ma
door marcokuif Nov 29, 2021 om 15:27
Geldzaken & recht

Op cadeaukaart staat 1 jaar geldig na activatie. Is dit vanaf aankoop?

Van www.cadeaubon.nl heb ik een cadeaukaart ontvangen waarop staat: keuze cadeaukaart is 1 jaar geldig na activatie.
Ik wist wat de waarde wat dit stond op het karton waarin de kaart zat. De pincode dient nog open gekrast te worden.
Nu wilde ik de kaart gaan verzilveren, wat blijkt de kaart is niet meer geldig.
De geldigheid ging in vanaf moment van aankoop dit was schijnbaar de activatiedatum en de kaart is na 1 jaar komen te vervallen.
Ik vind de term 1 jaar geldig na activatie heel misleidend. Waarom staat er niet 1 jaar na aankoop, dit zou voor iedereen duidelijker zijn geweest.
Dit heb ik gemeld bij www.cadeaubon.nl zei zeggen: Ons product voldoet dan ook aan de wettelijk geldigheidseisen die door de overheid zijn gesteld. Een geldigheid van minimaal 2 jaar inmiddels sinds oktober 2020.
(kaarten die voor die tijd zijn uitgegeven, kunnen nog een geldigheid van 1 jaar hebben gehad)
Een kaart is geactiveerd op het moment van de aankoop.
Wat zijn jullie ervaringen met www.cadeaubon.nl  lijkt me dat er veel meer kaarten zijn verlopen, omdat het onduidelijk is dat de activatie ingaat op datum van aankoop.

2579 10 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 29, 2021 om 15:32
2048 Antwoorden / Vragen

Ze moeten op cadeaubonnen bijna een waarschuwingssticker plakken met "Pas op, dit product is beperkt houdbaar en wat u dénkt dat de houdbaarheid is speelt geen rol." Ik vind cadeaubonnen een gelegitimeerde vorm van volksverlakkerij, maar blijkbaar is er geen politiek en maatschappelijk draagvlak om daar nu eindelijk eens paal en perk aan te stellen.

panter22
door panter22 Nov 29, 2021 om 15:36
6599 Antwoorden / Vragen

Je hoeft toch niet iedereen tegen alles te beschermen. Het kan best leuk zijn een cadeaubon te krijgen.
En als je hem alleen maar wilt bewaren, verloopt hij vanzelf.

mahadma
door mahadma Nov 29, 2021 om 15:42
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Met een kadobon moet je 1 van de 2 dingen doen: 1 = direct besteden/gebruiken, 2 = in je agenda een memo maken 2 maanden voor verlopen, of zoals ik doe, (en gedaan heb), direct bij ontvangen aan de gever terug geven en zeggen, geef dit maar aan een goed doel, ik wil wil geen kado kaarten, ik ben blij met een gemeend bezoek. De meeste kadokaarten vervallen aan de verkoper die er fijn van op vakantie gaat.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 29, 2021 om 18:38
2048 Antwoorden / Vragen

Je hoeft niet iedereen tegen alles te beschermen maar je kunt van overheidswege wel eisen stellen die dit soort zeperts grotendeels voorkomen. Dat daarmee een aantal bonnen zullen verdwijnen is precies de reden waarom de overheid dat zou moet doen.

panter22
door panter22 - Nov 29, 2021 om 15:33
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een cadeaubon krijgt, direct naar de winkel snellen en besteden en niet 1 jaar of langer wachten.
Niet leuk voor de gever, want die hoort nooit meer wat.
De ervaringen van anderen doen er niet toe. De kaart heb je te lang laten liggen .

Hoe lang zijn de cadeaubonnen geldig?

De geldigheidsduur verschilt per cadeaubon. Voor de precieze geldigheidsduur verwijzen wij u door naar de website van de desbetreffende cadeaubon. Hier kunt u meer vinden over de geldigheid en het saldo.

Kaarten hebben een minimale geldigheidsduur van een jaar. De geldigheid gaat in vanaf de aankoopdatum.
https://www.cadeaubon.nl/helpdesk

marita5
door marita5 - Nov 29, 2021 om 15:37
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marcokuif ,

Staat op de site , duidelijker kan ik het niet maken .

Hoe lang zijn de cadeaubonnen geldig?

De geldigheidsduur verschilt per cadeaubon. Voor de precieze geldigheidsduur verwijzen wij u door naar de website van de desbetreffende cadeaubon. Hier kunt u meer vinden over de geldigheid en het saldo.

