lo
door longbigbear Nov 25, 2007 om 21:23
Geldzaken & recht

Onderhoudsplicht ex

Aan een ieder die deze mail leest,

Deze week kreeg ik weer een brief van de Sociale Dienst
omtrent een heronderzoek naar mijn inkomen om weer te betalen voor mijn ex.

Dat schijnt in de Wet zo geregeld te zijn als men gescheiden
is dat je 12 jaar moet betalen voor je ex als zij/hij   een uitkering
beurt van de sociale dienst!

Deze 12 jaar gaat in NA de officiële scheidings datum.

Alleen vind ik het zeer vreemd of raar dat je ook de
volledige 12 jaar moet betalen als je ex partner door ziekte of
omstandigheden  NIET  wil kan of hoef te solliciteren of te werken.

Daar is deze wet toch niet voor in het leven geroepen neem
ik aan.

En eventueel word de inkomen van je huidige partner er bij
opgeteld zodat je vaste lasten omlaag gaan en je meer moet betalen.

Dat kom erop neer dat iedereen die hier mee te maken
heeft  eventueel met nieuwe partner geen toekomst op kan bouwen omdat je
moet betalen na inkomen aan de sociale dienst.

Dat hou voor mij het volgende in:

Heb al ongeveer 3 jaar betaald aan de sociale dienst ,ben
daarna helaas werkloos geworden.

Na ongeveer 250 tot 300 sollicitaties en weer 4 jaar verder
heb ik eindelijk weer vast werk gevonden per 01-11-2007.

Dus hoopte iets sneller mijn schulden af te kunnen lossen
die in de loop der tijden zijn opgebouwd bij de bank en de belastingdienst.

Daar kom als alles doorgaat niets van terecht?

Dat hou ook in dat ik nul euro extra kan geven aan mijn zoon
die wil en kan doorleren,in het ergste geval kom het er zelf op neer dat hij
van de school af moet omdat hij zonder steun  dit ook niet vol houd .

Dus hij is dan ook de pineut door deze in mijn ogen op deze
gronden een belachelijke wet.

Wanneer iemand maar iets weet of gelezen heeft om zoiets aan
te vechten dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groeten Dirk

1687 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 25, 2007 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Tja, je ex kan voorlopig ook even geen schulden afbetalen en een nieuw leven opbouwen.........

Ga er even vanuit de je een man bent, onderzoeken wijzen uit dat mannen snel(ler) na een scheiding hun (financiele) zaken weer op orde hebben, `rijker` zijn dan de ex vrouw, alle vrijheid hebben en sneller weer een relatie (dubbel inkomen..) hebben en dat terwijl de vrouw thuis zit met ( de zorg voor) de kinderen/24 uur per dag/365 dagen per jaar en veelal zonder een rooie cent.

Misschien moet je de rollen eens omdraaien.........

of van de andere kant bekijken.

Als je vrouw een baantje had dat zeer weinig betaalde had je wellicht ook partneralimentatie moeten betalen, dus dit geldt niet alleen voor/via de sociale dienst.

Valt niet veel aan te vechten, als je kunt betalen zul je moeten betalen, het was tenslotte jullie eigen besluit te scheiden dus waarom vindt je het wel oké dat de rest van nederland dan wel uitkering van je vrouw gaat financieren ?

Succes,

ve
door verwijderd - Nov 26, 2007 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stel dat de uitkomst van het onderzoek is dat u niet kunt betalen? En ook, als u dat van mening bent, schakel dan een advocaat (weer) in. Nog een vraag: is uw zoon woonachtig bij u of bij zijn moeder?

ve
door verwijderd - Nov 26, 2007 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee mijn zoon woon al 3 jaar hier.
ik betaal dus de gehele verzorgin.

