RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 08:10
Geldzaken & recht

Negatieve bkr

Heeft iemand tips of advies voor ons?

22 mei ben ik in het huwelijksbootje gestapt met mijn partner.
Met plannen om zijn woning te koop te zetten, en om een andere woning te kopen.
Zelfde prijsklasse...maar met wat meer tuin voor ons en de hond.
Boven verwachting snel werd onze woning verkocht. Zelfs met wat winst.

Het zoeken naar een ander huis werd ineens een heel strijd.
Hier in het noorden liggen de prijzen gemiddeld een stuk lager. En zijn dus na jaren woningcrisis een stuk sneller verkocht.
Hierdood hebben wij heel vaak achter het net gevist. Totdat wij een woning tegen kwamen die al langere tijd te koop stond.
Wij zijn  vollop voor deze woning gegaan. Een hypotheekadviseuse in de hand genomen.
Een bod gedaan. En bam...de woning was voor ons.

Ondertussen hadden we de einddatum voor onze woning besproken. En konden we een datum bespreken met de de verkopers van ons nieuwe huis.
Tot zover ging alles goed. Een voorlopig koopcontract is getekend.
Plannen konden verder uitgewerkt worden. De hypotheekadviseuse had alles klaar liggen voor een hypotheekaanvraag.
Maar toen gebeurde het. Donderslag bij heldere hemel. De hypotheekaanvraag werd direct afgewezen.
Op mijn naam...staat nog een oude negatieve A 3 codering. Met einddatum. Vesting Finance > Neckermann bv.
Hoe is dit in vredesnaam mogelijk? Heb tot 2017 in de WSNP gezeten. Met uiteindelijk een schone lei ben ik uit de WSNP gekomen.
Middels goede hulp advies en begeleiding heb ik traject tot een goed resultaat gebracht.

Je word toegelaten bij de WSNP wanneer je financieel helemaal bent doorgelicht. Een bewindvoerdster neemt voor een periode al je zaken waar.
Ook is Neckermann zelf Failliet gegaan in deze periode. Bij mijn gegevens bij het Bkr is te zien dat de WSNP goed is doorgelopen...met al gevold dat ik daar geen negatieve codering meer op heb staan.  Alleen staat Vesting Finance Neckermann er wel met een negatieve codering. Een A 3.  De meest zware codering.
Vesting Finance had dit dossier allang moeten sluiten...aangezien er een schone lei is verleend.

Na veel telefoontjes te hebben gepleegd...ben ik amper wat opgeschoten. Wel heb ik mijn toenmalige bewindvoerdster achter mij staan.
Die heeft voor de kredietverstrekker een brief opgesteld waarin vermeld staat dat ik mijn traject goed heb doorlopen. En geen risico meer vorm.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?  Heb het hele internet afgezocht en doorgelezen.
En wij zitten met de meest ondraagelijke spanning ooit. Want straks als wij geen hypotheek kunnen krijgen, krijgen wij een boete. En zit ik waarschijnlijk weer tot mijn nek in de schulden.

Bewijsstukken zijn tevens naar Vesting Finance gestuurd..( Schone lei verklaring )
Wachten  is nu op een besluit van dat bedrijf. ( Telefonisch denken ze gelukkig wel mee.)
In de hoop dat ze deze melding verwijderen. Want deze melding hoort in het mapje van de schone lei lijkt mij zo.

Ps er is slechts 1 hypotheekaanvraag gedaan momenteel.

7600 18 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 1, 2019 om 08:26
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Richbri ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://rechtwijzer.nl/schulden/schuldsanering-wsnp/waarom-krijg-ik-een-bkr-registratie-na-de-wsnp

https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=31&tx_ttnews%5Btt_news%5D=677&cHash=a9f62cfdf5

Een tip : Ga nooit in zee met een bureau die u coderingsvrij probeert te maken , is gebakken lucht en kost u veel geld .

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 10:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt!

En yep....bedrijven die beweren een  negatieve codering te kunnen verwijderen, is oplichterij.  Althans dat denk ik.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2019 om 08:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat in het koopcontract ern ontbindende voorwaarde wat betreft financiering is opgenomen?

Dus wat voor boete?

Maar u weet toch wel dat die coderingen vijf jaar blijven staan? Geen een normale bank geeft geld voor een hypotheek als iemand net een jaar of twee uit de WSNP is.

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 08:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

De WSNP die doorlopen is heeft geen codering. Dus dat vormt geen risico op de aanvraag.
ABN SNS en Rabo doen hierover niet moeilijk.
Het gaat om een zaak bij vesting finance. Die heeft er dus wel een code achter staan. de A 3 codering.
En die hoort dus in het mapje van de WSNP te zitten. En niet zichtbaar.

