börgemeister
door börgemeister Jun 7, 2011 om 18:05
Geldzaken & recht

ONLINE KOPER krijgt 2 WEKEN BEDENKTIJD

EUROPESE CONSUMENTEN DIE ONLINE EEN AANKOOP DOEN, KRIJGEN TOT TWEE WEKEN NA ONTVANGST VAN HET PRODUCT BEDENKTIJD.

DE BEDENKTIJD GELDT - GOLD TOT NU TOE 1 WEEK - OM TWEE WEKEN DE AANKOOP TE HERROEPEN!

DE BEDENKTIJD GELDT OOK VOOR AANKOPEN WAARBIJ DE KOPER HET PRODUCT NIET KAN AANSCHOUWEN, VOOR INTERNDETVEILINGEN EN VOOR HOME-PARTY-SALES (ZOALS TUPPERWARE-AVONDEN).

1781 32 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Jun 8, 2011 om 02:58
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Ik heb het ook gelezen.

Ik ben er zelf op tegen.

Die klote regels zijn voornamelijk gebaseerd op de draagkracht van grote concerns.

De kleine ondernemer is daarbij genaaid.

Ook die garantieregels. Voor de kleine ondernemer onmogelijk om uit te voeren.
Men weet dat, en toch voert men die regels in.

Op deze manier gaan de meeste kleine ondernemers naar de klote.

Waarom 14 dagen zichttermijn?

Laat de mensen eens stoppen met impulsief koopgedrag.

Ochja, die regel is ervoor omdat de consument in de normale winkel wel de producten uitgebreid kan uitproberen.

Ahum. Niet dus.

börgemeister
door börgemeister - Jun 8, 2011 om 03:28
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=ikbenik schreef op woensdag 8 jun 2011, 02:58]Ik heb het ook gelezen.

Ik ben er zelf op tegen.

Die klote regels zijn voornamelijk gebaseerd op de draagkracht van grote concerns.

De kleine ondernemer is daarbij genaaid.

Ook die garantieregels. Voor de kleine ondernemer onmogelijk om uit te voeren.
Men weet dat, en toch voert men die regels in.

Op deze manier gaan de meeste kleine ondernemers naar de klote.

Waarom 14 dagen zichttermijn?

Laat de mensen eens stoppen met impulsief koopgedrag.

Ochja, die regel is ervoor omdat de consument in de normale winkel wel de producten uitgebreid kan uitproberen.

Ahum. Niet dus.

Het is een juiste zaak dat men met koop op afstand uw aangekochte product binnen 14 dagen kunt herroepen.

Eens met het feit dat de koper blijkbaar de deur niet meer uit wil om bij de detaillist om de hoek te gaan kopen.

Ook het impulsief koopgedrag is ook in de gewone winkel(keten) van toepassing, de koper wordt toch terugbetaald als de aankoop toch niet naar de wens is.

Zo kan er nog wel een voorbeeld worden voorgesteld: waarom moet men speciaal op de zondag voor het kopend volk open?

pino123
door pino123 - Jun 8, 2011 om 09:15
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het is inderdaad een hele juiste zaak uit ogen van de consument. Als ikbenik kan ik me voorstellen dat het het er niet mee eens bent. Maar waarom gaan kleine ondernemers er van naar de klote? Het gaat hierbij om online aankopen, niet om aankopen in een fysieke winkel. Ik denk dat het verder weinig te maken heeft met impulsief koopgedrag, nu kunnen ze het binnen een week terugsturen, wat maakt de ene week nu uit in dat geval.

tdehond
door tdehond - Jun 8, 2011 om 10:30
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik mis tussen de vetgedrukte hoofdletters de datum waarop dit ingaat.

rj
door rjw - Jun 8, 2011 om 10:47
3237 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=börgemeister schreef op woensdag 8 jun 2011, 03:28]
Zo kan er nog wel een voorbeeld worden voorgesteld: waarom moet men speciaal op de zondag voor het kopend volk open?

Lijkt me logisch: het heeft weinig zin om open te zijn als de potentiële klanten werken....

ikbenik
door ikbenik - Jun 8, 2011 om 14:50
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 8 jun 2011, 09:15]Het is inderdaad een hele juiste zaak uit ogen van de consument. Als ikbenik kan ik me voorstellen dat het het er niet mee eens bent. Maar waarom gaan kleine ondernemers er van naar de klote? Het gaat hierbij om online aankopen, niet om aankopen in een fysieke winkel. Ik denk dat het verder weinig te maken heeft met impulsief koopgedrag, nu kunnen ze het binnen een week terugsturen, wat maakt de ene week nu uit in dat geval.

