hv
door hvdkamp Apr 23, 2014 om 21:36
Geldzaken & recht

Onrealistische eis DUO voor studiefinanciering

Goedendag,

Ik heb een klacht over DUO. Het betreft mijn vriendin. We wonen 10-10-2014 3 jaar samen en ze staat inmiddels ruim 3 jaar op een Nederlands woonadres ingeschreven. Ze beheerst de Nederlandse taal beter dan de gemiddelde Nederlander. In woord en geschrift. Zij is niet in het bezit van een Nederlands paspoort en volgt hier in Nederland een HBO-studie. Per 1 januari 2014 is de regelgeving verandert betreffende de studiefinanciering. Voorheen kregen niet-Nederlandse studenten €220 euro per maand stufi, als ze konden aantonen dat ze 36 uur per maand in Nederland werkten en loonbelasting afdroegen. Zo ook mijn vriendin. Nu is besloten dat niet-Nederlandse studenten per 1 januari naast hun opleiding 56 uur per maand moeten werken om hun recht op stufi te behouden. Dit komt neer op 14 uur per week. Iedereen die een HBO-opleiding gevolgd heeft weet dat dit niet te doen is. Naast deze verplichting is mijn vriendin ook verplicht om elke 6 maanden haar loonstrookjes ter inzage langs te brengen. Aan de hand daarvan wordt dan besloten of ze recht heeft op weer een half jaar stufi of niet.

Nu heeft het bedrijf waar ze werkt in maart een grote computerstoring gehad waardoor de loonstrookjes van de maand maart niet uitgewerkt konden worden. Uiteraard gebeurde dit precies in de maand waarin zij haar loonstrookjes moest overleggen. Ze heeft haar werkrooster van de maand maart met een handtekening van de filiaalmanager bijgevoegd.

U kunt begrijpen dat ze als student behoorlijk afhankelijk is van deze stufi. Ikzelf kan niet bijspringen omdat ik net met een deeltijd HBO opleiding ben begonnen. Maar DUO heeft daar maling aan en zet alles acuut stop. We wonen niet naast de school waar zij op zit dus zonder stufi en zonder ov-reisproduct is er gewoon geen enkele mogelijkheid dat ze uberhaupt bij haar school geraken kan. Waardoor ze lesuren mist en zo achter loopt op school. Misschien, heel misschien erkent DUO haar aanvraag alsnog en zal het geld en product met terugwerkende kracht overgemaakt worden. Maar deze rompslomp is echt zenuwslopend.

In onze omgeving is al vaker geopperd om te gaan trouwen, zodat ze de Nederlandse nationaliteit krijgt. Mensen weten waarschijnlijk niets van de hoed en de rand, want al zouden we trouwen, dan zou ze nog geen 5 jaar in Nederland zijn en geen paspoort krijgen. Pas als er kinderen in het spel komen krijgt ze die wel, maar u kunt begrijpen dat we daar nog even niet aan willen denken. De enige door ons denkbare oplossing is een nationaliseringsceremonie bij te wonen. Kosten: €800,-

Ik als Nederlandse boerenjongen begrijp dat fraude aan banden gelegd moet worden, en dat de goede onder de slechte moeten lijden. Maar dit gaat echt te ver. Mijn vriendin werkt harder dan mening autochtoon die ik ken en wordt daarvoor genadeloos gestraft. Om nog maar te zwijgen over het feit dat een vluchteling die in Nederland wil studeren alles maar dan ook alles betaald krijgt, en na de studie in 95% van de gevallen weer teruggaat naar hun geboorteland. Met Nederlandse kennis verworven door hulp van Nederlands belastinggeld zonder er iets voor gedaan hoeven te hebben.

Ik vind dat er prima uitzonderingen gemaakt mogen worden op dit vlak. Heeft iemand misschien een antwoord of een idee waar wij nog niet gedacht hebben? Zoja dan horen we het maar al te graag.

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,
H van de Kamp

8423 24 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 23, 2014 om 22:00
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Nu is besloten dat niet-Nederlandse studenten per 1 januari naast hun opleiding 56 uur per maand moeten werken om hun recht op stufi te behouden.

