Do
door Doraf Feb 17, 2020 om 19:20
Geldzaken & recht

Notaris laat mij opdraaien voor kosten van handtekening legalisatie

In het koopcontract van mijn woning staat de kopers de notariskosten moeten betalen voor de overdracht. De kopers hebben echter een Notaris gekozen ver van mijn woonplaats. In verband hiermee en het feit, dat ik aangewezen ben het openbare vervoer, wens ik afwikkeling per volmacht met legalisering van de handtekening. Dit kan,  alleen de kosten van de volmacht worden dan in weerwil , van de bepalingen in het koopcontract ( alle notariskosten voor de koper) op mij afgewenteld.
Hier ben ik het niet mee eens, dat koper een voordeeltje wil behalen bij een goedkope Noitaris : O.K. , maar wentel dat vervolgens niet af op de verkoper.
Ja toch?

5560 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2020 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als in het koopcontract staat dat de koper de notaris kan kiezen, dan mag hij of zij dat dus doen.

Als de plaats van het kantoor van de notaris u niet schikt, waardoor u een volmacht moet/gaat afgeven, moet uiteraard uw handtekening gelegaliseerd worden en die kosten zijn logischerwijs voor u.

U zult ook de kosten van het doorhalen van uw eventuele hypotheek moeten betalen. Ook die kosten hebben niets met "kosten koper" te maken.

scherpslijper
door scherpslijper Feb 17, 2020 om 19:31
70 Antwoorden / Vragen

Absoluut volkomen juist.

getty
door getty - Feb 17, 2020 om 19:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Geen twijfel over, deze kosten zijn gewoon voor u zelf!

jo
door jorisw - Feb 17, 2020 om 20:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als de notaris wel in de buurt had gezeten had je ook zelf je buskaartje moeten betalen om naar dat kantoor te gaan. Dat valt ook niet onder K.K.

Do
door Doraf Feb 17, 2020 om 20:32
1 Antwoorden / 4 Vragen

natuurlijk Joris, dat is normaal, maar in een andere Provincie ligt dat n.m. wel iets anders of b.v. aan de andere kant van Nederland; het voelt niet goed, dat het voordeel van de een nadeel voor de ander inhoudt.

Tr
door Trostomaat Feb 17, 2020 om 20:46
239 Antwoorden / Vragen

De extra kosten zijn het gevolg van de keuze die u maakt. En een keuze is het.

tenormin
door tenormin Feb 17, 2020 om 20:50
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@doraf, dat zei Cruijff al: ieder nadeel heb zijn voordeel. ;-) Maar toch zijn de kosten wel degelijk voor u. Wat inderdaad niet met k.k. van doen zijn.

Do
door Doraf Feb 18, 2020 om 21:23
1 Antwoorden / 4 Vragen

De extra kosten zijn niet het gevolg van mijn keuze, tegenpartij heeft een keuze gemaakt en de nadelige gevolgen worden afgewenteld op mij.
Ik heb niets te kiezen of ik ga de verre reis ondernemen en ik wordt opgezadeld met de reiskosten ( taxi of met openbaar vervoer een halve dag aan tijd) of ik ga voor de volmacht en dan wordt ik opgezadeld met Notariskosten.Welke keuze ik ook maak, ik moet extra betalen en dat  is naar mijn gevole heel onrechtvaardig.

tijger1
door tijger1 Feb 18, 2020 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@doraf

Dat heeft helemaal niets met onrechtvaardig te maken. U verkoopt een woning, u had op kunnen nemen dat u het notariskantoor wilde kiezen.

Dat hebt u niet gedaan, dus nu hebt u een beetje kosten.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2020 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor gemiddeld € 50,00 bent u klaar. Lijkt me bij de verkoop van een woning peanuts.

Topantwoord

koekeloer
door koekeloer - Feb 19, 2020 om 11:47
562 Antwoorden / 18 Vragen

Dan had U in het koopcontract een maximale afstond tot de notaris moeten opnemen.

me
door mein33 - Feb 19, 2020 om 12:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR DORAF 17 FEB. 2020 Dit kan,  alleen de kosten van de volmacht worden dan in weerwil , van de bepalingen in het koopcontract ( alle notariskosten voor de koper) op mij afgewenteld.

@doraf,

U heeft helemaal geen extra kosten voor de notaris, dat maakt u er zelf van.
Als u nl. wel met het openbaar vervoer naar het de notaris was gegaan dan had u dat ook geld gekost, het OV rijdt nl. ook niet "gratis en voor niets".
Nu gaat u niet met het OV en zo kunt u nu van de besparing op het OV de volmacht kosten bij de notaris betalen.
Als u met een toetermobieltje was gegaan dan had dat ook benzinegeld gekost, want ook zo'n 4-wieler rijdt niet op regenwater !

Maar zoals zo vaak, "klagers geen nood en p.... .... .....d ".   ;-))

Do
door Doraf Feb 19, 2020 om 19:14
1 Antwoorden / 4 Vragen

De extra kosten zijn niet het gevolg van mijn keuze, tegenpartij heeft een keuze gemaakt en de nadelige gevolgen worden afgewenteld op mij.
Ik heb niets te kiezen of ik ga de verre reis ondernemen en ik wordt opgezadeld met de reiskosten ( taxi of met openbaar vervoer een halve dag aan tijd) of ik ga voor de volmacht en dan wordt ik opgezadeld met Notariskosten.Welke keuze ik ook maak, ik moet extra betalen en dat  is naar mijn gevole heel onrechtvaardig.

Iv
door Ivo W Feb 20, 2020 om 09:38
729 Antwoorden / Vragen

U heeft keuzes gemaakt.

- u heeft er voor gekozen om de verkoper vrije notariskeuze te geveb
- u heeft er voor gekozen een volmacht af te geven en niet zelfs naar de notaris af te reizen die de verkoop bezegeld.

Voorts zal hoogstwaarschijnlijk niet in het koopcontract staan dat 'alle notariskosten voor rekening van de koper zijn'. Dat zou hoogst ongebruikelijk zijn.

In een standaard koopcontract staat dat alle aankoopkosten, waaronder de overdrachtskosten bij de notaris, voor rekening van de koper zijn. De kosten voor het doorhalen van uw bestaande hypotheek, kosten voor volmachten etc zijn geen kosten die direct aan de koop gebonden zijn. En daarmee zijn dergelijke kosten dus ook niet voor rekening van de koper, maar voor rekening van degene voor wie de werkzaamheden worden uitgevoerd (in dit geval de verkoper).

Topantwoord

mo
door mof - Feb 19, 2020 om 13:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Alle notariskosten voor de koper houdt in de kosten die voor de overdracht worden gemaakt. U huurt zelf een notaris in die uit uw naam tekent. Dat is een post die niet bij de overdracht hoort. Daar heeft u de keus zelf. U kunt ook niet overdragen. Zegt u gewoon dat het niet haalbaar is om zo ver te reizen. Kunt u wellicht met de kopers uitonderhandelen dat zij u in de kosten tegemoetkomen.

1paul
door 1paul - Feb 20, 2020 om 10:41
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Nee toch, het is uw keus om dit op deze manier te doen, niet die van de kopers...