Dirk

ve
door verwijderd - Nov 27, 2007 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK! Probeer het dan maar om te keren of wel dat uw ex gaat bijdragen in het onderhoud van uw zoon! (gemakkelijker gezegd dan gerealiseerd). Ik denk evenwel dat de uitslag van het onderzoek in uw voordeel zal uitvallen. Maar hoe dan ook raadpleeg toch even de advocaat.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2007 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

reactie aan stacey

De rollen moeten inderdaat omgedraaid worden, want alle vrouwen hebben de mogelijkheid om te GAAN WERKEN !!  Bij de wet is dat zo geregeld, naschoolse-kinder-opvang o.a., maar ook andere organisatie's kunnen de vrouwen daar heel goed aan helpen !! Maar de vraag is of zij DAT WILLEN ?! En dat was een van de vragen die gesteld werden ?  En niet dat je moet laten zien dat je een MAN BENT !!??!!  Jaren terug hadden we het over EMANCIPATIE - WET ?! Daar hoor je al jaren helemaal niets meer van, hoe zou dat gekomen zijn !?  Omdat de vrouwen dan moesten inleveren, vooral bij echtscheidingen !?  Kortom, er worden krenten uit de pap gehaald. Dit wil ik wel, maar dat niet !!  Niks gelijkheid dus. De man is altijd (in Nederland) het haasje. We leven (helaas nog altijd-) in een mannen-maatschappij, maar ook in een VROUWENWERELD. De vrouw bepaald, en de man betaald !! Maar er komt gelukkig verandering. En worden we (hopelijk) als (gelijke-) MENSEN behandeld. Zo is dat !!! Groetjes.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2007 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie nogmaals aan Stacey

Niks financieren, maar gewoon de handen uit de mouwen, en WERKEN voor een gezonde maatschappij, en een gezond leefklimaat !! Niks smoesjes bedenken om niet te hoeven werken, want ik heb kinderen, of iets anders ?!? Mannen kunnen net zo goed voor hun kinderen zorgen, dat is bewezen, soms zelfs nog beter !!  Maar dan moeten de vrouwen betalen, en dat is wat ze NIET willen ! Maar er zijn gelukkig uitzonderingen, we leven in een moderne tijd, en niet zoals vroeger: ik heb kinderen, dus ik kan niet gaan werken !

ve
door verwijderd - Nov 28, 2007 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik leef met je mee wat betreft de situatie en ik vind het ook niet meteen rechtvaardig, maar het is helaas wel de wetgeving du jour. De manier om geen verhaal te krijgen van de gemeente is om zelf een inkomen te genieten waarvan niet voldoende overblijft voor verhaal. Maar of je dat moet willen ... ik liever niet.

Reagerend op je concrete vraag, je schrijft
"Alleen vind ik het zeer vreemd of raar dat je ook de volledige 12 jaar moet betalen als je ex partner door ziekte of omstandigheden  NIET  wil kan of hoef te solliciteren of te werken.

Daar is deze wet toch niet voor in het leven geroepen neem ik aan."

Daar ga je nou net de mist in. Als je ex niet wil of kan werken of om wat voor reden dan ook terecht in de bijstand zit, heeft de gemeente een verhaalplicht. Daar is deze wet juist wél voor in het leven geroepen. De wetgever was het namelijk een beetje beu dat als een van beide geld zat had terwijl de ander het handje ophield bij de gemeente, de gemeenschap (en dat zijn wij met z'n allen) daar voor opdraaide.

En daar zit 'm ook meteen de kneep: als de een geld zat heeft. Als dat niet het geval is, dan kom je als het goed is met weinig tot geen bijdrage uit het verhaals-onderzoek. Ook je ex wordt geacht (financieel) bij te dragen in de kosten van levensonderhoud van jullie kind(eren) als daarvoor draagkracht is. Elke willekeurige advocaat met specialisme familierecht kan je voorrekenen hoeveel elk van jullie bijdragen c.q. overhouden.

Tussen twee haakjes, als je ex onterecht bijstand zou hebben genoten, dan zou er sprake zijn van fraude, een economisch delict. In dat geval zou de gemeente bij je ex moeten aankloppen.

Terzijde: persoonlijk heb ik veel meer respect voor het scandinavische model: je betaalt alimentatie aan de gemeente, totdat de gemeente gegronde redenen heeft dat je ex er geen recht meer op heeft. Dat noem ik nou eerlijk.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2007 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. verhaalplicht van de gemeente is er niet voor gemaakt je zo weinig ruimte te laten dat je kind niet meer kan doorleren. Ga hierover met de gemeente in conclaaf.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2007 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zit alhier in dit land heel raar in elkaar .En probeer maar eens je gelijk te halen bij de sociale dienst.De ex die de kinderen op naam heeft kan doen en laten wat deze wil.