Mijn punt is dat veel van die regels op de draagkracht van grote concerns gebaseerd zijn, en welke voor de kleine ondernemer (dus ook de kleine webwinkel) niet uitvoerbaar zijn.

De overheid en ook Europa dienen ook met de kleine ondernemer te denken en die te beschermen.
Men is nu extreem aan het doorschieten met het beschermen van de consument, ten koste van de tegenpartij.
De verkopende partij is volgens Europa vogelvrij verklaard.

Ook die zichttermijn van 14 dagen.
Gewoon bezopen.
Is nergens voor nodig.
Die 7 dagen zichttermijn is lang genoeg.

tdehond
door tdehond - Jun 8, 2011 om 17:05
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De zichttermijn is nu zeven werkdagen. Er valt dus over het algemeen een weekend tussen wat niet mee telt. M.i. lang genoeg om te kunnen annuleren.

börgemeister
door börgemeister - Jun 8, 2011 om 17:58
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 8 jun 2011, 10:30]Ik mis tussen de vetgedrukte hoofdletters de datum waarop dit ingaat.

Is nog niet bekend, binnenkort meer, de Europese ministers hebben dit al gezamenlijk besloten, dus op nationaal niveau moet natuurlijk nog het e.e.a. geregeld worden voor de invoeringsdatum.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 8, 2011 om 20:38
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik persoonlijk vind 7 dagen meer dan genoeg.

ikbenik
door ikbenik - Jun 8, 2011 om 20:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote] Deze veranderingen dienen te worden opgenomen in een nieuwe EU-richtlijn voor bescherming van de consument te verbeteren, vooral in de verkoop via internet, en tevens meer duidelijkheid voor bedrijven.
bron

Wat hebben de consumenten het toch slecht!

Gossie!
De consument is al voldoende beschermd!!!!

Europa vergeet ver@#&^@me dat er ook een tegen partij is: de verkopende partij.

Bij de verkoop van een product zijn er twee partijen, en nu wordt de koper giganisch voorgetrokken.

Men is hierbij vet en zeer VET aan het doorschieten naar de verkeerde kant!
En bij die regels hanteert men de regels en draagkracht van grote concerns, maar de kleine ondernemer dan?

De regels die Europa nu maakt is echt de doodsteek voor de meeste kleine ondernemers.

De kleine ondernemer moet toch ook beschermd worden?

De reden dat ik mij hierover zo druk maak, is dat men bij een conflict maar naar één partij kijkt: de koper en de verkoper vergeten ze totaal.

Natuurlijk moet de kopende partij voldoende beschermt worden, maar dat geldt ook voor de verkopende partij.

[quote]Meer veiligheid voor de consument winkelen on line en gemeenschappelijke regels voor bedrijven
bron
Men is de grip op de realiteit behoorlijk kwijt.

[quote]de veertiendagenregel wordt toegepast bij alle aankopen waarbij de consument het product niet kan zien bij de bestelling.
bron
De meeste winkels hebben niet alle modellen en producten uitgestald in een toonzaal. Dus ook in de normale winkel komt het vaak voor dat men iets van een plaatje koopt, vooral als iets niet op voorraad is en besteld moet worden.

börgemeister
door börgemeister - Jun 9, 2011 om 03:25
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=rjw schreef op woensdag 8 jun 2011, 10:47][quote=börgemeister schreef op woensdag 8 jun 2011, 03:28]
Zo kan er nog wel een voorbeeld worden voorgesteld: waarom moet men speciaal op de zondag voor het kopend volk open?

Lijkt me logisch: het heeft weinig zin om open te zijn als de potentiële klanten werken....

Wat een misvatting!

Maar wij dwalen af van de stelling: ONLINE KOPER krijgt 2 WEKEN!

pino123
door pino123 - Jun 9, 2011 om 13:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@ ikbenik,

De koper wordt gigantisch voorgetrokken? Steek eens al ondernemer eens hand in eigen broekzak. Als de kopers zulke goede rechten hebben, wat doet dit forum dan in de lucht. Helaas maken heel veel ondernemers er een zooitje van. Consumenten komen soms met de handen in het haar hier vragen wat ze in hemelsnaam moeten doen.
Het vervelende is, dat ik je dan te weinig hoor over hoe consumenten moeten handelen naar ondernemers toe, maar als de winkels iets moeten, heb je weer het hoogste woord.

