Fr
door Fruitvliegje Oct 21, 2018 om 10:34
Geldzaken & recht

Onterechte behandeling eiser/incassobureau met als gevolg dagvaarding

Beste lezer,

Aantal jaren geleden heb ik van een kennis geld geleend om schulden af te betalen. Kennis heeft grootste deel van het geleende zelf overgemaakt naar schuldeisers. Ongeveer een jaar geleden heeft kennis een contract opgesteld waarin is afgesproken 100,00 euro per maand af te betalen. Op papier ziet het er allemaal prima uit, maar in de praktijk ging het helaas anders.

Kennis wilde bedragen enkel contant ontvangen, waar ik niet de gelegenheid had om af te reizen naar woonplaats kennis of in eigen woonplaats een afspraak te maken. Ik ben een alleenstaande moeder met een fulltime baan en was in de afgelopen periode zelf ziek/zorgend voor mijn zieke moeder. Ik stelde kennis keer op keer voor om geld over te maken, maar kennis wilde liever wachten tot ik het contant kon overhandigen. Toen ik merkte dat dit gewoon niet werkt, heb ik de bedragen alsnog overgemaakt. Dit schoot kennis in het verkeerde keelgat, gaf zelfs aan dat kennis nu problemen krijgt met belastingdienst. Een maand later vraagt kennis om de 100,00 euro van die maand die ik toen meteen overmaakte. Dit was vrijdagavond. De maandag daarop kreeg ik een brief van incassobureau Juristu dat het bedrag ineens teruggevorderd wordt.

Ik heb meteen op de brief gereageerd, uitgelegd dat ik de rechtmatigheid van de vordering betwist en gevraagd de betaalregeling voort te zetten zoals die is. Op verschillende manieren probeer ik contact te leggen met het incassobureau, maar zonder reactie. Een maand later geeft Juristu aan te dagvaarden.

Maandag ontving ik de dagvaarding met daarin dat ik mijn betaalverplichtingen niet na kom en niet heb gereageerd op de aanmaningen van kennis en incassobureau. Tevens staan op de dagvaarding bovenin de adresgegevens van het incassobureau zelf geprint, wat ik heel vreemd vond.

Nu heb ik alle bewijzen van mijn betalingen en het contact dat ik heb gehad met Juristu. Ook heeft kennis zelf een print bijgevoegd van de whatsappgesprekken waarin te lezen is dat ik meerdere malen aanbiedt het over te maken. Zelfs de uitspraak over de belastingdienst staat er in.

Hoe sterk sta ik in mijn verweerschrift? Ik wil namelijk de betaalregeling zoals die was voortzetten en weiger te betalen voor de incasso- en procedurekosten van Juristu en de deurwaarder.

6325 11 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2018 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wordt grotelijks in de maling genomen.

Een incassobureau kan helemaal geen dagvaarding uitbrengen.

En in de problemen komen met de belastingdienst omdat u die betalingen op zijn bankrekening overmaakt? Wat een grandioze onzin, alsof het over duizenden per maand gaat.

Als ik u was zou ik één mailtje sturen naar dat incassobureau, schrijf daarin dat u de verplichtingen van die betalingsregeling stipt bent nagekomen, en dat u die zult blijven nakomen en dat u verdere rechtshandelingen met vertrouwen tegemoet ziet.

Maak in het vervolg dat bedrag per bank over. Bewaar alle correspondentie uitermate zorgvuldig. En ik weet niet of dat kan, maar print ook die Whatsapp gesprekken uit.

En laat die prutsers verder in hun sop gaarkoken.

U kunt ook nog een klacht indienen over dat incassobureau bij de ACM over hun zogenaamde dagvaarding. Daarmee overtreden zij de wet.

Het barst van de klachten over dat bureau. U kunt ook een klacht indienen bij Consuwijzer. Doe dat beslist.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2018 om 10:58
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Idem, alleen een gerechtsdeurwaarder kan een dagvaarding uitbrengen. In de dagvaarding staat dan onder meer de oproep om te verschijnen bij de kantonrechter.
In principe heeft u m.i. niets te vrezen want het verhaal van u lijkt mij 'zo klaar als een klontje'en zal de kantonrechter bij goed inbrengen van het verweer de kast aanvegen met de eiser.
Maar om zeker te zijn, neem contact op met een Juridisch Loket in of het dichtst bij uw woonplaats.

Fr
door Fruitvliegje - Oct 21, 2018 om 10:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

De dagvaarding komt van een gerechtsdeurwaarder. Juristu heeft de vordering overgedragen. Dat was misschien wat onduidelijk. Ik heb uiteraard voor die overdracht al bewijzen aangeleverd aan Juristu. Hier is niet op gereageerd. Ze reageerden pas toen ze de vordering over gingen dragen.

marita5
door marita5 - Oct 21, 2018 om 12:42
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Fruitvliegje ,

Ik heb meteen op de brief gereageerd,

INCASSO AANPAK

Onze incasso aanpak duurt 10 dagen. In 10 dagen krijgen de wanbetalers verschillende aanmaningen van ons.
Dat gaat via de mail, sms, post en telefoon. In 10 dagen hebben wij in 85% van de incasso zaken geïncasseerd. Deze incasso aanpak is zeer effectief door de juridische aanpak van Juristu.

