he
door heuvelhuub Jan 25, 2015 om 16:51
Geldzaken & recht

Nog lagere spaarrente

Wat moeten we doen met ons spaargeld, nu we nog minder spaarrente ontvangen?

13786 65 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Jan 25, 2015 om 17:07
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zo te zien nog nooit in waarde gedaald. Wel 5% dividend, En ook nog eens maximaal 1,9% fiscaal voordeel. Voor de liefhebbers.

ho
door hopetobehelping - Jan 25, 2015 om 17:28
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heuvelhuub,

de keuze is uiteraard aan een ieder zelf.
Iedereen zit anders in elkaar maar persoonlijk hou ik, als het kan, spaargeld achter de hand om tegenslagen op te vangen. Als bijvoorbeeld de wasmachine stuk gaat of het qua werk (inkomsten) tegen zit wil ik wel wat achter de hand hebben. Sparen levert inderdaad niets op, maar het bedrag blijft wel staan, is zeker.
Er zijn genoeg opties om wat anders met uw spaargeld (wel een vast potje voor tegenslagen aanhouden zou ik doen) te doen. Over het algemeen zijn daar risico's aan verbonden. De keuze is aan een ieder. Als u het spaargeld langere tijd niet nodig heeft kunt u meer risico nemen, dat kan gunstig of negatief uitvallen.
Mochten er grotere aankopen zijn die u binnen enkele jaren al zult gaan doen is het, met de huidige lage rente stand (word het komende jaar nog lager naar verwachting), wellicht aan te raden om deze grotere aankopen nu al te doen.

pi
door pieterwolters - Jan 25, 2015 om 17:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een beleggingsfonds levert over het algemeen meer op dan een spaarrekening. Houdt wel een beetje spaargeld achter de hand voor noodgevallen. Overigens heeft het alleen maar zin om op zoek te gaan naar een hoger rendement als je een flink bedrag hebt. Als het om een paar duizend euro gaat is het de moeite vrijwel niet waard.

diumenge
door diumenge - Jan 25, 2015 om 17:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik spaar om het sparen, dus om een reserve te hebben. De rente is mooi meegenomen. De rente is overal laag, maar er zijn nog wel wat banken waar je een relatief aardige rente krijgt.

Gewoon blijven doen wat je al deed dus en alleen eventueel een bank met betere rente vinden.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 25, 2015 om 19:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gebruiken om te leven dat kort is en u het toch niet mee kan nemen.

pi
door pieterwolters - Jan 25, 2015 om 19:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 25 jan 2015, 17:50]Ik spaar om het sparen, dus om een reserve te hebben.

Dat is inderdaad een goeie. Dat wordt vaak, ook in consumentenprogramma's vergeten. Je kunt wel zeggen "opmaken, want je krijgt toch geen rente", maar dan zit je toch echt in de problemen als je een keer geld nodig hebt.

ekiem
door ekiem - Jan 25, 2015 om 19:35
676 Antwoorden / 100 Vragen

Hopen op betere tijden.

Maar om even serieus te blijven, hetgeen valerius-2 zegt, daar kan ik me helemaal in vinden. Neemt niet weg dat een reserve potje voor onvoorziene zaken altijd wijs is. Hoeveel ,dat is afhankelijk van je omstandigheden.

Ekiem

edrick3
door edrick3 - Jan 25, 2015 om 20:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo heuvelhuub,

Wees blij dat je nog spaargeld hebt waar je - al is het weinig - rente op ontvangt.

Zoals al aangegeven is: een zekere reserve is handig.
Er prettig van leven is ook leuk om te doen.
Dat helpt tevens de economie weer op gang.

Geniet er van!

gerbera
door gerbera - Jan 25, 2015 om 22:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat moeten we doen met ons spaargeld Gewoon wat u er altijd mee gedaan heeft. En heeft u kinderen en/of kleinkinderen en te veel spaargeld dan heb ik een tip. Mijn moeder zij altijd, beter geven met een warme dan met een koude hand. Heeft u er ook nog plezier van en dat is meer waard dan de huidige rente.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 25, 2015 om 22:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Maar volgens mij heeft TS geen geld maar anders om , het geld heeft ts

door 1953 - Jan 26, 2015 om 00:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 25 jan 2015, 22:38]Maar volgens mij heeft TS geen geld maar anders om , het geld heeft ts

Houd een appeltje voor de dorst!

