Inizio
door Inizio Aug 3, 2016 om 12:16
Geldzaken & recht

Onterecht aanhuurcourtage (ofwel bemiddelingskosten) betaald?

Goedemorgen allemaal,

Recent heb ik via Maxx Vastgoed een studio kunnen regelen. Nu heb ik mij van te voren al verdiept in de regels van aanhuurcourtage (ofwel bemiddelingskosten). Lastige materie en wellicht dat jullie mij meer inzicht kunnen bieden.

Wat ik al weet: er mag geen dubbele courtage betaald worden. Dus heeft de verhuurder courtage betaald, hoeft de huurder (ik) dat niet te doen. (Hier moet ik nog achter zien te komen.) De regels zijn sinds 1 juli iets gewijzigd, zo blijkt. In dit artikel staat dat bemiddelingskosten alleen voor de rekening van de verhuurder komt. Ook hier staat dat de makelaar geen vergoeding mag vragen.

Maxx Vastgoed heeft in haar voorwaarden het volgende opgesomd: "Punt 6. Indien u een woning aanhuurt die Maxx in opdracht van de eigenaar verhuurt, zal de courtage door de verhuurder worden voldaan en vervalt uw verplichting tot het betalen van de aanhuurcourtage. In dat geval brengen wij u een vergoeding in rekening van door ons verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten naar aanleiding van uw zoekopdracht, betrekking hebbende op andere voor u gevonden woningen dan welke u uiteindelijk aanhuurt. Deze kosten zijn voor het zoeken en doorsturen van woningen per e-mail of telefonisch €20,= per woning, voor het bezichtigen van de woning €50,= per woning en andere in uw opdracht verrichte werkzaamheden op basis van een uurtarief van €95,=."

Punt 5 zegt weer het volgende: "Mocht blijken dat u onterecht een vergoeding heeft betaald en heeft u recht op teruggave, dan ontvangt u een factuur met een specificatie van de door ons verrichte werkzaamheden welke u dient te voldoen 7 dagen na factuurdatum."

Zoals ik het lees, lijkt het alsof ze zich zo willen indekken en wel degelijk weten hoe de wetgeving hierover is.

De betaalde huurcourtage was ruim 1100 euro en lijkt mij niet in verhouding tot de verrichtte werkzaamheden. Zo heb ik 4 mailtjes ontvangen met woningaanbod, waarbij ik de vierde woning uiteindelijk heb gekregen. Verder heb ik geen bezichtigingen gedaan.

Als blijkt dat de verhuurder courtage heeft betaald, in hoeverre heb ik het recht om dit terug te vragen? (Zelf denk ik dat ik dan recht heb op teruggave.)
En als de verhuurder geen courtage heeft betaald, wat dan? Is het dan rechtmatig dat ik 1100 euro heb moeten betalen?

Ik hoor graag jullie reacties.
Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Deesazter

18432 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2016 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Begin dan eerst maar met het vragen van een specificatie.

vier woningen á € 20, vier bezichtigingen? Huurcontract opmaken?

uwjurist
door uwjurist - Aug 3, 2016 om 15:46
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U maakt het veel te ingewikkeld. De wet is al jaren duidelijk (alleen bij kamerhuur ligt het - nog - anders). U hoeft in gevallen als deze geen courtage te betalen, wat verhuurder ook wel of niet betaalt. Alleen een redelijk bedrag aan werkzaamheden/contractkosten (150 euro is goed betaald). De hoogte van dat bedrag is niet wettelijk geregeld, wel te vinden in de literatuur en rechtspraak. Het is gebaseerd op wat een redelijke vergoeding is voor het maken van een huurovereenkomst en wat daar bij komt.
Vraag dus onder verwijzing naar de wet 950 euro terug.De regels kunt u vinden in 7:264, 7:417 en 7:427 Burgerlijk Wetboek.

