St
door Stadskind Nov 21, 2013 om 08:24
Geldzaken & recht

Onderhandse lening voor hypotheek

Heeft iemand ervaring met hypotheek verstrekken via onderhandse lening.

Ik heb een aflossingsvrije hypotheek van 43.000 euro op een huis van 380.000 euro.
In april 2014 volgt de volgende rentewijziging. Is nu 5.2. wordt waarschijnlijk dan 4.5.
Oversluiten naar andere hypotheekverstrekker heeft vanwege de hoge kosten en het kleine bedrag geen zin. Twee vrienden sparen voor pensioen op dit moment met 2% rente.
Ik zou de aflossingsvrije hypotheek in 3 stukken verdelen 3.000 euro boetevrij aflossen.
Ieder 20.000 euro hypotheek looptijd 10 jaar rente 4% met optie op verlengen.
Ik heb geïnformeerd en begrepen dat als ik de onderhandse lening aanmeld bij de belasting dat ik hypotheekrente aftrek behoud.
Voordeel voor mij is dat zij geen bezwaar hebben tegen tijdelijk verhuur van de woning bij mijn
verblijf in het buitenland.
Voordeel voor hen is dat ze 2% meer rente op hun spaartegoed krijgen.
Bij voortijdig overlijden zou ik in het contract willen opnemen dat ze voor hun
investering uit de verkoop van het huis de niet geïnde rente voor de looptijd van
10 jaar extra mogen vorderen.
Ik denk dat we er dan beiden voordelen aan hebben.
Is er iets in deze constructie waar ik geen rekening mee heb gehouden?
Dank voor het meedenken.
Louise

4720 15 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Nov 21, 2013 om 08:49
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Doordat uw hypotheek bedrag zo laag is en het huurwaardeforfait van een huis van ca. € 380.000,- behoorlijk is vervalt voor u een groot gedeelte van het voordeel van renteaftrek voor eigen woning.
U zou er aan kunnen denken het geld dat u van plan bent onderhands te lening niet te lenen als hypotheek.

jantje7

zw
door zwaardvis - Nov 21, 2013 om 10:18
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik dat zo zie heeft u al jaren feitelijk geen hypotheekaftrek meer. Jantje7 schrijft "grotendeels" maar volgens mij is het zelfs volledig:

Bij 40.000 a 4% betaalt u 1600 euro rente. Die zou in principe aftrekbaar zijn.
Maar uw eigen woning forfait = 0,6% van 380.000 = 2280 euro. En aangezien dit forfait hoger is (680 euro) wordt uw bijtelling of aftrek op NUL gesteld volgens de Wet Hillen. Hypotheek of onderhandse lening maakt dus niet uit.

zw
door zwaardvis - Nov 21, 2013 om 10:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Sterker nog, met zo'n huis heeft uw waarschijnlijk voldoende vermogen om het zelf volledig af te lossen.
Wellicht betaalt u momenteel VRH (Vermogens rendementsheffing a 1,2% op vermogens boven de ca 21000 p.p.)
Als u schulden heeft (niet de hypotheek, maar de onderhandse lening) mag u die als schuld in mindering brengen op uw vermogen, op 2900 euro na. Uw vermogen daalt dus met 37.100 euro. Dat scheelt dan weer 1,2% daarvan = 445 euro per jaar t.o.v. een hypotheek die u geen voordeel oplevert.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2013 om 10:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwaardvis

Die eventuele onderhandse lening ter vervanging van de hypotheek, mag niet in mindering gebracht worden op het vermogen. Hij komt gewoon in de plaats voor de hypotheek.

Niet iedereen met zo'n waardevol huis heeft ook voldoende vermogen.

@lks

U heeft het over een looptijd van 10 jaar, met een optie tot verlenging. Hebt u nog wel zo lang recht op hypotheekrente aftrek?

Maar goed de aftrek is voor u toch zinloos. Alleen heb ik mijn twijfels over die zin van het vorderen van rente over de niet verstreken periode bij voortijdig overlijden.

zw
door zwaardvis - Nov 21, 2013 om 11:12
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger1.
TS leent 40.000 euro van vrienden, dat mag.
Die 40.000 gebruikt TS om de hypotheekschuld volledig af te lossen. Dat mag.
Er is dus geen hypotheek meer en ook geen eigen woning forfait. Het huis is dan zijn volledige eigendom.

