Bb
door Bb1990 May 21, 2016 om 19:33
Geldzaken & recht

Onterechte dagvaarding

In maart ontving ik een brief van een incassobureau over een rekening van thevapeservice.com van ongv 90euro. Tot mijn verbazing, aangezien ik nooit eerder een rekening of aanmaning had ontvangen en nooit iets heb besteld. Ik heb direct gereageerd (14 maart). Pas op 17 mei krijg ik antwoord, waarin staat dat het dossier is afgehandeld, intern wordt onderzocht en tot nader bericht hoefde ik niet te betalen. De volgende morgen ligt er een dagvaarding in de post, waarin ik tot 29 mei krijg om het opgehoogde bedrag van ongv 250eu te betalen, anders moet ik in mei voorkomen bij de rechter. Ook staat er in de dagvaarding dat ik nog geen reactie heb gegeven, terwijl ik dit al op 14maart had gedaan.

De eerste rekening en aanmaningen waren nu bijgevoegd; waren verzonden naar een studentenhuis waar ik op moment van bestelling al een jaar niet meer woonde.

Ik gebeld met de klantenservice van webcasso, die geven aan dat het dossier inderdaad wordt onderzocht en dat ik voor 30 mei zelf contact moet zoeken over de stand van zake indien ik nog niets heb gehoord. (Wat betekent dat ik dezelfde dag moet betalen of voorkomen als het niet is opgelost)

Ik vermoed dat iemand op mijn naam en (oude) adres heeft besteld met afterpay, ik heb nooit iets in ontvangst genomen in elk geval.

7685 11 Rapporteer

Topantwoord

ja
door jackyh - May 21, 2016 om 20:00
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou na ontvangst van de dagvaarding daar gehoor aan geven en een en ander uitleggen. Denk dat er weinig anders op zit.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 21, 2016 om 20:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt tot 29 mei de tijd om te betalen en anders moet u in mei voorkomen?

Dat is gewoon een nep dagvaarding. Een dagvaarding voor een rechtszitting wordt uitgebracht door een deurwaarder. En incassobureau mag en kan dat helemaal niet.

Als u niets besteld hebt, dus ook niets betalen. Zij moeten bewijzen dat u iets besteld en ontvangen hebt.

Stuur dat incassobureau nog één keer een mail, zet daarin dat u niets besteld hebt of ontvangen hebt, dat u dus ook niet gaat betalen en dat u een rechtszaak met vertrouwen tegemoet ziet. En dan klaar met die club.

Bb
door Bb1990 May 21, 2016 om 20:46
Antwoorden / 2 Vragen

Mijn excuses, ik krijg tot 2 dagen voor 2 juni om te betalen en de datum van de zitting is later in juni, en zou worden bevestigd zodra de betalingstermijn is verstreken

Topantwoord

tenormin
door tenormin - May 21, 2016 om 20:18
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft u al op Google gekeken. Wat ik te lezen (zien) krijg zijn ze zeer creatief, op het eerste gezicht lijkt het me nep. Kan ernaast zitten maar ben helaas niet zo goedgelovig meer.

Topantwoord

marita5
door marita5 - May 21, 2016 om 20:30
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bb1990 ,

Lees hier eens veelgestelde vragen van Webcasso , klik op de rode regels .

https://www.webcasso.nl/vragen

Neem contact op met het juridisch loket in uw gemeente scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact.

Bb
door Bb1990 May 21, 2016 om 20:44
Antwoorden / 2 Vragen

Op de webcasso site staat niets waar ik mee verder kom. Als je het niet eens bent moet je contact opnemen, maar ze gaven mij pas na 2 maanden reactie en krijg alsnog een dagvaarding. Verder staat er telefonisch contact opnemen, dat heb ik gedaan en dan zeggen ze dat onderzoek nog loopt en de dagvaarding is niet ongedaan gemaakt en dat ik een dag voor het betalingstermijn verstrijkt nog eens moet bellen. Ipv het op te lossen proberen ze je onder druk te zetten en onterechte rekening alsnog te laten betalen.
Ik heb vandaag nog post gekregen over welke betalingsregelingen ik kan treffen om de dagvaarding te voorkomen.

marita5
door marita5 May 21, 2016 om 20:53
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Bb1990 , zoals ik al eerder aangaf neem contact op met het juridisch loket .

pe
door pebk - May 21, 2016 om 21:05
579 Antwoorden / 0 Vragen

De incassokosten lijken me ook erg hoog. Volgens de site http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50 kom ik op 'slechts' 130 Euro.

Maar als u niets besteld hebt, kunt u uw klacht ook melden op klacht.nl. U bent niet de enige die daar een klacht heeft lopen tegen webcasso.

http://www.klacht.nl/webcasso/

tenormin
door tenormin - May 21, 2016 om 21:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen

http://thevapeservice.com/

Zijn er dan andere sites met dezelfde naam? Wat ik hier krijg, ik snap dan niet waar incasso's vandaan komen.
Mijn slecht lezen kan me ook weer parten spelen.

En nu lees ik dat jullie het ineens over webcasso hebben? ....

