Ro
door RonaldHaas Oct 15, 2019 om 08:59
Geldzaken & recht

Niet uitgevoerde werkzaamheden

Hallo allemaal.

Recentelijk heb ik een verbouwing achter de rug waarbij een loodgieter heeft toegezegd enkele kabels van het alarmsysteem mee te nemen naar zolder tezamen met de mechanische ventilatie.

De loodgieter heeft meerdere malen beloofd dat dit goed zou komen en heeft recentelijk via WhatsApp nog gezegd dat deze kabels achter het dakbeschot zouden liggen.

Nu is het alarmsysteembedrijf langsgekomen en constateerde dat geen van deze kabels aanwezig zijn!! het opnieuw trekken zal sloop- en herstelwerkzaamheden met zich meebrengen.

De loodgieter doet plots afstand van deze belofte en is ook niet bereid mee te denken voor een oplossing.

Hoe zou ik dit op een gepaste manier kunnen oplossen?

Alvast bedankt.

1469 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2019 om 09:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sloopwerkzaamheden door het trekken van kabels? Dat zal toch wel meevallen. Maar jammer genoeg hebt u tijdens die verbouwing niet gecontroleerd dat die loodgieter dat ook echt gedaan had. En had hij dan wel de beschikking over die kabels?

Gepaste manier oplossen? Nou dat alarmbedrijf dat werk maar laten doen,

Ro
door RonaldHaas Oct 15, 2019 om 09:24
1 Antwoorden / 7 Vragen

Er is een dakopbouw geplaatst om de locatie waar de kabels lopen. Deze gaat onder zwaluwstaarten door, via een voorzetwand en liggen achter een dakbeschot buiten bereik. Sloopwerkzaamheden dus zeer zeker. Of het nu van buiten of binnenuit moet plaatsvinden.

Hij heeft beschikking over deze kabels. Een van zijn laatste WhatsApp berichten was:
"Collega is ook op vakantie kabel ligt achter de flexibele buis dus als je die opzij haalt enjesteekt je hand erdoor kun je hem zo pakken wij zijn vanaf 20 aug weer berijk baar"

Kort samengevat; ik ga er gewoon uit dat het voor elkaar is als een persoon dit beloofd en ik betaal daarvoor.

Rare opmerking om te zeggen dat het alarmbedrijf dat maar moet doen...

aurora1
door aurora1 Oct 15, 2019 om 16:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niets raars aan. U vraagt toch hoe eea op te lossen? Staat het betalen ervoor op de factuur van de loodgieter, heeft u daarvoor betaald? Heeft u schriftelijke bewijzen van de opdracht en de acceptatie ervan? Of heeft u zaken gedaan met Beun de Haas?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 15, 2019 om 09:43
16774 Antwoorden / 202 Vragen

OP b asis van uw melding ga ik er vanuit dat u geen schriftelijke bevestiging had van de betrokken loodgieter en op zijn hoogst een mondelingen belofte. Dat maakt het lastig hoewel een mondelinge overeenkomst ook geldt als overeenkomst. Heeft u getuigen dat deze belofte is gedaan.

U zou een beroep kunnen doen op hetgeen is vermeld in http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  9Consequenties bij in gebreke blijven van naleving) maar op basis van hetgeen ik in mijn eerste zin stel kan dat lastig zijn. Maar wie niet waagt die niet wint. U kunt ook advies vragen bij de Vereniging Eigen Huis of bij het www.juridischloket.nl  Ik zoek even naar een voorbeeld brief. https://voorbeeldbrief.blogspot.com/2012/03/voorbeeldbrief-ingebrekestelling.html   https://www.eigenhuis.nl/

Ro
door RonaldHaas Oct 15, 2019 om 10:17
1 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Zojuist heb ik ook even contact gehad met Vereniging Eigen Huis. Zij hebben mij ook vermeld dat de werkzaamheden wel duidelijk afgesproken moeten zijn.

Het feit dat ik ruim 6 berichten heb waarin de belofte wordt gedaan, de werkzaamheden worden besproken en uitgelegd waar de kabels zich zouden moeten bevinden geeft aan dat de opdracht is besproken en geaccepteerd.

Ik zal de brief gebruiken om de druk op te voeren en hopelijk komt het niet verder dan dat om tot het gewenste resultaat te komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 15, 2019 om 10:39
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de reactie /terugmelding. Het lijkt mij dat uy voldoende bewijs heeft op basis van de berichten die u noemt. Houd er wel rekening mee dat verder procederen geld kan kosten al kunt u deze kwestie zonder advocaat doen bij de sector Kanton. U heeft dan wel mogelijk een deurwaarder nodig voor het uitbrengen van een exploit.

marita5
door marita5 - Oct 15, 2019 om 10:23
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ronald Haas ,

N.a.v uw reactie , zie deze link .

http://www.wetrecht.nl/is-whatsapp-rechtsgeldig/

Hij heeft beschikking over deze kabels. Een van zijn laatste WhatsApp berichten was:
"Collega is ook op vakantie kabel ligt achter de flexibele buis dus als je die opzij haalt enjesteekt je hand erdoor kun je hem zo pakken wij zijn vanaf 20 aug weer berijk baar"

Kort samengevat; ik ga er gewoon uit dat het voor elkaar is als een persoon dit beloofd en ik betaal daarvoor.

