ij
door ijzbeertje Nov 4, 2019 om 16:55
Geldzaken & recht

Nabetaling kindgebonden budget

Hallo.
Mijn ex en ik zijn sinds kort uit elkaar. Wij hebben 2 kinderen, samen een huis en wij zijn altijfd fiscaal partner van elkaar geweest (ook vanwege het huis).
Nu is de kinderbijslag altijd op de rekening van mijn ex gekomen, dit is inmiddels veranderd en wij krijgen vanaf 1 oktober de kb verdeeld op beide rekeningen. Nu kijk ik vandaag op mijn toeslagen, en zie ik dat er een nabetaling komt van kindgebonden budget over de jaren 2014.15.16 en 17. Ik bel met de belastingdienst of dit klopt en dit wordt aldaar bevestigd. Nu krijg ik ook te horen dat dit geld naar haar rekning gaat omdat het geld van de kb al die jaren ook naar haar rekeing is gegaan. Wij staan niet echt op goede voet met elkaar en ik betwijfel of ze dit gaat eerlijk onder ons gaat verdelen. ik heb volgens mijh wel recvht op de helft van dit geld. Wie kan mij vertellen of ik hier gelijk in heb?

7818 14 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 4, 2019 om 17:03
16830 Antwoorden / 202 Vragen

In dit geval lijkt mij het inschakelen van een advocaat de beste oplossing. Uw recht is afhankelijk van wat er indertijd bij de echtscheiding is geregeld en of dat dan wel of niet wordt nagekomen. U kunt eventueel ook schriftelijk bezwaar maken bij de Belastingdienst en dan zien wat er formeel aan u wordt geantwoord (als u dat nog niet heeft gedaan). Het betreft kennelijk jaren dat u nog niet gescheiden was en ik kan de handelwijze van de Belastingdienst in die zin wel volgen. Als er een coinvenant is m.b.t. de scheiding zal dat niet bij de fiscus bekend zijn.

tijger1
door tijger1 Nov 4, 2019 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die advocaat kost de nabetaling van dat KGB. Waar moet bezwaar over gemaakt worden?

Tr
door Trostomaat Nov 4, 2019 om 21:17
239 Antwoorden / Vragen

Ja, houdt de advocaat nog maar even op stal. Ik lees trouwens nergens dat de vraagsteller (al) gescheiden is. En zo te zien heeft het stel ook nu nog samen het huis.

rf
door rfd Nov 8, 2019 om 17:22
27 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom gelijk een advocaat? Die kost ook geld. Probeert u het eerst eens in goed overleg en een beetje vertrouwen mag ook wel.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Nov 4, 2019 om 17:07
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij dat het geld voor de kinderen bestemd is.

sn
door snitzel Nov 4, 2019 om 17:35
38 Antwoorden / 0 Vragen

Het is bestemd voor de ouder. De wet zegt letterlijk : een financiële bijdrage van het Rijk in de kosten voor kinderen;
Zie art 1 sub B Wet op kindgebonden budget.

Topantwoord

sn
door snitzel - Nov 4, 2019 om 17:10
38 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het kgb geldt dat de toeslag naar de aanvrager gaat. De aanvrager is degene die volgens de SVB de aanvrager is van de kinderbijslag. Dit is vaak de vrouw.
Daar kan de belastingdienst niets aan veranderen en zullen de partijen (ex en ts) civiel met elkaar moeten oplossen.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 4, 2019 om 17:13
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt mij dat u gelijk hebt, wacht het even af, uw ex kan de helft nog aan u doen toekomen.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Nov 4, 2019 om 17:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U weet dat het geld er aan komt, u hebt de berekening gezien, dus wat let u om daar met uw ex partner over te praten? U hebt beide kinderen, dus contact zou er moeten zijn.
Mocht er niets uitkomen kunt u altijd andere stappen ondernemen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2019 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een nabetaling over 2014, 2015, 2016 en 2017 aan kindgebonden budget?

En waar zijn die nabetalingen dan op gebaseerd? Zijn de aanslagen inkomstenbelasting over die jaren herzien? Want ik kan mij niet voorstelllen dat die nu pas zijn ingediend.

Uiteraard worden die bedragen uitgekeerd aan degene op wiens naam die beschikkingen staan.