Als de regering bovenstaande besloten heeft in wets vorm, valt er niet aan te tornen, hoe het wend of keert en hoe graag iemand terecht het NL paspoort wil hebben. Hier doen wij als burgers niets aan, behalve op de juiste partij stemmen. En daarnaast bezuinigen is hèt woord van dit kabinet, dus iedereen krijgt zijn/haar aandeel in deze ronde. Het is niet anders.

hv
door hvdkamp - Apr 23, 2014 om 22:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat vooral om het feit, dat mijn vriendin al langer met de studie bezig is. Met de gedachte van 32 uur per maand te werken ging ze studeren. Nu opeens, terwijl ze al bezig is wordt de wet verandert en ze kan geen kant op. Ze werkt, reist en leert zich kapot, haar gezondheid gaat langzaam maar zeker achteruit door fysieke inspanning en stress. Ze zou eigenlijk met de studie moeten stoppen. Maar als ze dit doet, wordt de stufi niet omgezet naar een gift, maar blijft het een lening en dat wordt dan echt heel erg veel geld. Stoppen is dus ook geen optie... Ik vind heel triest om naar dit te moeten kijken.. Verder kan ze niet, ze is gewoon op, en stoppen kan ze ook niet.. Er zou toch altijd een redelijke uitweg moeten zijn.

mahadma
door mahadma - Apr 23, 2014 om 22:56
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Er zou toch altijd een redelijke uitweg moeten zijn.

Als er wetten veranderen is iedereen daar de dupe van, en Den Haag beslist hierin. Dus de redelijke uitweg is er gewoon niet. Eenvoudiger kan ik het niet stellen. En dit geldt voor alle inwoners van NL.

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2014 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Triest, maar er worden heel veel regelingen waar iemand op dacht te kunnen bouwen verminderd of afgebroken. Denk maar aan weduwepensioen, wezenpensioen en straks de AOW voor een bejaarde die bij zijn kind inwoont omdat hij hulp nodig heeft.

marcel75
door marcel75 - Apr 24, 2014 om 08:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

56 Uur per maand werken en daarnaast studeren? Dat lijkt mij wel te doen. Toen ik studeerde maakte ik werkweken van 30-55 uur. Daar verdiende ik dan wel weer te veel mee om voor stufi en ov-kaart in aanmerking te komen. En ik heb mijn opleiding af kunnen maken. Het kan dus wel.

aurora1
door aurora1 - Apr 24, 2014 om 08:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb dezelfde ervaring met zelfs daarvan een jaar studeren in het buitenland, steeds gewerkt, geen leningen en studiefinanciering, of enige financiële hulp gehad. Alles dus zelf bekostigd. Mijn broer heeft het net zo gedaan. Ik ben het dus met @marcel75 eens dat dat kan.

mi
door miepje58 - Apr 24, 2014 om 12:37
208 Antwoorden / 6 Vragen

Hier nog eentje. Ik had een full time baan van 40 uur, een bijbaantje (weliswaar zonder reistijd) van 15 uur per week en ik haalde een HBO Bachelor in 3 jaar i.p.v. 4. Waren slopende jaren, dat wel ;-(

Nu wil ik NIET daarmee uw probleem bagatelliseren, integendeel. Ik leef met u en uw vriendin mee. Is het wellicht een optie, gezien het feit dat u schrijft over dat vele reizen, om een bijbaan te zoeken in de buurt van het opleidingsinstituut? Dan is ze langer van huis maar het scheelt tijd.
Verder zult u samen helaas de tanden op elkaar moeten zetten en doorbijten. Troost u met de gedachte dat u beiden na het afronden van de studie met enig geluk een goede baan kunt krijgen.

me
door mein33 - Apr 24, 2014 om 13:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=hvdkamp schreef op woensdag 23 apr 2014, 21:36
Nu is besloten dat niet-Nederlandse studenten per 1 januari naast hun opleiding 56 uur per maand moeten werken om hun recht op stufi te behouden. Dit komt neer op 14 uur per week.