T

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wederom een reactie aan Stacey

Je weet niet eens waarom ze gescheiden zijn, en ook niet wie deze SCHEIDING heeft aangevraagd, je gaat er gewoon vanuit dat zij dat allebei gedaan/gewild hebben ! Stel dat de vrouw dat aangevraagd heeft, en zij voorheen (voor de scheiding) gewerkt heeft, maar dan kan ze ineens niet meer werken, want dat kan niet zeggen ze dan ! En waarom zou dat nu ineens niet meer kunnen ?!   En jij zegt dan: laat zien dat je een MAN bent !!?? Betalen aan de vrouw, bedoel je zeker !?! Nou, de groetjes. Vroeger was dat inderdaat zo, maar WE zijn er achter gekomen dat dat niet zo eerlijk is, vrouwen hebben óók hersens en handen om te gaan werken en zelf de KOST te verdienen !! Of niet soms ?!?

Doei.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Scheiden is LIJDEN. Het is nooit zo dat de een gaat scheiden , lol gaat maken met nieuw leven en de ander de lijdens weg gaat bewandelen door in zak en as te zitten.

Ben zeer blij dat deze regel bestaat omdat anders het te makkelijk is om te scheiden voor een makkelijke reden

labswans

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie aan Edwardus,

Je schrijft: als de ex niet WIL of kán werken, dan heeft ze TERECHT een uitkering ???  Hoezo, het recht op een uitkering en/of alimentatie ?  Als zij NIET WIL WERKEN, maar wel KAN werken, dan MOET ze maar gaan werken, punt !! En als de wet daar niet in voorziet, mag deze wet wel heel snel veranderen, want dit riekt naar luierites-ziekte ! Dus te lui om zelf te gaan werken, en te profiteren van andermans geld en / of uitkering !!

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan Labswans,

Het komt toch met regelmaat voor, dat de een (van de twee) wil gaan scheiden om er beter van te worden !!  Bij mij zijn er verschillende gevallen bekend, dat (in deze gevallen toevallig allemaal VROUWEN !!) de vrouw al jaren werkte (mét kinderen !), en dan geen zin meer hebben om te gaan werken, dan willen ze ineens gaan scheiden, en blijven dan gewoon thuis ZITTEN (want DAN kan het ineens niet meer, omdat ze kinderen hebben !?), en de man wordt het huis uitgewerkt en mag dan alleen maar BETALEN !!??  Mijn vraag hierin is dan: is dat eerlijk ??  Het wordt echt tijd dat deze construcktie snel veranderd wordt, want er is toch emancipatie, de man én vrouw gelijk !! Allebei MENS !!

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie aan Aloevera:

Nee, ik beweer geenszins dat iemand die niet WIL werken TERECHT een uitkering krijgt. Ik zal mijn uitspraak proberen te verduidelijken: ik veronderstel dat de gemeente zelf wijs genoeg is om te beoordelen of iemand wel of niet terecht een uitkering ontvangt. Dat is hun werk en ik mag nog altijd hopen dat dergelijke instellingen hun werk naar behoren doen en zo niet, dat een toezichthoudende instante dat wel doet.

Iemand die slechts niet WIL werken, daar heb ik geen enkele respect voor, iedereen moet een steentje bijdragen, al doe je het maar alleen voor je eigen boterham.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. ik ben niet juist gequote; ik beweerde namelijk:

A of B of C

en niet:

A dus C

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aloevera

Zie nu pas je reactie, en wat ik zeg staat wat mij betreft, vrouwen verdienen anno 2007 ook nog steeds minder dan de man met dezelfde functie helaas, emancipatie hè ?!

En in veel gevallen, (zie ik ook in vriendenkring) gaan dus de vrouwen (mede om reden van slechter betaald) dus minder werken of stoppen om de kinderen te verzorgen (kinderopvang is behoorlijk kostbaar) en werkt manlief voor beter salaris lekker door en bij schiedingen moeten deze vrouwen dan maar wel weer ff 100% aan het werk en de kinderen full time verzorgen...........

