St
door Stulkyy Aug 21, 2018 om 03:11
Geldzaken & recht

Ontslag binnen een week

Ik werk al anderhalve maand bij de AH maar het werk bevalt me niet helemaal. Ik wilde daarom mijn ontslag indienen. Ik dacht zelf dat ik een proeftijd had van een maand en ik dacht dus dat ik al uit mijn proeftijd was. Ik ging dus naar mijn werkgever om mijn ontslag in te dienen. Dit heb ik gedaan en de werkgever zei dat hij wilde dat ik nog drie weken ging uitwerken en dat ik evt vervanging kon regelen bij mijn collega's. Omdat ik domgenoeg dacht dat ik al uit mijn proeftijd was, zei ik zonder tegenspraak ja en we hadden vervolgens mijn ontslag digitaal ingevuld. Nu lees ik een dag later mijn cao nog eens na en blijkt dat ik toch een proeftijd van 2 maanden heb. Ik had dus in principe recht om op staande voet mijn ontslag in te dienen. Mijn vraag is dus of dat ik nog steeds mijn ontslag over 1 week kan laten ingaan ook al hebben we mijn ontslag al over drie weken gepland? Proeftijd is proeftijd dus het lijkt me van wel, maar ik wil het wel zeker weten voor ik naar mijn baas ga en hij zich er onderuit praat door te zeggen dat ik te laat ben.

Alvast bedankt!

6410 9 Rapporteer

Ge
door Genee - Aug 21, 2018 om 09:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft toch een arbeidsovereenkomst neem ik aan, kijk daar eens in wat er staat over ontslag nemen.
lees ook Het stellen van voorwaarden aan de opzegging.
Klik op de link
https://www.arbeidsrechter.nl/proeftijd-in-de-arbeidsovereenkomst

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2018 om 10:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt nu een afspraak gemaakt. Kom die gewoon na.

gerbera
door gerbera - Aug 21, 2018 om 11:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik dacht zelf dat ik een proeftijd had van een maand en ik dacht dus dat ik al uit mijn proeftijd was.

Lees in de link van @genee punt 1.3.3.1 en 1.3.3.2

Hierin wordt o.a. vermeld dat bij een proeftijd van 2 maanden in de eerste maand direct ontslag geregeld kan worden.

Tr
door Trostomaat Aug 21, 2018 om 19:31
239 Antwoorden / Vragen

... en in de periode daarna moeten bepaalde voorschriften in acht genomen, bijv. aangaande de opzegtermijn.
Waarschijnlijk past de werkgever dat toe en is het idee dat TS op ieder moment had mogen opzeggen onjuist.

gerbera
door gerbera Aug 21, 2018 om 22:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Hierin wordt o.a. vermeld.
@trostomaat, datgene wat u aanhaalt staat ook in die link van @genee waar ik naar verwijs.
Of had ik het hele stuk moeten overschrijven? o.a betekend "onder andere" en dat betekend weer dat het een onderdeel van een tekst is.

Tr
door Trostomaat Aug 22, 2018 om 02:38
239 Antwoorden / Vragen

@gerbera, ik weet wat 'onder andere' betekent, maar het is de bedoeling dat je na 'o.a' niet zo maar een tekst noemt, maar iets dat van wezenlijk belang is in deze situatie. U koos er echter voor om achter uw  'o.a.' iets te vermelden wat niet meer relevant was voor deze kwestie: TS is inmiddels langer dan een maand in dienst.
Ik het het daarom aangevuld met de informatie die hier nu wél van belang is: na de eerste maand kan niet zonder meer direct onstslag geregeld worden. Daar gaat het om.

gerbera
door gerbera Aug 22, 2018 om 09:10
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Die aanvulling van u staat in de link van @genee. Mag aannemen dat de TS wel kan lezen en snapt dat je dus alleen de eerste maand (extra onderstreept) direct kan opzeggen en daarna niet meer. En dat is wat ik schrijf, dus weer een totaal overbodig commentaar.
Maar ja ik begin er gewend aan te raken dat u alleen commentaar levert op datgene wat een ander schrijft.