Ja, interest is laag. Waar wil je het dan laten? Een ouwe sok? Deposito voor uw uitvaart?

pierre60
door pierre60 - Jan 26, 2015 om 12:55
132 Antwoorden / 14 Vragen

Je hebt geen extra spaarrekening meer nodig tenminste als je een privérekening bij de SNS-bank hebt want op je privérekening krijg je daar ook rente op. Daar is de rente uiteraard ook niet hoog maar dan heb je maar één rekening nodig en je geld kan je zolang je wilt blijven staan. Elk kwartaal wordt automatisch de rente bij geschreven.

killroy
door killroy - Jan 26, 2015 om 12:57
87 Antwoorden / 10 Vragen

Ja Heuvelhuub, Pieterwolters heeft al weer twee maal gelijk, maar dit is misschien ook een goeie tip voor u. Als het bij u de moeite waard is wat spaargeld betreft of een deel ervan, kan ik u maar een goede raad geven, ga naar Luxemburg en koop er goud voor, dit kan in goudbaartjes maar ook in munten, bv.de zuid afrikaanse gouden rand, wat de waarde op het moment ook is u zult er altijd baat bij hebben, hou op internet de goudprijzen in de gaten. Ik praat hier niet over 2a5 duizend €, moet zich ook lonen, gaat het om voornoemde bedragen dan hebben veel raadgevers gelijk, gewoon staan laten en als reserve beschouwen. Vrg. Killroy.

jantje7
door jantje7 - Jan 26, 2015 om 13:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=pierre60 schreef op maandag 26 jan 2015, 12:55]Je hebt geen extra spaarrekening meer nodig tenminste als je een privérekening bij de SNS-bank hebt want op je privérekening krijg je daar ook rente op. Daar is de rente uiteraard ook niet hoog maar dan heb je maar één rekening nodig en je geld kan je zolang je wilt blijven staan. Elk kwartaal wordt automatisch de rente bij geschreven.
Het grote voordeel van een aparte spaarrekening, liefst bij een andere financiële instelling, is dat mocht je rekening ooit gekraakt worden dat er een extra stap is voordat ze bij je spaargeld zijn. Tevens is de rente vaak hoger, b.v. bij Argenta op dit moment 1,65%

na
door naj - Jan 26, 2015 om 13:19
93 Antwoorden / 43 Vragen

@ heuvelhuub,
Kunt u een gedeelte van uw spaargeld missen? Zet dat dan voor 2 jaar vast op een depositorekening bij LeasePlan Bank. Daar krijgt u op dit moment 2% rente. De minimale inleg bedraagt € 1.000.

HappyHenny
door HappyHenny - Jan 26, 2015 om 13:26
199 Antwoorden / 73 Vragen

Ik vind het ook jammer dat de rente zó gedaald is, maar lig er niet van wakker.
Inderdaad ben ik wel blij dat ik enige reserve hèb.
Wel vraag ik me zo langzamerhand af of we t.z.t. - als dit zo blijft dóórgaan met dalen - zelfs moeten betalen om überhaupt nog te mogen sparen...

Waar ik ook moeite mee heb is dat de Belastingdienst er nog steeds automatisch van uit gaat dat enige 'vermogen' 4% rente opbrengt (= toename van inkomen/vermogen). Dat was in elk geval tot voor kort zo...

na
door naj - Jan 26, 2015 om 13:46
93 Antwoorden / 43 Vragen

@jantje7,
De Argenta Spaarbank is een Belgische bank. Daarmee valt deze bank onder het toezicht van de Belgische centrale bank.

jantje7
door jantje7 - Jan 26, 2015 om 13:50
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=naj schreef op maandag 26 jan 2015, 13:46]@jantje7,
De Argenta Spaarbank is een Belgische bank. Daarmee valt deze bank onder het toezicht van de Belgische centrale bank.

Klopt, ook in België een garantie tot € 100.000,-. In Breda is overigens wel een Nederlands kantoor van Argenta.

koekeloer
door koekeloer - Jan 26, 2015 om 14:00
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=naj schreef op maandag 26 jan 2015, 13:19]@ heuvelhuub,
Kunt u een gedeelte van uw spaargeld missen? Zet dat dan voor 2 jaar vast op een depositorekening bij LeasePlan Bank. Daar krijgt u op dit moment 2% rente. De minimale inleg bedraagt € 1.000.

Beste tip hier. Had het juist vanochtend gedaan, want ik verwacht dat door de ECB maatregel van afgelopen week de rente nog meer gaat zakken. Nog een tip, als je een deposito opent, kies dan voor meerdere kleine deposito's (bv 5 maal 2000 ipv 1 maal 10.000). Mocht je dan alsnog onverwacht geld (bv 4000) nodig hebben, kan hoef je alleen maar de boete te betalen over de opengebroken deposito's.

jpm
door jpm - Jan 26, 2015 om 14:28
820 Antwoorden / 28 Vragen

Onze reden om geld op de spaarrekening te zetten is simpel: we voorkomen zo dat we er al te gemakkelijk mee omgaan en het aldus uitgeven. Het plezier om het heel langzaam iets te zien groeien wordt versterkt met een paar centen extra door de rente, maar daar verwachten we dus niet zoveel van en naar ik dacht, terecht.

jo
door joentje1978 - Jan 26, 2015 om 14:45
367 Antwoorden / 6 Vragen

Zelfde probleem hier.
Heb op mijn huidige spaarrekening 1,6% rente maar door die vermogensrendementsheffing blijft daar geen bal van over.
Ook ziet het er naar uit dat de rente verder gaat zakken.

