pa
door parstadje Apr 11, 2010 om 17:16
Geldzaken & recht

NIB INCASSO

geachte
ik had van incasso unie Eindhoven een betalings verzoek van 118 euro gekregen, Toen ik die betaald had via internet bankieren, kreeg ik weken later een herrinering . Verbaasd heb ik toen na de overboeking gekeken , en zag dat ik per ongeluk het geld naar NIB incasso had overgemaakt, Toen heb ik opnieuw het geld overgemaakt naar incasso unie, dus dat was geregeld. Om een lang verhaal kort te maken ben ik nu al weken en weken en meerdere email verder om het geld van nib incasso terug te krijgen, Toen kreeg ik een mail dat ik bij webbeling.com iets had openstaan en dat werd verrekend, Ik weet trouwens helemaal niet wat dat is, En de medewerker aan de telefoon kon niets vinden over mij in de computer. En op internet staat niks vermeld wat webbeling.com eventueel zou moeten zijn. Toen heb ik gevraagd aan NIB incasso om een bewijs. En tot heden heb ik niks gekregen, Een medewerker zegt dat het in onderzoek is, Maar ondertussen krijg ik nergens bericht over. Ben ik nu het geld kwijt, Het gaat om 118 euro , Maar als je in de wao zit is dat veel. Wat kan ik het beste doen. Want telefonisch wordt je maar afgescheept met het is in onderzoek

7356 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is hier sprake van een onverschuldigde betaling.
Ik raad u aan om een brief te schrijven met daarin de mededeling dat het een onverschuldigde betaling betreft en dat ze dit ten onrechte hebben ontvangen en dat ze wettelijk verplicht zijn dit terug te betalen. Sommeer ze om dit bedrag binnen 3 weken retour te storten. Doen ze dit niet iet, dreig dan in de brief met juridische maatregelen. Dit moet echt schriftelijk, bellen heeft in dit soort situaties geen zin. Richt uw brief t.a.v de directie.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

parstadje

Het NIB incassobureau heeft het NVU-keurmerk en dat wil zeggen dat zij een onafhankelijke geschillenregeling hebben via het NVIO.

Indienen van een klacht bij de NVIO

Ben je het niet eens met het handelen van het incassobureau, dan kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie van Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen (NVIO). Mocht je na het lezen van bovenstaande informatie denken een gegronde klacht te hebben over het functioneren van een incassobureau, dan kunt je een klacht indienen bij de Raad van Toezicht van het NVIO). Een aantal incassobureaus zijn bij deze geschillencommissie aangesloten, maar helaas niet allemaal. Wanneer je een klacht hebt over een incassobureau welke niet is aangesloten bij het NVIO, dan is de weg naar de rechter nog de enige mogelijkheid.

NVIO (NVI)
Postbus 65707
2506 EA Den Haag
tel. 070-3629745
Of
Postbus 279
1400 AG Bussum
tel. 035-6994210
fax. 035 6945045
Email: info@nvio.nl

Wel zou ik het NIB eerst schriftelijk berichten dat je bij het NVIO een klacht in zult dienen (en daar zullen ze niet blij mee zijn).

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van de site van NVIO:

De NVI is in 1989 opgericht op initiatief van een aantal incasso-ondernemingen in Nederland bij gebrek aan regelgeving door de Nederlandse overheid. NVI-leden willen zich onderscheiden van organisaties en personen die een oneerlijke en ongeoorloofde incasso-praktijk beoefenen.

De vereniging heeft zich ten doel gesteld een verantwoorde werkwijze van incasso-ondernemingen in het maatschappelijk bestel te bewerk-stelligen en de beroepsbelangen van incasso-ondernemingen in de meeste uitgebreide zin van het woord te behartigen. De NVI streeft naar een verdere professionalisering van de branche en het verbeteren van het imago.

Dat lijkt mij niet erg onafhankelijk. Van, voor en door incasso-ondernemingen. Een slager, die zijn eigen vlees keurt. Zie hier...

Nee hebt, ja kan je nisschien krijgen.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja

Ik kan op internet geen info vinden die jouw opvatting ondersteund. Het NVIO geeft zelf aan, dat ze werken met een onafhankelijke geschillencommissie en ik daag je bij deze uit, om hier feiten te vermelden die mijn opvatting dat het NVIO wél integer is, ondergraven.

Met colleguiale groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raad van Toezicht/Geschillencommissie. Maar hoe is deze samengesteld?

Nergens staat aangegeven wie in deze RvT/Geschillencie zit (Wat is hun achtergrond?). Hoe deze leden worden benoemd. Of er ook een onafhankelijke buitenstaander inzit van bijv. een consumentenorganisatie. (Als dat zo was, dan liepen ze daar wel mee te pronken hoe goed ze wel niet zijn).

Dat maakt mij bijzonder wantrouwig.

De klacht moet overigens wel binnen 3 maanden, nadat het “klachtenswaardige feit” zich heeft voorgedaan.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dag vladja,

Je stelt een aantal vragen die insinueren dat de slager zijn eigen vlees keurt. Dat is de omgekeerde wereld. Als je zo'n uitspraak doet, dan moet je ook met algemeen toegankelijke feiten komen en dat was mijn vraag, want op dat punt verschillen we immers van mening.

Met collegiale groet, ReadAC.

Note: ons dispuut krijgt iets weg van een discussie en dat is hier niet de bedoeling.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze discussie leidt nergens toe.

Er zijn nu 47 openbare geschillencommissies: Kijk hier... en die zijn heel transparant met gepubliceerde uitspraken.

Zolang ze daar niet bij aangesloten zijn en het onderling regelen, houd ik mijn wantrouwen.

Vladja