Tr
door Trostomaat Aug 22, 2018 om 19:23
239 Antwoorden / Vragen

@gerbera, prima! Deze rubriek wordt alleen maar als we elkaars bijdragen kritisch volgen en op een nette manier aanvullen of corrigeren, zoals ik met de uwe deed. De toegevoegde waarde is evident. Ik hoop van harte dat u, of iemand anders, mijn bijdragen corrigeert als ik er eens naastzit. Zo hoort het.

panter22
door panter22 - Aug 21, 2018 om 12:56
6599 Antwoorden / Vragen

Ik dacht dat, in principe, later nog eens doorlezen, daar heb je nu niets meer  aan.
Je hebt je onslag schriftelijk ingediend en dat is het.
Dus nog maar 3 weken doorzetten. Heb je nog mooi de tijd om iets anders te zoeken.
Je baas praat zich er niet onderuit, jij probeert onder de afspraak uit te komen.

me
door mein33 - Aug 21, 2018 om 15:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@stulkyy,

Naar ik aannneem heeft u al een andere inkomstenbron gevonden, want u weet toch hopelijk wel dat als u zelf ontslag neemt, u voor geen enkele uitkering in aanmerking komt en zelf uw broek moet ophouden, ook als de band daarvan met de tijd wat ruimer gaat zitten !!    ;-))

ha
door harrybre - Aug 21, 2018 om 17:14
240 Antwoorden / Vragen

U bent een nieuwe overeenkomst aangegaan, dus nog 3 weken.
Maar... nu de vraag eens omgedraaid: stel, uw baas had u per direct willen ontslaan, doch.. na zielige blik van u er toch nog 3 weken aangeplakt, wederzijds digitaal ingevuld en wel. Even daarna komt hij/zij naar u toe met de mededeling u toch per direct maar kwijt te willen, dus.. spullen mee en naar buiten.
DAN was de wereld natuurlijk weer te klein geweest wegens zoveel onbetrouwbaarheid...naar de vakbond, juridisch loket enz...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 21, 2018 om 20:59
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Naast de al gegeven antwoorden: als de werkjgever niet akkordv gaat, ga dan niet zelf weg want dan is het risico groot dat je zelf voor een bedrag wordt aangesproken voor een scvhadeloosstelling. Is wettelijk zo geregeld. Bij AH is een COA van toepassing en volg dus de regels die daarin zijn geteld.
Let dus op in dit geval: als u de drie weken niet blijft werken kunt u worden aangesproken voor het betalen van een bedrag adf. 3 weken salaris incl. emuluneten. .

Lsk520
door Lsk520 - Aug 21, 2018 om 23:04
827 Antwoorden / 2 Vragen

CAO is bindend en de SM kan wel van alles op papier zetten maar is niet rechtsgeldig. Binnen je proeftijd, en die is bij AH 2 maanden kun je zonder opgaaf van reden je ontslag indienen.
SM heeft natuurlijk wat gebrek aan handjes in de vakantie maar dat is niet jouw probleem. Gewoon morgen tegen hem zeggen dat je per direct opzegt.

Pi
door PimJoris - Aug 24, 2018 om 01:59
78 Antwoorden / Vragen

Kenmerk van een proeftijd is dat werkgever én werknemer zonder opzegtermijn of motivatie een arbeidsovereenkomst kunnen beëindigen. Natuurlijk had u eerst uw contract en de cao moeten nalezen op uw rechten en plichten. Maar datzelfde verwijt geldt ook uw werkgever. Hij moet zich ook aan de afspraken en regels houden en bij twijfel kan hij terugvallen op het hoofdkantoor. Hij heeft u een voorstel gedaan op basis van onjuiste aannames die hij had horen te toetsen. Als u echt eerder van uw arbeidsovereenkomst af wilt dan op de nu afgesproken datum ( die blijkbaar is gebaseerd op de gebruikelijke opzeggingstermijn in een arbeidscontract) dan is dat mijns inziens het enige argument waarmee u mogelijk kans maakt. Maar ook dan zult u het ook moeten hebben van een beetje goede wil. U heeft immers wel ja gezegd...
De confrontatie aangaan kan ook de werkrelatie en - sfeer onder druk zetten. Inmiddels gaat het  om nog maar twee weken. Heeft u dat risico over voor iets wat u zoals u zegt ' niet helemaal bevalt', of is dat overkomelijk? U zult in uw leven nog wel vaker in situaties verkeren die u niet helemaal bevallen. Haakt u dan ook zo snel af? Of bijt u even door de voor u wat zure appel heen?