ke
door kerel010 Feb 3, 2019 om 19:30
Geldzaken & recht

Negatieve erfenis minderjarig kind

Beste
Volgende situatie is ontstaan
Schoonvader is overleden en die laat flink wat schulden na
1e rekening is inmiddels op de deurmat gevallen .
Kinderen gaan de erfenis nog op het laatste moment verwerpen bij de rechtbank.
Voorzover ik weet kan hierdoor  plaats vervanging  optreden voor de kleinkinderen welke allen minderjarig .
Voor kleinkinderen wildenwe dit ook verwerpen maar aangezien hiervoor eerst een toestemming nodig is van de kantonrechter en de termijn van 3 maanden bijna is verlopen , lijkt mij dit dat te laat is .
Hierdoor zullen ze dus bij wet benificair erfgenaam zijn

Wat gaat dit praktisch inhouden , gaan incasso bureau's daadwerkelijk minderjarige kinderen aanschrijven ?
En wat kan hier tegen worden gedaan als dit toch gebeurd ?

6161 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2019 om 19:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de kinderen beneficiair aanvaarden, komen de kleinkinderen helemaal niet meer in  beeld.

Minderjarigen kunnen alleen beneficiair aanvaarden. Of ze dat nu tijdig hebben gemeld of niet. De ouders van die kleinkinderen zijn hun wettelijke vertegenwoordigers, dus incassobureaus zullen hun ouders aanschrijven.

Al dat gedoe wordt voorkomen door als kinderen beneficiair te aanvaarden, want ze moeten anders toch hetzelfde werk doen.

Ge
door Genee - Feb 3, 2019 om 19:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat geen tijdslimiet voor het aanvaarden of verwerpen van een nalatenschap.
Voor meer info wat u moet/kunt doen, lees
https://verklaringvanerfrechtservice.nl/minderjarigen-en-erven/

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2019 om 20:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft voor de kleinkinderen niet naar de rechtbank. Zij kunnen alleen maar beneficiair aanvaarden.

Alleen als u namens uw kinderen ook wilt verwerpen, dan moet u naar de rechtbank.

verwerpen door u kent een tijdslimitiet van drie maanden.

ke
door kerel010 - Feb 3, 2019 om 20:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Is er nog een mogelijkheid om te verwerpen voor de keinkinderen ?
want hoe zit het met de 3 maanden termijn .
Want is het zo dat bij verwerping door kinderen de klein kinderen ook nog eens 3 maanden de tijd hebben ? ivm plaats vervaning

Maar wanneer de kleinkinderen als nog ben. gerigsteerd komen te staan .
Hoe gaat het verder dan in zn werk ?  Moet er bij een eventuele aanmaning van incasso bureau op naam de kleinkind , dan een vereffenings procudere worden gestart.

Want  op zn procure zitten we niet op te wachten.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2019 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt pas als wettelijke vertegenwoordiger voor uw kinderen, de kleinkinderen dus, verwerpen, als zeker te weten vaststaat dat de erfenis negatief zal zijn en daar moet u ook bewijzen van overleggen.

“”””””Erfenis verwerpen namens minderjarige

De wettelijk vertegenwoordiger kan de erfenis van een minderjarige ook direct verwerpen. Dit kan slechts met een machtiging van de kantonrechter. De kantonrechter verstrekt de machtiging alleen als dit in het belang van de minderjarige is. Dat is het geval als de nalatenschap negatief is of als er sprake is van een bijzondere geval. Bij een verzoek om de machtiging moet je aangeven:

  1. waarom er verworpen dient te worden namens de minderjarige;
  2. wat de omvang van de nalatenschap is door middel van een boedelbeschrijving (financieel overzicht).

Wil je verwerpen vanwege een negatieve nalatenschap? Zorg ervoor dat dit volstrekt duidelijk is dat de nalatenschap negatief is. Stuur naast de boedelbeschrijving dan ook kopieën van rekeningen en aanmaningen. Als je de machtiging eenmaal hebt gekregen, dan kan je deze met het verwerpingsverzoek meesturen naar het boedelregister, anders kan en mag er niet worden verworpen namens een minderjarige.””””””””

Dus de werkzaamheden waar u tegenop ziet moet u toch verrichten. Dus aanvaard zelf beneficair, dan kunt u zelf alles regelen.

Ge
door Genee Feb 3, 2019 om 20:54
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij kunt u voor de minderjarigen niet verwerpen.
U kunt niet weten of er toch nog een positief saldo van de erfenis mogelijk is.
Bij een positief saldo zouden de minderjarige door uw schuld van verwerpen dat geld mislopen.
Maar wat is er op tegen dat de minderjarigen beneficiair aanvaarden?
Ga anders eens voor een gratis eerste gesprek/advies naar een notaris.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2019 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verwerpen voor minderjarigen kan alkeen via de kantonrechter.

Maar wat is er op tegen als de kinderen beneficiair aanvaarden. Zelfde werk.