Wat hebben de consumenten het toch slecht!

Gossie!
De consument is al voldoende beschermd!!!!

ae
door aerox - Jun 10, 2011 om 19:02
49 Antwoorden / 1 Vragen

Het is opzich goed dat de consument beschermd word alleen is het jammer dat er massaal misbruikt wordt gemaakt door de consument.

De wetten zouden per branche verschillend moeten zijn. Ik werk in de kledingbranche en daar maakt men op grote schaal misbruik van de bescherming die men heeft als consument. Dan heb ik het vooral over mensen die bijvoorbeeld hun winterjas zat zijn, iets eraan slopen en dan een nieuwe jas eisen. Nu wilt de consument voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en de beste service krijgen. Of je nu iets duurs koopt wat jaren mee hoort te gaan of een goedkoop seizoens artikel men heeft dezelfde bescherming, dat is scheef en wordt helaas massaal misbruik van gemaakt door de consument.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 10, 2011 om 19:51
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe weet jij dat ze hun jas zelf gesloopt hebben dan?

ae
door aerox - Jun 10, 2011 om 20:50
49 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat als klant zie je een maat serie van een jas hangen maar in het magazijn hangen er nog tientallen. Als een artikel niet goed is dan komen er gelijk meerdere van terug en weet je wat de klachten kunnen zijn. Daarnaast worden bij ons jassen uitvoerig gepast en mensen krijgen advies dus opzichtige gebreken worden snel gezien. Als je dan al weken tientallen stuks van een artikel verkoopt zonder dat er klachten komen dan weet dat er weinig mis kan zijn met het artikel. Het zijn dan vooral de mensen die zelf ergens aan blijven hangen of te krap kopen(wat ze zelf mooi vinden) die dan terugkomen met klachten die ze zelf veroorzaakt hebben maar proberen te verhalen op de winkelier.
Het is voor mij als winkelier ook geen enkel probleem als iemand terug komt met een serieuze klacht want die kan ik ook gewoon weer verhalen op de fabrikant.

pino123
door pino123 - Jun 10, 2011 om 22:39
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=aerox schreef op vrijdag 10 jun 2011, 19:02]Het is opzich goed dat de consument beschermd word alleen is het jammer dat er massaal misbruikt wordt gemaakt door de consument.

De wetten zouden per branche verschillend moeten zijn. Ik werk in de kledingbranche en daar maakt men op grote schaal misbruik van de bescherming die men heeft als consument. Dan heb ik het vooral over mensen die bijvoorbeeld hun winterjas zat zijn, iets eraan slopen en dan een nieuwe jas eisen. Nu wilt de consument voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en de beste service krijgen. Of je nu iets duurs koopt wat jaren mee hoort te gaan of een goedkoop seizoens artikel men heeft dezelfde bescherming, dat is scheef en wordt helaas massaal misbruik van gemaakt door de consument.

Waarom een jas slopen en daarna een nieuwe vragen..... Snap de logica niet, je krijgt precies dezelfde jas terug, geen geld terug o.i.d.

börgemeister
door börgemeister - Jun 10, 2011 om 23:10
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=aerox schreef op vrijdag 10 jun 2011, 20:50]Omdat als klant zie je een maat serie van een jas hangen maar in het magazijn hangen er nog tientallen. Als een artikel niet goed is dan komen er gelijk meerdere van terug en weet je wat de klachten kunnen zijn. Daarnaast worden bij ons jassen uitvoerig gepast en mensen krijgen advies dus opzichtige gebreken worden snel gezien. Als je dan al weken tientallen stuks van een artikel verkoopt zonder dat er klachten komen dan weet dat er weinig mis kan zijn met het artikel. Het zijn dan vooral de mensen die zelf ergens aan blijven hangen of te krap kopen(wat ze zelf mooi vinden) die dan terugkomen met klachten die ze zelf veroorzaakt hebben maar proberen te verhalen op de winkelier.
Het is voor mij als winkelier ook geen enkel probleem als iemand terug komt met een serieuze klacht want die kan ik ook gewoon weer verhalen op de fabrikant.

