ro
door robin52 Dec 15, 2018 om 16:12
Geldzaken & recht

Ongeldig rijbewijs door achterstand CBR en daardoor annulering vakantie

Ik heb de verlenging van mijn rijbewijs op tijd aangevraagd maar had een aanvullende medische verklaring nodig.
Ook deze is binnen de geldende termijn opgestuurd naar het CBR.
Maar het CBR heeft een gigantische achterstand in de verwerking waardoor ik dus nu zonder geldig rijbewijs zit en ik niet alleen, (zie ook alle info op internet over het CBR!)

Wat ik mij nu afvraag; ik mag dus niet autorijden maar had al wel een vakantie geboekt.
Een vervangende chauffeur is niet ter beschikking.
Met de trein is geen optie. Met de auto 2 uur met de trein 12 uur.

De annuleringsverzekering zal dit niet in behandeling nemen lijkt mij (terecht).

Domme pech en geld van de vakantie kwijt buiten mijn schuld??
Is er een partij die aansprakelijk te stellen is in deze??

9864 13 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Dec 15, 2018 om 16:44
683 Antwoorden / 5 Vragen

Het CBR zal vast en zeker een "escape" regeltje hebben, informeer bij uw annuleringsverzekering hoe zij dit zien.

marita5
door marita5 - Dec 15, 2018 om 16:50
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Robin52 ,

U kunt een klacht indienen , of dit zoden aan de dijk zet is een tweede , klik op de rode regel .

https://www.cbr.nl/nl/service/nl/meld-suggestie-klacht-of-compliment/klachtenprocedure-cbr.htm

Fr
door FredUp Dec 24, 2018 om 11:10
3 Antwoorden / Vragen

Ik zou het ten zeerste afraden om een klacht in te dienen bij het CBR. Ik heb dit ooit zelf gedaan en zit nu nog met de gevolgen van het antwoord dat het CBR aan mij gaf (mijn klacht zou volgens het CBR ongegrond zijn).

Om mij gehoord te voelen, ben ik vervolgens naar de Nationale Ombudsman gegaan. Als klager krijg je dan ook de antwoorden van de tegenpartij (in dit geval dus het CBR) op de vragen van de Nationale Ombudsman te lezen.

Van de antwoorden van het CBR op de vragen van de Nationale Ombudsman zakte mijn broek nog verder af!

Het CBR krijgt het niet voor elkaar te erkennen dat ze sommige zaken niet op orde hebben (er wordt altijd verwezen naar de toekomst: “we zijn ermee bezig....” etc....zie ook het interview dat persvoorlichter Irene Heldens onlangs gaf bij Kassa).

Uiteindelijk gaf de Nationale Ombudsman gelijk over de klachten die ik had ten aanzien van de habdelswijze van het CBR. De Nationale Ombudsman gaf precies dezelfde redenatie als ik in mijn eerste klachtenbrief gaf aan het CBR.

Het CBR staat bekend om haar ambtelijke onvermogen. Het is jij een raadsel waarom dit zelfstandig bestuursorgaan elke keer opnieuw het voordeel van de twijfel krijgt van de minister van Infrastructuur (zij wijst het CBRaan om rijgeschiktheidsverklaringen te verzorgen). Mijn advies is dus aan een ieder: zorg ervoor dat je niet in de klauwen van het CBR terecht komt: vul NOOIT vrijwillig een Gezondheidsverklaring in, laat zo veel mogelijk details weg indien je verplicht bent een Gezondheidsverklaring in te vullen (dus vul altijd NEE in op de vragen, tenzij epilepsie of problemen met zien die autorijden moeilijk maakt). Het CBR functioneert niet. Donderdag 15 november waren ALLE artsen die bij het CBR werken op congres en dus niet bezig net hun primaire taak (Gezondheidsverklaringen afwerken), terwijl ze ZO EEN GROTE achterstand hebben! Ongelooflijk maar waar!!!

marita5
door marita5 Dec 24, 2018 om 11:25
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@fredup , Ts heeft al een klacht lopen bij CBR , wachttijd 6 weken , dus mosterd na de maaltijd . Van de antwoorden van het CBR op de vragen van de Nationale Ombudsman zakte mijn broek nog verder af!, er bestaan ook Bretels ;-))