Kaarten hebben een minimale geldigheidsduur van een jaar. De geldigheid gaat in vanaf de aankoopdatum

Bent u al in het bezit van een cadeaukaart? Vaak vindt u ook meer informatie op de achterkant van de kaart

Voor verdere informatie , klik op de rode regels

https://www.cadeaubon.nl/helpdesk

https://www.giftomatic.nl/verlopen-cadeaukaart/

ne
door neodutchio - Nov 29, 2021 om 15:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat verstaat u onder activatie? Dergelijke kaarten worden per klant opgewaardeerd en vrij gegeven om gebruikt te worden. Ze liggen echt niet kant en klaar te wachten tot een dief een slag gaat slaan.
Die kaarten worden dus geactiveerd bij aankoop en waren in die tijd nog 1 jaar geldig. Daar is geen woord Chinees bij.

rj
door rjw Nov 29, 2021 om 20:06
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ze worden pas geactiveerd nadat het laagje is weggekrast waar de code (en soms ook nog een PIN code) staat, en als die codes worden ingevoerd via de website van de uitgever of bedrijf dat de kaart accepteert.

ne
door neodutchio Nov 30, 2021 om 09:10
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dan verzilver je de kaart, maar dan is die al geactiveerd.

tenormin
door tenormin - Nov 29, 2021 om 16:09
16828 Antwoorden / 108 Vragen

En alweer is er een winkelier blij mee. Hij heeft geïnd en heeft niets ervoor hoeven doen. Letterlijk miljoenen worden eraan verdiend: dat is echt "gratis" geld voor de verkopers. Stuur alleen wel eens een cadeaubon naar mijn zwager: die raced er gelijk mee naar Paagman. Voor de rest: of cadeau of €. Die verlopen niet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 29, 2021 om 18:34
2048 Antwoorden / Vragen

Dat geld gaat niet naar een winkelier maar naar de organisatie die de bonnen uitgeeft.

tenormin
door tenormin Nov 29, 2021 om 18:53
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@henk, maakt niet uit. Primera en meer ketens hebben ook cadeaubonnen te kopen. Zelfs onze bekende Appie. Dus zondegeld.

rj
door rjw Nov 29, 2021 om 20:07
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@tenormin: dat zijn meestal kaarten die door derden worden uitgegeven, weliswaar soms met het logo van het bedrijf er op waar je ze koopt, maar die doen het niet zelf.

tenormin
door tenormin Nov 29, 2021 om 20:53
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe dan ook: heb onlangs een artikel gelezen dat (wie dan ook) er miljoenen aan verdienen.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 29, 2021 om 16:29
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Een cadeaukaart is bij aankoop geactiveerd als deze gebruiksklaar is dus direct te gebruiken is.

ma
door marcokuif - Nov 29, 2021 om 16:50
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ja op de site staat het duidelijk, maar op de kaart niet. Waarom zetten ze er niet op 1 jaar geldig vanaf datum aankoop i.p.v. activatie?
Ik dacht dus schijnbaar dat activatie pas was nadat ik de pincode had open gemaakt en deze had ingevuld op de site.

Volgende keer als ik een cadeaubon ontvang ga ik hem gelijk besteden! En ik hoop dat zo min mogelijk mensen zo'n kaart nog kado doen.

sjjoppy
door sjjoppy Nov 29, 2021 om 17:08
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Er zit inderdaad niets anders op.

rj
door rjw Nov 29, 2021 om 20:04
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Je weet toch niet wanneer de kaart gekocht is? Maar je weet wel wanneer je 'm activeert: dat is op het moment dat je het laagje wegkrast en die code ergens invult.

pe
door peentjes - Nov 29, 2021 om 19:59
421 Antwoorden / 0 Vragen

Als de pincode nog moest worden opengekrast dan is de kaart mi. niet geactiveerd. Er is dan iets anders aan de hand of u wordt door de caudeaubonnenclub het bos in gestuurd. Cadeaubon.net zegt dan weer dat als ie geactiveerd moet worden dat erop staat. Dan had u blijkbaar al een geactiveerde kaart. Heel onduidelijk allemaal. Ik begreep deze week van omroep max dal alle cadeaukaarten per 1-1-2022 wettelijk minimaal twee jaar geldig zijn. https://cadeaubon.net/cadeaubon-activeren/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 30, 2021 om 08:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom deze bonnen?

Veel ellende en als organisatie  failliet ging is alle geld weg.

Maar ook een VVV bon ooit?

Kon alleen op de website vermelde dure winkels waar ik zelden kwam deze verzilveren.

Bij de winkel iets gezocht,  doen we niet meer aan,  2 jaren terug al mee gestopt wegens vele werk voor verzilveren!

Niets gekocht in in VVV kantoor geld contant gekregen!

Zij wisten dit ook dat de aangesloten  lijst flink op achter liep.

De Cadeaubon is voor een leuk Cadeau voor de verkopers hiervan.

Als  30% verloopt of zoek raakte  is dat dikke winst voor hun!

Weiger gewoon elke tegoedbon.... en probleem is opgelost.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 30, 2021 om 10:16
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een boeiende vraag en dan vooral omdat u aangeeft: 1 jaar geldig na activatie. U geeft aan dat de pincode nog moet worden opengekrat en dat betekent m.i. niet meer of minder dat u de kaart dan via het i-net dient (diende) te activeren. En indien u dat niet heeft gedaan moet m.i. de kaart wel degelijk nog geldig zijn en is het weigeren ervan in strijd met de voorwaarden als op de kaart gesteld. Geldig 1 jaar na activatie!

Het lijkt mij dus zinvol om hierover een klacht neer te leggen bij de gratis service van de consumentenbond klachtenkompas consumentenbond en zelfs  ook bij zie: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer  Ik adviseer dat omdat ik inmiddels bij zoeken op het i-net met zoeknaam 'klachten cadeaubon.nl'zie dat u niet de eerste en enige bent met een klacht over cadeaubon.nl.