ge
door gerrie19 May 10, 2014 om 21:50
Geldzaken & recht

Nep aanmaning cjib?

Ik ontving de volgende mail van het cjib:

Geachte bestuurder,

U hebt een beschikking en vervolgens twee aanmaning ontvangen voor het overtreden van een verkeersvoorschrift.
Het openstaande bedrag is niet volledig op de rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bijgeschreven.
Daarom zullen wij de bank opdracht gegeven uw rekening te blokkeren per maandag 12 mei 2014.
Alleen persoonlijk bij het BKR zelf kunt u inzage krijgen in de informatie die het BKR over u ontvangt.
Het blokkeren van rekening betekent dat de toegang tot uw rekening geblokkkeerd is met ingang 12-05-2014 voor een periode van vier werken.

Betalen

U kunt direct online betalen met ukash via onze website. U dient hieronder te klikken en de ukashprepaid te kopen.

Online ukash kopen

Let op: nadat uw Ukash (prepaid credit) heeft gekocht dient u de 19 cijferige nummercode hieronder
te activeren om de betaling af te ronden.

Aanmaning betalen

Het volledige bedrag van Eur 150,99 (inclusief kosten) moet uiterlijk 11-05-2013 worden betaald. Doet u dit niet, dan wordt u per 12-05-2014 geregisteerd bij BKR.
Voorkom blokkade van uw rekening.

Hoogachtend,

Centraal Justitieel Incassobureau

Ik denk dat het nep is. Er staat dus niet waarvoor de boete is en ik heb ook geen beschikking ontvangen, laat staan een aanmaning.Iemand bekend met deze praktijk?

12754 25 Rapporteer

pb
door pbarendse - May 10, 2014 om 21:56
406 Antwoorden / 1 Vragen

Uw gevoel is juist... Hier is laatst via de media al voor gewaarschuwd, zie ook deze link. Gewoon verwijderen dus en vooral niet op klikken!

jantje7
door jantje7 - May 10, 2014 om 22:01
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Of anders KLIK HIER

Succes

tijger1
door tijger1 - May 10, 2014 om 22:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die grapjassen proberen van alles. Dus nep uiteraard.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2014 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten eerste stuurt het CJIB geen mails en ten tweede, hoe zou men uw mailadres moeten weten, en ten derde zij kunnen uw bankrekening niet blokkeren en hoe zouden ze moeten weten waar u bankiert?

Dus gewoon logisch nadenken.

ni
door nicole1975 - May 10, 2014 om 22:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik kreeg er ook een en heb er ook al eens een gehad van intrum Justitia alle maal kul lekker verwijderen ze denken zeker dat ik dom ben net als al die mail die ik krijg van banken die me rekening gaan blokkeren terwijl ik daar niet eens een rekening heb :S

jo
door joentje1978 - May 10, 2014 om 23:20
367 Antwoorden / 6 Vragen

Ik denk niet dat deze mail nep is, ik weet het wel zeker!
Dit is duidelijk een phishing-mail.

CJIB stuurt geen mailtjes maar doet dit altijd via de post.
Betalingen doen ze altijd per acceptgiro, niet via een 1 of vage betaaldienst.
CJIB kan helemaal geen bankrekeningen blokkeren.

mahadma
door mahadma - May 11, 2014 om 00:08
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Dit soort mails komen ZOGENAAMD ook van wehkamp, de ing, en noem nog maar een paar. Ook worden er mails verstuurd over rekeningen bij banken waar we geen rekening hebben. Zoals anderen ook schrijven: logisch nadenken, en als je echt gaat twijfelen: Bel even naar de afzender, maar dan via het nummer uit het telefoonboek en dus niet het eventueel genoemde in de nep mail.

boppe1943
door boppe1943 - May 11, 2014 om 10:08
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Het CJIB is op de hoogte van dit soort nepmails. Ze verzoekt op de website hiervan aangifte te doen bij de politie. Wel een gedoe natuurlijk, maar men kan ook digitaal aangifte doen voor een aantal misdrijven. Via een paar klikken komt men erachter of dat inderdaad digitaal mogelijk is. Kijk even op de link van Jantje hoe je op de aangiftesite komt.

czar
door czar - May 11, 2014 om 10:55
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Nou, aangifte doen van dit soort onzin is natuurlijk zinloos.
Daar doet de politie helemaal niks mee.
Voor de rest zijn alle opmerkingen hierboven natuurlijk wel steekhoudend.