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 08:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

En inderdaad een koopcontract met behoud van financiering. Maar voor de verkoop van ons huis zijn er natuurlijk veel kosten gemaakt. En een adviesbureau kost ook een hap geld. Wat normaliter allemaal geen probleem hoeft te zijn.

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2019 om 09:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk heeft een afgesloten WSNP wel een codering en die blijft vijf jaar staan. En die banken die u noemt, dien niet ‘moeilijk’? Lijkt me sterk.

En voor Neckermann/Vesting Finance moet u waarschijnlijk bij de curator zijn.

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 09:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer je je een beetje verdiept in deze materie weet je dat een WSNP met schone lei geen negatieve codering heeft staan bij het BKR.  En dat heb ik in dit geval dus ook niet. Daar is onze hypotheekaanvraag niet door geweigerd.  Het probleem zit hem in de negatieve codering van Vesting Finance. Dit openstaande bedrag van €489 heeft een finale kwijtschelding gekregen. En een einddatum. Alleen behoord dit dossier in het mapje te zitten van de WSNP.  Vesting Finance heeft dit niet gedaan. Nu moet ik zeggen dat ik alle bewijsstukken van WSNP en de rechtbank door heb gestuurd naar Vesting Finance.  Waardoor zijn hopelijk bereid zijn om dit dossier te verwijderen. Ook omdat er middels een rechter mij een schone lei is gegeven.

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2019 om 09:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat weet ik dat die codering van VF fout is, maar u bent wel heel optimistisch dat u een hypotheek zou kunnen krijgen nadat u slechts twee jaar uit de WSNP bent. Die codering staat er ook vijf jaar. De hypotheekaanvraag kon door die fout al simpel geweigerd worden, hoefden ze dus niet verder op door te gaan.

aurora1
door aurora1 Sep 1, 2019 om 18:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom heeft u het steeds over de verkoop van “ons huis”. Het is/was toch uw huis niet? U denkt naar mijn indruk veel te gemakkelijk over geld dat niet van u is en u lijkt niet veel van die WSNP geleerd te hebben, niet te willen weten wat voor financieel risico u bent, kunt zijn voor anderen. U heeft niets uitgezocht voordat u zelfs maar over de koop van een huis begon na te denken.

jo
door jorisw - Sep 1, 2019 om 09:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een lap tekst. Kan je het samenvatten tot de essentie. Wat is nu het probleem en de daarbij horende vraag?

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 09:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Na mijn verhaal even te hebben gedaan, was ik nieuwsgierig of er mensen zijn die het wel tot een positief einde hebben weten te brengen.

marita5
door marita5 Sep 1, 2019 om 10:38
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@jorisw , wat een flutantwoord , begrijpend lezen is ook een kunst .

tenormin
door tenormin Sep 1, 2019 om 13:20
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@martia5, +10.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 1, 2019 om 09:32
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd blijft een BKR registratie regulier 5 jaren bestaan. (BKR registratie, niet negatieve BKR registratie)

De opmerking m.b.t. boete begrijp ik niet tenzij u onverrhoopt een koopovereenkomst heeft gesloten zonder ontbindende voorwaarde indien u de financiereing onverhoopt niet rond krijgt.

Hoe dan ook is het voor u afwachten of de genoemen actie bij uw voormalige kredietverstrekker succes heeft. Ik neem aan dat u dit zelf al heeft gezien: https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/wat-moet-ik-doen-om-een-negatieve-registratie-te-verwijderen  en let op dat als al gezegd andere tips om van de registratie af te komen veelal geld zullen kosten en het resultaat te betwisten is. Bij de bkr tip zit u dat het inderdaad het beste is om de kredietverstekker te benaderen.

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 09:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

De opmerking van de boete is niet goed geformuleerd.  Gaat meer om alle kosten die gemaakt worden via een adviesbureau.
Wij hebben een contract getekend met behoud van financiering.

Andere manieren om van de registratie af te komen kosten inderdaad veel geld...en hebben weinig succes. ( Dynamite etc )
Dit dossier van VF had helemaal niet zichtbaar moeten zijn...omdat het meegenomen is in het traject van de WSNP.
En omdat ik een begeleidende brief heb gekregen van mijn bewindvoerder, had een aanvraag hypotheek niet direct hoeven worden afgewezen.
Ook al staat die registratie er voor 5 jaar.
En daarbij ben ik verantwoordelijk voor een hele kleine bijdrage in de Hypotheek. De hoofdkostwinnaar is mijn partner.

