Li
door Lila1 Feb 14, 2020 om 06:27
Geldzaken & recht

Nederlandse loterij wil account alleen verwijderen met kopie van ID

Ooit heb ik een account aangemaakt bij de Nederlandse loterij. Opzeggen is echter zeer ingewikkeld.
Ten eerste is er nergens een knop op de website voor het opzeggen van je account. Je moet contact opnemen via mail.
Vervolgens ben je verplicht om een kopie van je ID in te sturen. De reden zou zijn dat ze willen voorkomen dat iemand anders je account opzegt, maar als je een account aanmaakt wordt helemaal niet om een ID gevraagd.

Ik heb aangegeven dat ik geen ID wil insturen, omdat ik dit niet nodig vind voor het opzeggen van een account, maar ook omdat ik niet wil dat dit bedrijf de beschikking heeft over mijn ID. Het bedrijf weigert nu echter mijn account op te heffen (ik heb 3 keer gemaild, maar kom geen stap verder).

Denk dus drie keer na voordat je hier ooit een account aanmaakt, want je komt er niet meer van af, tenzij je nog meer gegevens van jezelf (je ID) vrijgeeft. Zeer klantonvriendelijk!

Mijn vraag: mag dit bedrijf blijven weigeren mijn account te verwijderen als ik geen kopie van mijn ID opstuur?

7282 14 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 14, 2020 om 08:01
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien kan het toch anders:

Opzeggen kan het makkelijkst telefonisch. Bel ons op 070-550 08 06. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 21.00 uur (gebruikelijke belkosten). Online opzeggen kan ook, vul hiervoor het contactformulier in.

https://www.nederlandseloterij.nl/klantenservice/opzeggen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 14, 2020 om 10:35
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan het ergens onder verwijzing naar de nu geldende AVG wel begrijpen. Men wil weten of u de persoon bent die opzegt en wat is er op tegen om een kopie te zenden waarvan het ISBN volstrekt onleesbaar is gemaakt? Uw andere gegevens heeft men toch al en kan men dus verifieren of u het bent.

(Het voorkomt dat een andere bijv. als - slechte - grap 'namens' u en dan onterecht zou opzeggen.)

justmeagain
door justmeagain Feb 14, 2020 om 23:12
623 Antwoorden / 8 Vragen

ISBN? Bsn! Tenminste dat neem ik aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 15, 2020 om 10:43
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, inderdaad BSN, goed opgemerkt.

fr
door franksam - Feb 14, 2020 om 11:00
9 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, het bedrijf mag dit niet weigeren.

Topantwoord

Redacteur
door Redacteur - Feb 14, 2020 om 11:12
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo LILA1,

Je zou voor meer informatie naar het Kassa-artikel kunnen kijken over gegevens blurren op je identiteitsbewijs.

Met vriendelijke groeten,
Carmen
Internetredactie Kassa

audb
door audb - Feb 14, 2020 om 13:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als je een prijs hebt gewonnen dan storten ze dat ook niet eens direct op je rekening maar in "My wallet" (Tja Nederlands klint ook zo normaal hé)

Maar als je eenmaal een prijs hebt gewonnen en je laat het op je rekening boekken dan kan het zijn dat ze je gegevens van de bank krijgen en dat is omdat je onder de 18 jaar niet mee mag spelen.

Maar ook als je een los lot koopt en je een bedrag van boven de €449 hebt gewonnen ook dan moet je een ID kaart kunnen tonen anders krijg je het niet uit betaald! ook hier is de redenen dat je pas van af je 18de mee mag spelen.

Maar dat je de acount niet mag wissen zonder ID kaart is voor mij echt een raadsel, zelf heb ik het gewoon zonder mogen doen.

dokun
door dokun Feb 14, 2020 om 16:40
152 Antwoorden / 0 Vragen

Als u uitbetaald word in uw "Wallet" heeft u gewoon uw instellingen zo staan dat gewonnen prijzen in uw wallet worden gestort. Ik heb nog nooit iets in mijn wallet ontvangen maar altijd gewoon op mijn bankrekening. U kunt dit zelf aanpassen in uw loterij account bij instellingen.

Uw bank mag en zal geen gegevens doorspelen aan de loterij. Hoe komt u daarbij...?

diumenge
door diumenge Feb 14, 2020 om 18:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik krijg de prijzen ook gewoon op mijn bankrekening binnen, onzin dus wat je stelt @AUDB.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 14, 2020 om 14:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat is er tegen om dat account te laten 'slapen' en nooit meer te gebruiken ?

dokun
door dokun Feb 14, 2020 om 16:41
152 Antwoorden / 0 Vragen

Dan worden de persoonlijke gegevens tot in de eeuwigheid bewaard en waarschijnlijk ook gebruikt.

jr
door jret May 29, 2020 om 18:14
1 Antwoorden / Vragen

De kans is wel dat je voorkomen dat je gegevens op straat komen te liggen bij een eventuele hack door het te verwijderen als je de dienst niet meer gebruikt. De Nederlandse Loterij is wel een doelwit voor hackers, zie: https://www.ad.nl/tech/nederlandse-loterij-roept-1-5-miljoen-klanten-op-om-wachtwoord-te-resetten-na-verdachte-activiteiten~ab644524/.

speedy54
door speedy54 - Feb 14, 2020 om 16:45
19 Antwoorden / 0 Vragen

Niet opzeggen en gewoon de machtiging tot incasso stopzetten. Halen ze toch geld van je rekening dit gewoon storneren.

Je krijgt dan waarschijnlijk meldingen dat ze niet hebben kunnen afboeken. Als je daarna een mail stuurt met het verzoek om niet meer af te boeken dan mogen ze het ook niet meer. Volgens mij kun je dat via je bank ook via internet oplossen.

Een keer zal het dan wel ophouden......

justmeagain
door justmeagain Feb 14, 2020 om 23:14
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ze incasseren niet zomaar. Alleen als je aangeeft loten te kopen.

mo
door mof - Feb 14, 2020 om 18:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Uw account moet worden verwijderd. Autoriteit persoonsgegevens inschakelen.

jo
door jorisw - Feb 15, 2020 om 15:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Toch kan ik me er wel iets bij voorstellen. In het verleden zijn er rechtzaken geweest omdat mensen net naast een prijs grepen omdat ze niet meer meededen. Door om een ID te vragen bij opzegging kunnen ze in ieder geval voorkomen dat iemand anders voor de "gein" de boek opzegt.

jr
door jret - May 29, 2020 om 18:20
1 Antwoorden / Vragen

Volgens de autoriteit persoonsgegevens mag een organisatie bijna nooit om een kopie van het ID vragen. Zie: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/algemene-informatie-avg/rechten-van-betrokkenen#hoe-kan-ik-de-identiteit-vaststellen-wanneer-iemand-zijn-haar-privacyrechten-uitoefent-7212.

Hierin staat vermeldt dat er minder ingrijpende methodes zijn om een identiteit vast te stellen, zoals: "u vraagt om de laatste 3 cijfers van het rekeningnummer, de geboortedatum en/of het klantnummer ter controle".