10 DAGEN VOORBIJ, EN NU?

Mochten de 10 dagen voorbij zijn, dan gaan wij de wanbetaler dagvaarden na overleg met u. Na de dagvaarding krijgt u een vonnis zodat wij de deurwaarder opdracht kunnen geven om beslag te leggen.

Lees hier de werkwijze , klik op de rode regels .

https://www.juristu.nl/deurwaarder/

Plaats een klacht op klacht.nl / en klachtenkompas .

https://www.klacht.nl/juristu/

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/juristu-incasso/details?companyId=17330a3b-d15b-4dd8-840d-cd64f9dc7623

Aanvulling op @gerritaltena ,

Contact : Juridisch Loket , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

Fr
door Fruitvliegje Oct 21, 2018 om 14:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de website van Juristu zelf ook bekeken en ze gaan tegen hun eigen werkwijze in. Hiervan heb ik screenshots gemaakt en naar ze gemaild, vervolgens onderbouwd waarom het niet “eerlijk” is te dagvaarden. Ik kreeg alleen het antwoord “De dagvaarding zult u op korte termijn ontvangen, hier zijn alle feiten genoemd en onderliggende bewijsmiddelen aan gehecht. Deze ziet u op zeer korte termijn tegemoet.”

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2018 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die dagvaarding echt van een gerechtsdeurwaarder komt, dan maar contact opnemen met die deurwaarder en daar de zaak uiteenzetten en kopieen sturen van de correspondentie.

Is er een datum vastgesteld voor een zitting?

Maar maak eens een foto van die dagvaarding. Uw gegevens dan even zwart maken, kan nog steeds nep zijn.

Fr
door Fruitvliegje Oct 21, 2018 om 14:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, zeker. Datum en locatie. Contact opgenomen met de deurwaarder (op de envelop stond overigens een andere bedrijfsnaam dan van het deurwaarderskantoor waar ik een reactie van per mail ontving) en die zeiden:

Geachte mevrouw,

Wij hebben uw mail doorgestuurd naar onze cliënt voor een inhoudelijke reactie. Vooralsnog zal de zitting gewoon doorgang vinden.

Ik raad u aan om in ieder geval op de zitting uw verweer te voeren (schriftelijk of mondeling). Indien wij de zitting mogen intrekken op basis van het door u gestelde krijgt u daar nog separaat bericht van.

Hoogachtend,

Mw. mr. (naam)

juriste”

Ge
door Genee - Oct 21, 2018 om 13:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd dat die kennis het contant wil hebben omdat hij anders problemen met de belastingdienst krijgt.
Goed dat u daar niet aan meegewerkt hebt, gewoon via de bank overmaken, u hebt een betalingsregeling met die kennis op papier waar u zich netjes aan gehouden hebt.
U wilde overmaken maar de kennis zei daarmee te wachten.
Laat maar komen die rechtszaak zou ik zeggen.

Fr
door Fruitvliegje Oct 21, 2018 om 14:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het ook vreemd en heel vervelend. Het contact met kennis was al niet prettig waardoor ik vaak het gevoel had over mijn schouder te moeten kijken als ik naar huis liep. Hij heeft ook “gedreigd” bij mijn moeder’s huis langs te gaan. Daar woonde ik destijds, maar op het moment van de bedreiging al niet meer en dat wist hij. Ik ben gewoon ontzettend nerveus voor de zitting omdat ik denk als hij al zo ver is gekomen en al mijn feitelijke bewijzen worden genegeerd, gaat dat hem dan ook lukken?

ne
door neodutchio - Oct 21, 2018 om 13:04
5128 Antwoorden / 12 Vragen

De enige manier om bewijs te hebben dat u betaald heeft is als het per bank gaat. Gewoon op die manier blijven doorbetalen. Het is niet normaal te noemen dat u stad en land moet gaan afreizen om het geld contant af te geven zonder bewijs.

Fr
door Fruitvliegje Oct 21, 2018 om 14:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt. Maar doordat kennis steeds wilde wachten op een fysieke afspraak heb ik wel steeds te laat betaald. Ik ben wel bang dat hij dat tegen me gaat gebruiken en het laat lijken alsof ik niet op tijd wilde/kon betalen.

ne
door neodutchio Oct 21, 2018 om 17:28
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Als u bewijzen hebt zoals appjes ligt het dus niet aan u dat er te laat betaald is.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2018 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind het een hele rare zaak. Een deurwaarder met een ander adres dan op de enveloppe, een dagvaarding waar de gegevens van het incassobureau op staan, volgens mij stinkt het nog steeds.

Als u verstandig bent, gaat u met alle paperassen en bewijzen naar het Juridisch Loket in uw gemeente en laat u daar helpen een verweerschrift op te stellen. En dat verweerschrift,  met kopieën van de bewijzen, overhandigt u dan op de zitting aan de rechter.