Topantwoord

Ge
door Genee - Feb 3, 2019 om 23:17
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De termijn van 3 maanden voor de kleinkinderen begint te lopen nadat de kinderen de erfenis verworpen hebben.
Wanneer de kinderen op het laatste moment gaan verwerpen is er voor de kleinkinderen daarna ook nog 3 maanden.
De vraag is of u kunt aantonen dat er een negatieve nalatenschap is.
Of de familie helemaal geen kosten heeft, afgezien van de griffiekosten weet ik niet.
Laat de verhuurder wel weten dat jullie de nalatenschap allemaal gaan verwerpen.
Bel, of ga voor informatie en de benodigde formulieren naar de rechtbank in uw woonplaats.
Het verwerpen door de kinderen kan op een enkel formulier, dan één keer griffierechten verschuldigd.
Hoe dat zit voor de kleinkinderen kunt u vragen bij de rechtbank.
Bij beneficiair aanvaarden zult u zeker kosten moeten maken.

ke
door kerel010 Feb 4, 2019 om 13:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Had eff contact met een jurist en hij stuurde onderstaande

Dus we hebben na verwerping inderdaad nog 3 maanden de tijd om het voor onze kids ook te verwerpen .

Alleen heb je dan 2 keer te maken met griffiers kosten. Achja die 120 eu betaal ik maar al te graag dan dat we worden betrokken bij een vereffning.

En hopelijk gaat de kantonrechter hier in mee want er zijn echt alleen maar schulden

Verwerping door een minderjarige

Bij de verwerping van een nalatenschap door een minderjarige, is toestemming van de kantonrechter noodzakelijk in het arrondissement van de woonplaats van de minderjarige. Hiervoor moet de wettelijke vertegenwoordiger een verzoek indienen bij de kantonrechter, er zijn formulieren beschikbaar op rechtspraak.nl, er zijn geen kosten aan verbonden. Er moet goed gemotiveerd worden waarom het in het belang van de minderjarige is, dat de erfenis verworpen wordt en niet ( beneficiair) wordt aanvaard.

Zodra er een machtiging door de kantonrechter is verleend, moet de akte van verwerping worden opgemaakt. Hiervoor kan het formulier (verklaring nalatenschap minderjarigen of nader te noemen rechthebbenden) op rechtspraak.nl worden gebruikt. Voor de verwerping zijn wel griffierechten verschuldigd (+/-€122). Verwerping voor een minderjarige moet gebeuren binnen 3 maanden na het openvallen van de nalatenschap, of indien het kind erft omdat de ouder bijvoorbeeld verworpen heeft, vanaf het moment dat de ouder heeft verworpen.
Let er op dat de procedure voor toestemming voor de verwerping enige tijd kost. Op verzoek kan de kantonrechter de termijn voor verwerping verlengen. In de laatste versie van de  Handleiding erfrechtprocedures kantonrechter
wordt aan de kantonrechters de aanbeveling gegeven om een verzoek dat is ingediend kort voor het verstrijken van de driemaandentermijn te zien als een stuiting van de driemaandentermijn.

Ge
door Genee Feb 4, 2019 om 17:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Goed dat u het nog eens nagevraagd hebt.
Ook al wil je de nalatenschap niet, het kost toch geld.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 18:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u dient de verwerping dus wel goed te motiveren, dus alles over de schuldeisers verzamelen.

marita5
door marita5 - Feb 4, 2019 om 07:59
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kerel010 ,

Termijn verlopen bij minderjarigen

Als de termijn verlopen is, dan geldt automatisch dat minderjarigen de nalatenschap beneficiair hebben aanvaard. Je kan dus ook bewust de termijn laten verlopen om zo € 127,- (2019) aan griffierecht te besparen. Dit betekent wel dat een notaris pas na het verstrijken van de termijn een verklaring van erfrecht kan afgeven. Je moet dus geen haast hebben bij de afwikkeling van de nalatenschap.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://verklaringvanerfrechtservice.nl/minderjarigen-en-erven/

mo
door mof - Feb 4, 2019 om 13:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Beneficiair erfgenaam betekent dat je erft als er geen schulden zijn en niet erft als er schulden zijn.
nb gaat over de netto schuld, dus als de opbrengst van de erfenis de svhulden van bijv leningen niet dekken

fr
door fredhannie - Feb 4, 2019 om 13:51
19 Antwoorden / 2 Vragen

Het is een wettelijke bescherming van minderjarigen dat ze altijd beneficiair aanvaarden, dit tot duidelijk is of er baten of alleen lasten zijn.  Mijn kinderen erfden destijds een fiks bedrag van mijn ex man die overleed en ook deze erfenis was automatisch beneficiair. Wel wordt er een bewindvoerder aangesteld om het vermogen te beheren, meestal een ouder, dit tot het kind meerderjarig is.

rb
door rb - Feb 4, 2019 om 17:59
65 Antwoorden / 0 Vragen

Benificiar aanvaarden is beter Je weet nooit of er toch een positief vermogen is
Wanneer er minderjarigen zijn dan beslist de rechtbank of er wordt verworpen of benificiar wordt aanvaard

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2019 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Overigens zijn de kinderen wel aansprakelijk voor de kosten van de uitvaart ook al verwerpen zij.