Pe
door Peterarnold Sep 7, 2019 om 20:06
Geldzaken & recht

Nergens met inkomen van pgb geld kunnen let wel als zorgverlener ??

Wij proberen al enige tijd geld te lenen met PGB als inkomen, nergens wordt dit als inkomen beschouwd maar we betalen wel inkomens belasting hebben 2 budgets met WLZ indicatie.
Uitbelating via SVB en je wordt snel als oplichter neergezet of nee u ontvangt dit om zorg in te kopen nee wij zijn juist de zorgverleners.
Wie heeft een tip, volgens een artikel van een politicus moet een geld verstrekker het zien als inkomen maar helaas

12270 21 Rapporteer

ne
door neodutchio - Sep 7, 2019 om 20:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een PGB ontvangen is niet hetzelfde als het hebben van een betaalde baan.
Elke bank/geldverstrekker heeft een zorgplicht. Niemand mag meer lenen dan verantwoord is. Als u verder geen inkomen heeft, dan heeft de bank geen zekerheid dat er geld terug gaat komen en loopt u het risico om in de problemen te komen.
Het heeft dus niets te maken met oplichterij, maar met de zorgplicht.

sj
door sjoppy - Sep 7, 2019 om 20:59
129 Antwoorden / Vragen
tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2019 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als degene aan wie u zorg verleent komt te overlijden, of in een instelling moet worden opgenomen, hebt u niets, en ook geen recht op WW of zo.

aurora1
door aurora1 - Sep 7, 2019 om 21:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Onverstandig om te willen lenen zonder een baan te hebben. Dat PGB is om zorg in te kopen en met uw 2 x PGB kunt u dan kennelijk heel wat zorg inkopen. Heeft u het niet nodig dan kunt u maar beter zorgen dat het stopt daar anderen, belastingbetalers, het voor u betalen? En dus niet lenen zijn mijn 2 tips voor u waar u om vraagt.

sw
door swat1500 Sep 7, 2019 om 23:40
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Aurora,  je leest verkeerd. Ts ontvangt juist een "inkomen" uit twee pgb's. Hij/zij verleent dus zorg.
Dit is inderdaad  een te onzeker inkomen voor een bank om een lening te verstrekken.

aurora1
door aurora1 Sep 8, 2019 om 13:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank, duidelijk, maar mijn mening blijft onveranderd. Mij is de reactie van @tijger1 nu ook duidelijk.
De vraag vind ik ook niet erg duidelijk gesteld om eerlijk te zijn, maar nu die duidelijk is vind ik hem nóg verbluffender.

sp
door spikkel Sep 9, 2019 om 13:58
148 Antwoorden / 5 Vragen

Hoezo verbluffend ? TS werkt als ZZP'er in de zorg en wordt hiervoor betaald vanuit een PGB. Dit is voor een steeds grotere groep mensen die enige manier om zorg op maat te krijgen. Als TS geen lening kan krijgen zou geen enkele ZZP'er kunnen lenen ? Dat zou pas verbluffend zijn .....

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2019 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@spikkel

Waar staat dat de Ts als ZZP-er werkt? De zorg die verleend woont kan wel aan een gezinslid of zo zijn.

lo
door lovewinnie - Sep 8, 2019 om 08:29
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Pgb wordt gezien als inkomen en uiteraard betaal je belasting maar het is geen stabiel inkomen.
En uiteraard is dat geen goede basis voor een lening. Vaak willen ze een vast contact van een werkgever zien voor ze u geld uitlenen.
Stel pgb valt weg, kunt u hun dan nog terug betalen?
Pgb kan zo afgeschaft worden als kabinet dat wil en dan is er enkel nog ZIN (Zorg in nature). Meests gemeente werken er alleen nog maar mee. Hoe wilt u het dan terug betalen?