Het gaat wel om het kopen op afstand, dus via internet!

stacey
door stacey - Jun 10, 2011 om 23:34
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Nou schokkend nieuws zeg..............
waren al zat bedrijven die al jaren (zelf) een 14 dagen zichttermijn boden.
Verkorting van terugbetalingstermijn van 30 dagen naar 14 dagen is mi wel een verbetering, hoewel ik zelf nooit iets vooraf betaal ;-)

birdies
door birdies - Jun 10, 2011 om 23:41
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 10 jun 2011, 23:34]Nou schokkend nieuws zeg..............
waren al zat bedrijven die al jaren (zelf) een 14 dagen zichttermijn boden.
Verkorting van terugbetalingstermijn van 30 dagen naar 14 dagen is mi wel een verbetering, hoewel ik zelf nooit iets vooraf betaal ;-)

Ja, goed he, die incomplete informatie?! Bovendien is deze regeling officieel nog niet eens ingegaan, ook dat wordt voor het gemak door topicstarter maar even niet vermeld.

ikbenik
door ikbenik - Jun 11, 2011 om 00:02
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 10 jun 2011, 23:34]Nou schokkend nieuws zeg..............
waren al zat bedrijven die al jaren (zelf) een 14 dagen zichttermijn boden.
De consumentenbond heeft dat met bepaalde winkelketens dat al afgesproken.

Ik blijf het complete onzin vinden.
En dat is niet zonder reden.
Men noemt dat extra service voor de consumenten.
Men bestrijdt het impulsief koopgedrag niet, men promoot het juist.
En de achterliggende gedachte van die zicht termijn is in theorie mooi bedacht, maar in de praktijk werkt het juist totaal anders.
Europa moet stoppen met het bedenken van theoretische regels die in de praktijk juist waardeloos zijn.
Men moet eens gaan kijken hoe de realistische wereld in werkelijkheid is.

Ja, ik ben ook consument.
En ik schaam me zeer diep voor het gedrag van de andere consumenten zoals ze zich heden ten dagen gedragen.

Men wilt de zaken harmoniseren.
Jaja, en maar verbaast zijn dat het niet werkt.
Nederlanders denken over bepaalde zaken nu eenmaal anders dan Duitsers en Spanjaarden, om maar een voorbeeld te geven.

[quote=stacey schreef op vrijdag 10 jun 2011, 23:34]Verkorting van terugbetalingstermijn van 30 dagen naar 14 dagen is mi wel een verbetering, hoewel ik zelf nooit iets vooraf betaal ;-)
Ik voorzie daar praktische problemen bij.

stacey
door stacey - Jun 11, 2011 om 14:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 11 jun 2011, 00:02][quote=stacey schreef op vrijdag 10 jun 2011, 23:34]Verkorting van terugbetalingstermijn van 30 dagen naar 14 dagen is mi wel een verbetering, hoewel ik zelf nooit iets vooraf betaal ;-)
Ik voorzie daar praktische problemen bij.

Ik ook, maar als bedrijf wil vangen voor het wil leveren
moet bedrijf ook maar zorgen dat het andersom ook snel weer in orde komt........
Sturen ze gewoon acceptgiro/rekening mee dan halen ze zich dit soort probleem ook niet op de hals.......

ikbenik
door ikbenik - Jun 11, 2011 om 14:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 11 jun 2011, 14:06][quote=ikbenik schreef op zaterdag 11 jun 2011, 00:02][quote=stacey schreef op vrijdag 10 jun 2011, 23:34]Verkorting van terugbetalingstermijn van 30 dagen naar 14 dagen is mi wel een verbetering, hoewel ik zelf nooit iets vooraf betaal ;-)
Ik voorzie daar praktische problemen bij.

Ik ook, maar als bedrijf wil vangen voor het wil leveren
moet bedrijf ook maar zorgen dat het andersom ook snel weer in orde komt........
Sturen ze gewoon acceptgiro/rekening mee dan halen ze zich dit soort probleem ook niet op de hals.......

14 dagen kan in veel gevallen praktisch te kort zijn, 30 dagen is praktisch gewoon haalbaar.

Ik word echt schijtziek dat men regels gaat verzinnen en door de strot zit te duwen die de verkopende partij in de praktijk bijna of totaal niet na kan komen.
Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze niet kunnen.

Europa is zo geobsedeerd om de consument steeds beter te beschermen, dat men onredelijk en onrealistisch aan het doorschieten is.