Ga binnenkort een deposito openen voor het geld wat ik het komende jaar zeker niet nodig heb.
Zet ik dat voor 1 jaar vast tegen 1,85% rente.
2 jaar vastzetten heeft weinig zin omdat dit maar 0,05% extra oplevert en je het risico loopt dat de rente na een jaar misschien wel weer omhoog gaat.

Als je een koophuis hebt dan kan het interessant zijn om extra af te lossen.

Goud kopen daar zitten ook weer risico's aan vast.
En hoe weet je of je met een eerlijke goudhandelaar te maken hebt?

koekeloer
door koekeloer - Jan 26, 2015 om 14:56
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op maandag 26 jan 2015, 14:45]
Ga binnenkort een deposito openen voor het geld wat ik het komende jaar zeker niet nodig heb.
Zet ik dat voor 1 jaar vast tegen 1,85% rente.
2 jaar vastzetten heeft weinig zin omdat dit maar 0,05% extra oplevert en je het risico loopt dat de rente na een jaar misschien wel weer omhoog gaat.

Als je een koophuis hebt dan kan het interessant zijn om extra af te lossen.

Goud kopen daar zitten ook weer risico's aan vast.
En hoe weet je of je met een eerlijke goudhandelaar te maken hebt?

2 jaar deposito bij Leaseplanbank is 2 %, dus 0.15 % hoger dan de 1.85%.
Aflossen kan interessant zijn, maar dan kan je nooit meer bij het geld als je dat later nodig hebt.

Je hoeft geen goud te kopen, maar kan trackers op de goudkoers kopen (via ING on-line zonder transactiekosten).

na
door naj - Jan 26, 2015 om 14:56
93 Antwoorden / 43 Vragen

@joentje1978,
Bij LeasePlan Bank voor 2 jaar vast: 2%. Alle kleine beetjes helpen, of: 'wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd'.

ko
door koningsjpc - Jan 26, 2015 om 15:10
68 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien ook eens op Google gaan zieken!!!

Bijv. deze|:
http://www.spaarrente.nl/actueel-overzicht-interessante-spaarrentes-en-aanbiedingen?gclid=CNaMjKXqscMCFWkUwwod6DIAew

Of deze:
http://www.moneymagazine.nl/spaarrente?gclid=COaWiOPqscMCFeHLtAod81UAzA

Let wel op: de Turkse en Russische banken geven vaak de hoogste rente, Maar als deze banken omvallen, dan is het: garantie tot aan de deur en ben je je geld kwijt want deze banken vallen niet onder het nederlandse garantiefonds, n.l. je bent dan niet verzekerd van je geld tot € 100000,--.

fr
door fransap43 - Jan 26, 2015 om 15:55
24 Antwoorden / 4 Vragen

Dat er een lage rente wordt vergoed op spaarrekeningen is tot daar aan toe maar dat de door Zalm (VVD, nu ABN Amro) ingestelde vermogensrendementsheffing al jaren blijft uitgaan dat je 4% rente krijgt is ronduit schandalig. De heffing lijkt iets voor kapitalisten maar iedereen ook de kleine spaarder heeft er mee te maken.

jantje7
door jantje7 - Jan 26, 2015 om 16:02
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=fransap43 schreef op maandag 26 jan 2015, 15:55]Dat er een lage rente wordt vergoed op spaarrekeningen is tot daar aan toe maar dat de door Zalm (VVD, nu ABN Amro) ingestelde vermogensrendementsheffing al jaren blijft uitgaan dat je 4% rente krijgt is ronduit schandalig. De heffing lijkt iets voor kapitalisten maar iedereen ook de kleine spaarder heeft er mee te maken.
Als u vindt dat een gezin met € 41.000,- spaargeld een kleine spaarder is, heeft u gelijk. Voor mij is dat al best een rijk gezin.

koekeloer
door koekeloer - Jan 26, 2015 om 16:12
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=fransap43 schreef op maandag 26 jan 2015, 15:55]Dat er een lage rente wordt vergoed op spaarrekeningen is tot daar aan toe maar dat de door Zalm (VVD, nu ABN Amro) ingestelde vermogensrendementsheffing al jaren blijft uitgaan dat je 4% rente krijgt is ronduit schandalig. De heffing lijkt iets voor kapitalisten maar iedereen ook de kleine spaarder heeft er mee te maken.

