. Niks geen gezweef . Heb het hier in het dorp meegemaakt. Vond het heel zielig.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

kanty33 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 14:42: Ik sta met beide voeten op de grond. Niks geen gezweef . Heb het hier in het dorp meegemaakt. Vond het heel zielig.

Gelukkig maar dat jij er iedere week 'n kopje koffie ging drinken.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op woensdag 20 mrt 2013, 15:40:
kanty33 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 14:42: Ik sta met beide voeten op de grond. Niks geen gezweef . Heb het hier in het dorp meegemaakt. Vond het heel zielig.

Gelukkig maar dat jij er iedere week 'n kopje koffie ging drinken.

Nu heb jij in de glazen bol gekeken. Ja, ging iedere Woensdag ochtend er heen. Probeerde hem uit z'n isolatie te halen, want maar ten dele is gelukt. Voor ik overkom als een wijsneus van harte gecondoleerd. Ik wilde je niet pijn doen. Dat is niet de bedoeling.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je niet weet of er geld is kun je beter weigeren en de gemeente het laten regelen.
Nu zit je met de rekening uitvaart en straks dit ook nog.
Ook andere schulden zijn nog mogelijk dus nooit zomaar gaan regelen hoewel ze hier vaak wel op aansturen.

Vooral de persoon die regelmatig kwam word hier meestal voor benaderd en komt regelmatig in de problemen.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15,
En dan gaat de gemeente de kosten van de uitvaart toch verhalen op de directe familie op grond van de wet op de lijkbezorging. Helpt dus niet.

Ook het gewoon weigeren, naar ik aanneem bedoelt u verwerpen, kan problemen geven omdat dan je kinderen voor jou in de plaats komen. Ook zal er dan tijdig bij de rechtbank een verklaring afgelegd moeten worden dat de nalatenschap verworpen wordt.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 16:17: tot15,
En dan gaat de gemeente de kosten van de uitvaart toch verhalen op de directe familie op grond van de wet op de lijkbezorging. Helpt dus niet.

Ook het gewoon weigeren, naar ik aanneem bedoelt u verwerpen, kan problemen geven omdat dan je kinderen voor jou in de plaats komen. Ook zal er dan tijdig bij de rechtbank een verklaring afgelegd moeten worden dat de nalatenschap verworpen wordt.

Dan had ik u heel lang geleden toch goed begrepen bij een zelfde soort vraag (en onthouden). Destijds schreef u dat, als men de begrafenis/crematie regelt je dan niet zomaar de rest van de erfenis kan verwerpen.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tenormin,
Het regelen van de uitvaart kan worden opgevat al een daad van zuivere aanvaarding. Dat is een gegeven. Weet je nog niet wat je wilt doen, roep dan het recht van beraad in en doe zo weinig mogelijk. De uitvaart moet geregeld worden, maar doe dat zo sober mogelijk.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus een sobere uitvaart is geen daad van aanvaarding maar een gewone wel?

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger,
Dat zeg ik niet.Ik heb gezegd dat het regelen van een uitvaart gezien kan worden als daad van zuivere aanvaarding. Om de schijn zoveel mogelijk te beperken, moet je niet meer dan het strikt noodzakelijke doen. Op grond van de wet ben je verplicht de uitvaart te regelen. Ga je dan vervolgens ook een eredienst, condoleance, kaarten etc regelen, dan heb je al heel snel de schijn tegen.

Ga wel zsm naar de rechtbank om te voorkomen dat de schijn tegen je kan werken. Er is namelijk op dat front nog een groot grijs gebied waar je liever achteraf niet in wilt komen.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 18:00: Tijger,
Dat zeg ik niet.Ik heb gezegd dat het regelen van een uitvaart gezien kan worden als daad van zuivere aanvaarding. Om de schijn zoveel mogelijk te beperken, moet je niet meer dan het strikt noodzakelijke doen. Op grond van de wet ben je verplicht de uitvaart te regelen. Ga je dan vervolgens ook een eredienst, condoleance, kaarten etc regelen, dan heb je al heel snel de schijn tegen.

Ga wel zsm naar de rechtbank om te voorkomen dat de schijn tegen je kan werken. Er is namelijk op dat front nog een groot grijs gebied waar je liever achteraf niet in wilt komen.

Bekende van me heeft de uitvaart van haar ouder geregeld, betaald en de wbv een briefje geschreven dat zij de erfenis niet heeft aanvaard, dus dat de wbv maar voor leegruimen moest zorgen. En zo is het ook gegaan, geen problemen gegeven. Briefje is wel officieel via rechtbank gegaan (of met een officieel bewijs van niet aanvaarding, weet niet precies hoe dat heet).

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kennis zal van de rechtbank een akte van verwerping hebben ontvangen. Als zij geen kinderen had, dan is de nalatenschap naar haar ooms en tantes gegaan. Altijd leuk als daar later de schuldeisers aan komen kloppen en je treft mekaar nog eens.

Kunt beter beneficiair aanvaarden. Dan moet je wel de nalatenschap afwikkelen, maar ben je er uit eindelijk ook, op een chique wijze, van af.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 19:20: Kennis zal van de rechtbank een akte van verwerping hebben ontvangen. Als zij geen kinderen had, dan is de nalatenschap naar haar ooms en tantes gegaan.

Enige nabestaanden van overledene waren kennis + diens kinderen en ook die hebben de erfenis verworpen.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerlijk gezegd was ik totaal verbaasd dat het zo eenvoudig opgelost kon worden. Altijd gedacht dat het een hoop gedoe zou zijn.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2013 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als die kinderen meerderjarig waren en zelf geen kinderen hadden, dan is het inderdaad zo simpel.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2013 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerryve

Eerstens gecondoleerd.
[edit redactie - reclame verwijderd]