Li
door Lila1 14 feb. 2020 om 06:27
Geldzaken & recht

Nederlandse loterij wil account alleen verwijderen met kopie van ID

Ooit heb ik een account aangemaakt bij de Nederlandse loterij. Opzeggen is echter zeer ingewikkeld. 
Ten eerste is er nergens een knop op de website voor het opzeggen van je account. Je moet contact opnemen via mail. 
Vervolgens ben je verplicht om een kopie van je ID in te sturen. De reden zou zijn dat ze willen voorkomen dat iemand anders je account opzegt, maar als je een account aanmaakt wordt helemaal niet om een ID gevraagd. 

Ik heb aangegeven dat ik geen ID wil insturen, omdat ik dit niet nodig vind voor het opzeggen van een account, maar ook omdat ik niet wil dat dit bedrijf de beschikking heeft over mijn ID. Het bedrijf weigert nu echter mijn account op te heffen (ik heb 3 keer gemaild, maar kom geen stap verder).

Denk dus drie keer na voordat je hier ooit een account aanmaakt, want je komt er niet meer van af, tenzij je nog meer gegevens van jezelf (je ID) vrijgeeft. Zeer klantonvriendelijk!

Mijn vraag: mag dit bedrijf blijven weigeren mijn account te verwijderen als ik geen kopie van mijn ID opstuur?

2531 13 Rapporteer
door Shoppie - 14 feb. 2020 om 08:01
4494 Antwoorden / 3 Vragen
3

Misschien kan het toch anders:

Opzeggen kan het makkelijkst telefonisch. Bel ons op 070-550 08 06. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 21.00 uur (gebruikelijke belkosten). Online opzeggen kan ook, vul hiervoor het contactformulier in.

https://www.nederlandseloterij.nl/klantenservice/opzeggen

door heremietkreeft - 14 feb. 2020 om 10:35
11149 Antwoorden / 169 Vragen
0

Ik kan het ergens onder verwijzing naar de nu geldende AVG wel begrijpen. Men wil weten of u de persoon bent die opzegt en wat is er op tegen om een kopie te zenden waarvan het ISBN volstrekt onleesbaar is gemaakt? Uw andere gegevens heeft men toch al en kan men dus verifieren of u het bent.

(Het voorkomt dat een andere bijv. als - slechte - grap 'namens' u en dan onterecht zou opzeggen.)

ju
door justmeagain 14 feb. 2020 om 23:12
89 Antwoorden / 2 Vragen

ISBN? Bsn! Tenminste dat neem ik aan.

door heremietkreeft 15 feb. 2020 om 10:43
11149 Antwoorden / 169 Vragen

Ja, inderdaad BSN, goed opgemerkt.

fr
door franksam - 14 feb. 2020 om 11:00
9 Antwoorden / 2 Vragen
0

Nee, het bedrijf mag dit niet weigeren.

Topantwoord

door Redacteur - 14 feb. 2020 om 11:12
851 Antwoorden / 61 Vragen
10

Hallo LILA1,

Je zou voor meer informatie naar het Kassa-artikel kunnen kijken over gegevens blurren op je identiteitsbewijs.

Met vriendelijke groeten,
Carmen
Internetredactie Kassa

door audb - 14 feb. 2020 om 13:35
1484 Antwoorden / 5 Vragen
0

Als je een prijs hebt gewonnen dan storten ze dat ook niet eens direct op je rekening maar in "My wallet" (Tja Nederlands klint ook zo normaal hé) 

Maar als je eenmaal een prijs hebt gewonnen en je laat het op je rekening boekken dan kan het zijn dat ze je gegevens van de bank krijgen en dat is omdat je onder de 18 jaar niet mee mag spelen.

Maar ook als je een los lot koopt en je een bedrag van boven de €449 hebt gewonnen ook dan moet je een ID kaart kunnen tonen anders krijg je het niet uit betaald! ook hier is de redenen dat je pas van af je 18de mee mag spelen.