Europa dient naast de kopende partij te beschermen ook de verkopende partij te beschermen, en dat doet Europa met die belachelijke regels niet.

Beide partijen dienen evenveel beschermd te worden, en als ik kijk naar de regels van Europa, is dat Europa alleen naar de particuliere koper kijkt en de verkopende partij kan barsten.

Als er een juridisch conflict is, waarom kijkt Europa alleen naar de particuliere koper en kan de verkopende partij barsten en is volgens de Europese regels vogelvrij verklaard?

Ik snap dat totaal niet..

Als er een conflict is, behoort de wetgever en de rechter toch onpartijdig te zijn?

Ik vind het best dat men kijkt hoe de consument beter beschermt kan worden, maar tegelijk moet er ook gekeken te worden hoe de verkopende partij ook beter beschermt kan worden. Dat is onpartijdigheid.

Dat de particuliere koper alleen de verantwoordelijkheid heeft om de prijs te betalen en dat de verkopende partij daar tegenover wel meer dan 20 verantwoordelijkheden tegenover heeft staan, kan ik niet zeggen dat Europa onpartijdig is.

Het nut van om de zicht termijn naar 14 dagen te verlengen is echt compleet onzin en slaat in de praktijk echt nergens op.
In de praktijk wordt door de particuliere koper daar massaal misbruik van gemaakt en dat moet gewoon toegestaan worden?
Het impulsief koopgedrag moet juist gepromoot worden?
Waar slaat dat op?

Het argument dat de particuliere koper in de normale winkel wel het product compleet kan bekijken en uit kan proberen klopt in de praktijk totaal niet.

ikbenik
door ikbenik - Jun 11, 2011 om 14:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Zo, dat is eruit.

stacey
door stacey - Jun 11, 2011 om 14:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 11 jun 2011, 14:21][14 dagen kan in veel gevallen praktisch te kort zijn, 30 dagen is praktisch gewoon haalbaar.
.

Als je een rekening krijg wordt veelal ook verwacht dat je deze binnen 14 dagen betaalt
dus wat van jou verwacht wordt mag andersom ook verwacht worden.
Zeker als het een betaling voor niets/retour=geen aankoop betreft.

Maar zoals ik al zei is dit door verkoper simpel op te lossen door niet vooraf betaling te eisen
zodat geld niet onnodig op en neer hoeft..........

ikbenik
door ikbenik - Jun 11, 2011 om 14:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 11 jun 2011, 14:26]
Als je een rekening krijg wordt veelal ook verwacht dat je deze binnen 14 dagen betaalt
dus wat van jou verwacht wordt mag andersom ook verwacht worden.

Wat in de praktijk ook niet gebeurd. (eigen ervaring)

birdies
door birdies - Jun 11, 2011 om 15:46
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Zou niet weten waarom het praktisch niet haalbaar zou zijn de klant binnen 14 dagen zijn geld terug te storten! Eén keer p.w. alle betalingen verrichten, lijkt mij geen enkel probleem.

Waarom jij ondernemer bent, is mij een compleet raadsel! Consumenten vind je alleen maar zeurpieten, doordrammers, zeikerds enz. enz.

ikbenik
door ikbenik - Jun 11, 2011 om 16:54
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=birdies schreef op zaterdag 11 jun 2011, 15:46]Waarom jij ondernemer bent, is mij een compleet raadsel! Consumenten vind je alleen maar zeurpieten, doordrammers, zeikerds enz. enz.

Dat lijkt misschien zo, maar het is gelukkig niet zo.

pino123
door pino123 - Jun 12, 2011 om 16:51
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 11 jun 2011, 14:37][quote=stacey schreef op zaterdag 11 jun 2011, 14:26]
Als je een rekening krijg wordt veelal ook verwacht dat je deze binnen 14 dagen betaalt
dus wat van jou verwacht wordt mag andersom ook verwacht worden.

Wat in de praktijk ook niet gebeurd. (eigen ervaring)

Mag ik even lachen..... Geld terug.... Binnen 14 dagen...... haha

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 11 jun 2011, 16:54][quote=birdies schreef op zaterdag 11 jun 2011, 15:46]Waarom jij ondernemer bent, is mij een compleet raadsel! Consumenten vind je alleen maar zeurpieten, doordrammers, zeikerds enz. enz.

Dat lijkt misschien zo, maar het is gelukkig niet zo.

toon dat eens wat meer op het forum dan.

börgemeister
door börgemeister - Jun 23, 2011 om 18:13
506 Antwoorden / 25 Vragen

Ik had het al verkondigd.

