ge
door geertje Jun 14, 2019 om 03:37
Geldzaken & recht

Onrechtmatig verkregen huursubsidie

Mijn huis is verhuurd via een verhuurmakelaar. De huurprijs was bekend gemaakt door mij m aar ze wilde 850 euro betalen.
Daar ging ik mee akkoord. Bij de definitieve overdracht met de verhuurmakelaar erbij zei ze, het is 850 euro maar we hebben
het aangepast. maandelijks 700 euro en 150 euro zwart. Ik stond met mijn rug tegen de muur het huis was bijna leeg.
De verhuurmakelaar had ook een verhuis-leegstandswet regeling bij de gemeente geregeld.
De bewoners mogen er maximaal 5 jaar inwonen. Ze wonen er nu 2,5 jaar in.
Vorig jaar hoorde ik van mijn familie dat doorddat de huur voor de belasting naar 700 euro is gebracht, de bewoners recht hebben op
huursubsidie. Sinds kort hoorde ik dat dat ws 350 euro huursubsidie is per maand. Ik vind dit allemaal zo onrechtvaardig en dat ik er aan meegewerkt heb vreselijk. Nu willen ze een nieuw huurcontract. Ik wil dit niet. Ik wil mijn eigen huis terug.

Doordat ik in het buitenland was gaan wonen, en aan de bank niet had gevraagd of ik het huis mocht verhuren, moest ik het huis verkopen.
Het staat nu nog in de stille verkoop. Een jaar heeft het aktief in de verkoop gestaan. Nu heb ik een andere hypotheekverstrekker gevonden
en woon ik weer in Nederland. Maar dit bedrog ben ik spuugzat.

[edit redactie: persoonsgegevens]

U vraagd om een afbeelding. Sorry ik weet niet hoe ik het moet doen. Het huis staat te koop op Funda bij makelaar Beninck in Leersum.

3861 10 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jun 14, 2019 om 07:19
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En wat is uw vraag? Het is toch eigenlijk heel simpel, u hebt een contract waar een bedrag in staat. Het lijkt mij sterk dat in dat contract staat dat er €150 zwart betaald zou worden. Daarmee zou u uzelf ook nog eens in de problemen kunnen werken.
Tenzij in het contract enkel die €700,- staat, maar in dat geval kunt u de huur nooit meer omhoog gooien naar €850,-.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2019 om 08:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet voor wie dit verhaal bestemd is, want wij vragen niet om een foto.

En haal dat adres weg, u komt daarmee in de grootste problemen.

En mogen verhuren volgens de leegstandswet en dat zonder toestemming van de bank?

Maar nu speelt uw geweten op omdat de huurder wellicht huurtoeslag krijgt? Kent u de hoogte van zijn inkomen dan?

panter22
door panter22 - Jun 14, 2019 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

Je zit nu bij het Kassa forum. Als je met Kassa hebt gemaild, klik dan op contact onder aan de pagina en laat de persoonlijke gegevens weghalen.
Waarom moet er een nieuw huurcontract komen? Het huurcontract geldt toch voor 5 jaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 14, 2019 om 08:48
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Wat is hier uw probleem? Uw huurder betaalt €700,00 per maand volgens de overeenkomst en afhankelijk van het inkomen van de huurder is er dan recht op huursubsidie. De huurder ontvangt dat en dat kan m.i. nooit een problem voor u zijn. Waar zit dan 'het bedrog' waar u spuugzat van bent?

Ik begrijp uit uw vraag dat u de huurprijs op € 700,00 had vastgesteld maar dat de huurder meer wilde betalen maar dan 'onofficieel'. (Of is dat anders?)

U stelt dat u met uw rug tegen de muur stond en dat dan terwijl u meer huur zou gaan ontvangen dan aanvankelijk uw bedoelding was??? Vreemd verhaal.  Zijdelings merk ik op dat de huurgrens voor 2019 voor kale huur € 720,40 is en boven op de kale huur er best sprake kan/mag zijn van servicekosten.
Daar zou dan ook niets mis mee zijn.