En ga met dat verweerschrift naar die zitting,  neem iemand mee om u te steunen, als u nerveus bent.

panter22
door panter22 - Oct 21, 2018 om 17:15
6599 Antwoorden / Vragen

Wat staat er in het contract over de betaling.
Is afgesproken dat je iedere maand €100 contant aan die kennis zult aflossen, dan moet  je je daaraan  houden.
Als je dat niet uitkomt, dan moet je overleggen met die kennis en kun je niet eenzijdig het bedrag overmaken naar zijn bankrekening.
Waarschijnlijk staat in het contract dat als je je niet aan de voorwaarden houdt, het bedrag in een keer opeisbaar is.
Je recht om per maand de schuld af te lossen zal daarmee vervallen zijn.
Je hebt  al aanmaningen gehad van Juristu en er niets mee gedaan behalve bewijzen gestuurd dat je betaald hebt.
Was de laatste betaling net voordat Juristu er bij betrokken werd  of heb je vervolgens elke maand het bedrag overgemaakt.
Dit is geaccepteerd door de kennis/ Juristu?
Kortom, kijk in je contract.
En lees waarom je gedagvaard wordt.

Fr
door Fruitvliegje Oct 21, 2018 om 19:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat niks over de betaalwijze in het contract. Ik heb wel degelijk iets gedaan met het incassobureau. Onder anderen het vragen om een betaalregeling en heb zelfs een aanbetaling voorgesteld.

Fr
door Fruitvliegje Oct 21, 2018 om 19:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb overigens altijd netjes betaald voor het incassobureau werd ingeschakeld. Ook voor de maand daarna nog.

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2018 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fruitvliegje. Blijf in ieder geval netjes betalen.

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2018 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewoon doorgaan met betalen aan die kennis.

panter22
door panter22 - Oct 22, 2018 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb het gevoel dat er hier wel wat meer speelt dan per bank betalen ipv contant.
Een kennis leent je niet zomaar geld en betaalt een deel van je schulden af.
Terugbetalen deed je de eerste jaren kennelijk niet, pas een jaar geleden is door die kennis een contract opgesteld.
In het contract staat dus niets over de wijze van betalen, maar onderling hebben jullie hierover een afspraak gemaakt.
In zijn of jouw woonplaats contant betalen. Aan die afspraak hield je je niet, je gebruikt allerlei excuses.
De kennis legt jou uit dat hij er belang bij heeft dat jij contant betaalt. Maar je trekt je daar niets van aan en maakt wederom het geld op zijn bankrekening over.
Nu is de maat voor hem vol en jij moet binnenkort voor de rechter verschijnen.
Verlies je de zaak, dan moet je niet alleen de extra kosten betalen, maar wordt er ws beslag gelegd op je bankrekening of salaris met weer extra kosten.
Het is al eerder geschreven, ga naar een juridisch loket.

Fr
door Fruitvliegje Oct 23, 2018 om 16:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zijn aannames. Ik heb overal feitelijke bewijzen van en mijn vraag hier was of ik daarmee in verweer kon. We hebben pas een jaar geleden een contract opgesteld omdat ik zou beginnen met terugbetalen wanneer ik vaste inkomsten had. En hij heeft het mij ook niet zomaar geleend, maar om mijn schulden af te betalen. Vind dit wel erg kort door de bocht zo.

panter22
door panter22 Oct 24, 2018 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb je vraag nog eens doorgelezen en je schrijft:
"Maandag ontving ik de dagvaarding met daarin dat ik mijn betaalverplichtingen niet na kom en niet heb gereageerd op de aanmaningen van kennis en incassobureau."
Je bent je betalingsverplichting niet nagekomen. Je hebt uiteindelijk wel betaald, maar niet zoals afgesproken was.
De laatste keer pas na een berichtje van die kennis.
Dus je moet met een goed verhaal komen als je voor de rechter moet verschijnen, waarom je niet op tijd betaald hebt.
Misschien loopt het allemaal wel los, je weet niet wat de rechter gaat beslissen.
Maar een ding is zeker, als je niet op de zitting verschijnt dan verlies je en moet je in 1 keer het geleende bedrag plus alle kosten betalen. Of je dat geld nu hebt liggen of niet.
Dus laat je bijstaan en ga zeker naar de zitting van de rechtbank.

Fr
door Fruitvliegje - Mar 13, 2019 om 13:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Update: inmiddels de rechtzaak achter de rug. Eiser is in het ongelijk gesteld omdat deze me niet op de juiste manier heeft gesommeerd en er niks vastligt over contante betaling.

Bedankt voor jullie adviezen!

marita5
door marita5 Mar 13, 2019 om 13:36
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@fruitvliegje , fijn om te horen dat het is opgelost in uw voordeel , bedankt voor het terugmelden .

gerbera
door gerbera Mar 13, 2019 om 13:40
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Gefeliciteerd en bedankt voor het melden. Hoop dat u weer wat rust heeft.

tenormin
door tenormin Mar 13, 2019 om 13:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je wel voor het terugmelden @fruitvliegje. En fijn dat je in het gelijk bent gesteld.