Zie ook de uitspraak van de Hoge Raad hierover, bijv. via dit artikel: https://www.woonbond.nl/nieuws/hoge-raad-zet-streep-praktijk-bemiddelingskosten

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Inizio
door Inizio Aug 4, 2016 om 12:12
14 Antwoorden / 15 Vragen

Dus ik kan ze gewoon een mail sturen met verzoek tot teruggave met verwijzing naar de door u genoemde artikelen? Ik hoef niet eerst bij de verhuurder te checken of hij de courtage wel/niet heeft betaald?

Bedankt iig!

Edit:

Ik lees in het artikel wel het volgende: "Wanneer wel? Als er uitsluitend voor de huurder gewerkt wordt, mag er wel courtage aan de huurder worden gevraagd. Bijvoorbeeld wanneer een bemiddelaar op verzoek van de huurders op zoek gaat naar een specifieke woning."

Zij hebben wel studio's aangeboden via de mail die eerst nog níet op de website waren geplaatst. Sta ik dan nog steeds in mijn recht?

Inizio
door Inizio Aug 4, 2016 om 12:23
14 Antwoorden / 15 Vragen

In de voorbeeldbrief van de Woonbond:

"U heeft geen zoekwerkzaamheden in opdracht van mij of voor mij verricht, ongeacht of uw eventuele (door mij ondertekende) algemene voorwaarden iets anders bepalen."

Dit is bij mij wél het geval.

uwjurist
door uwjurist Aug 4, 2016 om 14:57
1043 Antwoorden / 0 Vragen

onzin dus. Die studio's staan ook in hun bestand, dus ook opdracht van een verhuurder. Maar geloof gerust de anderen, die geen huurrechtspecialist zijn.

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2016 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft de makelaar voor u gezocht? Daar moet u voor betalen.

Inizio
door Inizio Aug 4, 2016 om 12:25
14 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, de makelaar heeft voor mij gezocht. Drie woningen aangeboden, waarvan ik dus 1 heb gekozen. Maar is een bedrag als 1100 euro dan passend bij zo weinig zoekwerk?

In principe heeft de verhuurder hen toch opdracht gegeven om een huurder te vinden voor de woning? Ook al staat de advertentie niet op de website?

tijger1
door tijger1 Aug 4, 2016 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kan de hoogte van het bedrag niet beoordelen, maar u hebt opdracht gegeven om te zoeken, u hebt niet simpel op aangeboden huizen gereageerd. Dus mijns inziens moet u bemiddelingskosten betalen.

uwjurist
door uwjurist Aug 4, 2016 om 16:38
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Huizen aanbieden uit je bestand is geen opdracht tot zoeken! Een zogenaamde zoekopdracht houdt in zoeken naar huizen in andermans bestanden en dan meegaan om te bezichtigen, voor je te onderhandelen met de andere bemiddelaar etc.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 - Aug 4, 2016 om 13:35
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Deesatzer ,

Lees deze informatie eens door , lees ook rechts veelgestelde vragen huurbemiddeling ACM , klik op de rode regels .

https://www.nvm.nl/hulpbij/huren/bemiddelingskosten

En deze informatie van consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/makelaar-notaris/welke-kosten-mag-huurbemiddelaar-rekenen

reflecs
door reflecs - Aug 4, 2016 om 14:24
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Bij de veelgestelde vragen staat:
Wat zijn de kosten voor het huren van een woning?
....
- De aanhuurcourtage welke gelijk is aan de maandelijkse huurprijs (inclusief servicekosten) te vermeerderen met 21% B.T.W.
http://maxxhuren.nl/content/pages/display/39/
Is u dat niet vooraf medegedeeld?

Inizio
door Inizio Aug 4, 2016 om 14:38
14 Antwoorden / 15 Vragen

Jawel, dit was mij bekend. Het wordt me door dit topic duidelijk dat ze in hun recht staan. Prima, ik stelde de vraag om duidelijkheid te creeëren. Het zit dus allemaal dieper en ingewikkelder in elkaar dan ik dacht.