Deze heffing is niet alleen voor spaargeld, maar voor alle vermogen in box 3, verminderd met de vrijstelling.
Als je dus belegt in aandelen en je haalt 15 % rendement als voorbeeld, wordt het ook maar voor 4% belast.
Als je alleen maar spaargeld hebt, en dan nog heel veel, dan betaal je voor 4 %.

jo
door joentje1978 - Jan 26, 2015 om 16:27
367 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=koekeloer schreef op maandag 26 jan 2015, 14:56][quote=joentje1978 schreef op maandag 26 jan 2015, 14:45]
Ga binnenkort een deposito openen voor het geld wat ik het komende jaar zeker niet nodig heb.
Zet ik dat voor 1 jaar vast tegen 1,85% rente.
2 jaar vastzetten heeft weinig zin omdat dit maar 0,05% extra oplevert en je het risico loopt dat de rente na een jaar misschien wel weer omhoog gaat.

Als je een koophuis hebt dan kan het interessant zijn om extra af te lossen.

Goud kopen daar zitten ook weer risico's aan vast.
En hoe weet je of je met een eerlijke goudhandelaar te maken hebt?

2 jaar deposito bij Leaseplanbank is 2 %, dus 0.15 % hoger dan de 1.85%.
Aflossen kan interessant zijn, maar dan kan je nooit meer bij het geld als je dat later nodig hebt.

Je hoeft geen goud te kopen, maar kan trackers op de goudkoers kopen (via ING on-line zonder transactiekosten).

Zal eens kijken welke instanties er achter Leaseplanbank zit, misschien toch interessant om daar een deposito af te sluiten.

Geld lang vastzetten in een deposito is een risico, blijft een gok.
Als het een deposito voor 1 jaar is dan durf ik dat wel aan, ziet er toch naar uit dat de rente dit jaar verder omlaag gaat dus dan zit je al sowieso goed.

Wat er na dat jaar gebeurd dat weet niemand.
Voor hetzelfde geld neem je een deposito voor 2 jaar tegen 2% rente en gaat de rente na 1 jaar ineens weer stijgen tot boven de 2%, dan ben je achteraf een dief van je eigen portemonnee.
Dus dan kijk ik liever hoe de zaken er na 1 jaar voorstaan.

Extra aflossen op mijn hypotheek heb ik afgelopen jaar al gedaan.
Zou in principe nog meer af kunnen lossen maar zoals hierboven al beschreven is dat geld er niet meer als je het nodig hebt.

na
door naj - Jan 26, 2015 om 16:47
93 Antwoorden / 43 Vragen

@joentje1978,
De LeasePlan Bank is een door de Nederlandsche Bank (DNB) erkende bank. Dat houdt in, dat bij het 'omvallen' van de LeasePlan Bank de DNB garant staat voor een inleg tot maximaal € 100.000 per persoon. Bij een en/of rekening dus maximaal € 200.000 (maar wie haalt dat in deze tijd?).

rots92
door rots92 - Jan 26, 2015 om 17:05
157 Antwoorden / 3 Vragen

Meer gaan sparen, want zolang de rente laag is, is de crisis niet voorbij.

killroy
door killroy - Jan 26, 2015 om 17:09
87 Antwoorden / 10 Vragen

Joentje, goud kun je zonder risico in Luxemburg op de BANK kopen, zonder risico. En KOEKELOER, trackers via de ING, kan ik niet voelen, ik heb het liever in de hand, als er iets met een bank gebeurd dan trekken ze allen hun schouders en dan heet het " KONDEN WIJ OOK NIKS AAN DOEN " Geef mij dan maar iets tastbaars zoals goud of andere edelmetalen ook al verdien ik er op lange termijn niks op, ik heb dan wel nog altijd iets waardevols in de hand dat van mij is ? Maar de handel kennende, op goud word altijd verdiend, zul je nooit verlies op lijden, maar ieder zijn meut, dit is een zaak van smaak. Ik heb het in de laatste wereldoorlog mee gemaakt, wat was dat een slechte tijd, maar wie edelmetaal had kon daar overal mee terecht, zelfs met de toenmalige Ned: valuta zoals zilvergeld kon je overal terecht, het zinkgeld en papier kon je vergeten, dit had geen waarde, maar dit hoef ik hier toch niet uit te leggen, dit is toch algemeen bekent?

fr
door fransap43 - Jan 26, 2015 om 17:14
24 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=jantje7 schreef op maandag 26 jan 2015, 16:02][quote=fransap43 schreef op maandag 26 jan 2015, 15:55]Dat er een lage rente wordt vergoed op spaarrekeningen is tot daar aan toe maar dat de door Zalm (VVD, nu ABN Amro) ingestelde vermogensrendementsheffing al jaren blijft uitgaan dat je 4% rente krijgt is ronduit schandalig. De heffing lijkt iets voor kapitalisten maar iedereen ook de kleine spaarder heeft er mee te maken.
Als u vindt dat een gezin met € 41.000,- spaargeld een kleine spaarder is, heeft u gelijk. Voor mij is dat al best een rijk gezin.