@hvdkamp,
Dit is van toepassing op alle niet Nederlandse studenten en waarom zou er voor uw vriendin een uitzondering gemaakt moeten worden.
Als alle regels en voorschriften een mensenleven lang mee zouden moeten gaan, dan kunnen er nooit aanpassingen en/of wijzigingen worden doorgevoerd, want elke dag worden er nieuwe mensen geboren. Iedereen loopt in zijn/haar opvolgende levensfases tegen zaken aan die op dat moment niet goed uitkomen, maar waar een wil is is ook een weg.
De vergelijking die u hier maakt over autochtoon en allochtoon hoort in dit verhaal al helemaal niet thuis evenals uw opmerking over vluchtelingen.
Ondanks uw HBO opleiding moet u nog heel veel leren en ik denk dat u dit niet "al te graag" hoort.

rm
door rmvdh - Feb 3, 2015 om 16:53
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dezelfde situatie als de heer hvdkamp. Ook mijn vriendin is niet Nederlands (Franse nationaliteit) en ondervindt last van de 56 uren norm. Ze studeert voor haar Masters voltijd en moet daarnaast ook nog even 56 uur per maand werken. Ik zelf ben ook nog student en om haar bij te staan met deze onmenselijke norm werk ik zelf ook het zelfde aantal uren. Puur omdat ze gast is in ons land, ik mij kapot schaam voor deze regeling en om de zure appel iets zoeter te maken. Maar ik zie haar en mijzelf aftakelen. We hebben beide bijna geen vrije tijd, geen weekend, en zijn overwerkt. Deze regeling heeft daarom dus gevolgen op het studeren (de focus van het daadwerkelijke studeren raakt verloren), maar daarnaast ook op de gezondheid van mijn vriendin.

Om het nog makkelijker voor ons te maken neemt duo ook nog even de tijd met hun administratie en kan het ministerie zelf geen duidelijke verklaring geven van deze norm (of tenminste, niet toen we zelf belde).

Het feit dat bij ons de emmer zwaar aan het overlopen is en er simpelweg geen stop knop voor haar opzit aangezien ze nu al te diep in haar studie zit doet mij pijn. Om haar zo te zien maar ook zeker de schaamte die ik voel voor mijn eigen land. Ze is niets meer dan een bedoelende, slimme meid met intens veel doorzettingsvermogen.. Maar dit wordt te veel.. gewoon te veel..

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2015 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan maar de master in Frankrijk afwikkelen? En als u zich schaamt voor Nederland kunt u misschien ook uw studie vervolgen in Frankrijk.

Problemen opgelost.

rm
door rmvdh - Feb 3, 2015 om 17:17
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is vrij begripsloos, als ik mijn studie in Frankrijk kon vervolgen had ik dat zeker gedaan. Maar dit was de enigste oplossing.. En inderdaad mijn vriendin begon met haar Master was de uren norm nog 32 uur. Zeer redelijk.. Maar 56 uur is net even te veel.

Ik zal mijn leven hierna ook graag elders voortzetten.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2015 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een buitenlander komt hier studeren. Krijgt als hij of zij aan een aantal voorwaarden voldoet zomaar studiefinanciering. U krijgt ook zomaar studiefinanciering en dan schaamt u zich voor dit land? U moest u schamen met zulke opvattingen. Ga desnoods aan het werk en onderhoud uw vriendin.

mo
door monica - Feb 4, 2015 om 00:18
70 Antwoorden / 8 Vragen

Is niet leuk dat studiefinancieringsregelingen veranderd worden en dat buitenlandse in Nederland studerende partners daar de dupe van worden. Maar zeg eens eerlijk, zijn de regelingen in het land van herkomst dan beter?

Iedereen die werkt draagt via de belastingen bij aan onderwijs. Een eis om naast de studie een bepaald aantal uren te werken om studiefinanciering te mogen ontvangen is niet zo gek.