Maar als u sinds kort uit elkaar bent, zult u in het convenant ook wel afspraken gemaakt hebben over aanslagen inkomstenbelasting van dit jaar en wellicht vorig jaar.

Overigens wordt maar aan één persoon de KGB uitbetaald. Het is verstandig daarvoor de persoon te kiezen met het laagste inkomen. Maar dat wordt dus niet verdeeld.

ij
door ijzbeertje Nov 4, 2019 om 17:27
Antwoorden / 2 Vragen

omdat wij niet getrouwd waren of geen samenlevingscontract hadden is er helaas geen convenant opgesteld

tijger1
door tijger1 Nov 4, 2019 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er moeten toch wel financiele regelingen getroffen zijn? Het huis, de kinderen, ga maar door. En over wat voor bedrag hebben we het? .

sn
door snitzel Nov 4, 2019 om 17:32
38 Antwoorden / 0 Vragen

Google maar eens op nabetaling kgb. Het betreft een ontwerpfout in het systeem. De kgb hoef je normaliter niet aan te vragen en gaat automatisch lopen zodra er een seintje van de SVB wordt verstuurd naar Belastingdienst. Als je het recht dan verliest door bijv een te hoog inkomen dan stopt de kgb toeslag. Als het inkomen dan later toch minder wordt, werd de toeslag niet weer opnieuw opgestart. Deze fout zijn ze massaal aan het herstellen.

ij
door ijzbeertje Nov 4, 2019 om 17:32
Antwoorden / 2 Vragen

over een bedrag van bijna 5000 en dan is 2018 nog niet berekend

ij
door ijzbeertje Nov 4, 2019 om 17:34
Antwoorden / 2 Vragen

klopt snitzel, daardoor kwam ik er ook achter.

tijger1
door tijger1 Nov 4, 2019 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@snitzel

Ik dacht niet dat de afdeling toeslagen al zover was dat ze tot uitbetaling overgingen.

ij
door ijzbeertje Nov 4, 2019 om 17:42
Antwoorden / 2 Vragen

beschiikingen staan op 15 november

sn
door snitzel Nov 4, 2019 om 17:45
38 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger jazeker wel. Alleen hele complexe gevallen worden nog uitgesteld. Bijv bij vechtscheidingen, detentie en overlijdingen. Het proces is al in volle gang.

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2019 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar een vriendelijk gesprek hebben met uw ex.

ij
door ijzbeertje Nov 4, 2019 om 17:42
Antwoorden / 2 Vragen

ik was vriendelijk, maar tot ik er over begon werd het opeens een ijskoud verhaal. Net of ze het wilde verbergen, omdat zij ook de post hier van krijgt.

tijger1
door tijger1 Nov 4, 2019 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ik zou er geen goed geld naar gooien, dus verspillen aan een advocaat.

ij
door ijzbeertje Nov 4, 2019 om 17:46
Antwoorden / 2 Vragen

Ik wacht eerst af, er is ook geen jurispudentie over voor zover ik kan vinden. Was even op zoek naar ervaringsdeskundigen. Of iemand die hier al meer van weet

tijger1
door tijger1 Nov 4, 2019 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, daar is geen juriprudentie over, want normaal gesproken regelt men dat in een convenant, nabetalingen en na te komen schulden. Hoewel dat ook vaak vergeten wordt.

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2019 om 18:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Klopt dat wel, een nabetaling over 4 jaren?
Hebben de kinderen dan al die jaren niet kunnen eten?
Is dat geld niet voor het onderhoud van de kinderen bestemd? Dan maakt het toch niet uit op welke rekening dat geld wordt gestort?
Bij wie wonen de kinderen?
Die kinderen zijn toch van u beide, dus het is van groot belang dat u normaal met elkaar omgaat, want er zal wel meer besproken moeten worden dan alleen dat geld. Bijna 5000 euro en daar komt nog meer bij? Dat is goed voor een 2e auto zou je denken. Zorg maar er samen goed uit te komen, dat is ook wel zo goed voor de kinderen die al genoeg te verduren hebben door de scheiding en wat daaraan vooraf gegaan is. En gezien uw vorige vraag: is er niet veel meer aan de hand? Vertelt u wel alles?