TS heeft dan bv 100.000 spaargeld/vermogen en 40.000 schuld.
Ik kan geen reden bedenken waarom die schuld, niet in mindering mag worden gebracht op het vermogen. Licht dat eens toe.

zw
door zwaardvis - Nov 21, 2013 om 11:15
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Hij kan in dit voorbeeld natuurlijk ook zijn hypotheek zelf aflossen met zijn eigen geld, en een dag/week/maand later 40.000 euro lenen Dat staat dan helemaal los van het huis.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2013 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwaardvis

Ben het met u eens dat het kan. Ik bekeek het even strikt formeel. Als de Ts een schuld opvoert ivm dat geleende geld, kan de belastingdienst vragen waar dat geld voor geleend is. De Ts kan dan niets anders zeggen dan dat de hypotheek daarmee is afgelost. Dat blijkt ook al uit de opgave op de aangifte bij de vraag: stand van de hypotheek, wordt dan 0. En dan hoort die lening bij de hypotheek, dus geen aftrekbare schuld van het vermogen.

Zij kan niet zeggen dat het ergens anders voor was, want de hypotheekschuld is weg, het vermogen is niet gedaald, maar er is wel € 40.000 afgelost. Hoe komt zij daaraan? Zwarte inkomsten, een erfenis (lol)?

Maar ik denk dat dit een hypothetische vraag is, anders zou zij wel overwegen haar vermogen aan te spreken.

Zoals gezegd, niet iedereen met een duur huis heeft ook nog een vermogen.

St
door Stadskind - Nov 21, 2013 om 12:22
22 Antwoorden / 17 Vragen

L.S.
Uit jullie antwoorden begrijp ik nu dat ik de vraag niet goed gesteld heb.
De hypotheekrente aftrek daar hebben jullie gelijk in dat heeft in dit geval geen zin.
Er is geen vermogen om de hypotheek ineens af te lossen. Lang geleden heb ik een aflossingsvrije hypotheek afgesloten op een huis dat in de loop van de tijd steeds meer waard is geworden. De hypotheekrente wordt om de zoveel jaar door de hypotheekgever opnieuw bepaald . Het moet een hypotheek blijven omdat anders het huis volledig onder vermogen valt. Ik wil het dus aanmelden bij de belastingdienst als zijnde een hypotheek. Ik heb dat geïnformeerd en dat kan.
Maar het gaat me om de twee vliegen in een klap en mijn vrienden krijgen meer rendement op hun vermogen en ik kan in de onderhandse hypotheek lening bepalen dat ik mag verhuren tijdens mijn verblijf in het buitenland. . Ik ben 60 jaar en 20 jaar ouder dan de vrienden. Mocht ik in de eerste 10 jaar overlijden dan wil ik hun de gemiste rente van het 10 jarig contract als schuld laten ontvangen in aftrek van de erfenis.
Ik vroeg mij af of iemand anders dit al doet en of er valkuilen zijn waar ik niet aan gedacht heb. Mijn volgende rentebepalingsdatum is 1 april 2014. Dank Louise

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2013 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis met het idee dat een hypotheekvrij huis onder het kopje vermogen valt. Uw huis, hypotheekvrij of niet, blijft in box 1.

De twee redenen die u noemt on die lening bij de vrienden aan te gaan zijn natuurlijk prima.

U zou bijvoorbeeld een boetebeding kunnen opnemen, bijvoorbeeld dat bij eerdere aflossing van de lening door uw overlijden binnen 10 jaar,de erven uit de boedel de rente van de resterende jaren moeten vergoeden.

Ik zou die akte van de onderhandse lening wel door een notaris laten opstellen.

zw
door zwaardvis - Nov 21, 2013 om 13:07
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Niet helemaal duidelijk is nu of u in dat huis zelf woont of dat het een tweede huis is. Eerste huis ter eigen bewoning is Box1, tweede huis is Box3.