Bb
door Bb1990 May 21, 2016 om 21:10
Antwoorden / 2 Vragen

Klopt rekening van die site via Whuzz bv geloof ik. Kende beiden niet. Ik weet wat vapen is en ik zou een startersset hebben besteld...ik rook of blow niet en beiden nog nooit in m'n leven gedaan

aurora1
door aurora1 - May 21, 2016 om 21:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@pebk, de klacht staat al sinds 18-5 op Klachten.nl

tijger1
door tijger1 - May 21, 2016 om 21:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt helemaal geen dagvaarding gehad, dat is nep. Herl simpel.

Bb
door Bb1990 May 21, 2016 om 21:12
Antwoorden / 2 Vragen

Klopt, ik snap dat dagvaarding alleen via deurwaarder wordt gedaan, maar er staat dat de dagvaarding pas bevestigd wordt als ik voor 30 mei niet heb betaald.

De eerste rekening die ik in maart ontving was via een ander incassobureau, wat hier in Zeeland ook als deurwaarder actief is...daarom ben ik bang dat dit niet vanzelf los zal lopen

tenormin
door tenormin May 21, 2016 om 21:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Geloof ik ook, nu helemaal als ik lees dat het gaat over roken en blowen. Da's inderdaad creatief...☻

Bb
door Bb1990 May 21, 2016 om 21:15
Antwoorden / 2 Vragen

Overigens zijn er andere klachten over webcasso bekend waarin ze wel degelijk over zijn gegaan op dagvaarding en invordering of loonbeslag in een later stadium

tijger1
door tijger1 - May 21, 2016 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een incassobureau kan geen loonbeslag leggen.

Let nou eens even op. Als u niets besteld en ontvangen hebt, hoeft u niet te betalen. Heel simpel. Dat incassobureau moet bewijzen dat u iets besteld hebt.

Mochten ze werkelijk naar de rechter gaan en dus door een deurwaarder een oproep voor een zitting laten uitbrengen, dan gaat u ook en zegt u ter plekke dat u niets besteld en ontvangen hebt.

En dan worden ze door de rechter hun oren gewassen.

Bb
door Bb1990 May 21, 2016 om 21:34
Antwoorden / 2 Vragen

Daar ben ik ook niet zo bang voor. Wat ik wel ronduit belachelijk vind, is dat ik me moet verdedigen, en mogelijk onkosten moet maken, tijd vrijmaken van m'n werk (wat eigenlijk niet eens gaat) en als ik verhalen over webcasso icm met Simpel zie, nog kans heb op deurwaarders aan mijn deur...op basis van niets.

We zullen zien of er daadwerkelijk een dagvaarding of deurwaarderskantoor aan te pas gaat komen, maar het is al een trietse zaak dat ze mensen zodanig proberen te manipuleren en onder druk te zetten en dat daar niks tegen gedaan kan worden (want zie gelijksoortige berichten al van jaaaren terug).

Iedereen bedankt voor de reacties in elk geval!

tenormin
door tenormin May 21, 2016 om 21:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoop dat het niet ook nachtrusten gaat kosten. Is al naar genoeg dat je in een molen zit waar je helemaal niet aan hebt bijgedragen. Maar echt, als je er niets mee te maken hebt, dan kan de andere partij toch ook helemaal niet bewijzen dat je er bij betrokken bent? Dat weet je zelf als de beste. Wel frustrerend, dat begrijp ik. Sterkte hoor.

frtits22
door frtits22 - May 22, 2016 om 03:14
46 Antwoorden / Vragen

Het is inderdaad geen dagvaarding, hooguit een dreigbrief dat ze van plan zijn u te dagvaarden.
In een dagvaarding staat altijd de datum en het tijdstip van de zitting bij de kantonrechter.
Een dagvaarding kan alleen worden uitgereikt door een deurwaarder. De deurwaarder zal trachten de dagvaarding persoonlijk te overhandigen. Bent u niet thuis, dan zal de deurwaarder de dagvaarding persoonlijk in uw brievenbus gooien. Er zit dus ook nooit een postzegel of een poststempel op.
Ik zou zeggen: wacht de dagvaarding maar af en verzamel/bewaar alle bewijs. Mocht u worden gedagvaard, dan gaat u gewoon naar de zitting (meestal is dat een zaal vol met 50 andere gedagvaarden zoals u) en dan kunt u in 3 zinnen uitleggen dat de vordering onterecht is en de bewijsstukken overhandigen.
De kans is echter groot dat die dagvaarding nooit komt en het bij dreigementen blijft. Een dagvaarding kost namelijk aardig wat geld en dat moet in eerste instantie betaald worden door het incassobureau.

uwjurist
door uwjurist - May 22, 2016 om 09:26
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door frtits22 - 22 mei 2016 om 03:14 ...Bent u niet thuis, dan zal de deurwaarder de dagvaarding persoonlijk in uw brievenbus gooien. Er zit dus ook nooit een postzegel of een poststempel op....

Alweer juridische onzin. De deurwaarder kan de dagvaarding ook per post verzenden. Zie artikel 47 Rv (Burgerlijke rechtsvordering).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik