dj
door djinovn Nov 16, 2015 om 21:05
Geldzaken & recht

Niet uitbetaald gekregen!

Beste,

Ik heb voor mijn opleiding (Summa College Detailhandel BBL)
een stage gevolgd bij de Albert Heijn (Franchise).
ik heb hier van 9 Augustus 2014 t/m 9 februari 2015, ik had het niet naar mijn zin bij deze stage plek en had er op een begeven moment geen zin meer in. vooral omdat ik het gevoel had een beetje buiten de groep gesloten te worden..
ik hoorde vaak via een collega dat er veel over mij geroddeld werd achter mijn rug om en hoe meer ik achter dingen kwam hoe minder ik zin in het werk kreeg, kortom ik ging met lood in mijn schoenen dagelijks naar mijn werk!
na een tijdje werd ik bij de teamleider geroepen voor een gesprekje en die vroeg mij ook of ik het niet naar mijn zin had waarop ik antwoorden nee dat klopt. ik heb ook aangegeven dat ik niet wist wat ik moest doen, waarop mijn teamleider zij : als je het niet naar je zin hebt moet je stoppen bij ons te werken want anders schiet het niet op als je ook geen motivatie hebt. mijn teamleider heeft mij toen aangegeven dat ik binnen 2 weken moest beslissen of ik wou gaan stoppen en er is duidelijk gezegd dat ik dan per direct kon stoppen!! een week later (na goed nagedacht te hebben) heb ik het besluit genomen om ontslag te nemen, maar toen ik eenmaal in het kantoor van de teamleider stond en haar dit vertelde werd er gezegd dat ik nog wel 3 weken moest uitwerken. toen heb ik haar duidelijk er op aangewezen dat zij had gezegd dat als ik ontslag zou nemen ik per direct kon gaan maar zij bleef dit ontkennen waardoor er toch een soort van woede omhoog kwam. ik heb toen het gesprek beëindigd en heb die dag afgewerkt en naar huis gegaan. de volgende dag moest ik weer werken maar uit boosheid ben ik niet gegaan met als gevolg dat ik een telefoontje kreeg van de Albert Heijn met de vraag waar ik bleef, ik heb toen gezegd dat ik niet meer kwam omdat mij beloofd is dat ik niet hoefde te uitwerken, het antwoord wat ik daarop kreeg was : oké wij zijn nog niet klaar met jou hier komt een staartje aan.
een week later werd ik gebeld of ik de bedrijfskleding wou komen inleveren en mijn ontslag wou tekenen, ik heb dit netjes gedaan en de teamleider een hand gegeven en ik ben gegaan. na 2 maanden heb ik geen salaris gekregen en heb telefonisch contact opgenomen en gevraagd wanneer ik uitbetaald zou krijgen voor de uren die ik gewerkt heb hun antwoord was: jij hebt het contract verbroken en niet uitgewerkt dus jou salaris krijg je niet, waarop ik antwoorden dat mij is gezegd dat ik per direct mocht stoppen etc etc, hier gingen ze verder niet op in en ze bleven voet bij stuk houden dat ik mijn geld niet kreeg. een paar dagen later heeft mij moeder contact opgenomen met de Albert Heijn en die hebben tegen haar gezegd : hij krijgt zijn loon niet omdat hij het contract verbroken heeft en niet uitgewerkt heeft en zij salaris hebben wij gebruikt voor het inhuren van een hulp kracht van een ander filiaal (wat achteraf niet waar bleek te zijn omdat ik het heb na gevraagd aan een oud collega die op dat moment daar nog werkte). nu is mijn vraag : heb ik recht op mijn salaris van de gewerkte uren die ik heb gemaakt? zo ja hoe kan ik dit het beste aanpakken aangezien we nu 9 maanden verder zijn? het is een kleine E450,- wat ik nog krijg!!

ik hoop op een duidelijk antwoord want ik weet zelf niet wat voor stappen ik moet ondernemen.

met vriendelijke groet,

4883 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

U komt hier wel erg laat mee dit maakt het bijna onmogelijk om hier nog iets mee te kunnen doen. De echt gewerkte uren dienen u uiteraard te worden betaald. Ik weet niet precies wat er allemaal in het stage contract is opgenomen over beeindiging maar het is voor u natuurlijk lastig te bewijzen dat de bedrijfsleider heeft gezegd dat u direct kon vertrekken maar dat achteraf dus niet zo blijkt te zijn! Zijn hier getuigen van?U hebt voor uw ontslag getekend zegt u, wat stond er in dat document precies vermeld over salaris? Procederen lijkt mij lastig en te laat mogelijk kan uw Opleidings Instituut nog een bemiddelingspoging doen!

