ve
door ventje54 Jul 28, 2021 om 12:40
Geldzaken & recht

Nooit testament van vader gezien

Mijn vader is een tijd geleden   overleden. Mijn zus is door hem als enige efgename benoemd.Mijn broer en ik zijn dus onterfd. Mijn moeder is ook overleden en  wij drieën hebben toen wel  het moeders kindsdeel gehad. Nu mijn zus als enigste erfgename is benoemd door mijn vader  kregen wij volgens haar niets. Mijn broer en ik hebben nooit het testament van vader ingezien laat staan  dat wij bij een notaris zijn geroepen. Mijn zus houd vast dat zij recht heeft op de algehele erfenis daar  zij als enigste erfgename door mijn vader is benoemd. Is dat werkelijk zo dat mijn broer en ik niets krijgen en ook geen rechten hebben ? Uit jullie verhaal lees ik dat wij recht hadden op de legitieme portie. Is dat zo. ?? De familie ruzie die er is nu komt nooit weer goed maar ik wil mijn wettelijk deel hebben. Kunt u mij uitleggen wat ik verder moet  gaan doen ??
Dank voor uw reactie. HansCPS

10548 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 28, 2021 om 12:46
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Stel: 3 kinderen, ouder overleden, testament ten bate van 1 kind. Kan dus niet, u heeft als onterfde altijd recht op 50 procent van het legitieme kinds deel, dus stel even dat er 3.000 te verdelen is, hebben de 2 onterfde kinderen ieder altijd recht op ieder 50 procent van 1.000 is dus 500. Dit heeft een verjaringstermijn van 5 jaar. Dus binnen 5 jaar na overlijden kunt u als de voorbeeld bedragen kloppen voor u nog ieder als 2 ontfermde kinderen ieder 500 opeisen. En dat kunt u desnoods juridisch incasseren. Dit geldt ook bij geen testament.u heeft ook recht op moeders deel van de erfenis omdat die eerder is overleden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 28, 2021 om 12:48
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hans,

Als het de moeite waard (lees :een groot bedrag) raad ik u aan om een advocaat in te huren, die gespecialiseerd is in familierecht.

mahadma
door mahadma Jul 28, 2021 om 12:51
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Bij een grote waarde zal er zeker een testament moeten zijn.

ju
door juliomariner - Jul 28, 2021 om 12:55
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Uw zus moet in ieder geval met het testament op de proppen komen. Iedereen kan wel wat beweren.
Volgens mij kan het kindsdeel niet onterft worden maar zeker weten doe ik dat niet. Raadpleeg anders eens een notaris. volgens mij kan hij in het testamenten register ook zien of en bij welke notaris er een testament is opgenomen.

zw
door zwemster1960 - Jul 28, 2021 om 13:08
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb van mijn notaris begrepen dat het altijd de plicht is als nabestaande om na te gaan of de overledene een testament had en dit kan via het centraal testamentenregister. Als dit zo is dan dient men zich te wenden tot een notaris om na te gaan wat of er in het testament staat beschreven.

Dit kost een paar honderd euro. Het is zo dat je als je bent onterfd als kind altijd recht hebt op het legitieme portie van 50% en dit moet uw zus ook weten als ze bij een notaris is geweest. Het is zaak om het legitieme portie binnen 5 jaar na het overlijden op te eisen en dit kan via de rechtbank want scheelt notariskosten, de griffiekosten bij de rechtbank heb je altijd ook als het via de notaris gaat.
Het enige voordeel is, dat als uw zus alles nu heeft opgeeist ze dan ook over het verschuldigde bedrag de erfbelasting verschuldigd is. Dit moet meestal binnen 8 maanden na overlijden worden voldaan. Zodra dit is voldaan en u dan uw legitieme portie opeist is de erfbelasting al betaald en heeft uw zus pech en moet ze maar zien hoe ze dit terugkrijgt van u.
Dit is het verhaal dat mijn notaris mij destijds heeft verteld vorig jaar.
Succes ermee.

mahadma
door mahadma Jul 28, 2021 om 13:27
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Die zus zou als er een negatieve erfenis is wel lachen, maar dat verwacht ik eigelijk niet. Dat zou betalen betekenen voorde onterfden.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 28, 2021 om 13:24
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Voorbeeld

De nalatenschap is € 120.000,- en er zijn drie erfgenamen. Ieder van de erfgenamen heeft recht op € 40.000,-.

De legitieme portie voor het onterfde kind is € 20.000,-, namelijk een zesde deel van de nalatenschap.

