ev
door evanrumund Aug 1, 2005 om 11:35
Geldzaken & recht

Onderhands geleend. Hoe krijg ik mijn geld terug

Ik heb  een "goede vriend" een onderhanndse lening gegeven.

Hij is al een half jaar te laat met terug betalen.

Diverse keren aangemaand zonder resultaat.

Hoe krijg ik, zonder teveel kosten te maken mijn  geld terug?

21172 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 1, 2005 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang als u niets op papier hebt staan, c.q. getuigen hebt, u naar uw centjes kunt fluiten, helaas.

Zelfs met papier en getuigen zult u dan een civiele procedure moeten opstarten bij de kantonrechter. Hieraan zijn echter aanzienlijke kosten verbonden, vooral voor degene die deze zaak verliest. Het is voor u dus een afweging of u naar de kantonrechter stapt.

Trouwens, fijne "vriend" heeft u.....

Succes

Hutch

ve
door verwijderd - Aug 1, 2005 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai evanrumuind,

Het enige wat ik je kan aanbevelen is 'blijf een goede vriend' anders zie je het geld misschien nooit meer terug.

Een goede raad van een goede ........

ve
door verwijderd - Aug 1, 2005 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Eva,

DEFINITIE

Onderhandse lening
lening waarbij partijen rechtreeks met elkaar onderhandelen over de voorwaarden van het lening. Dit betekend dat u toch samen moet proberen om uit deze impasse te komen .Wil de andere partij niet meewerken dan ben ik bang dat u uw geld kwijt bent.fred

ve
door verwijderd - Aug 1, 2005 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou proberen hem te overtuigen om dan maar wekelijks of maandelijks iets terug te geven. Weet natuurlijk niet hoe hoog het bedrag is maar waarschijnlijk kunt u zelf enigzins beoordelen wat hij zou kunnen missen. Zo krijgt u misschien nog iets terug. Mooier nog zou het zijn als u dat op papier kreeg met zijn handtekening.

Suc6.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2005 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb eens eenzelfde probleem aan de hand gehad.

Ik heb bij de rechtswinkel juridisch advies ingewonnen, die adviseerde mij een _aangetekende_ brief (handtekening retour laten sturen door KPN) te sturen met daarin vermeld het bedrag, de vermelding dat het een lening betreft en een termijn waarbinnen het bedrag kan worden terugbetaald (10 dagen, twee weken) of kan worden begonnen met terugbetalen (bij grote bedragen of kleinere draagkracht). Vermeld er ook bij dat je overgaat tot uit handen geven van de vordering wanneer er geen betaling plaatsvindt en dat de daaruit voortkomende kosten, alsmede de wettelijke rente over het geleende bedrag in rekening zullen worden gebracht.

Vervolgmogelijkheden:

- bij geen reactie heb je bewijs van je lening en kun je stappen ondernemen (incassobureau of deurwaarder) om je geld terug te krijgen.

-positieve reactie in de zin van beginnen met betalen: geen probleem, mocht de afbetaling stoppen heb je alsnog de vorige mogelijkheid over.

-alleen wanneer er een ontkenning volgt kun je een probleem hebben met bewijslast en wordt de situatie lastiger, zoniet onmogelijk.

Ik heb indertijd (na uitblijven van reactie) mijn vordering uit handen gegeven aan een deurwaarderskantoor en (met wettelijke rente) mijn geld ontvangen.

Succes!

Ingrid

ve
door verwijderd - Aug 1, 2005 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb in het verleden 10.000 gulden uitgeleend aan een dacht ik betrouwbare vriendin, die na haar scheiding geen geld had om een flatje in te richtten.

Helaas!!!

Aangifte gedaan bij politie

Die heeft haar opgeroepen, maar zij wilde er niet over praten.

advies bij de rechtswinkel: negatief.

Kortom vergeet het maar.

Bedenk wel: zulke mensen horen niet in je leven thuis: droppen dus!!!!!

Goede leer voor de volgende keer.