"Iedereen die aankopen doet via internet, telefoon of de post heeft binnenkort 14 dagen de tijd om zich te bedenken en de goederen terug te sturen, zonder opgave van reden. Nu is dat nog een week. Dat komt doordat het Europees Parlement donderdag maatregelen heeft aangenomen om de consument bij het doen van aankopen 'op afstand' beter te beschermen. De maatregelen gaan komend najaar in.

Bedenktijd
De leverancier moet de consument vooraf attent maken op deze mogelijkheid. Laat hij dat na, dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd tot een jaar. De bedenktijd gaat ook pas in als de goederen worden geleverd en niet zoals nu al bij het tekenen van het contract.

Online
De regel geldt ook voor aankopen via onlineveilingen als eBay, mits gekocht wordt van een professionele verkoper, en voor koop aan de deur, tijdens commerciële excursies en evenementen als tupperwareparty's.

Bedenktijd
Leveranciers krijgen maximaal twee weken de tijd om nadat de klant zich heeft bedacht het aankoopbedrag terug te betalen. Eventuele verzendkosten zijn voor rekening van de leverancier, tenzij vooraf duidelijk is gemaakt dat de klant die moet betalen.

Maatregelen
Er komt een Europees standaardformulier dat de consument kan gebruiken om de leverancier te informeren dat hij zich heeft bedacht en zijn geld terug wil.

Andere nieuwe maatregelen zijn:

- toeslagen voor het betalen met kredietkaarten worden verboden als zij hoger zijn dan wat de leverancier zelf daarvoor kwijt is aan de kredietkaartmaatschappij.

- bij aanbiedingen via internet moet een totaalprijs worden getoond, inclusief alle 'verborgen' kosten.

- het gebruik op websites van vooraf ingevulde formulieren, waarbij opties al zijn aangevinkt die de consument vrij moet kunnen kiezen, wordt verboden. Dit gebeurt vaak bij het kopen van een vliegticket, waar men zich zo ongemerkt tot een reisverzekering verplicht.

- consumenten mogen niet 'in de val worden gelokt' om toch te moeten betalen voor zaken die op internet ogenschijnlijk als gratis worden aangeboden, zoals horoscopen of recepten.

ANP"

jaapje_1
door jaapje_1 - Jun 24, 2011 om 15:21
315 Antwoorden / 0 Vragen

Juist een goede zaak zeker aangezien er vrij veel ondernemers zo arrogant als de pest zijn en daar lijden de goede dan weer onder.
Natuurlijk zijn er ook consumenten die er "misbruik" van maken maar goed het artikel moet in onbeschadigde originele staat en ongebruikt geretourneerd worden dus eigenlijk geen probleem.

Het zijn juist de zaken die een nog ruimere ruilmogelijkheid hebben waar ik graag zaken mee doen en ondanks die ruime ruilmogelijkheden heb ik slechts één maal een artikel omgeruild wat gewoon echt niet aan de specificaties voldeed (3x omgeruild en de 4e keer een ander artikel van een ander merk gekregen, hele lichting is teruggestuurd naar de fabrikant).
Zo'n zaak houd mij als vaste klant zolang ze fatsoenlijk zaken doen.

börgemeister
door börgemeister - Jun 25, 2011 om 04:05
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=jaapje schreef op vrijdag 24 jun 2011, 15:21]Juist een goede zaak zeker aangezien er vrij veel ondernemers zo arrogant als de pest zijn en daar lijden de goede dan weer onder.
Natuurlijk zijn er ook consumenten die er "misbruik" van maken maar goed het artikel moet in onbeschadigde originele staat en ongebruikt geretourneerd worden dus eigenlijk geen probleem.

Het zijn juist de zaken die een nog ruimere ruilmogelijkheid hebben waar ik graag zaken mee doen en ondanks die ruime ruilmogelijkheden heb ik slechts één maal een artikel omgeruild wat gewoon echt niet aan de specificaties voldeed (3x omgeruild en de 4e keer een ander artikel van een ander merk gekregen, hele lichting is teruggestuurd naar de fabrikant).
Zo'n zaak houd mij als vaste klant zolang ze fatsoenlijk zaken doen.

@Jaapje!

Op zich een goed betoog doch het wijkt (week) m.i. af van het onderwerp.