Als je jong bent en net begint dan is het door u genoemde bedrag een heel mooi bedrag maar de meesten zullen dat niet hebben. Het bedrag is door u opgeteld voor man én vrouw samen. Ben je ouder, man en vrouw hebben tientallen jaren gewerkt, zuinig en spaarzaam geleefd, buffer voor bijv. kinderen, nooit huur- en zorgtoeslag gehad, geen andere rijksvoordeeltjes, dan vind ik niet dat je kan spreken van een in geld uitgedrukt "rijk" gezin.

fr
door fransap43 - Jan 26, 2015 om 17:26
24 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=koekeloer schreef op maandag 26 jan 2015, 16:12][quote=fransap43 schreef op maandag 26 jan 2015, 15:55]Dat er een lage rente wordt vergoed op spaarrekeningen is tot daar aan toe maar dat de door Zalm (VVD, nu ABN Amro) ingestelde vermogensrendementsheffing al jaren blijft uitgaan dat je 4% rente krijgt is ronduit schandalig. De heffing lijkt iets voor kapitalisten maar iedereen ook de kleine spaarder heeft er mee te maken.

Deze heffing is niet alleen voor spaargeld, maar voor alle vermogen in box 3, verminderd met de vrijstelling.
Als je dus belegt in aandelen en je haalt 15 % rendement als voorbeeld, wordt het ook maar voor 4% belast.
Als je alleen maar spaargeld hebt, en dan nog heel veel, dan betaal je voor 4 %.

U zegt zo gemakkelijk 15% rendement op aandelen maar dit zou voor de kleine belegger een droomrendement zijn want verreweg de meesten hebben de laatste jaren alleen maar hun aandeeltjes in waarde zien dalen en grote verliezen geleden. Dus helemaal geen rendement en dan toch de belasting laten doen alsof je een rente zou ontvangen van 4% en een rendement op het overige "vermogen" van 4%. Percentages zoals door u genoemd zijn weggelegd voor de zeer rijke Warren Buffets, Bill Gates en andere miljardairs die het zich kunnen veroorloven hun bezit te spreiden en de adviezen van zeer dure vermogensbeheerders te kunnen betalen.

dr
door driftkikker - Jan 26, 2015 om 17:32
19 Antwoorden / 13 Vragen

Ik ben het helemaal eens met de opmerkingen van happyh en Fransap43. Ik zeg altijd:"" dat ik belasting moet betalen van spaargeld, daar heb ik geen probleem mee (hoewel het wel zonde iS) maar dat je zoveel moet betalen over spookgeld, over rente die je nooit hebt ontvangen, dat vind ik schandalig. Ik beschouw dat als diefstal door de overheid". En het meest erge vind ik nog dat je machteloos staat tegenover die Overheid, ze pakken het gewoon. Wanneer je als gewoon burger zoiets zou doen wordt je voor de rechter gedaagd.

audb
door audb - Jan 26, 2015 om 17:44
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Veel opbrengst ? koop zonnepanelen met een beetje geluk krijgt u dan ook nog wat subsidie en het levert meer op dan welke spaar of beleggingen bij elkaar.
Natuurlijk kan u dan nooit meer een financiële klap opvangen maar aangezien dat uw stroom rekening een stuk lager gaat worden dan nu kan u van dat geld weer andere dingen doen.

sira
door sira - Jan 26, 2015 om 22:52
2326 Antwoorden / 24 Vragen

@koningsjpc

Hoe kom je er bij dat de Russische en Turkse Banken niet onder het garantiestelsel vallen van DNB?
De spaarproducten van de Amsterdam Trade Bank (Rus), de Yapi Kredi Bank, de AK Bank, de Demir-Halk Bank, de Anodulu Bank (alle 4 Turks) worden gewoon tot € 100.000,- gegarandeerd door DNB. De rente bij deze banken was over het algemeen een stuk hoger dan bij de banken in Nederland, maar ook op dit moment is hun rente flink gezakt.
Ik ben in ieder geval zeer tevreden over deze banken. Ze bieden een zeer goede service, aan keuzemenu's doen ze niet, je wordt direct persoonlijk te woord gestaan door iemand.