Wens de vriend/in maar veel sterkte in zijn/haar leven, want ik kan je verzekeren, dat zulke mensen het heel hard nodig hebben en niet alleen op materialistisch gebied.

sterkte Jan

ve
door verwijderd - Aug 2, 2005 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leen nooit meer dan een tientje aan vrienden of familie, willen ze meer lenen dan moeten ze maar bij een bank gaan lenen ofzo.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2005 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja, fijn maar daar is 't dus nu effe te laat voor.............

ve
door verwijderd - Aug 2, 2005 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat je geld uitleend aan iemand, doe je er goed aan een schuldbekentenis op te stellen. Deze altijd laten mede-ondertekenen door een derde (onpartijdige) persoon, die dan evt. als getuige kan dienen.

Ik heb dit in het verleden gedaan, en had een sterke zaak toen het op een rechtzaak aankwam, waarbij ik dankzij mijn rechtbijstandsverzekering al het geld heb terug gekregen.

Je moet hierbij wel een lange adem hebben, want het kan erg lang duren voordat er betaald wordt.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2005 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik denk dat ik een mogelijke oplossing voor je heb:

Bel die vriend op en laat een geluidsrecorder meedraaien. Vraag op indirecte wijze naar je geld, bijvoorbeeld wanneer krijg ik het terug? Noem in die vraag het concrete bedrag. Op het moment dat hij of zij zegt "dat komt nog" geeft ie toe dat ie dat bedrag van jou heeft geleend. Dan heb je bewijs en kun je dreigen met de rechter. Lijkt me dat ie dan wel inbindt.

Mogelijk is er een "maar". Helaas ben ik geen geluidstechnicus, er schijnt -heb ik gehoord- met geluidsopnamen gerommeld te kunnen worden dus in hoeverre het geldig bewijs is weet ik niet. Maar wellicht kun je je wenden tot een deskundige op dat gebied. Bel bijvoorbeeld diverse geluidsstudio's op. En als het geen rechtsgeldig bewijs is, just try zou ik zeggen. Je bent niet strafbaar als je die vriend adhv de geluidsopname dreigt met de rechter, en mogelijk stinkt ie er in en heb jij je poen terug. En in de toekomst uiteraard dit soort dingen op papier zetten.

Succes ermee, Groeten,

Vincent

ve
door verwijderd - Aug 3, 2005 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

PS

O ja, als je die geluidsrecorder laat meedraaien, test dan even door een echt goede vriend op te bellen of de boel niet gaat rondzingen (=piepen), anders val je door de mand.

Zelf heb ik overigens van deze methode gebruik gemaakt, maar met een telefoon die op handsfree kan (niet zoals bij een gsm maar met een echte speaker). Dus bij andere telefoons weet ik niet of het werkt. Op je eventuele werk hebben ze bij een eventuele receptie ongetwijfeld een telefoon met handsfree-optie.

Nogmaals succes!

Vincent

ve
door verwijderd - Oct 7, 2005 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

ALS je dit niet zwart op wit op papier hebt staan en hij weigerd dit te betalen, ben ik bang, als je verder geen directe getuigen hebben die aanwezig waren bij de afsluiting van deze afspraak, dat je naar je geld kan fluiten.

helaas heb ik hetzelfde al meegemaakt en geen opp om op te staan.

Pauline

ve
door verwijderd - Oct 7, 2005 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Elzino, het is verboden om geluidsopnamen te maken van een telefoon gesprek als je dat niet vooraf aankondigt.....

dus helaas

ve
door verwijderd - Oct 7, 2005 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige wat je nog kan doen is als je een e-mail adres van hem hebt of een gewoon adres hem een brief sturen met daarin het verhaal dat je hem geld geleend hebt en dit terug wilt. Maak het bedrag hoger dan het werkelijke bedrag en hoop dat hij hierop reageerd met eem bericht terug met het juiste bedrag volgens hem. Dan heb je zwart op wit dat hij toegeeft je geld schuldig te zijn en kun je hiermee verdere stappen gaan ondernemen.

Pauline