ma
door martin260077 Dec 28, 2009 om 09:08
Geldzaken & recht

Namaak Bjorn Borg?

Ik heb voor kerst 3 sets Bjorn Borg ondergoed gekocht bij webvoordeel.nu a € 16,95 per set. Bij het uitpakken bleek echter dat de kwaliteit heel slecht is (dunne stof, scheef genaaid) en ik heb heel sterk het vermoeden dat het goedkope namaak is. Ik heb dit al gemeld bij webvoordeel.nu, maar zij reageren niet. Weet iemand raad? Waar zou ik bijvoorbeeld kunnen laten bevestigen dat het om namaak gaat en hoe zou ik mijn geld terug kunnen krijgen?

11680 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 09:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hierbij is er sprake van koop op afstand. Wettelijk gezien mag ik de bestelling binnen 7 dagen zonder opgaaf van reden retourneren. Ook die verzendkosten mag u bij dat bedrijf in rekening brengen. Het is dan wel verstandig om het "aangetekend met bericht van ontvangst" te doen.

Gezien echter de "geheimzinnige" manier van werken van dat bedrijf (ze reageren niet op uw bericht) vraag ik me wel af of u het geld zonder slag of stoot krijgt teruggestort.
Het bedrag is te laag om daar eventueel via een incassobureau of zelfs maar door tussenkomst van een rechter, op te eisen.

U moet zelf dus afwegen wat u wilt. Uw "verlies" nemen of terugzenden en maar kijken wat het wordt.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 09:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

(vervolg)

Ik heb nog even op hun website gekeken. Er staat in ieder geval een logo van het keurmerk "Thuiswinkel kenmerk" op. Het Thuiswinkel Keurmerk is een organisatie die werkt zonder winstoogmerk. Om hun juridische dienst betaalbaar te houden, beantwoorden zij uw vragen via e-mail. U ontvangt vaak al een antwoord binnen vier uur!

http://www.thuiswinkelkeurmerk.info/

U kunt uw probleem wellicht op de voorhand al naar hun e-mailen.

Ben wel benieuwd naar hun reactie.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

€ 16,95 per set? Aan de prijs kun je dus al zien dat het hier om namaak gaat. De echte Bjorn Borg koop je niet voor die prijs.

Als ik goed heb gekeken, staan ze nu ook al niet meer op de site. Ze weten donders goed blijkbaar dat ze die namaaktroep niet mogen verkopen.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien ben je zelfs strafbaar omdat je het gekocht had.
Wat Birdies zegt, aan de prijs zou je kunnen zien dat er iets niet klopt.
Zulke merken gewoon bij de Bijenkorf ofzo kopen.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar ik denk wel heel zeker te weten. dat je neppers gekocht hebt. In Turkije heb ik voor mijn kleinzonen een aantal van zulke neppers gekocht omdat ze zo goedkoop waren: € 2,00 p/st. Mijn dochter wist dat ze nep waren. Ze ziet nu wel degelijk groot verschil met de echte. Haar ervaringen met de slechte kwaliteit van de namaak zijn dezelfde als van jou.
Lijkt me dus heel lucratief om dergelijke handel via internet te verkopen.
In jouw geval blijkt goedkoop dus duurkoop he?

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap de 3 rode duimen bij mijn bericht even niet??

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op maandag 28 dec 2009, 11:38: Misschien ben je zelfs strafbaar omdat je het gekocht had.
Wat Birdies zegt, aan de prijs zou je kunnen zien dat er iets niet klopt.
Zulke merken gewoon bij de Bijenkorf ofzo kopen.

Sonjaatje,

Voor de volledigeheid hieronder de wettekst uit het Wetboek van Strafrecht:

Artikel 337 | Sr, Boek 2, Titel 25
1.
Hij die opzettelijk:

a. valse, vervalste of wederrechtelijk vervaardigde merken,

b. waren, die zelf of op hun verpakking valselijk zijn voorzien van de handelsnaam van een ander of van het merk waarop een ander recht heeft,

c. waren, die ter aanduiding van herkomst, valselijk van de naam van een bepaalde plaats, met bijvoeging van een verdichte handelsnaam, zijn voorzien,

d. waren, waarop of op de verpakking waarvan een handelsnaam van een ander of een merk waarop een ander recht heeft, zij het dan ook met een geringe afwijking, is nagebootst of

e. waren of onderdelen daarvan die valselijk hetzelfde uiterlijk vertonen als een tekening of model waarop een ander recht heeft, dan wel daarmede slechts ondergeschikte verschillen vertonen, invoert, doorvoert of uitvoert, verkoopt, te koop aanbiedt, aflevert, uitdeelt of in voorraad heeft, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste één jaar of geldboete van de vijfde categorie.

2.
Niet strafbaar is hij die enkele waren, onderdelen daarvan of merken als omschreven in het eerste lid in voorraad heeft uitsluitend voor eigen gebruik.

3. Indien de schuldige van het plegen van het misdrijf, genoemd in het eerste lid, zijn beroep maakt of het plegen van dit misdrijf als bedrijf uitoefent, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.

4. Indien door het plegen van het misdrijf, genoemd in het eerste lid, gemeen gevaar voor personen of goederen te duchten is, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie. (einde citaat)

Hieruit zie je dat vragensteller niet in overtreding is.

NB: Ik heb geen rode duim gegeven omdat ik het een verfoeilijk systeem vind.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Gaat de volgende keer naar Zeeman
prima ondergoed (Don underwear) toch ook een leuke naam,
en kost iets minder.