Vanaf schooljaar 2015/2016 kunnen nieuwe studenten alleen nog maar in aanmerking komen voor een lening. Van een aantal van deze studenten zullen de ouders in het verleden ook geen beurs hebben gehad en hebben moeten werken en/of moeten lenen om te kunnen studeren.
Dus u mag nog blij zijn als u als buitenlandse student door te werken beloond wordt met €220 extra.

hv
door hvdkamp - Feb 4, 2015 om 00:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wat fijn dat jullie allemaal zo positief en behulpzaam reageren zeg.

Ondanks deze lieve berichten zit mijn vriendin nu al 5 maanden zwaar overspannen thuis.
@ rmvdh; er rest mij niet meer dan alleen maar hopen dat jullie niet zelf ooit in zulk een situatie terecht zullen komen. Stuur een bericht naar het Landelijk Studenten Rechtsbureau. Zij zijn bezig met het opzetten van een rechtszaak tegen DUO. Iedereen die zich hierbij aansluit heeft kans op het recht van opheffen van de werkplicht. Het wordt per student behandeld en is volledig kosteloos. Het enige wat er gevraagd wordt is een formulier met daarop enkele gegevens in te vullen.

Succes en heel veel sterkte toegewenst voor jullie beide!!

@ de rest van jullie vreselijke egoïstische pessimisten; mijn vriendin (en de vriendin van rmvdh) dragen dusdanig veel loonheffing af dat van "het land geld kosten" geen sprake is. Het geld wat ze de afgelopen jaren voor dit land verdient heeft gaat nu weer op aan ziektekosten. En daar wordt dus niemand beter van.

aurora1
door aurora1 - Feb 4, 2015 om 00:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En dat vanwege een paar uurtjes per week meer moeten werken? Misschien is de studie wat te hoog gegrepen?
Studie is een investering in de eigen toekomst en een keuze die iemand zelf maakt. Niemand verplicht u en uw vriendin om te studeren.
Overigens wie bekostigt het LSR als het allemaal gratis gaat?
Lees anders eens Klik hier en klik eens aan "Kosten voor de overheid" dus de belastingbetaler, en klik hier.

rm
door rmvdh - Feb 5, 2015 om 18:41
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik in Frankrijk zou studeren zou ik als EU-lid studiefinanciering krijgen van de Franse staat. Echter zou ik mijn studie daar niet kunnen afmaken omdat ik deze hier gestart ben. Ik heb in het verleden en nu dus ook al veel bijdrage geleverd d.m.v. belasting betalen en zal dat ook zeker blijven doen! Het feit dat mijn vriendin en ik elkaar hebben ontmoet tijdens onze studenten tijd kunnen wij ook niets aan doen. Als ik mijn diploma had en een baan zou ik haar ook zeker meer dan onderhouden.

Ik ben het eens met het feit dat er voor buitenlandse studenten die studiefinanciering willen een tegenprestatie staat. Dat is niet meer dan logisch! Maar 56 uur per maand met een voltijd master (die ze prima aan kan) is te veel. Zie het als minimaal een 54 urige werkweek. Dat is dan nog exclusief studie projecten, assignments en overig huiswerk.

De voormalige 32 uur zou veel beter te doen zijn in dat geval.

Een sociaal systeem zou iedere belasting betaler moeten kunnen dragen. Aangezien u allen, ik en ook mijn vriendin belasting betalers zijn vallen wij allen hieronder. Echter zijn onze condities niet dragelijk te noemen. Het feit dat vermoeidheid de totale focus van het krijgen van studie financieren, namelijk het dragelijker maken van het studeren zelf, te niet laat is buitengewoon krom.

En als u zich druk maakt over waar uw belastingcenten naartoe gaan zou ik eerst eens in de zakken van onze managers kijken.

Verder weet ik dat sommigen van jullie geen vorm financiering (Stufi, Ouders, etc) gehad hebben tijdens het studeren. Denk even terug aan die tijd. Was u het eens met dat beleid?

Als het beter kan, waarom dan niet?

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2015 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een gejammer over die 52 uur per maand.

Mijn kleinzoon doet twee masters en heeft ook een bijbaan. Hij krijgt niet eens studiefinanciering meer. Hoor hem niet klagen over gebrek aan tijd.