Daar blijft het echter niet altijd bij: de legitieme portie kan veel hoger uitvallen. De legitieme portie bestaat namelijk ook uit een deel van de nalatenschap van alle giften en schenkingen die de erflater voor zijn of haar dood heeft gedaan.

https://www.erfrechtshulp.nl/legitieme-portie/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 28, 2021 om 14:24
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is compleet foute boel aangezien uw zius al hetgeen m.b.t. nalatenschappen en bevoegdheid, rechten en vooral dus ook plichten kennelijk negeert / genegeerd heeft.

Als al gezegd heeft uw zus absoluut geen recht op de gehele erfenis, als u zou zijn onterfd heeft u afgezien van het gegeven dat u absoluut het testament dan dient te kiunnen inzien recht op uw wettelijk erfdeel.
Zie o.a. deze info . Wat is mijn recht als onterfd kind? - DoeHetZelfNotaris  en vooral ook dit onderdeel daarvan https://www.doehetzelfnotaris.nl/hoe-legitieme-portie-opeisen/  In het uiterste geval kunt u zich richten tot de kantonrechter met een vordering. Het lijkt mij zinnig dat u voor eventuele ondersteunig contact opneemt met - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl om ook eventueel toevoeging te krijgen van een advocaat. Een in erfeniszaken benaderen voor een eerste oriënterend gesprek kan ook maar ga dan wel en goed na of dat eerste gesprek gratis is.

Aanvullend, zie ook nog deze: http://home.hccnet.nl/m.breemans

  erfrecht site

panter22
door panter22 - Jul 28, 2021 om 14:24
6599 Antwoorden / Vragen

Via het testament is het mogelijk om bepaalde familieleden te onterven, ook als zij wettelijk gezien wel erfgenaam zouden zijn. Als u een kind van de overledene bent, kunt u echter nooit helemaal onterfd worden. U heeft dan altijd nog recht op uw legitieme portie. Als u hier aanspraak op wilt maken, moet u dit zelf aangeven bij de erfgenamen of de executeur. Dit is de persoon die benoemd is om de verdeling van de nalatenschap te regelen. Na het overlijden heeft u hier nog 5 jaar de tijd voor.
https://www.judex.nl/rechtsgebied/overlijden-nalatenschap/erven-nalaten/veelgestelde-vragen/ik-ben-onterfd-wat-kan-ik-doen/

Va
door VanderAppel - Jul 29, 2021 om 10:15
3 Antwoorden / Vragen

Dit is vooral niet de goede plek om deze vraag te stellen, aangezien de reageerders vaak ook gewoon leken zijn en meestal geen specialisten. Dit is een vraag voor bijvoorbeeld het Juridsich Loket (gratis), want veel te belangrijk om u te laten leiden door mensen die er zelf ook niet altijd verstand van hebben.

gerbera
door gerbera Jul 30, 2021 om 11:48
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zou de reacties dan maar eens goed doornemen, zijn veel goede en gelijkluidige adviezen gegeven.

jewee
door jewee - Jul 30, 2021 om 11:19
61 Antwoorden / Vragen

Als ik u was, belde ik zelf een notaris om de juiste informatie in deze .

pietro1948_54583
door pietro1948_54583 - Jul 30, 2021 om 11:29
16 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt altijd een (gratis) adviesgesprek aanbragen bij een door u gekozen notaris. Die zal u uw rechten exact uitleggen en (als u hem opdracht daartoe geeft) stappen ondernemen. Dat laatste is dan niet gratis. Of u dat doet hangt af van de hoogte van de erfenis en het tarief van de notaris.

1paul
door 1paul - Jul 30, 2021 om 16:13
3135 Antwoorden / 0 Vragen

ga naar de notaris en vraag testament op, u zult hiervoor moeten betalen, met dat testament gaat u naar een juridische adviseur (advocaat) en daar legt u uw zaak voor....

Legitieme portie heb je altijd recht op en dat is de helft van het normale erfdeel....