Fr
door FredUp Dec 25, 2018 om 14:57
3 Antwoorden / Vragen

Je werkt zeker bij het CBR? Wat een lullige opmerking over het bestaan van bretels! Zal wel lollig bedoeld zijn, maar zo komt het bij mij niet binnen. De episode dat het CBR weigerde (en nog steeds weigert) te erkennen dat zij fouten heeft gemaakt in haar communicatie naar mij, als bestuurder die door de Nederlandse wetgeving gedwongen is haar medische gegegevens aan het CBR af te staan om haar rijbewijs te verlengen, is al drie jaar geleden, maar een simpel excuus voor het leed dat het CBR mij heeft aangedaan heb ik nooit gekregen.

Een simpel: “het spijt ons, wat naar voor u, dit had niet mogen gebeuren, wij hebben niet goed gehandeld” is echt niet zo ingewikkeld om te uiten. Helaas blijkt het onmogelijk voor het CBR om deze woorden uit te spreken of op papier te zetten.

tijger1
door tijger1 Dec 25, 2018 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wij werken hier allemaal bij het CBR. Maar wat doet uw persoonlijk gedoe van drie jaar terug er toe voor iemand die nu wat rare problemen heeft met zijn vakantie?

Fr
door FredUp Dec 26, 2018 om 09:04
3 Antwoorden / Vragen

Dat heeft er van alles mee te maken. Ik geef in elk geval vanuit PERSOONLIJKE ervaringen adviezen aan Robin52. Heb jij eigenlijk ervaring met het CBR, TIJGER1?

Ik geef Robin52 aan dat een klacht indienen bij het CBR tot een jarenlange procedure kan leiden.

Dat kun je af doen als ‘persoonlijk gedoe’, maar kun je ook bestempelen als een advies van een lotgenoot, die met de kuren van het CBR heeft moeten dealen en helaas de rest van het leven als bestuurder aan dit zelfstandig bestuursorgaan zal vastzitten, zolang de wet rondom rijgeschiktheid niet gewijzigd wordt.

ro
door robin52 - Dec 15, 2018 om 16:54
3 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo, Ik vrees ook dat hier niemand voor verantwoordelijk voor kan worden gesteld. Ik heb al een klacht lopen, wachttijd 6 weken!!

aurora1
door aurora1 - Dec 15, 2018 om 16:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u die annuleringsverzekering al geraadpleegd of is dat uw eigen veronderstelling?
Wat is binnen de geldende termijn? Hoe lang vóór het vervallen van de geldigheid van uw rijbewijs is de aanvraag en vervolgens die verklaring ingediend?

ne
door neodutchio - Dec 15, 2018 om 16:58
5129 Antwoorden / 12 Vragen

2 uur met de auto en 12 uur met de trein? Dat staat gelijk aan heen en weer naar Berlijn. En dat zou met de auto in 2 uur kunnen?
Voordat u gaat gokken, informeer eens bij de annuleringsverzekering en bij het CBR. Wellicht zijn er toch mogelijkheden.

Ge
door Genee - Dec 15, 2018 om 17:28
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Leg eens uit 12 uur met de trein en 2 uur met de auto.
Met de auto 2 uur lijkt me dan een afstand van hooguit 200 km.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2018 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat komt normaal gesproken voor uw eigen rekening.

Laat u brengen, dan is de chauffeur maar vier uur kwijt.

tenormin
door tenormin Dec 15, 2018 om 18:10
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, off topic, deze vraag kwam pas 18.02 u binnen. Snap er geen sausijs van. ;-(

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2018 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij mij dus net voor half zes.:-)). Maar ja.

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2018 om 18:06
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat CBR achterstand heeft is duidelijk. Maar uw "met de auto 2 uur en trein 12 uur " is onduidelijk. Leg het eens goed uit wat u bedoelt, a.u.b.

simon55
door simon55 - Dec 17, 2018 om 13:32
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Waar gaat u naar toe, breng ik u weg

fa
door famvandenbemd - Dec 19, 2018 om 17:10
1 Antwoorden / Vragen

Het is raadzaam om bij medische verklaring voor het CBR ruim 8 maanden van tevoren al aan de slag te gaan want het gaat enorm traag en ze hebben enorme achterstanden. Mijn zoon was zijn rijbewijs 5 maanden kwijt en hij heeft alleen een onnozel gesprekje met een psycholoog gehad van een paar minuten.