Neem eens contact op met Consuwijzer ,

 https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

ma
door malty - Oct 15, 2019 om 10:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Mag ik uit uw reactie opmaken dat de kabels wel degelijk op de zolder liggen, maar dan wel achter het dakbeschot?
Dan zijn de werkzaamheden dus wel uitgevoerd door de loodgieter.
Dat de kabels achter het dakbeschot liggen zal wel aan de timmerman liggen, die gaat niet vragen wat die kabels daar doen.

Ro
door RonaldHaas Oct 15, 2019 om 11:08
1 Antwoorden / 7 Vragen

Dat mag u eruit opmaken maar dat is niet het geval.

Bij het bouwen van een dakopbouw zijn de kabels deels naar boven gebracht. De loodgieter heeft de verantwoordelijkheid genomen om vanaf dat punt de kabels gelijk met de MV mee te nemen naar zolder. Waarschijnlijk zijn deze halverwege de dakopbouw vergeten of te laks geweest om binnen handbereik te leggen.

Als je door het MV gat gaat kijk je tegen de constructie van de dakopbouw waarna je ongemogelijk bij de kabels kan komen. Tenzij je een welgetrainde hamster hebt.

Geen idee waarom hier een timmerman bij betrokken wordt.

ma
door malty Oct 15, 2019 om 12:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wie heeft de MV dan aangesloten want daarvoor zou door de loodgieter ook een kabel naar de zolder meegenomen worden.
Toch vreemd dat de kabel voor de MV er wel is en de andere halverwege vergeten is.
Misschien kunt u het gat van de MV vrij maken zodat u een beter zicht heeft en de kabel ziet liggen.
De loodgieter zegt al, de flexibele buis opzij en u kunt er zo bij.

Ro
door RonaldHaas Oct 15, 2019 om 12:13
1 Antwoorden / 7 Vragen

Sorry Malty maar ik ga hier niet verder op in. De MV box staat bijvoorbeeld beneden dus jouw reacties zijn gebaseerd op speculaties. De kabel had in de zolder uit moeten komen en daar is deze niet. Klaar.

ma
door malty Oct 15, 2019 om 12:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

aurora1
door aurora1 Oct 15, 2019 om 17:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Rare reactie tegen iemand, een vrijwilliger, die probeert te helpen.
U kunt ook een advocaat inschakelen. Of wilt u niet daarvoor betalen?

gerbera
door gerbera - Oct 15, 2019 om 11:10
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als er een bedrag voor het leggen van de kabels op de rekening staat, deze, incl. de kabels terug vorderen. Denk verder dat u er weinig aan kan doen omdat het een mondelinge afspraak was. Maar ook als de loodgieter het alsnog zou doen komt er volgens u hak en breekwerk aan te pas. Misschien is het gebruik van "platte" buis een oplossing, die zijn niet zo storend in het zicht. Is er in de koker waarin de ventilatie loopt niet een mogelijkheid de kabels daar eventueel  alsnog door te trekken.

Ps lees nu na het plaatsen ps het bericht van @heeremietkreeft en andere reacties welke voor mijn plaatsing weer eens niet zichtbaar waren.

ro
door ron503 - Oct 15, 2019 om 18:15
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de kabels niet naar de zolder zijn doorgevoerd dan zouden de kabels nog ergens boven moeten liggen maar blijkbaar is dan niet zo omdat u dan zeker had geweten dat er geen kabels doorgetrokken zijn. U kunt wel exact aangeven waar de kabels liggen 'Deze gaat onder zwaluwstaarten door, via een voorzetwand en liggen achter een dakbeschot buiten bereik.' Daarna schrijft u deze zin 'Als je door het MV gat gaat kijk je tegen de constructie van de dakopbouw waarna je ongemogelijk bij de kabels kan komen. Tenzij je een welgetrainde hamster hebt.'. Gezien hetgene wat u schrijft maak ik ook op dat de kabels er wel liggen maar tijdens het plaatsen van de dakopbouw door onwetendheid van de plaatsers niet meer makkelijk te bereiken zijn. Als dat zo blijkt te zijn heeft de loodgieter geen fout gemaakt maar als u de plaatsers van de dakopbouw niet in kennis heeft gesteld dat de kabels voor het alarm ook doorgetrokken moesten worden dan wordt de boel gewoonweg afgetimmert zonder maar rekening te houden met kabels e.d.

panter22
door panter22 - Oct 15, 2019 om 18:16
6599 Antwoorden / Vragen

Is die loodgieter nu wel of niet vergeten die kabel mee te nemen? Uit het mailtje blijkt van wel en het alarmsysteembedrijf kan die kabel niet vinden. Heb je de loodgieter gevraagd zelf  die kabel op te zoeken, of wilde hij niet en blijkt het toch weer anders te zijn?
Aan welke oplossing denk je? De loodgieter moet opdraaien voor alle breek en herstelwerkzaamheden?

gerbera
door gerbera Oct 15, 2019 om 21:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Collega is ook op vakantie kabel ligt achter de flexibele buis dus als je die opzij haalt enjesteekt je hand erdoor kun je hem zo pakken wij zijn vanaf 20 aug weer berijk baar"

Dus is die nu wel of niet boven, snapt u het snap ik het☺

justmeagain
door justmeagain - Oct 16, 2019 om 00:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een bekabeld alarmsysteem is zo jaren 90.