Doe dit het liefst samen met je broer, als je eenmaal testament hebt leg dit alles dan voor aan je zus en vraag haar alsnog te delen, wil ze niet bewegen zul je naar de rechter moeten om dit op te eisen....

https://www.erfwijzer.nl/legitieme-portie.html

agapon1951
door agapon1951 - Jul 30, 2021 om 18:57
169 Antwoorden / Vragen

Er zijn altijd redenen waarom mensen onterfd worden. Mijn eerste reactie is wat is hier aan de hand, waarom wordt in de laatste wilsbeschikking uitzonderingen gemaakt?? Welke redenen,waarom dit gebeurd is, vraag mij dan ook af wat deze is geweest. Mogelijk is zelf om gevraagd, door een verkeerde houding naar de overledene toe tijdens zijn leven. Als dit geval is erken dit dan (het is gewoon belachelijk als voorbeeld dat iemand een aanslag doet op leven van een van de ouders en vervolgens niet onterfd kan worden) en accepteer het. Er is een aanleiding geweest anders zou dit niet gebeurd zijn.
Tweede punt is waar bemoeit een wetgever zich mee, immers degene die overleden is heeft er voor gewerkt, niet de erfgenamen, laat hem/haar dan ook zelf bepalen wat hij met de nalatenschap doet.
Inderdaad is de wetgeving nu nog zo krom dat er een kindsdeel aangewezen kan worden. In armoede tijd van vroeger is deze wet in het leven geroepen om kinderen te beschermen. Functioneerde in die tijd wel, maar is in feite in deze tijd achterhaald er komen steeds meer stemmen op die deze wet willen afschaffen en m.i.z. terrecht.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 31, 2021 om 06:14
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Agapon1951,

Ik ben het niet met u eens.

Welke "stemmen" bedoelt u? (heeft u een link waar dat staat?)

Het "nemen" van kinderen is een grote verantwoordelijkheid.

Men behoort goed voor ze te zorgen, ook na je overlijden.

Iv
door Ivo W Jul 31, 2021 om 09:38
729 Antwoorden / Vragen

@agapon:

Gezien de TS en broer kennelijk (nog) niet uitgenodigd zijn door een door zus ingeschakelde notaris om het voorlezen van het testament bij te wonen, ga ik er vooralsnog niet vanuit dat er daadwerkelijk een testament is waarin staat dat TS en broer onterft zijn.

1paul
door 1paul Jul 31, 2021 om 09:42
3135 Antwoorden / 0 Vragen

wet is er niet voor niets, soms gaat het nu eenmaal zo dat 1 iemand de ouder zo bewerkt dat diegene ineens al de centjes gaat krijgen....

gerbera
door gerbera Jul 31, 2021 om 10:41
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat zich binnen een familie afspeeld is niet aan u om daar over te oordelen en is ook totaal niet relevant bij de vraag.

Iv
door Ivo W - Jul 31, 2021 om 09:21
729 Antwoorden / Vragen

Ga zo snel mogelijk naar een notaris. Eventueel samen met de volgens uw zus eveneens onterfde broer.

Een notaris kan heel vlot inzien of er een officieel testament is en zo ja, dan kan de notaris deze voor u opvragen.
Daarnaast kan de notaris u uitleggen wat uw rechten zijn wanneer er geen testament is, wat uw rechten zijn wanneer u in een testament onterfd bent (legitieme portie) en wat de werking is van een onderhands opgesteld document volgens uw zus als testament moet gelden, maar wat niet door een notaris vastgelegd.

Ook kan een notaris u adviseren welke stappen u kunt ondernemen om uw recht te ook daadwerkelijk te halen. Een eerste stap daarin zal kunnen zijn dat de door u ingeschakelde notaris een brief schrijft aan uw zus waarin hij duidelijk maakt dat uw zus op dit moment onrechtmatig handelt en waarin uw zus wordt uitgenodigd om bij de door u gekozen notaris op gesprek te komen.

Een eerste oriënterend gesprek bij de notaris is meestal gratis. Uiteraard zitten er aan vervolg gesprekken wel kosten verbonden. Wanneer u het traject gezamenlijk met uw broer doorloopt, kunt u uiteraard de kosten delen. De notaris hoeft dan immers maar één keer werk te verzetten met resultaat voor u beiden.

Als er nog helemaal geen afhandeling van de erfenis heeft plaatsgevonden op de juridisch juiste wijze, dan is het waarschijnlijk zelfs mogelijk om de notariskosten uit de boedel van de erfenis te betalen. Indirect zal dan uw zus het grootste deel van de notariskosten betalen, wanneer haar beweringen dat u (deels) onterfd bent correct zijn.

Uiteraard zal uw zus alle acties die u nu onderneemt niet in dank afnemen. Maar wanneer iemand binnen de familie zich opstelt zoals uw zus nu doet, vermoed ik dat de familiebanden toch al niet heel hecht zijn.

ma
door malty - Jul 31, 2021 om 10:13
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Veel info te vinden op https://www.infotaris.nl/
Hier een voorbeeldbrief om de legitieme portie op te eisen.