Bj
door BjornBNNVARA Mar 24, 2023 om 12:25
Geldzaken & recht

Op hoeveel reiskostenvergoeding heb ik recht?

Ik heb het gevoel dat een van mijn vriendinnen wordt uitgebuit door haar werkgever. Na controle van haar CAO kom ik er zelf niet helemaal uit. Hopelijk kunnen jullie mij (en haar) helpen.

Zij is onderdeel van de CAO kinderopvang: https://www.kinderopvang-werkt.nl/cao-kinderopvang-2023-2024/bijlage-6-standaardregelingen-en-uitvoeringsregeling

Nu reist zij iedere dag met het OV. Zij krijgt hier al een tijd 0,12 per kilometer voor vergoed. Dit is een enorm lage vergoeding aangezien dit nog geen 20% van de reiskosten dekt. De vergoeding wordt dit jaar opgehoogt naar 0,14 per kilometer. Ze moet nu alleen een vors bedrag terug betalen doordat de werkgever tijdens het tekenen van haar contract een fout heeft gemaakt in het aantal kilometers dat zij moet afleggen.

Ik lees in haar CAO het volgende: "De medewerker heeft aanspraak op een vergoeding van de reiskosten woon-werkverkeer op grond van de volgende mogelijkheden: • Volledige vergoeding van de kosten van openbaar vervoer (laagste tarief)"

Mijn vragen zijn nu als volgt:
* Heeft zij recht op een volledige vergoeding van haar OV kosten naar haar werk en terug? Er van uitgaande dat zij de goedkoopst mogelijke route gebruikt.
* Stel dat ze toch enkel recht heeft op de 0,14 per kilometer. Hoe worden deze kilometers dan berekend? Is dit hemelsbreed of de daadwerkelijk afgelegde afstand?

3078 11 Rapporteer

sira
door sira - Mar 24, 2023 om 12:34
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Lees dit door: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximale-kilometervergoeding-die-ik-van-mijn-werkgever-kan-ontvangen

Heb je recht op reiskostenvergoeding? In de wet staat nergens dat je als werknemer recht hebt op reiskostenvergoeding. Je hebt daar alleen recht op als hierover afspraken in je cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsregeling staan. Als dat zo is, dan moet je werkgever reiskosten betalen.

Bj
door BjornBNNVARA Mar 24, 2023 om 12:48
4 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor uw antwoord!

Mijn vraag had betrekking tot de afspraken die in de CAO staan. Deze zijn mij niet helemaal duidelijk.

sira
door sira Mar 24, 2023 om 12:55
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Uw vriendin kan dat toch veel beter aan haar werkgever vragen? Die weet alle ins en outs.

Er zijn ook bedrijven die pas boven een x aantal kilometers reiskosten vergoeden, de eerste 10 km moet de medewerker dan zelf betalen, maar er zijn ook bedrijven die tot een maximum aantal kolometers vergoeden.

1paul
door 1paul Mar 25, 2023 om 07:34
3123 Antwoorden / 0 Vragen

Sira, deze werkgever heeft bewust de afspraken naar zijn eigen knip uitgelegd, is gewoon een dief!

ma
door malhy2 Mar 29, 2023 om 02:54
309 Antwoorden / 13 Vragen

De term laagste tarief heeft betrekking op het reizen met de trein. Men kan 1ste klasse reizen maar ook 2de klasse. 2de klasse is goedkoper en deze kosten worden vergoed. Neem je toch een 1ste klas abbonement dan moet je het verschil uit eigen zak betalen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 24, 2023 om 14:47
2033 Antwoorden / Vragen

Meestal bestaat de reiskostenregeling uit twee opties, je komt met het OV en dan krijgt die kosten vergoed, dan moet je dacht ik wel aantonen dat je die kosten ook echt hebt gemaakt en je maar "abo" laten zien en anders krijg je een bedrag per kilometer. Dit alles zal uitgewerkt staan in de CAO, altijd even goed lezen want met één zin heb je vaak nog niet de mitsen en maren te pakken. Kilometers zijn reiskilometers en niet hemelsbreed, per slot van rekening kunnen wij (nog) niet vliegen.

getty
door getty - Mar 24, 2023 om 14:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Reiskostenvergoeding is een gunst, geen recht.  Wat staat er in haar arbeidsvoorwaarden hierover?

