Sp
door Spirit74 May 6, 2019 om 16:26
Geldzaken & recht

Nabestaande pensioen belasting

Ik heb naast een ANW uitkering ook 2 nabestaande pensioentjes van mijn overleden echtgenoot.
Leef met mijn zoon (12) hiervan, echter moet ik nu voor het 3e jaar gigantisch veel terug betalen aan de belastingdienst rond de 1800 euro per jaar.
Klopt dit allemaal wel? Lijkt me toch niet dat alleenstaande met kind wat al moeilijk genoeg is om van rond te komen ook nog eens jaar in jaar uit een belastingschuld moet betalen.
Ik heb alleen recht op kindgebonden budget, maar als ik wat ik terug moet betalen aftrek van mijn jaarinkomen, dan zou ik ook recht hebben op zorgtoeslag en etc, en nu dus niet.

5403 11 Rapporteer

lo
door lovewinnie - May 6, 2019 om 16:36
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U zult het wel belastingvrij krijgen en dus zult u a 36/37 % moeten betalen over dat deel van het inkomen. Wellicht legt u elke maand dat deel appart.
Alleenstaande moeder krijgt alleenstaande ouder toeslag en daarmee kom je best een heel eind. Over u inkomen moet u nu eenmaal belasting betalen en ze maken geen onderscheid tussen moeder met 4 kinderen of alleenstaande vrouw zonder kinderen. En maar goed ook.
Helaas betalen we hier in Nederland nu eenmaal veel belasting

lo
door lovewinnie - May 6, 2019 om 16:38
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk naar u verzamelinkomen na aangifte. Deze kunt u gebruiken voor toeslagen. Dit is Inc aftrek van wat u moet terug betalen

tijger1
door tijger1 May 6, 2019 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard wordt de te betalen belasting niet van het verzamel inkomen afgetrokken.

tijger1
door tijger1 - May 6, 2019 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat u aan belasting moet nabetalen heeft geen invloed op uw belastbaar inkomen.

Op de ANW wordt standaard de loonheffingskorting toegepast. Kijk op de jaaropgaven van die pensioentjes of daar wellicht per abuis ook loonheffingskorting wordt toegepast, dat zou al een deel van die naheffing verklaren.

U schrijft dat u ANW hebt en twee pensioentjes. Ook schrijft u dat u niet in aanmerking komt voot toeslagen behalve KGB.

Dan kunnen die pensioentjes niet echt klein zijn, want de ANW zal ca. € 15.000 per jaar zijn en de grenzen voor de huur toeslag zit boven de € 30.000, en voor zorgtoeslag iets minder.

En ik mag toch aannemen dat ook uw kind een wezenpensioen naar aanleiding van het overlijden van uw man ontvangt.

Sp
door Spirit74 May 6, 2019 om 20:41
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zit 3,50 boven de grens, dus niets geen toeslag, mijn zoon krijgt geen wezenpensioen omdat ik nog leef( gelukkig).
Het halfwezenpensioen bestaat niet meer. De pensioentjes van mijn wijlen man zijn ook niet super hoog, aangezien hij geen tijd heeft gehad om dit om te bouwen, maar 41 jaar geworden.
Loonheffingskorting wordt alleen op de anw toegepast.
Ik ben echt niet beroerd om belasting te betalen, maar zoveel vindt ik vreemd, maar het is niet anders. In ieder geval bedankt voor uw reactie.

tijger1
door tijger1 - May 6, 2019 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een nabestaande pensioen van een werkgever wordt er van uitgegaan, als een werknemer voortijdig overlijdt, hij tot het einde van zijn werkzame leven daar in dienst is geweest. En daat wordt het nabestaanden pensioen op gebaseerd.

Ik heb het niet over het halfwezen pensioen van de staat, maar het wezenpensioen gedeelte van het pensioen van uw man.

Ik weet natuurlijk niet welke toeslag u op het oog hebt, maar bijvoorbeeld bij huurtoeslag telt uw gezin voor twee, met een flink hoge grens voor de toeslag.

En als u daar € 3,50 mee boven de grens komt, terwijl u bijvoorbeeld een hoge huur betaalt, terwijl u anders wel huurtoeslag zou krijgen, kunt u daar simpel maatregelen voor treffen, zodat u dat wel krijgt.

Maar al met al begrijp ik uw verhaal dan niet echt goed, want u krijgt dan een flink nabestaanden pensioen, terwijl veel weduwen het met slechts die ANW moeten doen. Plus nog het KGB.

En realiseer u wel, zodra uw zoon 18 jaar is, komt de ANW te vervallen en dan bent u de helft van uw inkomen kwijt.

En als uw inkomen dus boven de € 30.000 uitkomt, betekent dat dat de algemene heffingskorting flink afgebouwd wordt.

Ook betaalt u over het inkomen boven ca. € 20.000 ca. 1,5 procent meer belasting (cijfers 2019)

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 6, 2019 om 21:53
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Normaliter is pensioenpremie een aftrekpost m.b.t. loonheffing en wordt over de premiebedragen geen  loonheffing berekend.
Dat betekent dat de uitkerinfg daarna wel belast is maar de uitkerende instantie daar dan wel loonheffing op inhoudt.
Klaarblijkelijk is er m.b.t. de inhouding iets mis gegaan en kan het zelfs zo zijn dat de bedragen geheel bruto aan u uitgekeerd zijn.

Het kan echter ook zo zijn dat u bij iedereen waarvan u inkomen ontvangt heeft gemeld met de loonheffingsverklaring dat u de heffingskorting toegepast wilt hebben en dat is dan de oorzaak omdat er dan op de uitkering, zoals in uw geval, veel te weinig loonheffing wordt ingehouden. Dat is dan op basis van de tabel voor ieder afzonderlijk uitkeringsbedrag. Bij de belastingdienst worden alle bedragen bij elkaar opgeteld met gevolg dat er dan sprake is van naheffing.
Indien wel terecht kunt u bij de Belastingdienst een betalingsregeling afspreken.