tenormin
door tenormin Nov 4, 2019 om 19:32
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, denk dat je gelijk hebt; dit gaat over vorige vraag. Er is geen samenwonings contract, vandaar "schoonvader" tussen haakjes. Dat met elkaar om kunnen gaan zit er helemaal niet in. Althans, zo lees ik het. Wat kunnen ouders dom zijn; 'scheiden' zonder communiceren als er kinderen zijn.

ij
door ijzbeertje Nov 4, 2019 om 20:03
Antwoorden / 2 Vragen

jammer beide vragen staan los van elkaar. En we communiseren zeker wel, verder alles goed geregeld. Maar als het bij haar op geld aankomt blijkt ze niet helemaal eerlijk te zijn. En het blijkt dus dat ik, net zoals een heleboel Nederlanders geen idee had dat je veel geld kunt krijgen via de teoslagen, ik heb hier nooit naar gekeken. En dat is dan weer eerlijk van mij.

aurora1
door aurora1 Nov 5, 2019 om 00:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Beide vragen gaan eigenlijk over geld, ik zie niet dat dat los van elkaar staat. Is het over eerlijk over geld zijn niet: de pot verwijt de ketel?

getty
door getty - Nov 4, 2019 om 18:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U dient zelf bij uw ex de helft te vorderen. De belastingdienst is correct in deze.

ij
door ijzbeertje Nov 4, 2019 om 20:05
Antwoorden / 2 Vragen

De vraag is, als de ex nu dus even 'niet thuis' geeft

getty
door getty Nov 4, 2019 om 20:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan schakel je een advocaat in.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 4, 2019 om 19:01
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Mogelijk is er ook iets te regelen / te verrekenen met eventuele door u te betalen kinderalimentatie. Mogelijk kunt u ook hier navraag doen m.b.t de eventuele verrekening.

ij
door ijzbeertje Nov 4, 2019 om 20:06
Antwoorden / 2 Vragen

We werken beide, alimentatie is niet aan de orde.

sn
door snitzel Nov 4, 2019 om 20:15
38 Antwoorden / 0 Vragen

Heremietkreeft heeft het over Kinderalimentatie. Niet over partneralimentatie.
Het verbreken van een relatie ontslaat u niet van de onderhoudsplicht van uw kinderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 4, 2019 om 21:34
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@IJZBEERTJE, hoe zo is kinderalimentatie dan niet meer aan de orde? (Dit ook.n.a.v de reactie van @SNITZEL) . Heeft dat te maken met de leeftijd die de kinderen inmiddels hebben? Of is dat ook bij convenant geregeld?

sn
door snitzel Nov 4, 2019 om 21:46
38 Antwoorden / 0 Vragen

@heremietkreeft

Geen huwelijk, geen samenlevingscontract en daarom ook geen convenant. Zie eerdere reactie van Ts bij een opmerking van Tijger.

sn
door snitzel Nov 4, 2019 om 21:54
38 Antwoorden / 0 Vragen

Dubbel

panter22
door panter22 Nov 5, 2019 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Er moet een overeenkomst zijn gemaakt, anders wordt de kb niet verdeeld wegens co ouderschap.
En niets afgesproken over het huis? Zelfs niet wie er voorlopig in blijft wonen?

Tr
door Trostomaat - Nov 4, 2019 om 21:38
239 Antwoorden / Vragen

'Nu is de kinderbijslag altijd op de rekening van mijn ex gekomen, dit is inmiddels veranderd en wij krijgen vanaf 1 oktober de kb verdeeld op beide rekeningen'

Volgens alle informatie die ik heb kunnen vinden kan dit helemaal niet. De belastingdienst zegt dat zo niet te doen.
'Kindgebonden budget ...... Dit staat altijd op naam van de ouder die de aanvrager van de kinderbijslag is. Laat u de kinderbijslag uitbetalen op de rekening van de andere ouder en bent u gescheiden (van tafel en bed)? Bespreek dit dan met de SVB. Mogelijk moet (de kinderbijslag én) het kindgebonden budget dan op naam van de andere ouder komen te staan. Als dit zo is, geeft de SVB dat aan ons door.'

Het is of de ene ouder, of de ander, maar die informatie bereikt de Belastingdient via de SVB.