Ju
door JudithMos - Mar 24, 2023 om 15:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

zij kan onder overlegging van betaalbewijzen (ov chip persoonlijke kaart) dan volledige vergoeding krijgen. indien zij dat niet kan overleggen dan zou een kilometervergoeding gelden. De afstand die bepaald wordt wordt bepaald op basis van hoe het in de CAO omschreven staat, er kan staan kortste route. En welke zij gebruiken, meestal is het google maps of anwb routeplanner. Daar kun je kiezen, bijv. snelste route, kortste route. Deze vergoeding geldt dan voor vervoer via fiets of auto.

er mag fiscaal vrijgesteld vanaf 1 januari jl. 0,21 per km worden vergoed maar dat is niet verplicht en ligt aan wat er in de van toepassing zijnde cao staat omschreven. Dus als er nu in haar cao staat 0,14 per km dan is dat het.

ne
door neodutchio - Mar 24, 2023 om 15:13
5145 Antwoorden / 12 Vragen

"Op hoeveel reiskostenvergoeding heb ik recht?"

"Ik heb het gevoel dat een van mijn vriendinnen wordt uitgebuit door haar werkgever."

Bj
door BjornBNNVARA Mar 24, 2023 om 15:28
4 Antwoorden / 4 Vragen

Dat maakt verder toch helemaal niet uit voor mijn vraag? Het staat best helder uitgelegd.

ne
door neodutchio Mar 24, 2023 om 15:32
5145 Antwoorden / 12 Vragen

Een van uw vriendinnen kan zich wenden tot het juridische loket of bij de vakbond.

pino123
door pino123 - Mar 24, 2023 om 15:39
2763 Antwoorden / 14 Vragen

1. openbaar vervoer wordt volledig vergoed op basis van het laagste tarief. Volgens mij betekent dit dat je met de goedkoopste vorm en korte vorm van openbaar vervoer gaat. Dus bijv. met tram en bus in plaats van met de trein.
2. Recht op 14ct per kilometer is de afstand, meestal is dit de kortste weg van huis naar werk.
Dat uw vriendin 0,12 krijgt is een lage vergoeding, maar afgesproken in de CAO.

Waar zit de uitbuiting? Kunt u dat uitleggen?

Asl het gaat over het niet goed invullen van het aantal kilometers daar zou ik over in gesprek aangezien dit niet de fout is van uw vriendin.

Bj
door BjornBNNVARA Mar 24, 2023 om 16:59
4 Antwoorden / 4 Vragen

De kilometers waarop zij haar vergoeding basseren kloppen niet. Daarbij gaat zij niet met de auto maar met het openbaar vervoer. Als ik het goed begrijp, geld de kilometervergoeding dus helemaal niet maar moet zij haar volledige OV kosten vergoed krijgen.

Ozymandias
door Ozymandias Mar 24, 2023 om 18:28
162 Antwoorden / Vragen

Nee, ze heeft nergens 'recht' op behalve dat waar ze voor getekend heeft en dat is die 0.12 cq 0.14 cent per km. Hoe de afstand wordt berekend moet ze navragen bij de werkgever. De ene doet dat hemelsbreed, de ander kijkt naar de gemaakte kilometers.

Maar even heel hard, dit soort afspraken ga je akkoord mee als je tekent. Dus achteraf kan je daar niet over gaan miepen om eerlijk te zijn datt had ze bij de onderhandelingen moeten doen.

1paul
door 1paul Mar 25, 2023 om 07:35
3123 Antwoorden / 0 Vragen

cao is geldig, werkgever moet zich hier aan houden!

rj
door rjw - Mar 24, 2023 om 18:36
3249 Antwoorden / 5 Vragen

V.w.b. het aantal kilometers: de werkgever kan zomaar "kortste route" hebben gekozen terwijl je dat in de praktijk wellicht niet gebruikt. En wat je ook wel een ziet is dat mensen denken dat ze een efficiënte route kiezen die uiteindelijk toch niet de beste is. Ik negeerde de navigatie in mijn auto altijd voor een bepaalde bestemming in Rotterdam. Die route leek mij niet handig. Totdat ik het een keer probeerde. Korter en sneller dan wat ik zelf had bedacht.

Oftewel: vraag eerst aan de werkgever op basis van welke route er is berekend.

M2
door M2022 - Mar 24, 2023 om 20:08
33 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi.
Als ik het stukje uit haar cao , dat je hierboven citeert, goed begrijp,  lijkt het erop dat je vriendin nu een vergoeding krijgt alsof ze met eigen vervoer komt. In dat geval geldt nl. de vaste vergoeding van 0,14 per km. Bij reizen met OV krijg je volledig vergoeding (dat wil zeggen, zoals eerder ook al is aangegeven, uitgaande van de goedkoopste route)
Wellicht is er dus iets misgecommuniceerd tussen haar en de werkgever? Gaat de werkgever er misschien van uit dat zij met eigen vervoer komt? Voor ze te gaan beschuldigen van uitbuiting, zou ik eerst eens bij de werkgever navragen waarop zij de vergoeding baseren en welke afspraken er zijn gemaakt bij het arbeidscontract.