Wel kom ik het volgende tegen (op Pararius):

Wanneer is het een 'onredelijk voordeel' en waar kan ik dat eventueel laten toetsen? Want het bedrag vind ik enorm hoog, gezien de verrichtte werkzaamheden. En is het niet zo dat Maxx juist ook namens de verhuurder een huurder zoekt en dus óók in opdracht van de verhuurder werkt? Anders zou de studio leeg staan, bij wijze van spreken. De studio moet toch ook namens de verhuurder bekend gemaakt zijn bij Maxx. Zoals je wellicht al leest, ik vind het allemaal erg verwarrend.

Bedankt voor je hulp in ieder geval!

uwjurist
door uwjurist Aug 4, 2016 om 14:56
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin allemaal. Zie mijn reactie hieronder.

uwjurist
door uwjurist - Aug 4, 2016 om 14:55
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals, u hoeft geen courtage te betalen! Wel moet u zoals ik al aangaf een redelijk loon betalen. In ieder geval voor het opstellen van de overeenkomst etc.
En woningen zoeken, weet u dat zeker? Dat moet dan tenminste woningen betreffen bij andere bemiddelaars!
Woningen uit hun bestand aanbieden is géén zoeken.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Inizio
door Inizio Aug 4, 2016 om 15:05
14 Antwoorden / 15 Vragen

En wat is in dit geval een redelijk loon? De 150 euro die u eerder aangaf?

Dit is er qua werkzaamheden, voor zover ik weet, gedaan:

- Woningen per mail aanbieden (3 woningen, waarvan ik 1 bezichtigd en gekozen heb);
- Contact met verhuurder opnemen;
- Contract regelen;
- (Mondelinge) uitleg contract op kantoor.

Ik kan natuurlijk om een specificatie vragen.

Het lijkt mij dat de woningen inderdaad al in hun bestand staan, de verhuurder wil immers toch een huurder?

Bedankt voor uw antwoorden!

uwjurist
door uwjurist Aug 4, 2016 om 16:33
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al aangaf rond de 150 euro.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2016 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zo ingewikkeld zit het niet in elkaar. U geeft een makelaar opdracht een woning voor u te zoeken.

Daar zult u ongetwijfeld een opdrachtformulier voor getekend hebben en op dat formulier zullen ook de voorwaarden staan.

Hij vindt voor u drie huizen en één accepteert u. Dus hij heeft zijn werkzaamheden tot tevredenheid gedaan.

En die woning zat niet in zijn standaard aanbod wat u gewoon had kunnen inzien op zijn site.

Het door u aangehaalde punt 6 is dus op u niet van toepassing.

Inizio
door Inizio Aug 4, 2016 om 15:10
14 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb geen opdrachtformulier ingevuld. Ik heb 25 euro inschrijvingskosten betaald om woninen te kunnen vinden op hun website. Ik heb mijn profiel met mijn wensen ingevuld, vervolgens een mail gekregen met een toegewezen contactpersoon die voor mij zou gaan zoeken (uit hun bestand, neem ik aan).

De woning staat overigens nog steeds gewoon op de website, waarbij staat dat de woning in aanhuur is door één van hun woningzoekers (ik dus). Eveneens staat er dat de woning nog beschikbaar is, wat dus niet het geval is aangezien ik er al woon.

Dus ik heb geen dergelijke formulieren ingevuld.

reflecs
door reflecs - Aug 4, 2016 om 15:11
1859 Antwoorden / 4 Vragen

de
door deesazter 4 aug. 2016 om 15:10
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb geen opdrachtformulier ingevuld. Ik heb 25 euro inschrijvingskosten betaald om woninen te kunnen vinden op hun website. Ik heb mijn profiel met mijn wensen ingevuld, vervolgens een mail gekregen met een toegewezen contactpersoon die voor mij zou gaan zoeken (uit hun bestand, neem ik aan).De woning staat overigens nog steeds gewoon op de website, waarbij staat dat de woning in aanhuur is door één van hun woningzoekers (ik dus). Eveneens staat er dat de woning nog beschikbaar is, wat dus niet het geval is aangezien ik er al woon.Dus ik heb geen dergelijke formulieren ingevuld.