Nu is er eens een man die de zorg heeft en die staat gelijk op kassa met zn vraag/klacht dat hij iets moet (mee) betalen, en hij heeft bovendien nog een dubbel inkomen met zn nieuwe partner, dus ze hebben het vast niet rijk.........  Duh

Ik ben zelf alleenstaande moeder,  hardwerkend, zonder vrouw- of kinderalimentatie (eigen keus ) en dat is hard werken en bepaald geen vetpot kan ik je vertellen, maar ik loop hier toch ook niet te klagen.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens is het ook zo dat een vrouw ook partneralimentatie zou kunnen moeten betalen, dus er is wel degelijk sprake van gelijke rechten!! Reden waarom dit niet veel voorkomt is dat de man veelal (genoeg) verdiend en is blijven werken tijdens de kinder periode dus die heeft bij scheiding veelal (eigen) inkomen en kan zichzelf bedruipen.

---Bij de wet is dat zo geregeld, naschoolse-kinder-opvang o.a., maar ook andere organisatie's kunnen de vrouwen daar heel goed aan helpen !!   --- waarmee ?

Wachttijd voor opvang is bij ons 2 jaar !!!! Dus als je nu zou gaan scheiden en Wilt dan weer gaan werken is dit een onmogelijkheid als er geen oppas is……… andere organisatie ? geen idee wie je bedoelt, maar er is geen hulp hoor, je mag het allemaal zelf uitzoeken/regelen en betalen.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals aan Stacey

Vraagje; waarom  (maar óók-) waardoor hoor je toch niets meer over; emancipatie ?! Hoe zou dat gekomen zijn, denk je ?!  Nu kom ik toch met regelmaat in centra's, en zie daar (vooral !) vrouwen op terrasjes met een bakje leut, en dan denk ik vaak; waar zouden al die mannen nu toch zitten ??  Zelf ben ik nu in de VUT, na 40 jaar in loondienst gewerkt te hebben. Terug te komen over kinderopvang, de fiscus EN de werkgever betalen het grootste deel van deze onkosten. Als er geen voldoende kinderopvang in Uw omgeving is, dan zou ik toch bijna gaan zeggen; een gat in de markt, starten !!

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals Labswans

En dáár gaat het om, we zijn mensen; MAN én VROUW !! We leven teveel in een vrouwen-wereld ! Een man moet galant zijn, ten behoeve van de vrouw ?? Wat is dat dan, galant zijn ??  Volgens mij; dom doen, óf dom-zijn !!  In noodsituatiatie's: vrouwen en kinderen eerst !!  Waarom is dat dan ?!  Mannen zijn niet zo egöstisch, en denken meer aan een ander, of niet dan ?? Maar blijf het wel dom vinden. Vrouwen zul je dat niet zien doen ? Of toch wel ? Denk het niet !! Toch (-wel ?).

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan Stacey

Sorry, foutje. Moet zijn; 49 jaar gewerkt in loondienst, en nu in de VUT. Ben 38 jaar getrouwd, en 3 kinderen (zoons). Een van mijn zoons zit nu in echtscheiding, sinds +/- 5 weken terug heeft hij van zijn vrouw te horen gekregen dat ZE GAAT scheiden. Ze hebben 2 kinderen. Hij kreeg toen te horen dat ze al ruim 1 jaar een "praatvriend" heeft !! Dat heeft mijn zoon echt overdonderd. Maar het ergste is dat hij zijn koophuis uit MOEST !! En zo is dat geregeld in Nederland ! NIKS GELIJKHEID, inderdaat !! Maar los van de finaciële zaken, hij mist bovenal zijn kinderen ! Maar de kinderen hem ook ! Maar we gaan er voor knokken, recht is recht, en krom is krom ! Zo is dat !

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

aan Aloevera,

mijn beste, helaas heeft u alle "pech" als het om scheidingsgevallen in uw omgeving gaat. U ziet alleen de slechte rol van de vrouwen.

Zal ik dan nu eens een ander verhaal vertellen:

Een vrouw, sinds 1990 gewerkt, eerst jarenlang fulltime, maar door een kind met een licht hadicap besloten in overleg met de man om minder te gaan werken. De man raakt werkloos, wint de rechtzaak, maar het bedrijf is failliet. Dus krijgt hij geen ontslagvergoeding en ook geen uitkering WW, want intussen heeft hij vrouwl;ief te kenneng egeven te willenscheiden en is hij ingetrokken bij vriendin in België.