ro
door ron503 - Sep 8, 2019 om 09:55
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uw inkomen zonder toeslagen en/of budgetten is steekhoudend voor het aangaan van een lening. Toeslagen en budgetten zijn een toevoeging op uw inkomen en worden belastingvrij aan u toegewezen met als doel u in de kosten tegemoet te komen. Stel u ontvangt qua salaris of uitkering een bedrag aan inkomen dan is dat inkomen bepalend voor de leencapaciteit omdat dat dat een vast inkomen is waar van uit wordt gegaan. Als de leencapaciteit te laag wordt bevonden kunt u geen lening afsluiten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 8, 2019 om 10:34
16838 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft een Persoonsgebonden budget en u bent ook zorgverlener.
Een PGB geld als inkomen voor bijzonder situatie maar is ook belast hoewel aannemelijk is dat de belasting die u dan uiteindelijk als IB dient te betalen vooral en mogelijk uitsluitend het AOW en andere verzekeringsbestandsdeel omvat. Waarvoor ook een drempel geldt.

De vraag is dus of u wel wordt aangeslagen voor inkomstenbelasting op basis van het minimale inkomen. Ga ook na of u alle aftrek mogelijkheden bijv. bijzondere ziektekosten etc. benut of goed benut.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2019 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat hebben de ziektekosten hiermee van doen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 8, 2019 om 11:13
16838 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER!, om van te leren: https://www.zorgwijzer.nl/faq/wlz   kunnen ook (afgezien het feit van 'bijv') wel degelijk bijzondere kosten en dus kan er ook sprake zijn ook bijzondere ziektekosten aan de orde zijn.  Ik heb mijn reactie vooral gebaseerd op citaat: we betalen wel inkomens belasting hebben 2 budgets met WLZ indicatie. Of wel ik begrijp daaruit dat het wel degelijk het inklmen van Ts zelf betreft.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2019 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts is de zorgverlener, niet de zorgontvanger. De Ts wordt dus juist betaald voor de geleverde zorg en betaalt over die ontvansten gewoon belasting..

sp
door spikkel Sep 9, 2019 om 14:00
148 Antwoorden / 5 Vragen

TS werkt als ZZP'er in de zorg en wordt betaald uit een PGB budget.

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2019 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@spikkel

Oh ja? Waar blijkt dat uit?

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2019 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts is gewoon zorgverlener die door een PGB ontvanger betaald wordt. En dat is voor hem gewoon inkomen waarover loonheffing en ZVW wordt ingehouden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 8, 2019 om 12:02
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Als Ts geld ontvangt als zorgverlere uit andermans PGB dan is dat inkomen uit arbeid, niet meer en niet minder. Edoch: ik (en ook anderen?) lees de vraag als het hebben van een inkomsten uit eigen op basis van WLZ indicatie verkregen PGB.
Het lijkt er op dat beiden elkaars hulpverlener zijn maar duidelijk is het niet.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2019 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ja. Iemand zou zorg nodig hebben en krijgt daarvoor een PGB, terwijl hij of zij tegelijkertijd zorg verleend aan een ander die daarvoor ook een PGB krijgt? Lijkt u dat logisch? Dus de lamme helpt de blinde?

me
door mein33 - Sep 8, 2019 om 10:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

///...  !!??

Donuts
door Donuts - Sep 8, 2019 om 11:20
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb maar één tip voor u. Stel uw vraag op een forum waar mensen kunnen lezen.

ne
door neodutchio Sep 8, 2019 om 14:35
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een tip voor u, of geef een inhoudelijke reactie, of geen.

sp
door spikkel Sep 9, 2019 om 14:08
148 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is een zeer inhoudelijke reactie.
TS werkt als ZZP'er in de zorg en wordt betaald vanuit een PGB. Sinds wanneer kunnen ZZP'er geen lening meer krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 8, 2019 om 11:21
16838 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v enkele reacties: Wilt u uw vraag verduidelijken? Ik heb uit uw vraag afgeleid dat u beiden inkomsten heeft uit twee op basis van WLZ indicatie PGB's en daarnaast ook zelf zorgverlener bent. U ontvangt geld op basis van PGB om zelf zorg in te kopen lees ik ook.

