bb
door bblok70 Feb 17, 2019 om 21:28
Geldzaken & recht

Ontslagbrief na aanleiding van ons gesprek maar nooit gesprek gehad. Mag dit?

Iemand in de familie werkte in de Efteling . Heeft nooit tussendoor gehoord dat ze ontevreden over haar waren maar kreeg paar dagen terug een brief.

Na aanleiding van ons gesprek wordt het contract niet verlengd.  Ze had helemaal geen gesprek gehad. Haar leidinggevende was zelfs tevreden over haar.

Mag je dan toch op deze manier iemand ontslaan?

6600 14 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 17, 2019 om 21:47
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo BBlok,

Als er sprake is van een tijdelijk contract, dan mag dit helaas.

Cookies
door Cookies - Feb 17, 2019 om 21:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ze is niet ontslagen, het contract is niet verlengd.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2019 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar even contact op emen met die leidinggevende en de ware reden van die niet-verlenging navragen.

diumenge
door diumenge - Feb 17, 2019 om 21:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarschijnlijk een standaardbrief die wordt gebruikt bij het niet verlengen van een contract, waarbij ze zijn vergeten de tekst even aan te passen.

Cookies
door Cookies Feb 17, 2019 om 21:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Precies!

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 17, 2019 om 21:53
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Het is niet correct. Helemaal niet maar als er sprake is van een dienstverband voor bepaalde tijd of proeftijd dan eindigt de overeenkomst van rechtswege.

MAAR ... kan het zijn dat hier sprake is van een vergissing als er geen gesprek is geweest? Hoe dan ook navraag doen en bezwaar maken. Laat dit soort zaken nu een reden zijn om lid te zijn van een vakbond.

ne
door neodutchio - Feb 17, 2019 om 21:54
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bij grotere bedrijven wil het wel eens voorkomen dat een brief vanuit PZ eerder verstuurd is dan dat de leidinggevende een gesprek heeft gehad. Niet netjes, maar die fouten worden wel eens gemaakt.
Maar een contract dat niet verlengt wordt mag zelfs zonder reden aangegeven worden.

panter22
door panter22 - Feb 18, 2019 om 08:01
6599 Antwoorden / Vragen

Een contract vervalt niet meer van rechtswege. Sinds 2015 is er een aanzegverplichting. Dat betekent dat het familielid minimaal 1 maand voordat het contract afloopt, bericht moet krijgen als het contract niet verlengd wordt.
Doet de werkgever dit niet, dan krijgt hij een boete,
Het heeft nets met functioneren te maken, maar men wil geen mensen vast in dienst nemen.
Wel slordig dat haar leidinggevende niet even met haar gesproken heeft. Info:
https://www.salarisnet.nl/2017/10/aanzegverplichting-10-aspecten-moet-weten-aanzegging/?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.238406080.1126377661.1550455774-924176608.1550455774

uwjurist
door uwjurist Feb 18, 2019 om 09:51
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het contract eindigt wel degelijk van rechtswege (dus zonder opzeggen of ontbinden). Ook al is er een aanzegverplichting. Dat zijn namelijk 2 verschillende dingen.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

me
door mein33 - Feb 18, 2019 om 10:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ze had helemaal geen gesprek gehad.

De leidingevende zal waarschijnlijk nog (net) niet aan het "einde contract" gesprek zijn  toegekomen en de brief van afd. Personeelszaken zal iets sneller zijn geweest dan de leidinggevende heeft gedacht.
Maar met of zonder dat gesprek, einde contract is einde contract.  De Efteling zal zeker een (goede) reden hebben voor de beëindiging van het contract, want ze ontslaan niet snel personeel, zeker niet als het seizoen weer rap naderbij komt en seizoenspersoneel moeilijk te vinden is.

mo
door mof - Feb 18, 2019 om 13:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

ALs het een tijdelijk contract betreft moet de werkgever driee maande voorafgaand aan de afloopdatum schriftelijk mededelen dat het contract niet verlengd gaat worden. Een reden hoeft dan niet omdat het een tijdelijk contract is.

Als wel een reden wordt opgegeven moet dit een correcte zijn. Als er geen gesprek heeft plaatsgevonden zou ik zeker bij het bedrijf gaan vragen hoe dit zit. Eventueel kunt u dan beslissen of het zin heeft een advocaat in de arm te nemen.
Datkan gunstig uitpakken. Mijn contract ging eens niet door op grond van fictieve redenen, dat wilden ze afkopen voor 5000€,
was een tweejarig contract waarvan nog dik een jaar te gaan. Werd na onderhandelingen tussen advocaat en bedrijf een bedrag van 40000€ dus acht maal zoveel. Maar ik ken de situatie waarin uw famililid verkeert natuurlijk niet.
Ga niet zomaar akkoord.

jo
door jorisw - Feb 18, 2019 om 14:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Afgezaagd antwoord, maar "Wat zegt de leidinggevende of HR van de Efteling"? Het blijft mensenwerk dus wellicht ergens een foutje gemaakt?

gu
door guust flater - Feb 18, 2019 om 14:15
9 Antwoorden / 2 Vragen

Als het een jaar contract was dan kan het wel.Maar dan hadden ze eerlijk moeten zeggen dat ze contract niet gaan verlengen,trouwens in die pretparken busniss  komt soort dingen veel voor.Heb je een jaar gewerkt dan kan je een brief krijgen dat je niet meer hoeft terug te komen.

xq
door xqcnbthz - Feb 18, 2019 om 17:05
9 Antwoorden / 4 Vragen

Mogelijk is er ergens een naam verwisseld in het bestand. aangetekende brief sturen. juridisch advies vragen bij juridisch loket.
of zelf even langs gaan om even te vragen hoe het zit. maar verstandig is wel even uit te zoekken wat er mis zit.
en anders de baas ontslaan deden ze bij het land van ooit ook.
was mischien niet de beste oplossing maar het ruimde wel op.
iedereen was gelijk van die stinkende poep luijers af kotsende kinderen krijsende baby,s.
en we kregen er immers een mooi wandel park voor terug om het hondje uit te laten.

j.
door j.rigtering - Feb 19, 2019 om 20:15
6 Antwoorden / Vragen

Zo werkt het bedrijfsleven, daarom zit onze economie ook zo in de lift.

jo
door jorisw Feb 19, 2019 om 21:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

???

xq
door xqcnbthz - Feb 22, 2019 om 17:40
9 Antwoorden / 4 Vragen

Of bij het land van ooit gaan soliciteren dat is in 2012 2013 toch heropend.
zullen heus nog wel personeel zoekken.