mo
door motormuts Mar 30, 2009 om 14:46
Geldzaken & recht

Onderzoek naar ABN AMRO

Onlangs hoorde ik van mijn schoonmoeder het bericht dat er onderzoek wordt gedaan naar oa de ABN AMRO ivm het feit dat zij leningen aan mensen zouden hebben verstrekt die voor hun financiele situatie veel te hoog zouden zijn.

Nu vraag ik mij af of de ABN AMRO dat destijds ook niet bij mij en mijn man heeft gedaan. Wij hebben 3 jaar geleden een doorlopend krediet afgesloten ter waarde van 8500.- Nu 2 maanden geleden wilden wij onze lening verhogen ivm onvoorziene uitgaven en de tuin die nog gedaan moet worden. Echter werd mij verteld dat het niet mogelijk was om de lening te verhoging ivm nieuwe regeltjes. Het is nu namelijk zo dat ze de huurtoeslag niet meer mee mogen rekenen sinds 1 feb. 2009.

Prima, dat kon ik nog begrijpen. Maar wat ik niet begrijp is dat als ik op internet bekijk wat ik op dit moment kan lenen, het bedrag lager ligt dan 3 jaar geleden wat ik kon lenen. En dat terwijl mijn man in die 3 jaar qua loon er op vooruit is gegaan. En met de berekening heb ik zelfs de huurtoeslag nog meegerekend, terwijl dat van de bank dus niet meer mag. Maar zelfs dan kom ik lang niet op het bedrag van 8500,- waarvoor ik een krediet heb.

Ook heb ik de afgelopen maanden geprobeerd om mijn lening over te sluiten, maar dat is op de 1 of andere manier dus ook niet mogelijk, omdat ik al aan mijn kredietlimiet zit.

Nu wil ik dus weten of de ABN AMRO mij destijds een te hoge lening heeft gegeven, waardoor ik dus nu niet meer kan oversluiten en niet kan verhogen. Maar hoe kom ik daarachter. En als het zo is, waar kan ik dan terecht met mijn klacht? Want ja, als dat zo is dat ze een fout hebben gemaakt, dan wil ik daar wel over kunnen klagen ergens en dat ze die fout op de 1 of andere manier gaan rechtzetten/compenseren.

groetjes...

3387 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 30, 2009 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Wil je gaan klagen dat je een te hoge lening gekregen zou hebben die je zelf hebt aangevraagd ?!

Valt ook weinig te klagen, ze zijn Niet verplicht jou geld te lenen en als ze het wel doen is dat Onder Hun Voorwaarden.

Ze zijn nu gewoon wat minder makkelijk met uitlenen van geld en daardoor kan het nu zo zijn dat je niet(s) meer krijgt.

Dat is om de bank te beschermen tegen het risico dat mensen het niet meer terug kunnen betalen en dat is nu helaas aan de orde van de dag met half nederland in de WSNP ;-(

en een beetje om consument te beschermen niet tot zn strot in de schulden te komen.

Je man kan nu wel meer verdienen maar het risico dat je in no-time in de bijstand beland is nu op dit moment wel voor iedereen een reeële mogelijkheid dus ik zou zeggen betaal het af en spaar wat voor je tuin.

Succes,

ve
door verwijderd - Mar 30, 2009 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar de DSB bank loopt een onderzoek.

Toen u het krediet verstrekt werd golden er andere regels en hadden we nog geen last van de kredietcrisis. Dus waar wilt u over klagen?

Uw redenatie dat ze - als u ze op een fout zou kunnen betrappen - dit op een of andere manier rechtgezet/gecompenseerd moet worden, begrijp ik niet? Moeten ze dan een deel van de lening kwijtschelden? U hebt dat geld toch echt opgemaakt en zult dus dat terug moeten betalen. U kunt niet verwachten dat anderen aan uw lening gaan meebetalen.

U zit kennelijk aan de limiet van uw roodstand en kunt niet meer lenen. Doe de tuin zelf of met behulp van vrienden/kennissen en ga budgetteren voor de noodzakelijke uitgaven (en daar valt een tuin toch niet onder als extraatje?).