Dus wat bedoelt u precies met 'wij krijgen vanaf 1 oktober de kb verdeeld op beide rekeningen'? Heeft dat nu dan al een keer plaatsgevonden?
Mocht dat toch zo werken (tegen alle informatie die de Belastingdienst zelf verstrekt, in), dan zou de informatie op basis waarvan dat gebeurt door de SVB aangeleverd moeten zijn (omdat u dat met de SVB besproken heeft).
Dan zou ik zeggen: heeft u al contact op genomen met de SVB?

sn
door snitzel Nov 4, 2019 om 21:58
38 Antwoorden / 0 Vragen

Ts krijgt de kinderbijslag (Kb, vanuit SVB) gedeeld sinds oktober. Niet het kingebonden budget (Kgb, door belastingdienst).
Kb kan gedeeld worden door SVB, maar dan moet je voldoen aan de voorwaarden van co ouderschap. Die lijkt niet aanwezig omdat er zelfs geen convenant aanwezig is.
KGB kan niet gedeeld worden door belastingdienst.

ij
door ijzbeertje Nov 5, 2019 om 13:23
Antwoorden / 2 Vragen

jawel, S is verdeeld, dat hebben we opgesteld richting het SVB. Inmiddels contact gehad met het SVB, volgende betaling is inderdaad gedeeld over beide. KGB krijgen we vanaf volgende keer ook gescheiden, omdat er een kind bij mn ex en 1 kind bij mij staat ingeschreven.

panter22
door panter22 Nov 5, 2019 om 18:39
6599 Antwoorden / Vragen

Jullie hebben de kinderen  gedeeld ( in ieder geval in theorie)
Dan krijgt je ex voor het  kind kb en kgb dat bij haar woont  en jij kb en kgb voor het kind dat bij jou woont.

panter22
door panter22 - Nov 5, 2019 om 08:22
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat hierom, neem ik aan:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4838856/kindgebonden-budget-belastingdienst-nabetalingen
Je ex kreeg de kb en nu dus ook het kgb.
Je bent niet in gemeenschap van goederen getrouwd, dus dat geld is van haar. Zij hoeft jou niets te geven.
Hoe weet je dat zij dat geld krijgt? Je hebt ingelogd op mijn toeslagen. Dat moet dan mijn toeslagen van je ex geweest zijn.
Het lijkt mij sterk dat op jouw mijn toeslagen ook de gegevens van je ex staan.

ij
door ijzbeertje Nov 5, 2019 om 13:17
Antwoorden / 2 Vragen

omdat wij toeslag partner waren hebben wij dit tegoed van de afgelopen jaren. ik ben inglogd op mijn eigen toeslagen. Daar staat letterlijk: UW kindgebonden budget voor 20.. hebben wij berekend op €..... Er staat letterlijk 'uw' dat betekend van mij toch?

panter22
door panter22 Nov 5, 2019 om 18:41
6599 Antwoorden / Vragen

Dus jij zou het gehele kgb krijgen van de belastingdienst en je ex krijgt niets? Dit kgb is nog uit de tijd dat je ex de kb ontving. Toen kreeg jij niets . Pas in oktober van dit jaar kom je in aanmerking voor kb en kgb.En dat is niet een gedeeld kb en kgb want jullie hebben toch niet het co-ouderschap ,

1paul
door 1paul - Nov 8, 2019 om 11:23
3135 Antwoorden / 0 Vragen

ga niet kibbellen om die centen, geld is voor de kids, niet voor de ouders al lijkt dit wel zo, is eigenlijk net als de kinderbijslag, ook bedoeld voor de kids, wil ze niet uit zichzelf delen laat het en probeer de verhoudingen goed te houden, veel belangrijker en in het belang van jullie allemaal...

Ba
door Balboa26 - Dec 12, 2019 om 22:31
1 Antwoorden / Vragen

Ik begin ook in 2009 tot en met 2015  een hoop gezeik met de belasting over kinderbuget en huurtoeslag en van alles dat ik terug had moeten betalen en daarna wat ik heb betaald  en weer te horen ik moet vertalen in totaal voor 6000 euro in totaal terug betaald terwijl alleen 1 verdiende in huis

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2019 om 22:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Open zelf een topic en zet uw verhaal daar duidelijk in. Nu is er geen touw aan vast te knopen.