Dat is best een belangrijk detail...

Inizio
door Inizio Aug 4, 2016 om 15:18
14 Antwoorden / 15 Vragen

Vreemd he? Haha

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2016 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na uw laatste toelichting zou ik die makelaar maar verwijzen naar punt 5 van hun voorwaarden, want dan is hun nota onterecht.

Dus eis een gespecificeerde nota volgens hun punt 6.

uwjurist
door uwjurist - Aug 4, 2016 om 16:35
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een kletsverhalen van deze en gene. Hoe vaak moet ik nu nog aangeven dat vraagsteller hooguit rond de 150 euro hoeft te betalen, wat die makelaar ook allemaal beweert en qua voorwaarden hanteert?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

si
door sineke - Aug 5, 2016 om 11:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.volkskrant.nl/economie/huurders-mogen-bemiddelingskosten-terugeisen-bij-makelaar~a4167401/

Inizio
door Inizio - Aug 5, 2016 om 11:34
14 Antwoorden / 15 Vragen

Dank allen, ik ga ermee aan de slag. Heb genoeg informatie van jullie ontvangen. Ik laat weten hoe het allemaal gegaan is!

1paul
door 1paul - Aug 5, 2016 om 11:51
3101 Antwoorden / 0 Vragen

jij hoeft helemaal niets te betalen, is allemaal voor de verhuurder...

volgens mij hoef je zelfs het opmaken van het kontrakt niet eens te betalen als ik goed ben...

mo
door mof - Aug 7, 2016 om 13:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ze mogen kosten rekenen die ze voor u gemaakt hebben. Vraag ze om ern specificatie en bijv wat ze voor u hebben gedaan bijvoorbeeld aan zoeken van woningen. Als u een woning op hun website heeft zien staan dan heeft u de woning zelf gevonden. Hebben zij moeite voor u gedaan en u emails gestuurd dan kunnen ze kosten rekenen. Aanhuurcourtage is een vaag woord, dus: specificatie vragen! Ze kunnen u toch niet uit de woning zettetn als het contract getekend is.

Te
door Terugkrijgenbemiddelingskosten.nl - Aug 12, 2016 om 00:07
1 Antwoorden / Vragen

Wanneer de woning op de website van de makelaar is gepubliceerd, weet je zeker dat de makelaar (mede) voor de verhuurder heeft opgetreden. In dit feit ligt namelijk besloten dat de verhuurder de makelaar opdracht heeft gegeven om zijn woning te verhuren. Het maakt hierbij niet uit of de verhuurder heeft betaald.
Deze situatie brengt (krachtens artikel 7:417 lid 4) met zich mee dat er bij jou als kandidaat-huurder geen kosten in rekening gebracht mogen worden. Nu er bij jou kosten in rekening gebracht zijn, heb je recht op teruggave van deze kosten. Maak in ieder geval snel een printscreen van de website, waarop te zien is dat jouw woning daar is gepubliceerd. Dit is een belangrijk bewijsmiddel. Mocht je hulp nodig hebben dan verwijs ik je door naar onze website.

Inizio
door Inizio - Aug 19, 2016 om 10:03
14 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb een specificatie ontvangen. Eén van de genoemde kosten zijn voorrijd- en parkeerkosten van 2x 150 euro. Frappant, want ze kwam met de fiets, dit heeft de dame zelf ook nog benoemd.

De verhuurder heeft echter geen courtage betaald. Dit heb ik nagevraagd aan hem. Sta ik dan alsnog in m'n recht?

marita5
door marita5 - Aug 19, 2016 om 11:40
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@Deesazter ,

Dat heb ik nog nooit gehoord voorrij / en parkeerkosten in de bemiddelingskosten .
Neem contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact