pe
door peter stoffer Apr 24, 2017 om 21:06
Geldzaken & recht

Onterecht beschuldigd van drank en drugsgebruik door werkgever

Ik ben nu meerdere malen beschuldigd van drank en drugs gebruik door mijn werkgever op de werkvloer terwijl ik bijna geheel onthouder ben. Er worden nu grappen over gemaakt door collega's en ik ervaar dit als bijzonder kwetsend.  Wat kan ik hier tegen ondernemen?

10195 10 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 24, 2017 om 21:19
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Peter Stoffer ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.hrpraktijk.nl/topics/ontslag/nieuws/ruim-helft-nederlanders-vals-beschuldigd-door-werkgever

Cookies
door Cookies - Apr 24, 2017 om 21:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Is er een vertrouwenspersoon in het bedrijf waar je werkt? Dan zsm een gesprek bij aanvragen. Dit kan natuurlijk niet wat er nu gebeurt.

pe
door peter stoffer May 17, 2017 om 00:33
Antwoorden / 1 Vragen

De vertrouwens persoon heeft alles door verteld .

tenormin
door tenormin - Apr 24, 2017 om 21:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heel erg voor U. Schokkend de link van @marita5 te lezen dat het zo vaak voorkomt. Hoop dat u sterk in de schoenen staat, mocht u er een zaak van maken. Sterkte gewenst.

pe
door peter stoffer May 17, 2017 om 00:55
Antwoorden / 1 Vragen

Dank  u wel.Ik zal het nodig hebben,ik ben inmiddels thuis en heb me ziek moeten melden . De situatie escaleerde en een paar collega meenden er nog een schepje bovenop te moeten doen. Gesterkt door de leidinggevende en zijn geroddel op de werkvloer.

tenormin
door tenormin May 17, 2017 om 01:04
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Afschuwelijke situatie. Gaat u er een zaak van maken? Lees nu dat het door een "vertrouwensman" nota bene afkomstig is. Nogmaals sterkte in deze onverkwikkelijke zaak.

Wi
door Wil_H - Apr 24, 2017 om 22:14
270 Antwoorden / Vragen

Ga een gesprek aan met de werkegever en vertel hem dat je niet gediend bent van zijn onterechte beschuldigingen. Maak duidelijk dat je er niet bang voor bent om hem voor de rechter te slepen als hij zo door blijft gaan.
Verzamel ondertussen bewijs met behulp van geluids- of filmopnames van zijn acties.
Als er niets veranderd meld je dan ziek en neem contact op met je huisarts.
Dit soort treiterijen en pesterijen kunnen je echt overspannen maken, dus zorg dat je voor die tijd daar al afstand van kunt nemen door in de ziektewet te gaan.
Helaas wijst de praktij uit dat je het beste af bent als je een andere werkkring zoekt.

jo
door jorisw - Apr 24, 2017 om 23:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is het de werkgever of je leidinggevende die dat doet? (dat maakt nogal wat uit)

pe
door peter stoffer May 17, 2017 om 00:37
Antwoorden / 1 Vragen

De leidinggevende die het financieel nog niet rond heeft maar hoogstwaarschijnlijk het bedrijf gaat overnemen. De wergever/eigenaar gaat blind af op het oordeel van de leidinggevende.

fl
door flessebon - Apr 25, 2017 om 08:07
418 Antwoorden / 7 Vragen

Zijn ze u aan het wegpesten?

pe
door peter stoffer May 17, 2017 om 00:41
Antwoorden / 1 Vragen

Ja,verbale intimidatie,valse beschuldigingen en roddel bij mijn afwezigheid,bovendien zijn er een paar werknemers die een "wit voetje "proberen te halen en hier dus graag aan mee werken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 25, 2017 om 11:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bijna geheelonthouder betekent dus toch dat u iets gebruikt. Als de werkgever signalen krijgt dat u onder invloed uw werk doet is het terecht dat hij u aanspreekt.
Wat u thuis doet is uw probleem daar heeft een werkgever niets over te zeggen alhoewel ik me kan voorstellen dat de werkgever daar ook niet blij van wordt.

Maar misschien begrijp ik uw bijna geheelonthouder wel verkeerd en drinkt u alleen soms een biertje of wijntje, in dat geval lijkt het erop dat de werkgever het op u heeft voorzien en hij wellicht van u af wil.
Hij is dan bezig met een (onterechte) dossieropbouw.

tenormin
door tenormin Apr 25, 2017 om 19:12
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Bijna geheelonthouder is niet een goed gebruikt woord, zoals @diewilik al omschrijft. Bijna is dat je wel eens wat drinkt. Dus terecht opgemerkt, n.m.m.

pi
door pieterwolters Apr 25, 2017 om 19:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wij horen het verhaal maar van 1 kant. We kunnen dus onmogelijk oordelen of de dossieropbouw terecht of onterecht is. Die opmerking zet hoogstens TS op het verkeerde been.

pe
door peter stoffer May 17, 2017 om 00:47
Antwoorden / 1 Vragen

Met bijna geheel onthouder bedoelde ik dat de laatste door mij genuttigde alcohol 2 glazen bier waren met oudjaars avond en daarna niets meer.
Ik drink misschien 4 of 5 glazen in een jaar.

aurora1
door aurora1 - Apr 26, 2017 om 00:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wanneer uiten ze die beschuldigingen dan? En op basis waarvan? Wat zegt uw werkgever precies of is het uw leidinggevede?

pe
door peter stoffer May 17, 2017 om 01:08
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om de bedrijfsleider/directeur......leidinggevende dus in dit geval,.