Ik kwam in één van de antwoorden iets tegen over een Belgische bank, ik weet niet meer welke, maar bijv. de Argenta Bank valt niet onder het garantiestelsel van DNB, zij vallen onder een buitenlands garantiestelsel (net als die IJslandse Bank). Dus kijk het goed na.

ni
door nico1096 - Jan 26, 2015 om 23:41
10 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kijk al jaren op www.vanspaarbankveranderen.nl
Heel overzichtelijk!

bu
door buijtwin - Jan 27, 2015 om 00:42
11 Antwoorden / 0 Vragen

Schaf zonnepanelen aan, dat is de beste investering op het moment.

door 1953 - Jan 27, 2015 om 03:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=buijtwin schreef op dinsdag 27 jan 2015, 00:42]Schaf zonnepanelen aan, dat is de beste investering op het moment.

Zou toch eerder gaan voor (Staats)obligaties met een rentevast interest.

koekeloer
door koekeloer - Jan 27, 2015 om 08:09
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 27 jan 2015, 03:56][quote=buijtwin schreef op dinsdag 27 jan 2015, 00:42]Schaf zonnepanelen aan, dat is de beste investering op het moment.

Zou toch eerder gaan voor (Staats)obligaties met een rentevast interest.

Als je echt lage rente wil moet je dat inderdaad doen.

ro
door rob84 - Jan 27, 2015 om 11:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal,

En dan lees ik het hier. De reacties. En weer kan ik me niet van de gedachten ontrekken dat het allemaal weer zo tam en mat is.
Persoonlijke meningen en ervaringen en zelfs advies, heel mooi en goed bedoeld, maar wij Nederlanders kunnen en willen waarschijnlijk niet voor onszelf opkomen! Lamgeslagen door al de regels, belasting verhogingen, Europese wetgevingen? Wat is dit?

Heeft "u" wel in de gaten dat alles onder het kopje "economische crisis" wordt gezet! En dat dit maar door blijft gaan zo lang dat diegenen die deze crisis hebben veroorzaakt willen.

Rechten worden ons afgenomen, zelfs vrijheid van keuze (een grondbeginsel uit onze rechtsstaat) word met gemak van ons afgenomen ( vrije keuze van arts) .
En we blijven het maar goed vinden want ... "het is economische crisis" .
Alles veroorloofd? Nee natuurlijk niet maar het gebeurd wel!! Zo ook met ons spaargeld!
En nu "U" . Wie??

jpm
door jpm - Jan 27, 2015 om 12:15
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik kan me wel vinden in wat @Rob84 hiervoor schrijft. We schikken ons te gemakkelijk in het adagium van de overheid: "Zoek het zelf maar uit, moet je zelf toch kunnen en anders heb je daar toch je kinderen voor", zoiets. Dan komen hier adviezen over banken die wel of niet een staatsgarantie tot 100.000 euro geven en om daar dan maar ons geld te stallen omdat zo'n bank dan een tiende procent meer rente geeft. De zonpanelen spannen daarbij de kroon. Laten de mensen die dit advies gaven of onderschreven eens antwoord geven op de volgende vraag:
"Weet u hoe de dakvlakken van de persoon die u net een advies over zonpanelen hebt gegeven ten opzichte van de zon staan?" Ik heb u dat niet zien vragen voordat uw advies hier verscheen. Het is maar een kleine nuance, maar wel bepalend of je wel je investering eruit haalt en hoe lang dat duurt. Als je dan geen leeftijd weet kan het wel eens zijn dat de door u geadviseerde persoon allang in een huis voor demente bejaarden woont of misschien al nergens meer op aarde een huis bewoont.
Met het aanbevelen van banken kan ook nogal eens wat misgaan. Als iemand indien nodig de bank gaat bezoeken en het halve land daarvoor moet doorkruisen zijn de reiskosten dermate hoog dat de tienden van procenten in de pomp van de snelweg verdwijnen.