St
door Stadskind - Nov 21, 2013 om 13:08
22 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 nov 2013, 12:40]U bent abuis met het idee dat een hypotheekvrij huis onder het kopje vermogen valt. Uw huis, hypotheekvrij of niet, blijft in box 1.

De twee redenen die u noemt on die lening bij de vrienden aan te gaan zijn natuurlijk prima.

U zou bijvoorbeeld een boetebeding kunnen opnemen, bijvoorbeeld dat bij eerdere aflossing van de lening door uw overlijden binnen 10 jaar,de erven uit de boedel de rente van de resterende jaren moeten vergoeden.

Ik zou die akte van de onderhandse lening wel door een notaris laten opstellen.

St
door Stadskind - Nov 21, 2013 om 13:09
22 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 nov 2013, 12:40]U bent abuis met het idee dat een hypotheekvrij huis onder het kopje vermogen valt. Uw huis, hypotheekvrij of niet, blijft in box 1.

De twee redenen die u noemt on die lening bij de vrienden aan te gaan zijn natuurlijk prima.

U zou bijvoorbeeld een boetebeding kunnen opnemen, bijvoorbeeld dat bij eerdere aflossing van de lening door uw overlijden binnen 10 jaar,de erven uit de boedel de rente van de resterende jaren moeten vergoeden.

Dat topantwoord ging dus mis, ik bedoelde uw antwoord.
Ik zou die akte van de onderhandse lening wel door een notaris laten opstellen.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2013 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwaardvis

Maar als het niet de door de Ts bewoonde woning is, die zij al jaren en jaren heeft, zat en zit die woning sowieso in box 3, of er nu hypotheek op zit of niet. Ts heeft het over verhuren tijdens verblijf in het buitenland, als zij daar niet woont, kan zij natuurlijk ook verhuren terwijl zij binnenslands verblijft (lol). Voor een tweede huis is al jaren en jaren de hypotheekrente niet aftrekbaar.

@lks

Geeft niets, het is Zwaardvis van harte gegund.

St
door Stadskind - Nov 21, 2013 om 13:55
22 Antwoorden / 17 Vragen

Beste allemaal en in het bijzonder Tijger1,
Ik ben elke winter een paar maanden in het buitenland. De rest van het jaar woon ik gewoon in mijn huis. In mijn hypotheekakte staat dat ik niet mag verhuren. Ik heb dat nagevraagd bij de hypotheekgever en ondanks het feit dat ik slechts 20 procent hypotheek heb blijft dat zo. Dank u wel voor uw tip van de erven moeten vergoeden. Ik merk dat er niemand meeleest die de "onderhandse lening constructie" gebruikt.
Daar ben ik eigenlijk naar op zoek. Naar ervaringsdeskundige Groet Louise

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2013 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die onderhandse leningconstructie wordt juist, zeker de laatste jaren, heel veel gebruikt, maar dan vaak in de vorm wat genoemd wordt Familiebank.

In die situaties snijdt het mes ook aan twee kanten, maar dan een beetje anders dan bij u. Als voorbeeld: De ouders krijgen een hogere rente dan op hun spaarrekening, de kinderen hebben een hogere aftrekpost, omdat zij aan de ouders meer rente vergoeden dan aan een bank. Die rente mag 1.25 keer de gangbare hypotheekrente zijn. De ouders geven dan ,meestal, het meerdere of nog meer, als schenking aan de kinderen. Allebei voordeel.

Zo'n constructie kan men met iedereen aangaan, maar met kinderen is het toch vertrouwder voor degene die het geld uitleent. En die constructie geeft ouders de mogelijkheid geld te geven aan de kinderen wat hen weinig tot niets kost.

Bij vreemden is er toch, gevoelsmatig, een groter risico. Wordt de rente wel betaald?

Maar wat u wilt aangaan met uw vrienden is een prima constructie, waar u dus allebei wel bij vaart.

U moet ook denken aan een clausule dat zij het geld niet eerder kunnen opeisen in die tien jaar. En als zij het na die tien jaar opeisen, moet u kosten maken om een nieuwe hypotheek te verkrijgen. Ook moet u denken aan wat er geregeld moet worden als zij voortijdig komen te overlijden. We zijn tenslotte allemaal maar mensen van de dag.