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 30, 2009 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het onderzoek dat loopt naar de DSB bank houdt dus ook in dat er onderzoek wordt gedaan naar de ABN AMRO bank. En die te hoge leningen zouden ze dus in de tijd dat ik mijn lening heb afgesloten ook hebben afgegeven.

Wat ik ervan heb begrepen is dat ze dit dus al een aantal jaren doen. Dus ze zouden 3 jaar geleden mensen ook meer hebben laten lenen dan financieel verantwoord was. En nu vraag ik me dus af hoe ik er achter kan komen of ze dat destijds ook bij mij hebben gedaan of dat ik echt gewoon nu aan mijn limiet zit en dat ik dat bedrag gewoon destijds maximaal kon lenen. Maar ja, hoe kom ik daarachter? Dat is dus eigenlijk mijn vraag.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2009 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Drie jaar geleden golden andere regels voor kredietverstrekking dan tegenwoordig.

Op basis van die andere (strakkere) regels wordt nu besloten je krediet niet te verhogen. Zo simpel is dat.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2009 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of jullie snappen mijn vraag niet of jullie lezen niet goed.

Op basis van de regels die toen golden heeft de ABN AMRO mij destijds een lening verschaft. Het gaat er om dat de ABN AMRO op basis van die regels mensen een te hoge lening hebben verschaft en niet op basis van de regels die er nu zijn.

Nu ga ik dus nog 1 keer mijn vraag stellen in de hoop dat iemand mij begrijpt.

Hoe kom ik erachter of de lening die ik destijds heb laten afsluiten bij de ABN AMRO achteraf gezien wel of niet financieel verantwoord was volgens de regels. Want daar schijnt dus twijfel over te zijn en vandaar dus ook de oderzoeken die gedaan worden naar oa ook de DSB.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2009 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals er golden toen andere regels. Een van die regels voor bijv. een hypotheek was dat je X-keer je salaris als hypotheek kon krijgen, ook nog gebaseerd op de stijging van de huizenprijzen. Nu kan je alleen nog een lagere hypotheek krijgen voor hetzelfde bedrag en tophypotheken (mede gebaseerd op stijging van de huizenprijzen) zijn ook uit de mode geraakt.

Wat wilt u met het antwoord als zou blijken dat u destijds een te hoge lening had gekregen, dat is mij niet helemaal duidelijk.

Dat er een onderzoek naar de DSB bank loopt het overigens niet automatisch in dat er ook een onderzoek naar de ANB AMRO loopt. Van de DSB bank is bekend dat die over het algemeen veel meer krediet gaven dan de standaard banken.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 30, 2009 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het onderzoek bij de dsb bank gaat over hypotheken 200% van de koopprijs van een huis.

En dus niet over alle andere leenvormen.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2009 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

---Nu wil ik dus weten of de ABN AMRO mij destijds een te hoge lening heeft gegeven, waardoor ik dus nu niet meer kan oversluiten en niet kan verhogen.----

--Wat wilt u met het antwoord als zou blijken dat u destijds een te hoge lening had gekregen, dat is mij niet helemaal duidelijk.—-

Klagen dat het nu Nog Hoger Moet ;-)

ve
door verwijderd - Mar 30, 2009 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag motormuts,

Je zou hierover kontakt kunnen opnemen met de Nederlandse Bank:

Adres De Nederlandse Bank:

Telefoon

Publieksinformatie 0800 020 1068 (gratis) op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur
Voor vragen over de euro, pensioenen, banken en verzekeraars.

Algemeen telefoonnummer 020 524 9111

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jun 7, 2009 om 09:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

De procedure van de ABN AMRO is onlangs verandert. Er wordt een standaard berekening (MCO) gedaan naar wat een persoon kan en mag lenen. Daarin worden oa het inkomen, huur of hypo en een vast bedrag aan vaste lasten welke de bank zelf vaststeld op basis van leeftijd. Wat hieruit komt is het maximale leenbedrag. Het deel vaste lasten is onlangs idd verhoogd, maar de ABN AMRO is juist een van de banken geweest die heel erg lastig deed met kredieten.

En dat er een onderzoek zou lopen is niet waar.