De huurder wil een nieuwe huurovereenkomst en ik vraag me dan in alle rede af waarom: de kale huur bedraagt toch € 700,00 en dat is minder dan de kale huurgrens.
Kunt u zich dus voorstellen dat ik van uw verhaal eigenlijk niets begrijp? Waar is sprake van bedrog? Het enige dat ik er uit op zou kunnen maken is dat u als huur € 850,00 kaal wenste en u daarvoor een regeling heeft getroffen en dan ligt het probleem geheel bij u en kunt u anderen geen bedrog verwijten.

U heeft een verhuurmakelaar, wat is dan de rol van die makelaar in deze?

Mijn advies is dat u zich naar mijn mening eerst eens goed moet laten voorlichten omdat het er op lijkt dat u er niet veel van begrijpt.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2019 om 08:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De huurgrens is € 720,40 inclusief gemaximeerde servicekosten. Die mogen er niet bovenop komen voor de huurtoeslag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 14, 2019 om 09:14
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, helaas zijn uw nagels niet scherp vandaag.
Zie : https://www.huurtoeslag.nl/info/servicekosten m.b.t. de kosten die mogen worden meegenomen bij de aanvraag m.b.t. de kale huurgrens. Kaal is exclusief de toegestane servicekosten. Die dienen dan wel als zodanig gespecificeerd zijn en  'Zwart is uiteraard wel iets anders'.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2019 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een kale huur van € 720,40 plus zeg € 10,00 servicekosten als voorbeeld, komt NIET in aanmerking voor huurtoeslag. Maak maar eens een proefberekening op de toeslagen site van de belastingdienst.

panter22
door panter22 Jun 14, 2019 om 12:58
6599 Antwoorden / Vragen

Het klopt precies wat Tijger1 schrijft:

U krijgt geen huurtoeslag.

U krijgt geen huurtoeslag, omdat uw huur en servicekosten samen hoger zijn dan € 720,42.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 14, 2019 om 21:17
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, Ts heeft het over huursubsidie bij een huur bedrag van €700,00 op papier. Mogelijk had ik mijn zinnen/mijn reactie iets anders moeten formuleren of iets weglaten maar de verwijzing die ik n.a.v. de reactie van @TIJGER1 gaf is glashelder.
Daar staat duidelijk gemeld wat meergerekend kan worden bij de aanvraag van huursubsidieEn daarbovenop: het was niet mijn vraag en zeer toevallig ontvang ik wel huurtoeslag. Toch nog even ook deze dan maar: https://www.huurwoningen.nl/info/kale-huurprijs/  hoewel het nog steeds niet de bedoeling is van deze site dat 'experst' onderling in discussie gaan.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2019 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

U schrijft dit:

“Zijdelings merk ik op dat de huurgrens voor 2019 voor kale huur € 720,40 is en boven op de kale huur er best sprake kan/mag zijn van servicekosten.”

Bij een kale huur van € 720,40 en slechts € 1,00 servicekosten komt men al NIET in aanmerking voor huurtoeslag.

Huursubsidie is al lang afgeschaft.

En ik ga niet in discussie. Ik wijs u op een fout verhaal. Zo’n expert bent u niet, dat u dat blijft herhalen. En uw nieuwe link heeft er al helemaal niets mee van doen. Nog steeds geen proefberekening gemaakt? Dan wordt u wijzer.

