Be
door Bert15554 Jul 8, 2019 om 09:07
Geldzaken & recht

Onenigheid met de belastingdienst

iemand hier ervaring mee.

hallo, heb een vraag over een levensverzekering die ik in 1996 heb af gesloten. ik kon deze aftrekken van de belasting, maar om dat ik het volledig bedrag op mijn 65 jaar wilde hebben heb ik dit niet gedaan, nu heb ik bij de Belastingdienst een aanvraag van een saldo verklaring opgevraagd van de levensverzekering, maar kreeg te horen dat ze niets voor mij konden doen i.v.m. dat ze deze gegevens niet hebben bewaart. dus nu moet ik nog belasting betalen over deze levens verzekering. had zelf de aanslag wel bewaart maar bij een brand in de woning zijn deze verbrand. wat is hier nu nog aan te doen.
m.v.g. Bert Beekelaar

930 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2019 om 09:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen onenigheid met de belastingdienst. U moet de bewijzen van voor 2005 zelf aanleveren.

Bewijs dat u betaalde premies niet hebt afgetrokken

Als wij daar om vragen, moet u zelf aannemelijk maken dat u premies of stortingen (gedeeltelijk) niet hebt afgetrokken. Wij kunnen u daarbij helpen omdat wij uw aangiftegegevens hebben vanaf 2005.

Hebt u in 2004 of eerder premies en stortingen niet afgetrokken? Dan kunt u dit bijvoorbeeld aantonen met kopieën van uw aangifte en de aanslag over het betreffende jaar.

Kunt u die bewijzen niet aanleveren, dan krijgt u die verklaring niet.

Was het een éénmalige koopsom in 1996 of een jaarlijkse premiebetaling?

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 8, 2019 om 09:15
7156 Antwoorden / 3 Vragen
tijger1
door tijger1 Jul 8, 2019 om 09:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er was helemaal geen verklaring. De Ts vraagt die nu aan.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 8, 2019 om 09:24
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Niet aangevraagd maar opgevraagd.

tijger1
door tijger1 Jul 8, 2019 om 09:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en als de aangeleverde gegevens doir de Ts kloppen, wordt die verklaring opgemaakt.

Die bestaat daarvóór dus nog niet.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 8, 2019 om 10:10
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ik wacht verder het antwoord van de vraagsteller af.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 8, 2019 om 09:21
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Formeel bezwaar maken bij de belastingdienst en als u dan opnieuw een negatieve reactie krijgt in beroep gaan.
Het lijkt mij dat juist de belastingdienst moet kunnen bewijzen dat u de aankoopsom wel als aftrekpost zou hebben benut.

Hoewel u voor beroep bij de belastringrechter geen advocaat nodig heeft lijkt het mij wel zinvol om een gespecialiseerde jurist te benaderen voor advies.

tijger1
door tijger1 Jul 8, 2019 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hoeft de belastingdienst dus niet te kunnen bewijzen. De Ts moet dat over de jaren voor 2005 dus juist zelf aantonen.

sinypots
door sinypots - Jul 8, 2019 om 10:02
55 Antwoorden / 1 Vragen

Waar hebt u die leversverzekering afgesloten? Die maatschappij heeft alle gegevens. En.... aftrek betekent dat u nu belasting betaalt. Dat geldt voor iedereen.

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2019 om 10:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@sinypots: TS schrijft: ik kon deze aftrekken van de belasting, maar om dat ik het volledig bedrag op mijn 65 jaar wilde hebben heb ik dit niet gedaan.

tijger1
door tijger1 Jul 8, 2019 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lezen is moeilijk.:-))