Wij maken ons gewoon enorm veel zorgen over het feit dat er veel kosten zijn wanneer we de financiering niet rond kunnen krijgen.
En dat allemaal door een negatieve codering bij een zaak dat meegenomen is tijdens de WSNP.

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 11:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tevens hebben we diverse keren contact gehad met de kredietverstrekker. Die denkt gelukkig wel mee.  Maar kan telefonisch niks toezeggen/wijzigen.
Afgelopen vrijdag heb ik de papieren omtrent de schone lei doorgestuurd.  Nu maar hopen dat ze de melding kunnen weghalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 1, 2019 om 12:04
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Herhaald: even afwachten. Jammer van de onnodige extrs kosten die als ook door anderen gemeld onnodig waren.

ro
door ron503 - Sep 1, 2019 om 10:15
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het is aan Vesting Finance om die melding om te zetten in een andere code maar ook die code blijft gedurende 5 jaar na afloop van de WSNP bij het BKR zichtbaar. U heeft de WSNP met schone lei doorlopen maar de kans dat u een hypotheek kan sluiten is in de praktijk bijzonder klein. Als u een onder voorbehoud van financiering heeft opgenomen kunt u na meerdere afwijzingen van de koop af maar u kan niet meer van de verkoop van uw woning af omdat die definitief verkocht is. Het is mosterd na de maaltijd maar u had beter eerst naar het financiele plaatje en de mogelijkheden voor de financiering kunnen kijken voordat u uw woning in de verkoop deed. Er bestaat nu een kans dat met uw hele hebben en houden op straat komt te staan tenzij u nog een hypotheekverstrekker vind.

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 10:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad mosterd naar de maaltijd.
En dan te bedenken dat we een financieel adviseuse hebben.
En dat we dan vastlopen op een negatieve codering.

Maar goed...zoals vermeld hebben we nog maar 1 aanvraag gedaan. Die afgewezen is vanwege die A 3 code bij het BKR.
Met een plausibel schrijven van de Bewindsvoerder... opnieuw een aanvraag doen.

ro
door ron503 Sep 1, 2019 om 10:47
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht kunt u nog een hypotheek verstrekker vinden die gevoelig voor de situatie is maar dan niet tegen de zelfde voorwaarden omdat een negatieve BKR registratie als risico wordt gezien. Als u na het verkrijgen van de schone lei even had gegoogled op 'WSNP en BKR' was u dit avontuur niet aangegaan.

me
door mein33 - Sep 1, 2019 om 11:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RICHBRI 1 SEP. 2019

Vesting Finance had dit dossier allang moeten sluiten...aangezien er een schone lei is verleend.

@richbri,

Even een brutale vraag, die  eigenlijk nietgesteld mag/kan worden, maar die ik toch wel stel om het e.ea. iets duidelijker te krijgen.
Voor hoeveel is 'Vesting finance' uiteindelijk de boot ingegaan n.a.v. uw financiële perikelen.
Zij zullen zo snel geen gevolg geven aan uw wens om de gewraakte registratie te verwijderen, er zijn daaromtrend niet voor niets voorwaarden en termijnen gesteld alvorens de registratie te verwijderen.
Respect voor het doorlopen en afronden van de schuldsanering.
Kortelings nog tot de neusgaten in de financiële problemen en morgen al weer horrieop in de nieuwe lening, zo makkelijk zullen de financiers het u niet maken.
En of die codering van 'Vesting finance' wel zo fout is als u beweert, valt dan ook zeer te betwijfelen.

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 11:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft hier een bedrag van € 489 euro.
Openstaand bij Neckermann.  En in later stadium overgedragen aan Vesting Finance.
Dit bedrag heeft een kwijtschelding van €250 of hoger zoals vermeld staat bij het Bkr.
Dit in combinatie met een einddatum.

Onze financiele situatie is nu gezond. Dat van mijn partner al helemaal.
Wij hebben geen lopende schulden.
Het probleem zit hem alleen in het feit dat VF dit dossier had moeten sluiten. Aangezien de rechter mij een schone lei gegeven heeft.
De andere schuldenaren staan namelijk ook niet meer vermeld. Anders had ik nu een hele lading A 3 codes gehad

Het betreffen geen schulden bij banken/hypotheekverstrekkers of wat dan ook.

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2019 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan waren het andere schulden, maar blijkbaar hoog genoeg om het traject van de WSNP in te moeten gaan.

Maar die registratie van de WSNP blijft.

U kunt het wel op het bordje vande adviseur leggen, maar hebt u daar direct bij het begin al aangegeven dat u maar net twee jaar uit de WSNP was?

Enu had uw eigen huis toch al verkocht zonder die adviseur?