Beter is het om gezamenlijk op te trekken en te bedenken wat we tegen zo'n overheid kunnen ondernemen. "Alle onzin de wereld uit, te beginnen in Nederland" zou zomaar een nieuw adagium van de gemiddelde Nederlander kunnen worden. En tot die onzin rekenen we maar gemakshalve ook de mensen van de regeringspartijen en zij die gedoogsteun verlenen. Kwakzalvers, dat zijn het.

koekeloer
door koekeloer - Jan 27, 2015 om 12:21
562 Antwoorden / 18 Vragen

rob84 en jpm gaan nu wel een beetje off-topic. De vraag is niet of we het eens zijn met de fiscale regeling, maar welke alternatieven we hebben bij lage rente.

jpm
door jpm - Jan 27, 2015 om 12:29
820 Antwoorden / 28 Vragen

Beste Koekeloer, als je echt een behoorlijke rente wilt hebben moet je het vooral niet hebben van adviezen ten aanzien van beleggingsfondsen en dergelijke. Nogal wat mensen in mijn omgeving hebben zich arm belegd in de afgelopen jaren en zolang de economie nog onderhevig is aan schommelingen, veroorzaakt door landen als Griekenland, maar ook een centrale bank als de ECB, het 'aanzetten van de geldpers' en dergelijke, is niemand meer zeker van zijn bezit.

Nog maar 7 jaar geleden dacht iedereen nog geramd te zitten met zijn eigen huis, nu is het werkelijke bezit van een behoorlijk percentage tot onder het nulpunt gedaald. Als u dat was gezegd in 2007, dan had u de spreker uitgelachen.

Nee, we moeten vooral niet off topic gaan, beter is het om de gaatjes van de onzin te vinden, daar waar het leven nog goed is. Dat je dan meedoet met die onzin, ach daar lullen we maar niet over.

zw
door zwaardvis - Jan 27, 2015 om 12:31
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En de enige die we niet horen is de vraagsteller. Waarschijnlijk is dit weer een trol zoals we hier al vaker hebben gezien: Account aanmaken, 1 vraag van nog geen regel stellen en vervolgens weer heftige discussies oproepen en nooit meer van zich laten horen. Helaas is het hem dit keer wel gelukt de Kassa nieuwsbrief te halen.

ro
door rob84 - Jan 27, 2015 om 12:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

is dat echt wel zo? Als je goed lees zie je dat staan, ... het lekker gehoorzaam alles maar pikken, er komt weer een wetelijke regeling en de discussie, sorry, maar ook door u, is of het wel "netjes" is. Daarna weer wachten tot de volgende regel wordt ingevoerd. Dus ja, ook in het financiele bestel.

Leuk om er over te schrijven maar wat is het doel dan, wat streeft U na?

billieboy
door billieboy - Jan 27, 2015 om 12:53
84 Antwoorden / 29 Vragen

Tip
Ik heb een Groendeposito van 3 jaar bij de ING. De bank geeft 0,25% rente maar van de belasting krijg je 1.2% rendementsvrijstelling + 0,7% heffingskorting. Dat is een netto rendement van 1,925%.

Het maximale bedrag voor de vrijstelling en heffingskorting is ongeveer € 58000.00

billieboy
door billieboy - Jan 27, 2015 om 12:59
84 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=koekeloer schreef op maandag 26 jan 2015, 14:00][quote=naj schreef op maandag 26 jan 2015, 13:19]@ heuvelhuub,
Kunt u een gedeelte van uw spaargeld missen? Zet dat dan voor 2 jaar vast op een depositorekening bij LeasePlan Bank. Daar krijgt u op dit moment 2% rente. De minimale inleg bedraagt € 1.000.

Beste tip hier. Had het juist vanochtend gedaan, want ik verwacht dat door de ECB maatregel van afgelopen week de rente nog meer gaat zakken. Nog een tip, als je een deposito opent, kies dan voor meerdere kleine deposito's (bv 5 maal 2000 ipv 1 maal 10.000). Mocht je dan alsnog onverwacht geld (bv 4000) nodig hebben, kan hoef je alleen maar de boete te betalen over de opengebroken deposito's.

na
door naj - Jan 27, 2015 om 13:06
93 Antwoorden / 43 Vragen

@zwaardvis,
Ik stond op het punt hetzelfde op te merken!
We 'sloven' ons uit en de vraagsteller doet er het zwijgen toe.

genie
door genie - Jan 27, 2015 om 21:07
7 Antwoorden / 0 Vragen

het is en blijft een appeltje voor de dorst.
Anders zilver kopen, dat is minder gevoelig voor koersschommelingen.
Of een deposito kopen, waar je wel uit kunt halen, maar niet in kunt stoppen. Kun je vaak binnen een week beschikken over een gewenst bedrag, maar levert meer rendement op.
Afgelopen jaren met een dergelijk deposito, ruim 5, ruim 10 en ruim 11% rendement gehaald.
Ok, ook wel eens -10, maar dat was tijdens de crash. 20 jaarsgemiddelde wel boven de 7% iig.