U en uw vriendin willen blijkbaar alles tegelijk. Stel uw eigen studie uit, dan kunt u uw vriendin bijstaan.

rm
door rmvdh - Feb 5, 2015 om 19:02
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 5 feb 2015, 18:55]Wat een gejammer over die 52 uur per maand.

Mijn kleinzoon doet twee masters en heeft ook een bijbaan. Hij krijgt niet eens studiefinanciering meer. Hoor hem niet klagen over gebrek aan tijd.

U en uw vriendin willen blijkbaar alles tegelijk. Stel uw eigen studie uit, dan kunt u uw vriendin bijstaan.

Uiteraard zijn we niet allemaal wonder kinderen en hebben we ook niet allemaal dezelfde capaciteit als uw kleinzoon
Dan kunt u ook nog kijken naar het type master. De zwaarte verschilt hierin ook veel!

rm
door rmvdh - Feb 5, 2015 om 19:04
5 Antwoorden / 0 Vragen

52 uren is daarbij ook het minimum. In werkelijkheid ligt dat uren aantal vaak veel hoger

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2015 om 19:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onder meer Technische natuurkunde in Delft lijkt mij niet simpel

aurora1
door aurora1 - Feb 5, 2015 om 22:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat betreft terugdenken aan de tijd dat ik geen financiering e.d. voor studie en levensonderhoud ontving (en met mij velen, ook in eigen kring) kan ik melden dat dat bewust mijn eigen keuze is geweest, net zoals van de anderen die ik ken.
Wij financierden onszelf.
Wij waren het eens met ons eigen beleid en vonden het prima zo. We werkten hard en hadden ook veel lol.
Dus ook daarover kan iemand zelf beslissen: niemand wordt gedwongen om stufi aan te vragen (met gratis OV). Als men dat niet doet hoeft men zich ook niet aan de regels daaromtrent te houden. Er zal dan vermoedelijk wel meer dan 56 uren per maand gewerkt moeten worden....
Als men nu al zo klaagt over een enkel uurtje meer in de week werken, dan kan dat in de toekomst nog wat worden in het echte leven....

door 1953 - Feb 6, 2015 om 02:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=rmvdh schreef op dinsdag 3 feb 2015, 16:53]Ik heb dezelfde situatie als de heer hvdkamp. Ook mijn vriendin is niet Nederlands (Franse nationaliteit) en ondervindt last van de 56 uren norm. Ze studeert voor haar Masters voltijd en moet daarnaast ook nog even 56 uur per maand werken. Ik zelf ben ook nog student en om haar bij te staan met deze onmenselijke norm werk ik zelf ook het zelfde aantal uren. Puur omdat ze gast is in ons land, ik mij kapot schaam voor deze regeling en om de zure appel iets zoeter te maken. Maar ik zie haar en mijzelf aftakelen. We hebben beide bijna geen vrije tijd, geen weekend, en zijn overwerkt. Deze regeling heeft daarom dus gevolgen op het studeren (de focus van het daadwerkelijke studeren raakt verloren), maar daarnaast ook op de gezondheid van mijn vriendin.

Om het nog makkelijker voor ons te maken neemt duo ook nog even de tijd met hun administratie en kan het ministerie zelf geen duidelijke verklaring geven van deze norm (of tenminste, niet toen we zelf belde).

Het feit dat bij ons de emmer zwaar aan het overlopen is en er simpelweg geen stop knop voor haar opzit aangezien ze nu al te diep in haar studie zit doet mij pijn. Om haar zo te zien maar ook zeker de schaamte die ik voel voor mijn eigen land. Ze is niets meer dan een bedoelende, slimme meid met intens veel doorzettingsvermogen.. Maar dit wordt te veel.. gewoon te veel..

U rakelde een opgelost probleem op met een eigen ervaring.