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 11:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

De codering van de WSNP was niet de aanleiding voor de weigering.( Het weigeren kwam door die A 3 codering ) .
Heb van mijn bewindsvoerder na die weigering een brief gekregen voor de verstrekker dat ik geen risico factor meer ben voor het verkrijgen van een hypotheek.
Tevens hebben wij middels hulp van het adviesbureau ons huis verkocht. ( Bijna al onze verzekeringen lopen via dit bureau ) Ook hebben ze daar een makelaar en hypotheekadviseuse.  Die ons heeft geholpen bij iedere stap.

Het hebben van een WSNP registratie bij het BKR kan bij een aantal banken opspelen.
Maar er zijn genoeg hypotheekverstrekkers die wel willen meewerken.

Ach ja...het is een lastig verhaal.
En op een zondag kun je zelf zo weinig doen.

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2019 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, voor het verkopen van een woning doet een BKR registratie er niet toe. Dan is alleen een eventuele restschuld van belang.

Th
door Thijs124 Sep 1, 2019 om 12:18
289 Antwoorden / Vragen

Die zondag gebruik je maar voor iets rust te krijgen. Je kunt niets doen, maar ze kunnen jou ook niets doen. Neem even rust, waar een Zondag voor bedoeld is en morgen er weer tegenaan!
Succes.

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2019 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die bewindvoerder zal geen garantieverklaring tekenen.

RichBri
door RichBri Sep 2, 2019 om 07:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

@TIJGER1

Volgens mij probeer jij het enkel alleen maar van de negatieve kant te bekijken.
Aangezien mijn bewindvoerdster al wel een garantieverklaring heeft opgesteld en heeft getekend.
Tevens zijn er meerdere zaken waarbij mensen vastlopen op 1 enkele A 3 codering onder de €500,- die een hypotheek nodig zijn.
Mijn partner en ik hebben nog nooit geen schulden gehad bij banken/leningen/hypotheken.
Wanneer je echt problematische schulden hebt gemaakt met creditcards/leaseproducten/huurachterstanden etc....dan vind ik het een ook een ander verhaal.

me
door mein33 - Sep 1, 2019 om 12:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RICHBRI 1 SEP. 2019 OM 11:37

Het probleem zit hem alleen in het feit dat VF dit dossier had moeten sluiten. Aangezien de rechter mij een schone lei gegeven heeft.

@richbri,

Een 'schone lei verklaring' geeft geen aanleiding om een registratie te verwijderen, VF heeft wat dit betreft geen enkele verlichting om dat te doen en u zult echt de rit van vijf jaar moeten uitdienen alvorens nieuwe financiële verplichtingen te kunnen aangaan.
U kunt niets meer of minder dan een besluit van VF afwachten en ik wens u daarbij een voor u positief resultaat !

aurora1
door aurora1 - Sep 1, 2019 om 18:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bedoelt u “met schone lei” met die WSPN dat allen bij wie er schulden waren tot de laatste cent betaald zijn, dus ook niet slechts een percentage (af)betaald?
Die bewindvoerster kan natuurlijk niet beoordelen of u in de toekomst al dan niet opnieuw een risico zult vormen. Ik persoonlijk zou u niet zo gauw geld lenen.
Ik vraag mij af, gezien uw verhaal, en de wijze waarop u over e.e.a. lijkt te denken en te redeneren of u eigenlijk wel geleerd heeft van die WSPN. In ieder geval bent u nog maar een blauwe maandag uit die schuldsanering, en geld wat er niet is wordt alweer uitgegeven. Dwz dat is de bedoeling als daar niet een halt toegeroepen wordt. U lijkt het drukker te hebben met geld willen uitgeven dan in te willen zien hoe het werkt met geen schulden maken.
En nee, ik heb geen tips w.b. hypotheek. Ik heb ook geen ervaring met zulke kwesties omdat ik eerst spaar en niet doe aan schulden maken en bovendien de tering naar de nering zet. Waarom zo dramatisch doen: “donderslag bij heldere hemel”? Ga een huis huren als u zich een koop niet kunt veroorloven, en dat kopen lijkt u niet te kunnen. Het verkochte huis was tenslotte ook niet van u. Zoek extra werk, ga sparen, zet de tering naar de nering en stop met op te grote voet leven. Minder overbodige woorden gebruiken zou ook een tip kunnen zijn want de mensen laten zich toch niet zand in de ogen strooien. Beoordelingen over hypotheek verstrekking kunnen mij niet streng genoeg zijn evenals registraties zoals met de BKR.

