pr
door profijt Oct 19, 2019 om 20:02
Geldzaken & recht

Notaris nodig bij huurhuis

Toen wij nog een eigen huis hadden, hebben we testament gehad. Ons huis hebben we in 2007 verkocht. We hebben nadien altijd een huurhuis gehad. Hebben eigenlijk alleen wat spaargeld nu. Als ons wat overkomt moeten de kinderen dan alles via de notaris laten doen of is dat niet nodig. Kunnen wij het testament herroepen.

2237 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2019 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou u het testament herroepen?

Ik neem trouwens aan dat er twee testamenten zijn. Één voor u en één voor uw partner.

Als de inhoud van de testamenten nog steeds overeenstemt met uw beider wensen, kunt u ze gewoon in stand laten.

Magnum007
door Magnum007 - Oct 19, 2019 om 20:17
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Profijt,

Het antwoord is :ja.

aurora1
door aurora1 - Oct 19, 2019 om 21:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, dat kan, maar waarom zou u?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2019 om 22:34
16825 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt altijd een testament herroepen maar ook ik vraag mij af: waarom zou u dat doen tenzij u bij testament een notaris als testamentair executeur heeft bepaald. Dan is het wel zinnig om die clausule te doen verwijderen omdat daarmee dan wel voor uw kinderen kosten worrden bespraard.

Als een notaris niet als testamentair executeur is benoemd volstaat een verklaring van erfrecht of simpelweg het testament dat u heeft laten opmaken.
Wel of geen eigen woning bezit is dan niet van belang.

tijger1
door tijger1 Oct 19, 2019 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het testament volstaat dus niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 19, 2019 om 22:48
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, waarom zou het huidige testament niet volstaan? Bent u notaris? (Zullen we maar verder niet in discussie gaan?)

tijger1
door tijger1 Oct 19, 2019 om 23:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees even wat u zelf schrijft.

"volstaat een verklaring van erfecht of simpelwrg het testament dat u heeft laten opmaken"

Als er een testament is, MOET er een verklaring van erfrecht worden opgemaakt.

scherpslijper
door scherpslijper Oct 20, 2019 om 01:31
70 Antwoorden / Vragen

Of er wel of geen testament is, is helemaal niet van belang in die discussie. Er moet namelijk in álle gevallen een verklaring van erfrecht worden opgemaakt. Daarop worden notarieel gewoon de rechthebbende (erfrechtelijke dan wel testamentaire) erfgenamen vastgelegd.

Ergo, na een overlijden zal men hoe dan ook altijd bij een notaris terecht komen voor de verklaring van erfrecht. Wanneer dat testament enkel en alleen betrekking heeft op de niet meer aanwezige woning hoeft er niets meer gewijzigd te worden. Immers, wat er niet is kun je wel testament bij testament willen nalaten, maar wat er na te laten is bedraagt per saldo nul, zodat er geen gevolg kan worden gegeven aan de bepalingen van het testament.

Het enige staartje wat er nog zou kunnen zijn na de eerdere verkoop van de woning, is het nog voortbestaan van de indertijd afgesloten overlijdensrisicoverzekering. Ook dat hoeft echter geen probleem te zijn omdat een uitkering van zo'n verzekering niet onder erfrecht valt maar geschiedt als derdenbeding. Die begunstigde staat dus gewoon op de polis omschreven.

tijger1
door tijger1 Oct 20, 2019 om 09:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@scherpslijper

Onzin

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 20, 2019 om 11:14
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@SCHERPSLIJPER, @TIJGER1 vindt  wel vaker iets onzin maar heeft toch onvoldoende kennis van het erfrecht. Maar ook u heeft niet op het gehele vlak gelijk zie de volgende info waarin is aangegeven dat sedert 2012 niet altijd een verklaring van erfrecht nodig is. https://www.erfwijzer.nl/verklaring-van-erfrecht.html   bij: ('Wanneer heb je geen verklaring van erfrecht nodig').

tijger1
door tijger1 Oct 20, 2019 om 11:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is dus gewoon onzin dat er altijd een verklaring van erfrecht nodig is.

Ja, ALS er een testament is, moet er een verklaring van erfrecht worden opgemaakt.

En dat is dus NIET ALTIJD.

