mt
door mth89 Feb 20, 2013 om 16:15
Geldzaken & recht

Nep zwaarden

Hallo,

ik heb een vraagl. Mijn vraag is ZIJN NEP ZWAARDEN DIE JE NIET VAN ECHT TE ONDERSCHEIDEN IS DIT LEGAAL OF ILLEGAAL?

Hopelijk kunnen jullie daar antwoord op geven

alvast bedankt,

mth 89

4223 6 Rapporteer

ro
door ron530 - Feb 20, 2013 om 16:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Illegaal net zoals nep pistolen. Beide wapens vallen onder de wapenwet, u kunt er immers mee dreigen en politie of een slachtoffer kunnen van een afstand niet zien of het wapen dan wel zwaard nep is.

dearagain
door dearagain - Feb 20, 2013 om 16:49
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*niet legaal

edrick3
door edrick3 - Feb 20, 2013 om 16:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mth89,

Is het illegaal om thuis nepwapens te gebruiken?

Alle NEPwapens die op een echt wapen lijken, zijn verboden.

(Bron: vraaghetdepolitie.nl)

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2013 om 18:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zie hier: Justis.nl

sw
door swat1500 - Feb 20, 2013 om 22:48
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Nepzwaarden zijn dus NIET illegaal. Je mag er alleen niet zomaar mee over straat lopen. Ook minderjarigen mogen deze wapens niet voorhanden hebben.

acjzr1
door acjzr1 - Feb 20, 2013 om 23:02
295 Antwoorden / 3 Vragen

WAT ZEGT DE WET NU EIGENLIJK?
De wapenwet kent verschillende categorieën wapens. Messen en zwaarden, de zogenaamde blanke wapens vallen onder categorie IV. In deze categorie vallen onder andere ook windbuksen en kruisbogen.
De Brochure Wapens en Munitie waar het uitgebreid in staat is te downloaden op:

http://www.justitie.nl/onderwerpen/criminaliteit/wapens/documenten.

Alle wapens die vallen onder categorie IV mogen voorhanden zijn voor iedereen boven de 18 jaar. Voorhanden betekend dat je het wapen in handen kan hebben. Ook al ben je 50 kilometer van huis en heb je een zwaard in de kluis liggen. Je kunt naar huis toe om 'm op te halen. Je mag het vervoeren, maar niet zonder vergunning dragen op openbare gebieden.
Let op: stiletto's, werpmessen, vlindermessen vallen onder categorie I wanneer ze meer dan één snijkant heeft en boven bepaalde maten zijn. Ook pijlen met snijdende delen vallen onder categorie I. Deze zijn allemaal verboden.

Van de bovengenoemde site komt ook de volgende tekst die voor ons het meest interessant is:
ZWAARD
Degens, sabels, zwaarden vallen onder andere onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2, ongeacht of het decoratieve of functionele zwaarden zijn. Deze wapens mogen vrij voorhanden worden gehouden. Dergelijke wapens mogen echter niet op de openbare weg gedragen worden. Het is dus raadzaam om bijvoorbeeld een degen niet onverpakt op een fiets te vervoeren. Om deze wapens te mogen gebruiken op voor publiek toegankelijke plaatsen (bijvoorbeeld bij sportbeoefening) is schriftelijke toestemming van de politie nodig. Hiervoor moet er een vergunning (verlof) worden aangevraagd bij de korpschef van uw politieregio. Tenzij deze wapens vallen onder de vrijstelling van artikel 28 van de Regeling wapens en munitie (RWM).

Het is wel toegestaan een zwaard over de weg te vervoeren. Er is een verschil tussen vervoeren en dragen. Zwaarden, maar ook degens en sabels vallen onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2, van de WWM. Wapens die vallen onder categorie IV mogen alleen worden vervoerd en niet gedragen. De vervoerder moet er dus voor zorgen dat het wapen voldoende verpakt is, anders loopt hij het risico om een boete te ontvangen.

Bron: http://www.goldenflower.nl/artikelen1/wapenwet/wapenwet.html