Groet

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik meen me een topic hier te herinneren van iemand die iets soortgelijks had gekocht via Ebay, en een flinke boete kreeg omdat de waar nep bleek te zijn.
Vandaar mijn bericht.

En vindt je het erg dat ik niet die hele lap tekst lees ;-)

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

16,95 vind ik al een belachelijke prijs of het nou echt is of namaak.
Je kunt beter de raad van peer007 opvolgen.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op maandag 28 dec 2009, 11:38: Misschien ben je zelfs strafbaar omdat je het gekocht had.
Wat Birdies zegt, aan de prijs zou je kunnen zien dat er iets niet klopt.
Zulke merken gewoon bij de Bijenkorf ofzo kopen.

Beste Sonjaatje en Birdie,

Uit de informatie op de website kon absoluut niet opgemaakt worden dat het om nep ging, anders had ik het nooit besteld. De prijs leek aantrekkelijk, maar niet onrealistisch, in de krant van de Makro van die week werd hetzelfde ondergoed(maar dan wel de echte) aangeboden voor € 17,99.

Inmiddels heb ik zoals raadgever voorstelde een mailtje naar thuiswinkel keurmerk gestuurd. Ik ben benieuwd of zij iets zullen doen.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op maandag 28 dec 2009, 16:10: Ik snap de 3 rode duimen bij mijn bericht even niet??

Ik ook niet, daarom heb ik er maar een groene bijgezet (meer dan een lukt niet)

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de Makro kosten de "echte" Björn Borgs vaak €12,50 excl. per stuk. Wat ook niet altijd betyekent dat de stof recht geknipt is en het elastiek doorloopt. Voor €16,95 mag je dus wel iets beters verwachten. Zelf heb ik wel eens Björn Borgs in "origine" nep-Bijenkorf verpakking gekocht via een Web-winkel voor € 7,85 (kindermaten) en daar was niets mis mee. Na maanden nog goed in de was en nagenoeg doorlopend elastiek.
Wat er wordt geschreven over nep uit Turkije klopt niet helemaal. 6 stuks voor €10,- bij een kraampje met ruime voorraden van diverse "merken" is zeker nep, ondanks dat alle kartonnetjes en verpakkingen zeer goed zijn nagemaakt. Maar koop je het bij een oud vrouwtje op de markt die met een zooitje ongeregeld om zich heen zit, dat heb je vaak echt spul met een miniem foutje. Hele dure merken, die vaak in Turkije worden gemaakt, al staat er Lugano, Parijs o.i.d. op, keuren hun productie al bij het geringste foutje af. Mensen met een vergunninkje, armlastigen en soms ook studenten, mogen deze afgekeurde spullen opkopen om zo de eindjes aan elkaar te knopen of hun studie mee te betalen. Deze wijsheid heb ik van een vergunninghouder en sindsdien heb ik vaak op die manier de duurste merken gekocht in Turkije. (Arrow, Boss, Björn Borg, Ralph Lauren, Paul Shark etc.). Een keer goed wassen en je zit jaren goed! Ook niet alle nep is daar van slechte kwaliteit; zeker textiel niet. Vaak veel betere kwaliteit dan Oosterse nep omdat in Turkije ook zeer goede textiel wordt vervaardigd. Kijk daar zelf naar de kwaliteit. En die 6 B. Borgs voor € 20,- gaan echt veel langer mee dan die ene voor €19,95 hier. (Al dan niet echt/nep, want daar kun je tegenwoordig nooit meer zeker van zijn).
IMG

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag raadgever,

Je schrijft: Hierbij is er sprake van koop op afstand. Wettelijk gezien mag ik de bestelling binnen 7 dagen zonder opgaaf van reden retourneren. Ook die verzendkosten mag u bij dat bedrijf in rekening brengen.

Ik ben niet gauw geneigd om het vingertje op te steken, maar..........."binnen zeven dagen" moet zijn: "binnen zeven werkdagen" en de verzendkosten zijn bij het gebruik maken van de bedenktijd bij een KOA, toch echt voor rekening van de koper.

Toelichting:

Burgerlijk Wetboek 7 (BW7)

Artikel 46d | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 9A
1.
Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2.
In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

Met collegiale groet, ReadAC/Ton.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ton,

Sterker nog, als leverancier géén mededeling doet m.b.t. terugzendregeling kan de termijn zelfs 3 maanden behelsen.

Inderdaad is het zeven werkdagen.

Hoewel het er een beetje krom in staat bedoel ik de verzendkosten die de koper bovenop de productkosten heeft gezet.

Dank voor uw attente reactie.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan mekkeren over het resultaat. Je kan toch zelf wel nagaan als je voor zo'n bedrag ondergoed koopt terwijl het in de winkel veel duurder is, dat je dan bedonderd wordt.

Het is de hebberigheid van de mensen zelf die dit soort situaties met zich meebrengt. Ik snap zo wie zo niet waarom je in godsnaam zulke idiote bedragen neer wilt leggen voor een onderbroek maar goed, dat moet iedereen maar lekker voor zichzelf weten.
Je hebt zo wie zo recht om het hele zooitje terug te sturen binnen 8 dagen, maar doe dit dan wel aangetekend en laat je gewoon nooit meer verleiden door zulke zogenaamde aanbiedingen van wat dan ook.

Mochten die 8 dagen al verstreken zijn, dan zou ik het terug sturen met een begeleidende brief en daarin je klacht duidelijk vermelden. En het wil ook nog wel eens helpen als je dreigt met dit soort praktijken in de media te brengen want daar zijn ze niet zo happig op.

Succes enneh........., bij de action verkopen ze ook hele hippe onderbroeken voor een paar euro's en de kwaliteit is ook nog oke!

Fijne jaarwisseling