En dan volstaat bijvoorbeeld het laten zien of zo van een testament niet.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2019 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Als er een testament is, dan volstaat niet slechts dat testament. Dan moet er altijd een verklaring van erfrecht worden opgemaakt.

Waarom zou die notaris als executeur benoemd zijn bij een simpel testament?

Het is allang geen executeur-testamentair meer.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2019 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@scherpslijper

Er is helemaal niet in alle gevallen een verklaring van erfrecht nodig.

Alleen als er een testament is, MOET er een verklaring van erfrecht worden opgesteld.

gerbera
door gerbera Oct 20, 2019 om 13:44
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Is dat zo, en wat als het kind in het testament als erfgename is vermeld, met uitsluiting van aangetrouwde/samenwonende, dan is volgens mij het testament voldoende.
Verklaring erfrecht zou dan alleen nodig om bankzaken te regelen en dan nog alleen als de bank hier omvraagt.

tijger1
door tijger1 Oct 20, 2019 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er kan van alles in een testament staan, maar alleen een notaris krijgt inzage in het (laatste) testament. En om na te gaan wie er erft, stelt hij, na opdracht, een verklaring van erfrecht op.

En als er alleen nog kinderen zijn, heb je ook voor afwikkeling, met name uitbetaling, voor de belastingdienst die verklaring nodig.

gerbera
door gerbera Oct 20, 2019 om 14:16
7358 Antwoorden / 14 Vragen

maar alleen een notaris krijgt inzage in het (laatste) testament.

Vreemd ik heb een officiëel afschrift hier thuis wat mijn dochter gewoon kan lezen, dus waarom een Notaris?

tijger1
door tijger1 Oct 20, 2019 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, leuk, uiteraard hebt u een afschrift.  Maar morgen kunt u een ander testament laten opmaken.

ma
door malty Oct 20, 2019 om 14:31
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera Wie zegt dat wat u thuis heeft het laatste testament is?

gerbera
door gerbera Oct 20, 2019 om 15:42
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@malty, Goh hebben het zelf op laten maken en we waren er echt wel zelf bij en ons geheugen laat ons gelukkig nog niet in de steek. Ook staat er een datum van opmaak in en zo ik een later testament heb opgemaakt is die datum dan toch later gesteld dacht ik zo en wordt het oude ingetrokken toch. Verder hebben wij geen geheimen voor onze dochter dus ook die weet of er een ander (nieuw)testament zou zijn.  En zo ver ik weet heeft een ander geen mogelijkheid ons testament maken.

ma
door malty Oct 20, 2019 om 17:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera, mooi dat u geen geheimen voor uw dochter heeft en uw dochter zal u zeker geloven, maar uw woord bewijst niks, u kunt zoveel beweren.

tijger1
door tijger1 Oct 20, 2019 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het testament werkt pas, als u overleden bent, dus dan doet uw geheugen er niet meer toe en of er zelf bij was.

En als u een nieuw testament zou laten maken, hoeft u de oude kopie uiteraard niet in te leveren. En dan nog.

Maar uiteraard hoeft u de uitkeg van hier niet aan te nemen. Vraag het eens na bij een notaris.

gerbera
door gerbera Oct 20, 2019 om 21:55
7358 Antwoorden / 14 Vragen

maar uw woord bewijst niks, u kunt zoveel beweren.
@malty, Zo als de waard is vertrouwd die zijn gasten en als u mij wilt betichten van onwaarheid heb ik medelijden met u.

En een testament wordt niet voor mij opgemaakt maar voor de nabestaande die erfgename is dus moeten wij zijn gaan hemelen alvorens het in werking treed. Lijkt mij toch wel logisch

ma
door malty Oct 20, 2019 om 23:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera Ik hou erover op, u wilt het niet begrijpen, uw nabestaanden zullen, ondanks uw woord en dat papiertje thuis, naar de notaris moeten.

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2019 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een testament laat iemand opmaken om zijn laatste wil vast te leggen.

En na het overlijden van die persoon, legt een notaris, in een verklaring van erfrecht vast, wie de erven zijn van die persoon en wat zijn laatste wil was.

panter22
door panter22 - Oct 20, 2019 om 09:16
6599 Antwoorden / Vragen

Overleg met de notaris.