Vermoed toch wel dat het probleem van topicstarter ondertussen wel is opgelost na bijna 10 maanden

hv
door hvdkamp - Feb 6, 2015 om 10:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 02:17][quote=rmvdh schreef op dinsdag 3 feb 2015, 16:53]Ik heb dezelfde situatie als de heer hvdkamp. Ook mijn vriendin is niet Nederlands (Franse nationaliteit) en ondervindt last van de 56 uren norm. Ze studeert voor haar Masters voltijd en moet daarnaast ook nog even 56 uur per maand werken. Ik zelf ben ook nog student en om haar bij te staan met deze onmenselijke norm werk ik zelf ook het zelfde aantal uren. Puur omdat ze gast is in ons land, ik mij kapot schaam voor deze regeling en om de zure appel iets zoeter te maken. Maar ik zie haar en mijzelf aftakelen. We hebben beide bijna geen vrije tijd, geen weekend, en zijn overwerkt. Deze regeling heeft daarom dus gevolgen op het studeren (de focus van het daadwerkelijke studeren raakt verloren), maar daarnaast ook op de gezondheid van mijn vriendin.

Om het nog makkelijker voor ons te maken neemt duo ook nog even de tijd met hun administratie en kan het ministerie zelf geen duidelijke verklaring geven van deze norm (of tenminste, niet toen we zelf belde).

Het feit dat bij ons de emmer zwaar aan het overlopen is en er simpelweg geen stop knop voor haar opzit aangezien ze nu al te diep in haar studie zit doet mij pijn. Om haar zo te zien maar ook zeker de schaamte die ik voel voor mijn eigen land. Ze is niets meer dan een bedoelende, slimme meid met intens veel doorzettingsvermogen.. Maar dit wordt te veel.. gewoon te veel..

U rakelde een opgelost probleem op met een eigen ervaring.

Vermoed toch wel dat het probleem van topicstarter ondertussen wel is opgelost na bijna 10 maanden

Helaas is dat nog steeds niet het geval. Er zijn wel stappen ondernomen maar ze moet nog steeds 56 uur werken en haar loonstrookjes elk half jaar overleggen. De ambtelijke molen draait eenmaal zo langzaam.

Ik ben dit topic gestart met de vraag om hulp en/of tips, niet om een gigantische bak stront over me heen te krijgen.
Dit vind ik erg jammer.
Ik heb de indruk dat mensen die gereageerd hebben geen 20 meer zijn, het is jammer dat u zo weinig van het leven geleerd hebt, gezien uw reacties.

Mensen die niet zich in de geschetste situatie bevinden, maar er wel een uitgesproken mening over hebben, hebben in mijn ogen geen recht van spreken. Gegeven opmerkingen werd niet naar gevraagd en zijn gebouwd op meningen, niet op feiten. Ik kan op elke gegeven opmerking een scherp tegenwoord geven waar u geen kaas van hebt gegeten, dit ga ik niet doen, omdat u niet tot rede vatbaar bent.

Een ieders situatie is anders, dus ga aub niet onze situatie met die van u vergelijken.

Ik trek me terug uit de discussie, gezien het feit dat men hier blijkbaar alleen maar met modder zit te gooien en elkaar weigert te helpen.

@ rmvdh, ik ga er van uit dat u via omwegen wel met mij in contact weet te komen, mocht u nog vragen hebben. Ik zal mijn best doen u te helpen waar ik kan.

marcel75
door marcel75 - Feb 6, 2015 om 18:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben inderdaad geen 20 meer (maar ook nog niet het dubbele) en heb mijn studie grotendeels zelf betaald (ik betaald dus én belasting én studiekosten). Ik studeerde naast mijn meer dan full-time werk met werkweken dan 48 uur per week. En ja, de studie vroeg meer dan 10 per week van tijd. Alleen aan reistijd was ik 8 uur per week kwijt, aan college's een uur of 12 en dan nog studeren en tentamens halen. En, weliswaar met 1 jaar vertraging, heb ik toch mijn academische bul kunnen halen. Dus in plaats van denken dat een volledig gefinancierde studie een recht is, kunt u zich ook afvragen of een studie niet een investering in de toekomst is. En de kosten gaan al eeuwen voor de baat uit.