Al met al meer dan voldoende reden om dat bij de belastingdienst na te gaan resp. bij de uitkeerders/loonbetalers.

Hoe dan ook is uw aanname dat het moeten terugbetalen consequenties heeft voor uw verzamelinkomen en u bijv. geen zorgtoeslag meer zou ontvangen is onterecht.
Als dit jaarlijks gebeurt is het zaak om in ieder geval daarover ook iets te regelen met de Belastingdienst en/of uitkerende instantie.

tijger1
door tijger1 May 6, 2019 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is helemaal niets mis gegaan met de inhouding. Elk pensioenfonds rekent tegen het laagste tarief af en het inkomen van de Ts is boven de € 30.000 waardoor ook nog de loonheffingskorting die toegepast is op de ANW lager wordt.

Dus dat de Ts dit bedrag moet nabetalen is compleet logisch.

ja
door janf43 - May 7, 2019 om 11:43
733 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft hetzelfde probleem als AOW-ers met een pensioen. Omdat u meerdere inkomstenbronnen heeft die onafhankelijk van elkaar worden verstrekt wewordt door iedere uitkeerder de balasting tegen het laagste tarief ingehouden. Bij de uiteindelijk te betalen belasting worden de inkomens bij elkaar opgeteld en het in de wet opgenomen tarief belast.
Dat leidt in uw geval tot de aanslag van €1800 per jaar. U kunt dit voorkomen door een voorlopige aanslag voor het lopende jaar aan te vragen. Dat leidt dan tot die aanslag van €1800, maar die kunt u wel in termijnen betalen. Of gewoon iedere maand €150 op een aparte rekening zetten, want aan betalen ontkomt u echt niet.

aurora1
door aurora1 - May 7, 2019 om 16:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals hier al geadviseerd wordt zou ik een spaarrekening openen om het terug te betalen bedrag alvast bijeen te sparen. Verder is een spaarrekening wel handig voor de toekomst, vooral als uw zoon straks 18 is. Misschien valt te overwegen om zelf ook pensioen op te bouwen voor later en dus snel gaan werken.

Iv
door Ivo W - May 7, 2019 om 19:45
729 Antwoorden / Vragen

Toeslagen worden berekend over het bruto verzamelinkomen. De belastingafdrachten hebben dus op geen enkele wijze invloed op het recht op toeslagen.

U heeft meerdere inkomstenbronnen en bij elk van die bronnen wordt uw inkomen belast in het laagste tarief. Alleen lijkt het er op dat u meer dan 30.000 euro bruto verdient, aanzienlijk meer dan de grens van de eerste belastingschijf. De voorheffing die op uw inkomen wordt ingehouden door de uitkering- en pensioenverstrekkers is daarmee lager dan op basis van uw jaarinkomen zou moeten. Bij uw jaarlijkse belastingaangifte wordt dit recht getrokken. Zoals iemand die teveel voorheffing betaald heeft geld terug kan krijgen, zal iemand die te weinig voorheffing heeft afgedragen een aanslag krijgen om het restant alsnog te voldoen.

Als één en ander op basis van een relatief structurele situatie het gevolg is dan kan een hoge naheffing of teruggave worden voorkomen. Dat doet u door een 'voorlopige aangifte' voor het lopende jaar in te vullen op basis van geschatte gegevens. Dan wordt het verschil middels maandelijkse betalingen zo veel mogelijk gecorrigeerd waardoor de definitieve aanslag om een veel kleiner bedrag gaat.

In uw situatie kan ik u wel aanraden om eens om uitleg te vragen om uw specifieke aangifte en bij het invullen van de voorlopige aangifte voor het lopende jaar.

En hoe vervelend uw situatie ook is, met een jaarlijks inkomen van 30.000 euro plus KGB is uw financiële situatie niet echt reden voor medelijden op dit vlak. U heeft een bijna modaal inkomen zonder daarvoor te hoeven werken.

tijger1
door tijger1 May 7, 2019 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De term “bruto” hoort niet bij het “verzamelinkomen”. Door dat woord te gebruiken wordt alleen verwarring in de hand gewerkt.

Iv
door Ivo W May 7, 2019 om 19:56
729 Antwoorden / Vragen

Je hebt gelijk.

Het is bruto minus aftrekposten. De te betalen inkomstenbelasting is geen aftrekpost en heeft dus geen invloed op het verzamelinkomen en de toeslagen.

Ka
door Karel.F - May 13, 2019 om 14:47
26 Antwoorden / Vragen

Sterkte

tijger1
door tijger1 May 13, 2019 om 15:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarmee?

He
door Helen 66 - May 13, 2019 om 15:36
119 Antwoorden / Vragen

U heeft toch ook recht op kinderbijslag? En verder zou ik een belastingadviseur mijn inkomen van het vorig jaar laten bepalen en die kan dan bekijken of u alsnog zorgtoeslag kunt aanvragen over 2018 (en meteen ook over dit jaar 2019), idem dito woontoeslag (mits u huurt). Kan achteraf. Voorkomt hoge terugbetalingen en wellicht krijgt u die toeslagen alsnog. Over 2018 in 1 keer, over 2019 maandelijks 1/12 deel.
Kost u ca. 50-75  euro, afhankelijk hoe lang hij/zij daarmee bezig is (desnoods vraagt uw vooraf een prijsopgave). Wel uw jaaropgaves van de ANW uitkering en die van de nabestaandenpensioentjes meenemen en jaaropgaves van bankrekening(en)..