an
door angeline1969 Dec 12, 2019 om 06:50
Antwoorden / Vragen

Aurora1, wat een belachelijk antwoord. Als je zelf niet met het traject van de wsnp te maken heb gehad , weet je niet waar je het over heb. Het wsnp traject is zeer zwaar en voor je toegelaten wordt is een hele lange gang, je komt niet zomaar in de wsnp hoor dat is een lang en zwaar traject! als het dan al lukt om in de wsnp te komen en je deze netjes doorloopt krijg je die schone lei, wat inderdaad betekend schulden vrij, en geloof mij, als je dit gehel traject heb doorlopen heb je zeker wel geleerd van je "fouten". en een bewindvoerder kan als geen ander oordelen of je nogmaals de fout in gaat, zij/hij heb je tenslottenbegeleid al die jaren.
Na de wsnp wil je je leven weer gewoon op kunnen pakken en dat is wat Richbri ook wil, zij is niet bezig met gelijk weer geld uitgeven maar met een nieuwe start, en deze wordt haar zo onmogelijk gemaakt. Aurora1, mag iemand een tweede kans krijgen? en zoals jij zeg , ik spaar eerst voor ik iets uitgeef, dat is heel normaal maar ik denk niet dat jij een huis bij elkaar kan sparen!
ikzelf heb nog nooit een lening gehad, nooit rood gestaan nooit schuld gehad, mijn partner heeft helaas 8 jaar geleden door de cricis en failissement zijn huis met veel verlies moeten verkopen, hij is vijf jaar !! bezig geweest om in de wsnp te komen, wat gelukt is, al deze jaren heeft hij keihard voor een baas gewerkt om zoveel mogelijk af te lossen en heeft nu een schone lei. Dat waren moeilijke jaren, elke cent omdraaien maar het is het waard geweest, en geloof mij mijn partner kon er weinig aan doen dat hij schulden kreeg en wij zijn dolblij dat hij door de wsnp eruit is, en ik weet zeker dat er nooit meer schulden komen.
maar zoals ik zei ik heb nooit een schuld gehad, en toch wordt ik nu ik een auto wil leasen afgerekend op het verleden van mijn partner, want inderdaad de registratie blijft staan. Dit is heel erg zuur, als je bedenk dat ik de laatste 8 jaar samen met mijn partner keihard heb gewerkt en nog steeds om alles af te lossen..Dus Aurora1 het is niet altijd zo zwart wit als jij aangeef, en voor Richbri, ik hoop dat het je lukt, ik weet als geen ander wat het is de WSNP en je mag trots zijn dat je deze goed heb doorlopen , ik wens je heel veel sterkte en geluk voor de toekomt

aurora1
door aurora1 Dec 12, 2019 om 18:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Veel te lang verhaal. Stop svp met klagen en de schuld aan anderen geven, daar heeft u niets aan en is zonde van de energie. Kent u het gezegde “zachte heelmeesters...”?
En nee, ik maak geen schulden en heb dat ook nog nooit gedaan. Ik doe ook niet aan lenen : ik spaar eerst en zet bovendien de tering naar de nering. Naar mijn indruk zijn mensen die zelf schulden hebben het altijd roerend eens met anderen met schulden, en daarbij is ook weer de overeenkomst dat het altijd aan anderen lijkt te liggen.
Maar mijn reactie was bestemd voor TS en niet voor u. Dus geef svp maar een verlossend antwoord aan TS.

sira
door sira Dec 13, 2019 om 15:32
2326 Antwoorden / 24 Vragen

@Angelina1969 Zo'n belachelijk antwoord vind ik het niet van Aurora1. Eerst sparen en dan pas uitgeven is de "ouderwetse" manier. Er kunnen altijd trieste uitzonderingen zijn die in de schulden komen, maar er is tegenwoordig een grote groep die het aan zichzelf te danken heeft. Een heel klein voorbeeld: een telefoonabonnement met de nieuwste iPhone en dan € 35,-  of hoger per maand niet veel vinden. Sim Only bestaat ook.

Ik kon mijn eerste koophuis, waar ik nog steeds woon, ook niet volledig zelf betalen. Het grootste deel was spaargeld en de rest hypotheek. Mijn hypotheekbedrag is 1/5 van de waarde van de woning. Regelmatig word ik geconfronteerd met betweters die mij adviseren om een hypothecaire lening af te sluiten op de overwaarde. Maar ook een hypothecaire lening blijft een schuld.

