brynnar
door brynnar Apr 28, 2009 om 13:56
Geldzaken & recht

Nedrelandse postzegels in Frankrijk te gebruiken?

Hallo allemaal,

Vraagje namens Franse stagière die hier op kantoor vertoeft.

Stagière verblijft voor enkele maanden in 0031, maar komt erachter dat paspoort verlengd moet worden. Geen probleem via ambassade, mits ze geboortebewijs kan overhandigen. Gemeente in 0033 waar zij is geboren kan deze opsturen, maar ze moet een aan zichzelf geadresseerde èn gefrankeerde enveloppe meesturen.

Kan zij hiervoor Nederlandse postzegels gebruiken (uiteraard voldoende gefrankeerd voor post van FR naar NL) of moeten dit Franse postzegels zijn? Beiden zijn uiteraad in €, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Vraag is dus echter of de Franse posterijen NL postzegels accepteren?

Mvgr - B

12078 11 Rapporteer

vladja
door vladja - Apr 28, 2009 om 14:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Geen idee. Ik weet dat er in Nederland brieven aankomen met zegels (geen postzegels) erop geplakt, maar of de Fransen net zo slorig zijn ??

Kan ze niet aan een kennis/vriend(in)/familie vragen even een paar Franse postzegels naar Nederland te sturen in een envelop?

Vladja

brynnar
door brynnar - Apr 28, 2009 om 14:23
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hi Vladja,

Post van en naar Frankrijk kan al bijna een week duren, ze stuurt haar aanvraag liever vandaag de deur uit dan volgende week, als ze de postzegels heeft.

Ik kan me wel voorstellen dat hier in TNT Post de post weigert als die met (bv) Duitse of Franse postzegels zijn gefrankeerd. Door postzegels te kopen, koop je een recht om met TNT Post iets te verzenden, niet met een ander postbedrijf, of dit nu Nederlands is (Sandd, Selektmail) of buitenlands (Deutsche Post).

Mijn logische redenatie zegt dus "nee", maar of dit ook klopt? Heb de vraag overigens ook bij TNT Post voorgelegd, maar die reageren binnen 2 werkdagen hierop. Ik hoop hier wat sneller antwoord te krijgen.

Mvgr - B

aurora1
door aurora1 - Apr 28, 2009 om 14:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@brynnar, ik zou het risico niet nemen (heb dezelfde redenering als u) en vandaag nog het advies van vladja opvolgen, dwz stagiaire, eventueel per mail, p.o. iemand het laten vragen opdat vandaag nog postzegels uit Fr. kunnen worden verstuurd. Misschien valt het mee w.b. duur verzending.

vr.gr.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 28, 2009 om 14:56
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Brynnar, kleine aanvulling mbt het versturen, wel belangrijk overigens! Gr. Henri

In Nederland is het raadzaam brieven naar Frankrijk te laten voorzien van de blauwe sticker Priorité. De post wordt dan binnen een dag of twee, drie bezorgd. Zonder zo'n sticker kan dat soms twee, drie weken duren!!  De ervaring leert dat post, omgekeerd, vanuit Frankrijk naar Nederland zonder sticker Priorité, relatief sneller wordt bezorgd.......

vladja
door vladja - Apr 28, 2009 om 15:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Brynnar,

Ook nog een mogelijkheid, de papieren door laten sturen via een frans adres voor de postzegels op de envelop. Dat scheelt in ieder geval een "ritje" naar Nederland.

Vladja

kenwel2
door kenwel2 - Apr 28, 2009 om 15:08
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo brynnar, dan toch maar ff de link, waar al de info te vinden is: Wonen en leven in Frankrijk,

Gr. Henri

http://www.infofrankrijk.com/pagina/Post/3056/

brynnar
door brynnar - Apr 28, 2009 om 15:21
1782 Antwoorden / 27 Vragen

...en ze zit nu driftig zichzelf te registreren op de site van La Poste.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Apr 28, 2009 om 15:36
1782 Antwoorden / 27 Vragen

... en gelukt! Namens Gwen: bedankt!

Mvgr - B

kenwel2
door kenwel2 - Apr 28, 2009 om 15:36
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo brynnar, mogelijk is dit een optie?

Postzegels via internet
La Poste heeft een nieuwe dienst gelanceeerd om eigen postzegels (timbres à domicile) via internet te kopen en te printen. Op de postzegelsite van La Poste is het mogelijk een keuze te maken uit 200 voorbeelden. Via betaling per creditcard kan men dan de gekozen postzegels printen. Wel moet de gebruiker eerst een rekening aanmaken met gebruikersnaam en paswoord en Java zo nodig downloaden en installeren. De geprinte postzegels zijn 60 dagen geldig. Je moet ze wel zelf op een envelop zien te plakken, tenzij je op gegomd papier kunt printen.

Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Apr 28, 2009 om 16:00
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Graag gedaan brynnar. het ken wel dus :-)

Hoop dat ze er een mooie tijd heeft,Frankrijk is een mooi land.

Gr. Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 29, 2009 om 01:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel:

Mooi resultaat. Wist ik ook niet.

Quote:".....,Frankrijk is een mooi land."

Gelijk heb je. Er moesten alleen geen Fransen wonen.... Hollanders trouwens ook niet;-)

H.