Alhoewel, in principe is het CJIB een belastingdienst en die kan wel beslag leggen op loon zonder tussenkomst van de rechter. Maar bankrekeningen blokkeren dat kunnen ze niet.
En als ze dat al willen doen, dan krijg je dat niet via mail, maar gewoon per brief of een deurwaarder aan de deur. En als het per brief is, dan is dat niet 1 brief, maar al snel 3 herinneringen in verloop van een paar maanden.

me
door mein33 - May 11, 2014 om 12:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een nep bericht, nepper kan het bijna niet.
Zo wie zo krijgt u nooit een mail van het CJIB en de gebruikte tekst, de inhoud, de betaalmethode slaan werkelijk helemaal nergens op.
Gewoon verwijderen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 11, 2014 om 15:52
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Beste antidotum; shift + del.

valerius-2
door valerius-2 - May 11, 2014 om 16:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U gevoel is volkomen juist, alleen al het feit dat u dit per e mail ontvangt klopt dan ook totaal niet.

czar
door czar - May 11, 2014 om 16:38
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Al dan niet per e-mail, al dan niet nep, het CJIB is natuurlijk ook gewoon een melkkoe.

costnix
door costnix - May 11, 2014 om 18:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@czar
Als u niet te hard rijdt, krijgt u ook geen boete, enz......

czar
door czar - May 11, 2014 om 18:48
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=costnix schreef op zondag 11 mei 2014, 18:14]@czar
Als u niet te hard rijdt, krijgt u ook geen boete, enz......

Ik heb in 25 jaar slechts 1 boete gehad voor te hard rijden en wel op een weg waar continu wordt gewisseld tussen 70km/u en 100km/u. Boete was 35 euri voor (na aftrek) 89km/u waar je 70 mocht.
Tsja, dat was natuurlijk niet in NLD, want dan kost je dat geintje dik 165 euro.

Kortom, de CJIB is gewoon een melkkoe.
En nu u weer ...

mahadma
door mahadma - May 11, 2014 om 19:01
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Czar,

u heeft kennelijk uw weekend niet. Stel je heel even voor dat er geen CJIB zou zijn. Zou u dan blij zijn? Nee, want dan worden er weer andere belastingen geheven. En wordt het helemaal een chaos. Overigens, in elk land heb je wat, of we gaan in Utopia wonen of op een onbewoond eiland.

czar
door czar - May 11, 2014 om 19:43
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 11 mei 2014, 19:01]@Czar,
u heeft kennelijk uw weekend niet. Stel je heel even voor dat er geen CJIB zou zijn.

Ik pleit niet voor een land zonder CJIB, maar wel voor een rechtvaardig CJIB dat in verhouding staat met de andere delicten en het liefst ook in verhouding met de ons omringende landen.
Het is wel heel gemakkelijk om een flitspaal neer te zetten als melkkoe en een winkeldief met 5 uur taakstraf weer vrij te laten. Flitspalen leveren nu eenmaal meer op als winkeldieven, om maar eens wat te noemen.

En zoals gezegd, ik sta zelf na ruim 25 jaar met auto pas op 1 snelheidsboete.
Ik rijd ook nooit te hard, want hard rijden levert amper tijdswinst op.

pi
door pieterwolters - May 11, 2014 om 20:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 11 mei 2014, 18:48]
Kortom, de CJIB is gewoon een melkkoe.
En nu u weer ...

Tsja, als mensen zo slecht in taal zijn als u bent, is het niet gek dat oplichters via dit soort mails in slecht Nederlands geld proberen binnen te halen. De potentiële slachtoffers zien dat waarschijnlijk toch niet.

Tip: het is niet de CJIB die de melkkoe is....

czar
door czar - May 11, 2014 om 20:26
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Even mezelf citeren:

=pieterwolters schreef op zondag 11 mei 2014, 20:21:
=czar schreef op zondag 11 mei 2014, 18:48:
Kortom, de CJIB is gewoon een melkkoe.
En nu u weer ...