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat u verder geen inkomen hebt, dus dan zou ik mij maar wenden tot het Juridisch Loket in uw woonplaats. Zij helpen u graag en gratis als u geen of een laag inkomen hebt.

Kijk op Google voor de eventuele openingstijden en of het telefoonnummer om ern afspraak te maken. In sommige gemeenten hebben ze nog een inloop spreekuur. Maar eerst navragen.

Maar waarom hebt u zolang gewacht?

U kunt ook nog uw vraag stelken op Rechtswinkel.nl daar geven arbeidsrechtjuristen antwoord. Zij kunnen u ook helpen met een brief. Niet gratis.

Maar mijns inziens hebt u recht op uw salaris.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

henkhh schreef op maandag 16 nov 2015, 21:27: U komt hier wel erg laat mee dit maakt het bijna onmogelijk om hier nog iets mee te kunnen doen. De echt gewerkte uren dienen u uiteraard te worden betaald. Ik weet niet precies wat er allemaal in het stage contract is opgenomen over beeindiging maar het is voor u natuurlijk lastig te bewijzen dat de bedrijfsleider heeft gezegd dat u direct kon vertrekken maar dat achteraf dus niet zo blijkt te zijn! Zijn hier getuigen van?U hebt voor uw ontslag getekend zegt u, wat stond er in dat document precies vermeld over salaris? Procederen lijkt mij lastig en te laat mogelijk kan uw Opleidings Instituut nog een bemiddelingspoging doen!
Ik ben er inderdaad laat mee dat klopt, maar ik kwam op het idee door een Leeraar van mijn school die mij adviseerde om op deze site een topic te starten! er was een getuigen bij dat was een rechter hand van de teamleider maar deze mevrouw heeft 2 maanden geleden ook ontslag genomen bij het bedrijf! gek genoeg stond op het ontslag formulier (het was 1 a4tje) allen dat ik mijn naam en bsn nummer moest invoeren met mijn handtekening, dus daar stond geen informatie op over salaris etc. met vriendelijke groet

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 22:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

6 maanden gewerkt en in de tussentijd nooit salaris of stagevergoeding gehad? Ik geloof er geen moer van.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

janf43 schreef op maandag 16 nov 2015, 22:06: 6 maanden gewerkt en in de tussentijd nooit salaris of stagevergoeding gehad? Ik geloof er geen moer van.

Beste janf43,

U begrijpt mij denk ik verkeerd, ik heb 6 maanden gewerkt en heb elke maand uit betaald gekregen alleen de laatste maand ( de maand waarin ik ontslag nam) heb ik geen salaris gekregen!

Ik hoop dat u mij nu snapt!!

Met vriendelijke groet

ve
door verwijderd - Nov 17, 2015 om 09:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt werkgever een aangetekende brief (laten) sturen over het achterstallige brutoloon / vakantiegeld / reiskosten e.d. (en de brief tevens per mail sturen). Op deze site vindt u een voorbeeldtekst.
Daarin zegt u ook de wettelijke verhoging aan die ingaat vanaf de vijfde dag dat te laat betaald is. Deze kan oplopen van 5 naar 50%, in uw geval 50%. En eis daarnaast de wettelijke rente.
Als een brief nog niet helpt, is een loonvorderingsprocedure nodig. Een student kan voor hulp het beste naar het juridisch loket gaan, omdat hij/zij door het lage inkomen wellicht recht heeft op een toevoeging (door de staat gefinancierde rechtsbijstand, pro deo is een verouderde term).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ve
door verwijderd - Nov 17, 2015 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien zou het beter gegaan als ze op SUMMA de studenten geleerd hadden wat de functie van een hoofdletter is en waarom.

Noem man en paard over welke AH het betreft. En meldt het bij het hoofdkantoor van AH dat de franchiser zijn onderdanen niet betaald. Tip: zet zijn snufferd op Facebook.....

ve
door verwijderd - Nov 17, 2015 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jugendstil, wat een vervelende reactie zeg! Wat heeft uw bericht met de vraagstelling te maken?

U bent zelf nogal een talenwonder!
"Misschien zou het beter gegaan als ze op....." is een rare zin hoor.
" En meldt het bij het hoofdkantoor van AH dat de franchiser zijn onderdanen niet betaald. Tip: zet zijn snufferd op Facebook....."
Moet zijn "meld" en "betaalt".
Verder dient men een na het gebruik van een dubbele punt met een hoofdletter te beginnen.