Maar dat je de acount niet mag wissen zonder ID kaart is voor mij echt een raadsel, zelf heb ik het gewoon zonder mogen doen. 

door dokun 14 feb. 2020 om 16:40
146 Antwoorden / 0 Vragen

Als u uitbetaald word in uw "Wallet" heeft u gewoon uw instellingen zo staan dat gewonnen prijzen in uw wallet worden gestort. Ik heb nog nooit iets in mijn wallet ontvangen maar altijd gewoon op mijn bankrekening. U kunt dit zelf aanpassen in uw loterij account bij instellingen.

Uw bank mag en zal geen gegevens doorspelen aan de loterij. Hoe komt u daarbij...?

door diumenge 14 feb. 2020 om 18:31
10915 Antwoorden / 14 Vragen

Ik krijg de prijzen ook gewoon op mijn bankrekening binnen, onzin dus wat je stelt @AUDB.

door wimmi20 - 14 feb. 2020 om 14:22
2113 Antwoorden / 6 Vragen
1

Wat is er tegen om dat account te laten 'slapen' en nooit meer te gebruiken ?

door dokun 14 feb. 2020 om 16:41
146 Antwoorden / 0 Vragen

Dan worden de persoonlijke gegevens tot in de eeuwigheid bewaard en waarschijnlijk ook gebruikt.

sp
door speedy54 - 14 feb. 2020 om 16:45
13 Antwoorden / 0 Vragen
1

Niet opzeggen en gewoon de machtiging tot incasso stopzetten. Halen ze toch geld van je rekening dit gewoon storneren.

Je krijgt dan waarschijnlijk meldingen dat ze niet hebben kunnen afboeken. Als je daarna een mail stuurt met het verzoek om niet meer af te boeken dan mogen ze het ook niet meer. Volgens mij kun je dat via je bank ook via internet oplossen.

Een keer zal het dan wel ophouden......

ju
door justmeagain 14 feb. 2020 om 23:14
89 Antwoorden / 2 Vragen

Ze incasseren niet zomaar. Alleen als je aangeeft loten te kopen.

mo
door mof - 14 feb. 2020 om 18:29
1633 Antwoorden / 2 Vragen
0

Nee. Uw account moet worden verwijderd. Autoriteit persoonsgegevens inschakelen.

jo
door jorisw - 15 feb. 2020 om 15:07
4327 Antwoorden / 1 Vragen
0

Toch kan ik me er wel iets bij voorstellen. In het verleden zijn er rechtzaken geweest omdat mensen net naast een prijs grepen omdat ze niet meer meededen. Door om een ID te vragen bij opzegging kunnen ze in ieder geval voorkomen dat iemand anders voor de "gein" de boek opzegt.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

mjvanderwerf - 24 feb. 2020 om 12:59
Computers & telefonie

Naam opstartscherm

Hallo,
als ik de PC opstart staat mijn naam als Mj van der werf.
Ik wil dat wijzigen in M.J. van der Werf.
Hoe doe ik dat ?
MJ Lees meer

Bu
Budy Ottenhoff - 24 feb. 2020 om 13:28
Huishouden & energie

Hoe kom ik van mijn gas meter af? Heb geprobeerd bij Stedin maar dat lukte niet

Sinds 23 july betrok ik mijn woning. Heb toen meteen besloten geen gas te gaan gebruiken maar alleen over te gaan op electra.
Na info bij Eigenhaard moest ik dit via de website van Stedin opdracht te geven om mijn gasmeter te verwijderen, zodat ik kon besparen op de abbonement kosten. Maar ze vragen van alles, zoals situatie tekeningen van het huis en de afstanden naar de straat enz. Die heb ... Lees meer

aa
aapje - 24 feb. 2020 om 11:55
Computers & telefonie

Geachte mag tel2 rekeningen voor mijn gsm blijven sturen bij op zegging daar ik

heb eind november mijn abonnement op gezegd in Terneuzen is door de firma permail door gegeven mijn nummer was 0651214510 is sinds december niet meer in gebruik wat kan ik nu nog doen met de aanmannigen Lees meer