Ik ben de laatste keer appart genomen in een hoekje op de werkvloer en daar zei hij dat ie een alcohol lucht rook en vroeg of ik had gedronken.  Ik was verbluft en heb dit natuurlijk ontkent. De beschuldiging van drugs(geen soort specifiek) ging achter mijn rug om bij collega's. Het gaat samen met schelden en tieren,valse beschuldigingen over mijn werkzaamheden en intimidatie betreft het versoepelde ontslag recht voor werkgevers. Bovendien heeft hij na een ziekmelding gezegd dat ik profiteerde van mijn vaste dienst en een grote aansteller was.  Dit ging over een bedrijfsongeval ontstaan een onveilige situatie op de werkvloer.

fr
door frans56 May 17, 2017 om 10:08
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo "Peter stoffer"

U schrijft :

"Bovendien heeft hij na een ziekmelding gezegd dat ik profiteerde van mijn vaste dienst en een grote aansteller was.  Dit ging over een bedrijfsongeval ontstaan een onveilige situatie op de werkvloer."

Waarschijnlijk is Uw werkgever niet te spreken over uw tekst "onveilige situatie op de werkvloer"    Helaas moet in constateren dat het mij lijkt dat de werksfeer duidelijk voorgoed verpest is. Daarom kan ik U alleen nog maar adviseren om een goede acvocaat (vakbond??) ik de arm te nemen. En vooral ZORG VOOR BEWIJZEN DAT UW WERKGEVER U VALS BESCHULDIGD.  Dat kan door middel van bijvoorbeeld een verborgen cameratje of microfoontje.  Als U met een wettelijk overtuigend bewijs aanklopt bij een rechter kan die uw (straks ex) werkgever verplichten tot het betalen van een ontslag vergoeding volgens een zogenaamde "kantonrechtersformule"   Echter een rechter zal ook rekening (moeten) houden met een door uw werkgeven gedane valse beschuldiging.
Deze baan zult U toch verliezen, ondanks dat U gelijk heeft, Als U daar in dienst blijft zal hij U wegpesten op een manier dat U zelf weggaat, en dan bespaart hem een hoop geld. Daarom samengevat: Zorg voor bewijzen en voor een goede advocaat.
en probeer er een zo hoog mogelijke vergoeding uit te slepen.

ha
door halex - May 17, 2017 om 00:52
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Goed, u stelt een redelijk urgente vraag. Maar wacht bijna een maand met reageren op de wedervragen/antwoorden. Dat maakt uw kant van het verhaal er niet beter op.
Daarnaast plaatst u nogal een ernstige beschuldiging over de vertrouwenspersoon. Graag voorziet u die beschuldiging van bewijs.

pe
door peter stoffer 17 mei 2017 om 00:33
Antwoorden / 1 Vragen

De vertrouwens persoon heeft alles door verteld .

tenormin
door tenormin May 17, 2017 om 01:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij onredelijk om hier bewijs te tonen op deze site. Of u gelooft @peterstoffer of niet. Dat de TS laat reageert zal misschien ook zijn redenen hebben.

pe
door peter stoffer May 17, 2017 om 01:27
Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien ik in een klein bedrijf werk,met weinig personeel en dus korte lijnen had ik de hoop dat dit een ondoordachte impulsieve aktie was .De leidinggevende heeft veel stress en vloekt en tiert tegen iedereen en zoekt vaker een zondebokje. Het is even gekalmeerd maar intussen weer geescaleerd vandaar mijn late reactie.
Ik kan u natuurlijk alleen maar mijn kant vertellen,en het is niet aan u om daarover te oordelen.Het gaat erom dat ik niet heb gedronken en geen drugs heb gebruikt maar daar wel van word beschuldigd.Laten we het daar bij houden. En ik heb de vertrouwens persoon een paar details verteld die ik precies zo terug hoorde in een schreeuwbui van de leidinggevende....Duidelijk?

Ik ga verder niet inhoudelijk de situatie voorleggen aangezien dit een openbaar forum is.

wi
door wilhelmina59 May 17, 2017 om 09:08
507 Antwoorden / 0 Vragen

Los van het welles nietes verhaal. Dit is een verstoorde arbeidsverhouding.
Wees de wijste van de twee en ga op zoek naar ander werk.
Hoe dan ook trek je aan het kortste eind.
Succes.