1paul
door 1paul - Mar 25, 2023 om 07:33
3123 Antwoorden / 0 Vragen

zij heeft recht op veel meer dan dit, werkgever moet de volledige kosten OV betalen zoals afgesproken in de CAO, zij kan zelfs, met terugwerkende kracht, de nog niet uitgekeerde vervoerskosten declareren bij deze werkgever, deze maakt er een potje van en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat niet alleen je vriendin uitgekleed word door deze werkgever, laat haar dus informeren bij de college en sta gezemlijk op tegen deze boef!

Zij heeft recht op VOLLEDIGE uitbetaling kosten OV, als zij er voor kiest, dus echt zelf, om met de auto te gaan of anderszins, fiets bijv.,heeft zij recht op 14 ct de KM, deze KM dient gerekend te worden over de werkelijke afstand die wel de kortste route naar het werk behelst, dus duidelijk NIET afstand hemelsbreed!

Kan de reis niet doelmatig met OV gemaakt worden en moet zij met de auto dan is er recht op 46ct KM waarvan een deel belast en een deel onbelast is!

Lees bijgaande info:

https://www.kinderopvang-werkt.nl/sites/fcb_kinderopvang/files/2023-02/Standaardregelingen-Bijlage-6-Cao-Kinderopvang-2023-2024.pdf

wil de werkgever niet bewegen dan is er de bond en/of de rechter, bovendien zijn er heel veel plekken waar je kan werken en wel netjes uitbetaald word oftewel, zie om naar een andere werkgever!!!!

ro
door ronny530 - Mar 25, 2023 om 08:44
2771 Antwoorden / 41 Vragen

De werkgever mag zelf de keuze maken tussen een OV vergoeding of een bedrag per kilometer en heeft blijkbaar voor het laatste gekozen. In geval van die vriendin is de regeling ongunstig maar zij maakt zelf de keuze om met het OV te gaan reizen en wordt door de werkgever niet verplicht om met het OV te reizen. Daarbij is het ook niet zo dat de woon/werk verkeerskosten volledig vergoed worden omdat de werkgever die deels vergoedt als zijnde een onbelaste bijdrage in de reiskosten. Om de reisafstand te bepalen gebruikt de werkgever bijvoorbeeld de ANWB route planner om de kortste route te berekenen en dus niet de OV reisplanner want die berekent het aantal zone's per rit. De werkgever buit de werknemers niet uit maar biedt een keuzevrijheid voor de medewerkers aan dus al zou een medewerker lopend naar het werk gaan die 0,14 cent per kilometer is en blijft een vaste vergoeding. Een lichtpuntje voor die vriendin is er wel de per OV gemaakte reiskosten zijn minus de al verkregen reiskostenvergoeding bij de belastingaangifte aftrekbaar als ze aan kan tonen dat die kosten daadwerkelijk gemaakt zijn.

1paul
door 1paul Mar 29, 2023 om 08:03
3123 Antwoorden / 0 Vragen

onzin, als ze kiest voor OV moeten deze kosten vergoed worden! 2de klas met de trein of de kosten voor de bus.

lo
door lovewinnie - Mar 29, 2023 om 07:00
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Het is de afstand berekend via anwb of routenet bijvoorbeeld.
Of je komt met auto, trein, fiets, scooter of lopend maakt niet uit.

Ze kunnen ook kiezen uit ov vergoeding ipv km vergoeding maar dat doen ze hier dus niet en dat mag gewoon.
Bereken op anwb afstand tussen werk en thuis. Dat zijn de kilometers die je mag opgeven

1paul
door 1paul Mar 29, 2023 om 08:04
3123 Antwoorden / 0 Vragen

dat mag dus niet, als ze reist met ov moet dit vergoed worden kiest ze voor de auto is dit de vergoeding.

lo
door lovewinnie Mar 29, 2023 om 09:41
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Werkgever is helemaal niks verplicht . En moet dus helemaal niks. In haar cao staat 14 cent per kilometer. Dat is van haar woonadres naar werklocatie. Die kilometers krijgt ze vergoeding voor.
Ze heeft volgens haar cao recht op 14 cent per kilometer.
Soms is er een ov vergoeding apart opgenomen in het cao. Dat lees ik hier niet terug. Dat is ook geen plicht

In dit geval is de reiskosten , vaak afstand berekend via anwb wat je vergoed krijgt.  Of je nu komt lopen, fietsen, auto of trein is aan jezelf.