Vrouw blijft in Nederland achter met twee jonge kinderen een koophuis en een parttime job en meot vervogens allees zelf regelen: verkoop huis, aanvragen urenvermeerdering bij het werk, uitbreiding kinderopvang (wachtlijst meer dan 2 jaar), belastingen/toeslagen.

Ex heeft geen eigen inkomen dus betaalt ook geen alimentatie en gemeente geeft aan dat er een inkomensonderzoek gestart zal worden omdat ex nog neit in België ingeschreven staat en dus "recht" heeft op bijstand, waarvoor de vrouw vervolgens meot betalen.

NEE DAT IS PAS RECHTVAARDIG EN GEEMANCIPEERD (toch????, zo ziet u het toch zo graag?????? die 'slechte gemene luie varkens van vrouwen meoten maar boeten, toch???)

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

aan alle anderen:

 sorrie dat ik even zo uit mijn slof schoot, maar ik word zo moe van mensen die altijd maar één kant van het verhaal horen en dan vervolgens concluderen dat alle gevallen hetzelfde zijn....

aloevera gaat, omdat hij in een paar gevallen (waaronder bij zijn zoon) een bepaald patroon denkt te zien, ervanuit dat dat in ALLE gevallen zo is, voorbijgaand aan het feit dat hij (óók van zijn zoon) slechts één kant van het verhaal kent.

ik ben dat af en toe ineens zo ontzettend zat............

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens, ik werk al 27 jaar in loondienst, dus........?

Gat in de markt, Leuk bedacht, de kinderopvang wil graag uitbreiden om alle kinderen te kunnen plaatsen, maar er is Geen (geschikte ) ruimte verkrijgbaar, er worden ook veel te veel eisen aan de ruimte gesteld, evenals aan bezetting ed, dus dat kun je niet zomaar meer starten.

Dat nu je zoon met een vervelende scheiding wordt geconfronteerd is niet leuk maar geen reden af te geven op volgens jou verkeerde regels/rechten, want dat klopt niet, regels/recht tav artneralimentatie zijn voor zowel man als vrouw dezelfde, dus er zijn wel degelijk gelijke rechten.   Helaas zijn er altijd mensen die proberen rechten  te misbruiken. Geldt zowel voor mannen als vrouwen overigens. Dit is gelukkig een minderheid.    De vrouw bepaald, en de man betaald ! = natuurlijk jereinste onzin, dat dit nu wellicht het geval is bij je zoon  zegt niet dat het altijd zo is en vaak zat is het helaas andersom, zowel letterlijk als figuurlijk.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals jij nu reageert lijk je wel een vrouwenhater, Ghee , waarom nu, omdat je zoon nu in scheiding ligt ineens ?

Als je dochter na scheiding zonder inkomen achter zou blijven had je waarschijlijk gestreden voor haar recht op partneralimentatie………ik denk dat je in dit geval nu  niet objectief naar de zaak kunt kijken.

--Een man moet galant zijn, ten behoeve van de vrouw ?? – Wat een onzin, ken er maar weinig die galant zijn overigens  Whahaha  dat is niet meer van deze tijd geloof ik.

--Mannen zijn niet zo egöstisch, en denken meer aan een ander, of niet dan ?? –- HIHI grapje zeker ?!

Ken zat gevallen waarin man vertikt Kinderalimentatie te betalen voor z`n bloedeigen kind. Vind ik wel zeer egoistisch……… en man die meer tijd/geld besteed aan z`n nieuwe lieffie dan aan z`n eigen kinderen, ook zeer egoistisch.      Mannen zijn zeker geen heiligen hoor, al denk je dat wellicht.   Maar niemand is perfekt .

Tegenwoordig zijn m.i. zowel man als vrouw egoistisch, iedereen denkt alleen nog  maar aan zichzelf tegenwoordig, wegwerpmaatschappij, letterlijk, man,vrouw,kind alles lijkt zondermeer ingeruild te worden voor `betere`editie als  het even een keer niet zo soepel verloopt bleh.

Maar we kunnen wel tot in het oneindige discusseren, we zullen het toch wel nooit eens worden.

Sterkte met je zoon en kleinkinderen.  Groetjes,