panter22
door panter22 Jun 15, 2019 om 09:14
6599 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft,
Bepaalde servicekosten zijn subsidiabel, dat klopt. Dus met een huur van €700 en servicekosten van €20, krijg je huurtoeslag over €720,
Is de huur plus servicekosten totaal meer dan €720,40 dan krijg je niets en moet je de volledige huur zelf betalen.
Dit geldt voor een nieuwe huurder.  De huurder die al in de woning woont, krijgt huurtoeslag tot €720, 40 en moet het meerdere bijpassen.
In de praktijk betekent dit dat de zittende huurder op den duur gedwongen is te verhuizen omdat het bedrag dat zelf betaald moet worden steeds hoger wordt,
Onder huur of servicekosten vallen geen zonnepanelen, daarvoor mag je per maand extra betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 15, 2019 om 09:57
16772 Antwoorden / 202 Vragen

reedit: deze site is niet bedoeld voor negatief kritische reacties. Ik gaf als antwoord aan Ts. de vraag niet te begrijpen en dan kan ik ook geen top 10 antwoord geven en dan vooral ook verwijzend naar de 'bedrog'opmerking. En de verwijzingen en mogelijkheden van de belastingdienst om via 'mijn toeslagen' het mogelijke recht op huurtoeslag te berekenen ken ik ook zeer goed. Ik maak daar ook regelmatig gebruik van.

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2019 om 10:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

De link waar u naar verwijst, is van die commerciële site, waar men moet betalen voor het aanvragen van toeslagen. Onbegrijpelijk dat u hier op dit forum daarnaar verwijst. De belastingdienst heeft zelf een heel duidelijke site.

De huurtoeslag wordt berekend over de REKENhuur, en dat is de kale huur plus een aantal, wat de hoogte betreft, gemaximeerde servicekosten.

En dat totale bedrag mag, bij de eerste aanvraag, voor dit jaar niet hoger zijn dan € 720,40.

En dus niet, zoals u schrijft een kale huur van € 720,40 PLUS nog een bedrag aan servicekosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 15, 2019 om 10:48
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@  Ik zal mij van verder commentaar onthouden maar hier is wel de complete tekst van de info op de site waarnaar ik verwees. Uit NIETS maar dan ook helemaal niets uit deze tekst blijkt dat dit een commerciële iets is:

Soms betaalt u naast de huur ook maandelijkse servicekosten. Sommige servicekosten mag u opgeven in de aanvraag huurtoeslag. Het gaat dan om de volgende servicekosten:

  • schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • huismeesterkosten
  • kosten voor dienst- en recreatieruimten

Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten

Woont u in een flat of appartementencomplex, dan is het vaak zo dat er kosten in rekening worden gebracht voor het schoonhouden van een lift, trappenhuis en/of andere gemeenschappelijke ruimten. Deze kosten mag u als servicekosten opgeven in uw aanvraag huurtoeslag.

Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten

Is er sprake van een lift, trappenhuis of andere gemeenschappelijke ruimtes, dan worden de kosten voor de verlichting en technische installaties vaak in rekening gebracht. Deze kosten mag u als servicekosten opgeven in uw aanvraag huurtoeslag.

Energiekosten zoals voor gas, water en licht voor uw eigen woning mogen niet als servicekosten worden opgegeven. Deze kosten worden niet meegenomen in uw aanvraag huurtoeslag.

Huismeesterkosten

Als er een huismeester of conciërge aanwezig is in uw flat of complex, dan worden hiervoor vaak kosten in rekening gebracht. Deze kosten mag u als servicekosten opgeven in uw aanvraag huurtoeslag.

Kosten voor dienst- en recreatieruimten

Als er dienst- en/of recreatieruimten in uw flat of complex zijn, kan de verhuurder hiervoor onderhoudskosten in rekening brengen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij seniorenwoningen. Deze kosten mag u als servicekosten opgeven in uw aanvraag huurtoeslag.

Herhaald, wat is hier mis mee, amen.

Donuts
door Donuts Jun 15, 2019 om 10:57
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Kunnen de heren ergens anders dit hanengevecht houden? Walgelijk.