Vroeger werd mij geleerd dat je iets niet kunt kopen als het niet in de portemonnee zit. Tegenwoordig wordt er zelfs op afbetaling gekocht bij Wehkamp, Otto etc. etc. Rood staan wordt normaal gevonden, zo ook een persoonlijk krediet.
Ik heb al 20 jaar een eigen bedrijf. Tijdens de start heb ik nimmer 1 cent geleend en heb ook nog nooit een zakelijk krediet gehad. En door zuinig te zijn en zoals Aurora1 aangeeft "de tering naar de nering te zetten", ben ik ook de crisis doorgekomen.
En aan een lease-auto zou ik ik al helemaal niet willen denken. Ook dat is een financiële verplichting voor lange termijn met vaak een BKR notering.
Ik doe alles liever op de ouderwetse manier.

aurora1
door aurora1 Dec 13, 2019 om 16:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+100

panter22
door panter22 - Sep 1, 2019 om 18:40
6599 Antwoorden / Vragen

Ik vond een uitspraak in kort geding waar de A3 code moest worden verwijderd na de WSNP.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOBR:2018:3290
Als VF de codering niet wil verwijderen, zou je contact kunnen opnemen met het juridisch loket voor advies. Mogelijk kunnen ze je daar verwijzen naar een advocaat.
https://www.juridischloket.nl/
Het is niet helemaal volgens de regels, maar als je die €489 alsnog betaalt, gaat VF dan de code per ommegaande verwijderen?

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2019 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, die persoon was al vier jaar uit de WSNP en had medische redenen voor een ander huis. De Ts wil een grotere tuin en is pas twee jaar eruit.

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 19:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Panther voor het antwoord.

Bepaalde reacties hier zijn hard te noemen.  Mijn situatie verder is niemand bekend.
Ook de reden waarom ik in de WSNP ben gekomen niet.

RichBri
door RichBri Sep 1, 2019 om 20:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb het stuk gelezen, En komt in heel veel opzichten overeens met onze situatie. Al gaat het bij mij om een veel lager bedrag.
Bij ons is mijn partner de hoofdkostwinnaar.  En tel ik zelf voor 30% mee. Aangezien ik een wao uitkering heb.

We zullen het antwoord van VF afwachten.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2019 om 00:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een grotere tuin voor uzelf en de hond, komt overeen met iemand die vier jaar uit de Wsnp is en medische klachten heeft waardoor hij echt moet verhuizen?

Sprookjes.

RichBri
door RichBri Sep 2, 2019 om 07:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

@TIJGER1
Wanneer je in een wao zit...ben je 100% afgekeurd.
Wanneer je in de WSNP hebt gezeten...kun je er vanuit gaan dat er iets vreselijks mis is gegaan.
( wat nooit voor de volle 100% door mijn eigen toedoen is ontstaan ) Hierdoor ben ik na anderhalf jaar al uit de WSNP gekomen met een schone lei.
Het gaat hierbij dus niet enkel om de tuin.  Al is het huis wat wij willen gaan kopen qua maandelijkse kosten lager dan wat we nu hebben.
Daarbij heeft mijn man ook enorme psychische  problemen gekregen door het huis waarin we nu wonen.

Je kent de achtergrond niet Tijger.
Er hangt veel van af bij ons.
Dingen die er zijn gebeurd hier...dat zijn geen sprookjes.

Het is gewoon onredelijk, dat wij niet deze stap in onze toekomst kunnen maken.
Terwijl mijn partner nog nooit geen schulden heeft gehad. En ik in december al 5 jaar samen woon met hem zonder schulden te hebben gemaakt.

panter22
door panter22 Sep 2, 2019 om 08:15
6599 Antwoorden / Vragen

@Tijger1, die astma en de vochtige huurwoning speelden geen grote rol in de uitspraak.
@Richbri, laat je niet gek maken. Een hypotheek in jouw situatie tegenhouden door een WSNP schuld van destijds nog geen €500?
Het kan nooit kwaad info te vragen bij het juridisch loket. Gratis advies van de overheid.

justmeagain
door justmeagain - Sep 2, 2019 om 00:25
623 Antwoorden / 8 Vragen

TLDR :-)

lo
door lovewinnie - Sep 2, 2019 om 09:30
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Het is algemeen bekend dat beëindiging bewind /schuldsanering  5 jaar geregistreerd blijft. Dit om nieuwe schulden te voorkomen.
Dus vanaf datum dat je schone lei had + 5 jaar
U zegt 2017, u bent dan pas u registratie kwijt in 2022 en dan staat hij nog wel genoteerd maar niet als wanbetaler of waarschuwing voor hypotheekverstrekkers.