Hoe dan ook, nogmaals als reactie op uw vraag: ook gelden op basis van PGB gelden als fiscaal belastbaar inkmen en is onderworden aan Inkomstenbeasting en premie heffing op basis van de daarvoor geldende wet en regelgeving (tabellen, aftrekmogelijkheden etc.)

panter22
door panter22 - Sep 8, 2019 om 11:34
6599 Antwoorden / Vragen

Als jullie inkomen alleen bestaat uit een PGB, dan heb je geen inkomen als het PGB wegvalt.
Dan ben je aangewezen op bijstand.
Dat is een onzekere situatie voor een bank.
Het is een keus die je maakt om op deze manier voor iemand te zorgen. Een moeilijke keus, dat begrijp ik wel. Maar de keus heeft tot konsekwentie dat je geen lening aan kunt gaan,
Dan zul je andere manieren moeten vinden om aan geld te komen.

Donuts
door Donuts - Sep 8, 2019 om 14:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kom nog deze informatie tegen, wellicht heeft u er iets aan  http://www.hypothekenrotterdam.nl/nieuws/een-huis-kopen-met-een-pgb-inkomen/

me
door mein33 - Sep 9, 2019 om 10:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zelfs de redactie heeft de vraag vanTs. blijkbaar niet goed begrepen, zoals blijkt uit de vraagstelling in de nieuwsbrief !!   ;-))

mo
door mof - Sep 9, 2019 om 13:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een geldverstrekker moet het misschien zien als inkomen, maar een geldverstrekker moet ook toetsen op uw kredietwaardigheid.
daarbij speelt naast hoogte van inkomen ook stabiliteit van inkomen mee. En uitgaven die u heeft.
de kredietverstrekker ziet het pgb ws als inkomen maar gaat er, m.i. terecht, van uit dat u dit pgb ook daadwerkelijk besteed aan zorg. U kunt dit dus niet aan aflossing besteden. Kunt u dit wel, dan zou u minder pgb horen te ontvangen en daarmee uw inkomen ook weer lager worden. Dat biedt te weinig stabiliteit.

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2019 om 14:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts is de zorgverlener, niet de zorg behoevende.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2019 om 17:05
16838 Antwoorden / 202 Vragen

En Ts neemt niet de moeite om te reageren op de vraag om verduidelijking. Jammer!

C@
door C@$HFL0W - Sep 16, 2019 om 10:47
2 Antwoorden / Vragen

Lastig verhaal, logisch gezien zou je het PGB als inkomen moeten kunnen zien. Je ziet duidelijk dat verschillende organisaties dit vanuit een ander perspectief in hun eigen voordeel benaderen. Wellicht is het interessant om hier een financieel expert over te raadplegen, ik weet bijna zeker dat deze hier een eenduidig antwoord op kan geven en je evt helpen bij het verkrijgen van een lening.

Cr
door Craan - Sep 17, 2019 om 20:42
1 Antwoorden / Vragen

Een PGB is bedoeld om zorguitgaven mee te betalen en kan niet worden beschouwd als inkomen. De belastingdienst doet dat ook niet.

Vanaf 12 november kun je overigens weer een nieuwe zorgverzekering kiezen. Om kosten te besparen helpt het om die zorgvuldig tegen
elkaar af te wegen. [edit-redactie]

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2019 om 21:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lezenis blijkbaar verschrikkelijk moeilijk.

va
door vanlotjegetikt Sep 18, 2019 om 08:53
809 Antwoorden / Vragen

Een PGB is in het leven geroepen om  in de breedste zin van het woord Zorg in te kopen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Persoonsgebonden_budget.

ma
door malty - Sep 18, 2019 om 09:42
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u ook bij uw gemeente gevraagd?

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2019 om 20:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat zou de Ts daar moeten vragen?

ma
door malty Sep 18, 2019 om 21:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

GKB

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2019 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik dek eerder KGB.

jo
door jorisw - Sep 18, 2019 om 20:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wees blij dat de bank je geen mogelijke molensteen om je nek wilt verkopen. Doet de bank een keer wat goed, is het weer niet goed blijkbaar.

Da
door DaHiRe - Apr 28, 2020 om 12:14
1 Antwoorden / Vragen

Eind 2019 hebben wij een huis gekocht met een PGB salaris het is wel mogelijk alleen zijn er bepaalde voorwaardes.
Zoek een goede adviseur die doormiddel van maatwerk met de hypotheekverstrekkers tot een akkoord kan komen.