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2019 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Ik heb het over deze site die u aanhaalt.

https://www.huurtoeslag.nl/info/servicekosten

En het gaat er niet over dat een deel van de servicekosten eventueel subsidiabel zijn, maar het gaat er over dat het TOTAAL bedrag niet boven die € 720,40 uit mag komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 15, 2019 om 11:27
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@GRASPOLLEN, mijn excuses. Ik heb melding gedaan bij de redactie en daarbij ook gemeld dat ik niet meer zal reageren op @TIJGER1.
Ik heb mij helaas bezondigd aan het gegeven dat het niet de bedoeling van deze site is om (negatief) kritisch te reageren  op reacties van anderen dan de vraagsteller. (wel met aantekening dat nota bene @TIJGER1 vrijwel exact dezelfde info in een reactie geeft als wordt gegeven in de verwijzing van mij die hij bekritiseert).

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2019 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

U begrijpt er blijkbaar nog steeds niets van. En men mag hier zeker reageren op de reacties van anderen. En al helemaal als daar onjuiste informatie instaat

pino123
door pino123 - Jun 14, 2019 om 09:51
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je gaat zelf akkoord met iets wat niet correct is (€150) zwart, en nu doen de bewoners iets wat u niet correct vindt en dan vindt u het onrechtvaardig... Iets met meten van twee maten...

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2019 om 10:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Wat is rekenhuur van mijn woning?

Bij de berekening van de huurtoeslag gaan we uit van de rekenhuur. De rekenhuur bestaat uit de kale huur plus de servicekosten.

Waar vind ik deze bedragen?

De kale huurprijs en uw servicekosten staan meestal in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging.

Welke servicekosten tellen mee?

Servicekosten betaalt u maandelijks aan uw verhuurder. De servicekosten staan meestal in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging.

Het gaat om 1 of meer van de volgende servicekosten:

  • schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • huismeesterkosten
  • kosten voor dienst- en recreatieruimten

Per rubriek tellen we maximaal € 12 bij de huurprijs op, ook als u een hoger bedrag betaalt. In totaal gaat het dus om maximaal € 48. Geef wel de werkelijke servicekosten door.

En dat mag dan niet meer zijn dan € 720,40 voor 2019.

panter22
door panter22 - Jun 15, 2019 om 16:42
6599 Antwoorden / Vragen

Het komt er op neer dat ts niet van plan was om het  huis te verkopen, maar tijdelijk te verhuren omdat ze in het buitenland ging wonen.
De verhuurmakelaar had een plannetje bedacht om het huis tijdelijk op grond van de Leegstandwet te verhuren.
Dit is in eerste instantie gedaan zonder de hypotheekverstrekker te informeren.
Verhuren via de Leegstandwet  kan maximaal 5 jaar en je huis moet te koop staan. Dat te koop staan is kennelijk een formaliteit, want het huis staat in de 'stille verkoop'.
Op Funda staat het huis staat inderdaad te koop, maar met vermelding dat het verhuurd is  tot 1 december 2012.
Ts heeft daarmee oneigenlijk gebruik gemaakt van de Leegstandwet en zit daarom 5 jaar aan de huurders vast.
Daarnaast heeft ze geaccepteerd dat een deel van de huur zwart wordt betaald, zodat de huurders huurtoeslag kunnen krijgen.
De 5 jaar zijn nog niet om, maar toch wil de huurder een nieuw huurcontract. Waarom is niet duidelijk, maar ts wil van de huurders af.
Ze kan beter eens contact opnemen met het juridisch loket of een advocaat, voordat ze zich nog meer in de ellende stort.

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2019 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De aangifte inkomstenbelasting zal ook wel een rommeltje zijn.