Kopen op alleen naam partner is een idee. Maar aangezien u getrouwd bent ontkomt u er bijna niet aan dat u gecontroleerd wordt. Er zijn speciale  hypotheekverstrekkers die met eigen geld het wel aandurven maar u betaald dan zeer hoge rente

an
door angeline1969 Dec 12, 2019 om 06:52
Antwoorden / Vragen

de wsnp blijft inderdaad 5 jaar geregistreerd staan echter is dit geen negatieve registratie, als je deze goed heb doorlopen. daarop mag een eventuele lening niet afgewezen worden.

lo
door lovewinnie Dec 12, 2019 om 11:44
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Die 5 jaar mag je geen nieuwe leningen etc afsluiten .ter voorkoming van nieuwe schulden . Pas 5 jaar na afronden traject ben je helemaal schoon. Je staat bekent als risico geval en veel zullen dan ook geen lening of hypotheek geven ivm de risicos

me
door mein33 - Sep 2, 2019 om 09:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RICHBRI 2 SEP. 2019   Aangezien mijn bewindvoerdster al wel een garantieverklaring heeft opgesteld en heeft getekend.

@richbri,

@tijger1 bekijkt het alleen maar van de negatieve kant, zoals u het benoemt, want een andere kant is er nu nl. niet aan deze zaak.

Fijn dat de bewindvoerder een "garantieverklaring" heeft afgegeven, maar welke waarde moet/kan daar aan worden gehecht.
Staat de bewindvoerder "garant" voor de lening die u wil aangaan ? Dat zal toch niet het geval zijn en degene die met de pecunia over de brug moet komen bepaalt of hij dat met een minimum aan risico kan doen.
U heeft toch een veroek ingediend om de codering ongedaan te maken en u kunt nu niet anders dan afwachten of dat verzoek zal worden gehonoreerd.
Zolanfg VF niets doet, kunt u ook niets !!

En schulden zijn schulden ongeacht waar, bij wie, hoe en waardoor ze worden gemaakt, alles gaat v.w.d.b. op één hoop!

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2019 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van de negatieve kant bekijken? U hebt niet één enkele A3 notering. U hebt in de WSNP gezeten en dat zal niet alleen voor de schuld bij Neckermann geweest zijn. En of uw schulden nou gemaakt zijn bij de bakker of een bank, doet helemaal niet ter zake. Die schulden waren blijkbaar dermate hoog, dat alleen WSNP een oplossing voor u bood, niet voor de schuldeisers. En die schulden waren dus zo hoog, dat zelfs een minnelijk traject niet mogelijk was. Dus geen een schuldeiser heeft gekregen waar hij recht op had.

De financiering is nu afgewezen op die A3 notering, dat is makkelijk voor een bank. Hoeven ze naar het hele verdere verhaal niet te kijken. Had u die A3 notering niet gehad, dan zou u afgewezen zijn op de WSNP.

En uw bewindvoerder kan schrijven wat zij wil, zij staat niet als borg op de hypotheek.

aurora1
door aurora1 - Sep 2, 2019 om 12:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het lijkt erop dat u gemakkelijk blijft denken over geld dat niet van u is. De woning die verkocht is was niet van u, de schuldeisers moeten het doen met maar een deel van het geld dat ze tegoed hebben. Een papiertje van een ex bewindvoerster stelt niets voor, tenzij ze garant staat voor e.e.a. en dat doet ze niet en zal ze ook niet kunnen en niet willen. Maar u wilt een grotere tuin voor de hond? En daar is haast mee geboden?

Vesting Finance Klachtenteam
door Vesting Finance Klachtenteam - Sep 2, 2019 om 12:21
1 Antwoorden / Vragen

Beste heer/mevrouw,

In uw bericht op dit forum van gisteren laat u ons weten dat u het niet eens bent met de BKR registratie.

Op basis van de gegevens in uw klacht hebben wij helaas niet kunnen achterhalen op welke (oude) schuld uw klacht betrekking heeft. Wij willen u graag helpen en kijken of wij uw klacht kunnen oplossen, maar dan hebben wij meer informatie nodig.

Kunt u ons per e-mailbericht voorzien van het dossiernummer (indien bekend), een uitdraai van de BKR registratie en eventueel correspondentie die u in het verleden van ons heeft ontvangen?

Alvast vriendelijk bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Vesting Finance
Afdeling Klachtenteam

Van Asch van Wijckstraat 55F, 3811 LP Amersfoort
Postbus 2178 Amersfoort
klachtenteam@vestingfinance.nl
t   +31886555140

Vesting Finance Klachtenteam
door Vesting Finance Klachtenteam Sep 10, 2019 om 12:07
1 Antwoorden / Vragen

Beste heer/mevrouw,

Volgens onze gegevens hebben wij geen reactie van u mogen ontvangen op ons bericht van 2 september. Wij sluiten daarom ons klachtenticket.