Zoek de taalfout!

door 1953 - May 11, 2014 om 21:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U kunt op de website van de CJIB.nl de vermeende vorderingen bekijken en verifiëren (plus de foto's e.d.)

czar
door czar - May 11, 2014 om 21:41
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ik zal het antwoord zelf maar even geven.

Het is HET CJIB !!

cb
door cbo - May 15, 2014 om 10:32
31 Antwoorden / 1 Vragen

Alle e-mails die op deze wijze verstuurd worden zijn inderdaad vals.
De mogelijkheid om via "UKASH" te betalen is een van de kenmerken waaraan dergelijke mails te onderscheiden zijn. Ukash is namelijk een betaalmogelijkheid die moeilijk te traceren is, soort van paypal account.

Dit soort mailtjes, troep, verwijderen en niets mee doen, aangifte is uiteraard mogelijk maar ook naar eigen keuze.

czar
door czar - May 15, 2014 om 22:56
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=cbo schreef op donderdag 15 mei 2014, 10:32]
De mogelijkheid om via "UKASH" te betalen is een van de kenmerken waaraan dergelijke mails te onderscheiden zijn. Ukash is namelijk een betaalmogelijkheid die moeilijk te traceren is, soort van paypal account.

Proest!
Paypal is prima te traceren en behoorlijk veilig voor de consument.
Tsja, dat de Nederlanders daar amper gebruik van maken en weinig ervaring mee hebben.
UKASH is volstrekt onbetrouwbaar, maar ga het niet gelijkstellen aan PayPal, want dan weet je werkelijk niet waar je het over hebt.
Ik betaal al 8 jaar vrijwel alles met PayPal en met de kopersbescherming heb ik nog nooit ergens een probleem gehad. Zeker gemiddeld 2 Paypal-betalingen per week, wel let ik op de kopersbescherming (van PayPal).

czar
door czar - May 15, 2014 om 23:01
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=cbo schreef op donderdag 15 mei 2014, 10:32]Alle e-mails die op deze wijze verstuurd worden zijn inderdaad vals.
De mogelijkheid om via "UKASH" te betalen is een van de kenmerken waaraan dergelijke mails te onderscheiden zijn. Ukash is namelijk een betaalmogelijkheid die moeilijk te traceren is, soort van paypal account.

Dit soort mailtjes, troep, verwijderen en niets mee doen, aangifte is uiteraard mogelijk maar ook naar eigen keuze.

yo
door yolanda53 - Jun 15, 2014 om 16:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zojuist een vraag neergezet, het gaat over hetzelfde, ik kreeg onderstaande mail, het is dus duidelijk nep, ik schrok al :

Geachte bestuurder,

U hebt een beschikking en vervolgens twee aanmaningen ontvangen voor het overtreden van een verkeersvoorschrift.
Het openstaande bedrag is niet volledig op de rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bijgeschreven.
Daarom zullen wij de bank opdracht gegeven uw rekening te blokkeren per maandag 16 juni 2014.
Alleen persoonlijk bij het BKR zelf kunt u inzage krijgen in de informatie die het BKR over u ontvangt.
Het blokkeren van rekening betekent dat de toegang tot uw rekening geblokkkeerd is met ingang 16-06-2014 voor een periode van vier werken.

Met de 3v online krediet kunt u online op onze website de betaling voldoen. U dient hieronder te klikken op " 3v credit kopen ".
3v credit kopen

Let op: nadat uw de 3v tegoed (prepaid credit) heeft aangeschaft dient u de 19 cijferige nummercode hieronder te activeren om de betaling te voldoen.
Klik hieronder op aanmaning betalen,

Aanmaning betalen

Het volledige bedrag van Eur 155,00 (inclusief kosten) moet uiterlijk 16-06-2014 worden betaald. Doet u dit niet, dan wordt u per 19-05-2014 geregisteerd bij BKR.
Voorkom blokkade van uw rekening.

Hoogachtend,

J. van Oort

Centraal Justitieel Incassobureau.