La
door Larssn Sep 24, 2020 om 20:45
Geldzaken & recht

Naheffingsaanslag omzetbelasting

Ik doe zo nu en dan free lance werk, hiervoor sta ik als zzp'er ingeschreven bij de belastingdienst. Ik heb onlangs een naheffingsaanslag ontvangen, omdat ik vergeten was mijn aangifte te doen voor de omzetbelasting. Hier heb ik bezwaar tegen gemaakt met als redenering dat ik ten eerste geen herrinering heb gekregen en ten tweede heb ik geen werk gehad door de corona, wat natuurlijk meespeelt in het vergeten. Daarnaast is dit het eerste jaar dat ik zelf belastingaangifte doe. Dit bezwaar is helaas afgewezen. Mijn vraag is nu, heeft iemand hier ervaring mee en heeft het nut om in beroep te gaan? Als ik in beroep ga moet ik 178 euro griffierechten betalen. Dit terwijl de boete maar 68 euro betreft.

Dankjewel voor enige hulp die jullie kunnen bieden

3990 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2020 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent ondernemer en moet dan weten dat u aangifte moet doen. U krijgt daar ook bericht over. Dat er geen inkomsten geweest zijn, is niet van belang, want dan kunt u gewoon 0 vermelden.

Het heeft echt geen nut om in beroep te gaan en de boete zal ook wel gematigd zijn, omdat het de eerste keer is.

Zet het in uw agenda, aangifte doen.

mahadma
door mahadma - Sep 24, 2020 om 20:50
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben geen belastigdeskundige, maar je vraag lijkt mij simpel te beantwoorden, je moet hoe dan ook altijd aangifte doen. Met welke reden dan ook dat je dat niet doet, doet m.i. niet terzake. Betaal de boete en stuur asap je aangifte in. In beroep gaan kost je alleen maar méér geld.

getty
door getty - Sep 24, 2020 om 21:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Beroep is kansloos.

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2020 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat het bedrag van € 68 alleen boete is, en dat er geen  schatting van het te betalen bedrag aan omzetbelasting is opgelegd.

Iv
door Ivo W - Sep 24, 2020 om 21:39
728 Antwoorden / Vragen

U bent ondernemer. Uitgangspunt in de Nederlandse wetgeving is dat ondernemers ofwel zelf deskundig zijn, ofwel wanneer ze zich niet als deskundige op dit vlak classificeren, een deskundige inhuren. "Vergeten" is dan een heel slecht excuus, je acht jezelf immers voldoende deskundig en daarmee wist je dat tijdig aangifte doen verplicht is, ook wanneer er even geen inkomsten zijn.

Het sturen van een herinnering hoeft de belastingdienst niet te doen.

rj
door rjw - Sep 24, 2020 om 22:39
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe kan je uberhaupt je belastingaangifte vergeten? En nog wel als ondernemer. Ik hoop dat je de rest van je administratie wel een beetje op orde hebt.

diumenge
door diumenge - Sep 24, 2020 om 22:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik lees alleen maar slechte excuses en ontkenning dat het volledig je eigen schuld is. Beroep lijkt mij vrij kansloos en dus zonde van je geld.

ne
door neodutchio - Sep 25, 2020 om 07:11
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Vreemd, ik kreeg netjes elk kwartaal een bericht van de belastingdienst met daarin de uiterlijke datum dat de aangifte omzetbelasting binnen moest zijn. Het is een beetje raar denken dat als u in de supermarkt loopt dat er elke 10 meter een bordje zou moeten staan met de tekst "vergeet u niet af te rekenen strakjes". U krijgt dus gewoon bericht en het is aan u om dat in te plannen.
Vergeten te stoppen voor rood licht omdat niemand u opnieuw gezegd hebt dat je moet stoppen houdt ook geen stand.

Kansloze missie dus en leergeld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2020 om 09:54
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik kreeg als ondernemer steeds op tijd de melding om de aanslag te voldoen, ook vanaf het moment dat ik door verminderen van werkzaamheden het zelf deed.
Omdat ik momenteel helemaal geen  omzet heb als zelfstandig beroepsbeoefenaar heb  ik vrijstelling gevraagd en ook gekregen. Dat betekent wel dat, indien ik weer omzet zou maken die belast zou zijn ik dat wel meteen moet melden.

Dit goed bijhouden hoort allemaal bij het ondernerschap. Ook mijn advies in deze is: de naheffing betalen en daarbij de boete 'slikken' ter lering.

UIteraard kunt u toch in beroep gaan maar het lijkt mij dat u ook dan '0' op uw reqeust krijgt dus niet doen!

gajnieuw
door gajnieuw - Sep 25, 2020 om 11:52
37 Antwoorden / 0 Vragen

Dit heeft geen zin. Je bent je griffierechten kwijt en moet alsnog de boete betalen. Heb ik van een belastingambtenaar die hier veel mee te maken heeft. Aangifte doen is een eigen verantwoordelijkheid. Als burger kun je ook een boete krijgen als je geen aangifte doet.

1paul
door 1paul - Sep 25, 2020 om 11:59
3101 Antwoorden / 0 Vragen

nee heeft geen nut, wat je omzet ook is aangifte doen moet altijd op tijd tenzij je van tevoren uitstel aanvraagt....

li
door live - Sep 25, 2020 om 13:05
7 Antwoorden / Vragen

Heeft u al eens onderzocht of u in aanmerking kunt komen voor de kleine ondernemersregeling. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/kleineondernemersregeling.   Beneden een bepaalde omzet hoeft u dan geen omzetbelasting te betalen.
Daarnaast schrijft u dat u geen werk heeft gehad vanwege de corona. Dan kunt u nog tot 1 oktober uitstel aanvragen bij de belastingdienst.
Vaak worden boetes dan teruggedraaid. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/coronavirus/content/bijzonder-uitstel-van-betaling-vanwege-coronacrisis

r.kemperman
door r.kemperman Sep 28, 2020 om 11:22
423 Antwoorden / 4 Vragen

De aangifte moet nog steeds gedaan worden. De belastingdienst moet kunnen zien dat het bedrag onder de grens blijft.
Voor een aangifte omzetbelasting wordt geen uitstel verleend.