En als het helemaal fout loopt, want er is niet aan de regels voor de Leegstandswet voldaan, is het straks ook nog een gewoon huurcontract en hoeven de huurders er helemaal niet meer uit.

panter22
door panter22 Jun 15, 2019 om 17:55
6599 Antwoorden / Vragen

Dat zit er wel in,

Th
door Thijs124 - Jun 15, 2019 om 18:02
289 Antwoorden / Vragen

Onrechtmatig verkregen zwart geld door huurders de huursubsidie te laten vangen?

lo
door lovewinnie - Jun 16, 2019 om 09:02
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ja hier bent u lekker mee. Deze mensen krijgen onterecht toeslag van ons belasting betalers omdat de huur volgens contract klopt.  Waarschijnlijk verdienen ze ook nog zwart geld want om huur toeslag te krijgen heb je laag inkomen maar ze kunnen wel zonder moeite 850 betalen waarvan dan 150 zwart. Vind dat best schokkend dat u daar aan meegewerkt hebt.
Nu na 2,5 jaar wilt u de huurder weg hebben vanwegen die huursubsidie maar dat is voor u van geen belang aangezien u gewoon u geld krijgt. Maar indd het zou mijn ook niet lekker zitten dat ze nu onterecht huurtoeslag krijgen. Ook op papier staat gewoon een huur van 700 euro dus zolang ze betalen kunt u niks.
Helaas staan de huurders sterk en moet u nu u huis verkopen en verhuurd u ook nog zonder toestemming van de bank. Vraag me af of u die inkomsten wel opgeheven hebt bij de belasting de afgelopen 2,5 jaar. Anders komt daar ook nog gezeik mee.

Ga zsm naar juridisch loket wat je nu moet doen. Hier in de straat was het zelfde gezeik, verhuren dan zonder toestemming bank. Huis moest verkocht worden maar huurder wilde er niet uit en had contract voor onbepaalde tijd (mondeling afgesproken dat ze er bij verkoop uit zou gaan) maar bij verkoop wilde ze er niet uit met gevolg terug trekken kopen en boete van 12.000 euro.

Uiteindelijk is het verkocht voor 35.000 onder de vraagprijs die al heel laag lag (soort gelijke huizen kosten hier 185.000 euro, stond de koop voor 150.000 Inc huurder en verkocht voor 115.000 euro) en dat Inc boete vorige koper en onkosten houden ze net ton over. Huurder zit er nog in.

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2019 om 09:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Huurinkomsten zijn onbelast. Maar een verhuurd huis moet opgegeven worden in box 3 en de hypotheekrente is uiteraard niet aftrekbaar.

En waarom zouden de huurders zwarte inkomsten hebben? Als ze, zoals verondersteld wordt, € 350 huurtoeslag krijgen, is de huur “slechts” € 500.

lo
door lovewinnie Jun 16, 2019 om 12:52
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat ze wel een huur van 850 kunnen missen en 150 zwart betalen. Dan hebben ze genoeg geld lijkt mijn. Ze willen deel zwart puur om keer geld binnen te halen aan huursubsidie en hij heeft er aan meegewerkt. Hij klaagt over dat deze mensen de staat oplichten met onterecht huursubsidie maar zelf krijgt hij al 2,5 jaar lang 150 pm zwart. Das z'n 4500 euro.

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2019 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze kunnen juist die huur van € 850 betalen, omdat er € 350,00 huurtoeslag binnenkomt. Dat is toch al geregeld vóórdat ze de woning betrokken.

En of de Ts het nu zwart of wit krijgt, maakt fiscaal gesproken niets uit, want die inkomsten zijn niet belast.

ro
door ron503 - Jun 16, 2019 om 11:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Feit is en blijft dat u zonder toestemming van de bank de woning heeft verhuurd en u die verhuursituatie ongedaan dient te maken. U krijgt daar de nodige tijd voor maar als die situatie niet veranderd kan en mag de bank bij de rechter ontbinding van de hypotheek en ontbinding van het huurcontract en de woning ter veiling brengen eisen. Sec gezien heeft u niets met de inkomenssituatie van de huurders te maken en of die huurders nu wel of geen huurtoeslag ontvangen is uw pakkie an niet zolang de bepaalde huursom voldaan wordt.

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2019 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts is al overgestapt van bank. Die hele verhuur volgens de leegstandswet is al niet meer van toepassing, doordat aan de geldgever geen toestemming is gevraagd.