ba
door bartkrol Nov 13, 2018 om 21:51
Geldzaken & recht

Notaris kosten bij erfenis

Ik ben executeur en heb de erfenis van een familielid afgehandeld. Alle toegekende legaten heb ik uitgekeerd aan de erfgenamen.
Nu krijg ik een rekening van de notaris voor erfgenamen onderzoek.
Ik heb daar niet om gevraagd want de erfgenamen waren mij al bekend.
Volgens de notaris is dit verplicht en moet ik de bijbehorende kosten betalen
Is dit terecht?

1458 6 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Nov 13, 2018 om 21:57
683 Antwoorden / 5 Vragen

"Nu krijg ik een rekening van de notaris voor erfgenamen onderzoek"

Er kunnen altijd andere erfgenamen bestaan waar u geen weet van heeft. Daarom zal er een onderzoek komen, wat uiteraard voor de rekening is van de erfenis/executeur.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2018 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is dat terecht. U kunt dan wel weten wie volgens het testament een legaat toebedeeld krijgt, maar u kunt helemaal niet zeker weten of er nog andere wettelijke erfgenamen zijn.

Dat kan dus alleen de notaris. En die kosten gaan ten laste van de nalatenschap. Dus als u alles al uitgedeeld hebt, zult u een en ander pro rata moeten terugvorderen.

Mensen die een legaat krijgen, zijn legataris en geen erfgenaam.

ba
door bartkrol Nov 14, 2018 om 08:00
1 Antwoorden / 2 Vragen

OK niet helemaal goed geformuleerd
Er is 1 erfgenaam, rest is via een legaat.
Wat doet de notaris dan, checken of alle legatarissen bestaan?

Ge
door Genee - Nov 13, 2018 om 23:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wie was volgens de notaris de opdrachtgever voor dat erfgenamenonderzoek?
Lijkt me niet dat zonder dat er opdracht voor dat onderzoek gegeven is de notaris recht heeft op de onderzoekkosten.
Mogelijk had u zo’n opdracht al aan een andere notaris gegeven, had u dan 2 notarissen moeten betalen?

ba
door bartkrol - Nov 14, 2018 om 07:58
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ok, ik heb het niet helemaal goed geformuleerd.
Er is 1 erfgenaam, een stichting, de rest is via een legaat uitgekeerd.
Dus mijn vraag is, wat moet een notaris dan nog doen.
Checken of alle legatarissen(nog)  bestaan?

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2018 om 09:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iemand benoemt in zijn testament eventuele erfgenamen en legatarissen.

En wat de notaris, even heel kort gezegd, doet is nagaan of er en wie er (allemaal) erfgenaam zijn.

Voorbeeld. Uw tante komt te overlijden, volgens iedereen had zij kip noch kraai. Zij maakt een testament, waarin een stichting tot erfgenaam benoemd wordt, en een hulp plus de buurman en de bakker tot  legatarissen. En u tot executeur.

Maar in haar jeugd heeft zij, zonder dat iemand dat weet een kind gekregen en dat is voor de schande elders ondergebracht. En nadien waren er verdere familieverwikkelingen, zodat dat nooit bekend geworden is.

Voorbeeld. Uw oom komt te overlijden, volgens iedereen had hij kip noch kraai, zelfde verhaal als boven, maar hij heeft een keer een kind erkent en daar verder nooit meer contact mee gehad, zodat niemand er van weet.

En daar komt dus alleen de notaris achter door dat erfgenamen onderzoek. En dat is dus een van zijn taken en inderdaad verplicht bij het opstellen van een verklaring van erfrecht.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2018 om 10:31
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend: een notaris dient ook na te gaan of de door u genoemde erfgenaam legitiem is.

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2018 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De notaris werkt aan de hand van het testament. Niet aan de hand van wat iemand zegt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 14, 2018 om 14:22
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@tijger 1: Ts stelt in de vraag dat de erfgenamen bekend zijn. De notaris dient dat te controleren aan de hand van het testament maar ook op basis van de wetgeving of er geen sprake is van onwettige uitsluitingen of anders gezegd: erfgenamen die wel degelijk recht hebben op een legitime portie.

audb
door audb Nov 14, 2018 om 14:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een notaris moet bij de bevolkings register na gaan of iemand wel in de bloedlijn van de overledenen is.

Vandaag heeft een familie lid van mij een schrijven binnen gekregen van een notaris dat ze een erfenis heeft van een voor haar onbekende persoon maar blijkt wel familie te zijn.

Rijk zal ze er niet van worden denkelijk zal het gaan om een bedrag van zo 150 euro wat meteen de kosten voor de griffie zal zijn.