ve
door verwijderd Jul 25, 2005 om 11:30
Geldzaken & recht

Op welk uurloon heb ik recht?

Ik werk sinds maart bij een bakker bij mij in de buurt op zaterdag. Ik heb daar meteen een jaarcontract gekregen. In mijn contract staat bij loon vermeld dat ik volgend klasse A betaald krijg. Verder staat er in het contract niks over functie of uurloon.

Als ik bij klasse A kijk in de Bakkers CAO komt dat neer op € 5,00 per uur (ik was toen 17 jaar), ik kreeg echter maar €3,95 per uur.  Bij navraag bij mijn werkgever moest ik zelf hun accountant bellen, deze melde mij dat het gewoon een foutje in het contract was en dat het uurloon wat ik nu kreeg voor winkelpersoneel was.

Ik heb mijn contract ondertekend waar die klasse A in staat en mijn werkgever ook. Op welk uurloon heb ik nu recht?

Ik werk er nu vanaf maart en heb nog maar 1 loonstrookje gehad. Ik kan hierdoor niks controleren, want vaak klopt het niet. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn loonstrookjes krijg? Ik heb mijn werkgever er al regelmatig om gevraagt en zij melden dan dat ze de loonstrookjes mee zal brengen, maar ik wacht er dus al een paar maanden op.

Alvast bedankt, Ellis

1073 2 Rapporteer

marieke2005
door marieke2005 - Jul 25, 2005 om 22:51
4 Antwoorden / 2 Vragen

Als ze je niet je loonstrook willen geven en je hebt al nagekeken wat je hoort te verdienen zou ik het zaakje niet vertrouwen.

Je zou schriftelijk kunnen eisen dat je je loonstrook wil, anders heb je geen bewijs dat er om gevraagd hebt, maar sowieso heeft elke werknemer er recht op om dit te ontvangen. eventueel zou je bij de belastingdienst, het CIW of de kamer van koophandel kunnen informeren of je nog iets kan doen.

Of misschien is het tijd voor een andere baan? Succes ermee.

vo
door vos_1 - Aug 5, 2005 om 03:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ellis, In eerste instantie zou ik zeggen: Wat in het contract staat, daar moet je werkgever zich aan houden (tenzij er een evidente fout staat, bijvoorbeeld dat je 50 euro per uur krijgt, want dat kun je wel nagaan dat dat niet klopt). In dit geval was er voor jou geen enkele reden om te veronderstellen dat het niet zou kloppen. Bovendien, de accountant zegt dat het over winkelpersoneel gaat, maar dat ben jij toch ook?

Aan de andere kant: Als je nu "moeilijk gaat doen" over je loon, wil ik wel wedden dat je straks je baan kwijt bent. Dus je moet goed nadenken wat je gaat doen. Besluit je toch dat je recht hebt op 5 euro en wil je die ook krijgen, dan moet je een brief schrijven aan je werkgever dat je je beroept op de bepaling in het contract en in de cao en dat je je achterstallig loon wilt ontvangen. Jewerkgever is verplicht een loonstrookje te geven, tenzij het bedrag dat je ontvangt steeds hetzelfde is en er niets veranderd is ten opzichte van je vorige loonstrookje. Is de reactie van je werkgever negatief, schakel dan de vakbond in als je daar lid van bent of ga naar het bureau voor rechtshulp of een rechtswinkel in de buurt. Daar helpen ze je verder. Succes ermee.