Fr
door FredUp - Dec 23, 2018 om 20:56
3 Antwoorden / Vragen

Hopelijk heb je nog tijd om een rijbewijs te regelen, want deze situatie is tekenend voor het verdriet dat het CBR heet.
Ik heb een aantal adviezen:
1. Bel zo spoedig mogelijk met de Nationale Ombudsman en leg je vraag voor. Ik heb uit columns van de Nationale Ombudsman begrepen dat zij weleens in dit soort zaken bemiddelen, waardoor je sneller je rijbewijs krijgt.
2. Zoek het telefoonnummer op van  [edit-redactie] op de website van het CBR. Zij is persvoorlichter van het CBR (en heeft onlangs ook een performance gegeven bij Kassa, waaruit maar weer eens bleek dat het CBR er van overtuigd is dat als zij maar zegt dat ze het in de toekomst beter zullen doen, dat voldoende is). Drijg je verhaal in de pers te gaan vertellen.
3. Kijk op diverse vacature-sites (bv. indeed.nl) en zoek naar vacatures bij het CBR. Bij deze vacatures staat vaak een telefoonnummer van iemand werkzaam bij het CBR. Door deze mensen te bellen omzeil je de klantenservice en zet je druk op de ketel. (Bel vooral [edit-redactie] NIET, deze man is echt gestoord en heeft het empatisch vermogen van een regenworm).
4. Stel een brief op waarbij je het CBR in gebreke stelt. Het CBR heeft een wettelijke termijn waarin zij haar beslissing moet nemen, als zij dat niet doen, dan kun je een dwangsom neerleggen bij het CBR.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2018 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

C

Fr
door FredUp Dec 26, 2018 om 09:22
3 Antwoorden / Vragen

Drijg=dreig

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2018 om 21:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fredup

Wat plaatst u hier voor idiote reacties. De een adviseert u te liegen en hier plaatst u namen van medewerkers.

ik heb uw topic gerapporteerd.

Fr
door FredUp Dec 25, 2018 om 15:01
3 Antwoorden / Vragen

Een kat in het nauw neemt rare sprongen. Ik adviseer om te liegen omdat dit nu eenmaal de beste manier is om de discriminerende regelgeving rondom rijgeschiktheid te omzeilen. U bent blijkbaar niet goed op de hoogte van de regelgeving. Als de overheid ervoor kiest een groep bestuurders te discrimineren op oneigenlijke gronden, dan verwacht ik dat de overheid met extra zorg deze bestuurders tegemoet treedt. Dit is niet het geval. Een wetgeving die is gebaseerd op “eigen verantwoordelijkheid” moet EEN IEDER de kans geven deze eigen verantwoordelijkheid te nemen en NIET alleen de voor de gelukkige bestuurders die bij het invullen van de eerste Gezondheidsverklaring een “Verklaring van geschiktheid” kregen zonder termijnbeperking! deze groep bestuurders hoeft namelijk pas weer gegevens over de gezondheids af te dragen aan de overheid ophet moment dat ze 75 worden, WELKE aandoening je dan ook krijgt in de tussentijd! Het invullen van ern Gezondheidsverklaring gebeurt voor deze groep op vrijwillige basis. Ik moet ELKE 5 jaar (en ook weleens NA 1 jaar voor een aandoening die 650.000 mensen in Nederland per jaar treft) mijn hele gezondheidsinformatie overhandigen aan het CBR dat VALS en ONBETROUWBAAR is gebleken. Dat is een oneerlijke situatie en totdat de wet ten gunste van mijn groep bestuurders (degenen met een termijnbeperking waar zij niet VRIJWILLIG aan hebben bijgedragen), geef ik een ieder die het wil horen het advies om die hele Gezondheidsverklaring-procedure met een korreltje zout te nemen en alleen medische gegevens aan het CBR te verstrekken die daadwerkelijk er toe doen (epilepsie).

tijger1
door tijger1 Dec 26, 2018 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

X

tijger1
door tijger1 - Dec 26, 2018 om 10:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fredup

U bent blijkbaar niet op de hoogte van de verplichtingen die iedereen heeft, ook bij het verlengen van een rijbewijs tav de gezondheidsvragen. Verdiep u daar eens in.