Mocht u alsnog een klacht willen indienen ontvangen wij deze graag voorzien van alle relevante gegevens via https://www.vestingfinance.nl/nl/meld-uw-klacht/ of per e-mail op klachtenteam@vestingfinance.nl .

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Vesting Finance
Afdeling Klachtenteam

Van Asch van Wijckstraat 55F, 3811 LP Amersfoort
Postbus 2178 Amersfoort
klachtenteam@vestingfinance.nl
t   +31886555140

RichBri
door RichBri Sep 14, 2019 om 09:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Gistermiddag telefonisch contact met een medewerker.
Die laat mij weten ondanks al mijn toegestuurde stukken, de registratie niet te verwijderen.
Volgens de mederwerker is het krijgen van een einddatum hier voldoende.
Zelfs nu de situatie zo ernstig is dat wij straks gewoon op straat staan. Door het niet rond krijgen van een hypotheek.
Onbegrijpelijk dat je als consument bijna 10 jaar na het begaan van een fout van €489,- zo ontzettend in de problemen blijft zitten. Zelfs nadat je een hels traject hebt moeten doorlopen middels een WSNP.

aurora1
door aurora1 Dec 13, 2019 om 15:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een hels traject? Voor de schuldeisers dan zeker?

ro
door ron503 - Sep 2, 2019 om 12:35
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Vesting Finance heeft ook een reactie geplaatst en ik hoop echt dat het goed gaat komen want er is echt sprake van een noodsituatie omdat u zonder onderdak kan komen te zitten.

panter22
door panter22 Sep 2, 2019 om 15:28
6599 Antwoorden / Vragen

Dat hoop ik ook. Succes.

Th
door Thijs124 Sep 10, 2019 om 13:28
289 Antwoorden / Vragen

Een noodsituatie omdat je geen hypotheek krijgt?

ro
door ron503 - Sep 10, 2019 om 14:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Vesting Finance heeft teruggekoppeld dat vraagsteller niet op het aanbod om nogmaals naar de casus te laten kijken is ingegaan en daarmee is de klachten ticket komen te vervallen. Het zou kunnen dat vraagsteller inmiddels een hypothecaire lening heeft verkregen maar is vergeten om dat terug te koppelen.

RichBri
door RichBri - Sep 14, 2019 om 09:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt mensen voor de reacties.

Wij zijn nu twee weken verder.
Gisteren eindelijk telefonisch contact gehad met Vesting Finance.
Die konden in deze zaak niks meer voor mij betekenen. Ze hebben bij de codering een einddatum geplaatst. En er zitten dus geen financiele verplichtingen meer op dit dossier. Neemt niet weg dat de codering nog minimaal 2 jaar blijft staan.

Verder ligt een tweede hypotheekaanvraag nu compleet ter beoordeling bij de ABN. Die bank heeft aangegeven hebben dat ze ondanks de negatieve codering bij het BKR onze zaak willen beoordelen/bekijken/behandelen.
We duimen onze duimen eraf.

Voor de mensen die wel erg harde/negatieve reacties hebben gegeven....je kent de persoonlijke situatie niet. Zowel van mij als dat van mijn partner niet.
Met de nieuwe woning gaan wij maandelijks minder betalen. Het gaat hierbij niet alleen om een grotere tuin te hebben.
Wij wonen in het aardbevingsgebied.  En willen een huis terug kopen dat ook in Noord Groningen ligt. De problematiek die mijn partner heeft gekregen in zijn woning zijn echt een aanleiding geweest om de woning voor de tweede keer te koop te zetten. ( ditmaal met goed resultaat ).
Zelf tel ik maar voor een klein gedeelte mee  in het totaalplaatje. En wij hebben alles uit handen gegeven. Wij worden bijgestaan door een financieel adviseur.
Mijn partner heeft al 15 jaar een hypotheek lopen bij de ABN. Zonder ooit ook maar iets van een schuld/achterstand te hebben gehad.

Donuts
door Donuts Sep 14, 2019 om 09:42
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik wens u heel veel succes met het rond krijgen van de hypotheek. Het zou best eens kunnen gaan lukken aangezien uw inkomen maar voor een fractie meetelt.

me
door mein33 Sep 14, 2019 om 11:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bedankt voor uw terugmelding en nu maar hopen dat ABN met u wil meewerken.
Succes !!

an
door angeline1969 Dec 12, 2019 om 07:05
Antwoorden / Vragen

ik hoop zo dat het allemaal gelukt is, en trek je van de harde reacties niets aan, mensen weten niet wat de wsnp inhoud en oordelen al snel dat het allemaal je eigen schuld is, elke situatie is anders .