Maar eigenlijk ligt het er gewoon aan wat je wilt: geld om een kapot gegaan apparaat of auto te vervangen of op de langere termijn meer rendement halen. Sparen is momenteel gewoon korte termijn werk.

ma
door manwijf - Feb 3, 2015 om 08:45
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan altijd erger: In Zwitserland hebben ze al eens moeten betalen voor het geld op een spaarrekening, nl. 0,75%.

ph
door philip36 - Feb 3, 2015 om 09:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@billieboy

Als u toch het geld een jaartje kunt missen is beleggen misschien een betere optie.
Er zijn defensieve aandelen die een veel hoger dividend uitkeren dan 2 percent.

fr
door fransap43 - Feb 3, 2015 om 12:41
24 Antwoorden / 4 Vragen

Je ziet maar weer dat het hebben van geld mensen hoofdbrekens kost.

HappyHenny
door HappyHenny - Feb 3, 2015 om 16:50
199 Antwoorden / 73 Vragen

Waarom zou de aanvrager er het zwijgen toe doen?
Zou die zijn antwoord niet gewoon 'binnen' hebben, en deze discussie blijft zelfstandig dóórgaangaan; zijpaden in... en is daarmee zijn belang niet meer.
DAAROM.
Denk ik.

fr
door fransap43 - Feb 3, 2015 om 17:47
24 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=happyh schreef op dinsdag 3 feb 2015, 16:50]Waarom zou de aanvrager er het zwijgen toe doen?
Zou die zijn antwoord niet gewoon 'binnen' hebben, en deze discussie blijft zelfstandig dóórgaangaan; zijpaden in... en is daarmee zijn belang niet meer.
DAAROM.
Denk ik.

Goed idee, STOPPEN!

he
door heuvelhuub - Feb 3, 2015 om 20:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=heuvelhuub schreef op zondag 25 jan 2015, 16:51]Wat moeten we doen met ons spaargeld, nu we nog minder spaarrente ontvangen?

he
door heuvelhuub - Feb 3, 2015 om 20:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=heuvelhuub schreef op zondag 25 jan 2015, 16:51]Wat moeten we doen met ons spaargeld, nu we nog minder spaarrente ontvangen? [/quote
Iedereen bedankt voor de verschillende reacties.
Er is naar mijn mening voldoende gereageerd op deze vraag.

pi
door pieterwolters - Feb 3, 2015 om 20:33
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fransap43 schreef op maandag 26 jan 2015, 17:26]
U zegt zo gemakkelijk 15% rendement op aandelen maar dit zou voor de kleine belegger een droomrendement zijn want verreweg de meesten hebben de laatste jaren alleen maar hun aandeeltjes in waarde zien dalen en grote verliezen geleden.

De afgelopen 2 jaar was het niet zo moeilijk om zo'n rendement te behalen.

pi
door pieterwolters - Feb 3, 2015 om 20:36
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jantje7 schreef op maandag 26 jan 2015, 16:02]
Als u vindt dat een gezin met € 41.000,- spaargeld een kleine spaarder is, heeft u gelijk. Voor mij is dat al best een rijk gezin.

Als je in je werkzame leven ca. 80 euro per maand spaart (gemiddeld) heb je zo'n bedrag als je met pensioen gaat. Geen absurde bedragen dus. Voor een gezin met 2 modale inkomens (gewone banen dus) moet dat geen probleem zijn.

zwemmer
door zwemmer - Jun 13, 2015 om 12:33
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Is geld nu zo belangrijk? De LPB schrijft maandelijks rente over rente bij. Dus als er een flink bedrag op zet trek je rente van je eigen rente. Daarbij is het heel makkelijk inleggen en overschriven naar de betaalrekening. Simpeler kan het haast niet. En soms zijn er tijdelijke aanbiedingen in de vorm van een renteverhoging voor een bepaald depositotermijn. Daar wordt natuurlijk niet breeduit reklame voor gemaakt....

edrick3
door edrick3 - Jun 13, 2015 om 12:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... Dus als er een flink bedrag op zet trek je rente van je eigen rente. .....
Ja, en dat tikt lekker aan. ;-)

zwemmer
door zwemmer - Nov 4, 2015 om 15:21
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Waarom zijn mensen zo bezeten van g e l d? Leven doet men met g e vo e l en dat is niet te koop.

jo
door joentje1978 - Nov 4, 2015 om 19:32
367 Antwoorden / 6 Vragen

Zonder geld geen plezier en daardoor een rotgevoel.

zwemmer
door zwemmer - Nov 5, 2015 om 09:58
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op woensdag 4 nov 2015, 19:32]Zonder geld geen plezier en daardoor een rotgevoel.

zwemmer
door zwemmer - Nov 5, 2015 om 10:00
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op woensdag 4 nov 2015, 19:32]Zonder geld geen plezier en daardoor een rotgevoel.dus leven is koopbaar? Me dunkt dat je ermee geboren word