JW
door JWKASSA Jul 1, 2022 om 18:23
Geldzaken & recht

Opgelicht via Pakketautomaat

Beste,

Hopelijk kunnen jullie meehelpen met het volgende: ik heb een vrij duur artikel op Marktplaats gekocht, maar heb het artikel helaas nooit ontvangen. Ik weet vrijwel zeker dat het om een truc van een oplichter gaat.

Het pakket is volgens de Track en Trace code van DHL midden in de nacht afgegeven. Ik snapte eerst niet hoe dit kon (welke winkel is dan open?), maar het blijkt om een pakketautomaat van het bedrijf "De Buren" te gaan. Vervolgens heeft het pakket in de ochtend de status "opgehaald" gekregen. DHL is het pakket daarna kwijt.

Navraag bij De Buren vertelt me dat een pakket automatisch de status "opgehaald" krijgt, zelfs als alleen het kluisje van het pakket geopend wordt door de vervoerder. Hier is dus super makkelijk mee te frauderen! Mijn vermoeden is nu dat de Marktplaats verkoper helemaal niets in de kluis gestopt heeft. Hij wil bijvoorbeeld ook geen verzendbewijs tonen, laat geen factuur zien van het product, en ontwijkt al mijn vragen.

De Marktplaats verkoper geeft nu de schuld aan DHL dat het pakket kwijt is, DHL verwijst me naar de verkoper om er samen uit te komen. Het lijkt erop dat ik mijn geld dus kwijt ben. Kan iemand me helpen met wat ik nu nog kan doen? Een Civiele Procedure starten is erg duur ben ik bang?

4244 5 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Jul 1, 2022 om 18:38
854 Antwoorden / 3 Vragen

Dat DHL je naar de verkoper verwijst is helemaal correct. Jij en de verkoper hebben een koopovereenkomst gesloten. Met DHL heb jij helemaal geen overeenkomst. De verkoper daarentegen wel. Jij moetje dus inderdaad tot de verkoper richten en hem aansprakelijk stellen voor het niet geleverde pricuect.
Doe dit door middel van een brief en een aangetekende brief met handtekening voor ontvangst zodat je altijd een bevestiging hebt dat hij de brief ontvangen heeft. Op de site van consuwijzer kun je voorbeeldbrieven vinden.

Je hebt het over een track and trace code. Ik neem aan dat je die van de ontvanger gehad hebt. Dus daar heb je je verzendbewijs. Overigens stopt, naar mijn weten, de verkoper niet het pakje in de kluis maar dat doet DHL. .

Tip:
Het schijnt dat sinds kort er op Marktplaats ook koperbescherming is ingevoerd... volgende keer volgens dat principe laten versturen? Wil de verkoper dat niet dan zou ik er nog niet over denken om bij die persoon iets te kopen.

Nog even over een pakketautomaat... hier bij mijn Lidl staat er sinds kort ook een. Als DHL daar een pakketje voor mij in zou stoppen is het natuurlijk wel prettig dat ik weet bij welke bedrijf of winkel die pakketautomaat staat.

Tot slot:
Pas op met bedrijven, organisaties of personen van oplichting te betichten zonder dat je daar echt bewijs voor hebt.

JW
door JWKASSA Jul 1, 2022 om 19:28
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het antwoord. Helaas heb ik geen adres van deze persoon, de enige reden dat ik zijn naam weet is dat ik deze via de KvK van zijn failliete bedrijf kon vinden. Ik snap dat het lijkt of ik de verzender mogelijk ten onrechte als oplichter bestempel, maar als je de gesprekken die ik met hem heb gehad zou kunnen inzien zou je het beter snappen.

Hij heeft bijvoorbeeld gelogen over de plek waar hij het pakket heeft afgegeven (dit zou volgens hem de plaatselijke Jumbo zijn). Hij was totaal niet verbaasd dat het pakket kwijt was, en ik heb hem een week moeten vragen een onderzoek in te stellen door DHL. Maar ik snap de tip dat hem een oplichter noemen juridische gevolgen kan hebben.

Het gaat trouwens echt om een automaat waar de verzender het pakje in doet. Vervolgens wordt het door DHL afgehaald.

En ja ik weet dat het stom was om het pakket niet op te halen. Ik was ziek, het was ver weg en ik heb te snel besloten te betalen. Ik ben al 15 jaar actief op Marktplaats en dit is de eerste keer dat het fout gaat.

sira
door sira - Jul 1, 2022 om 19:01
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan maar 1 punt aanvullen, want Thecla58 heeft alles al gezegd, maar dat ene punt is: "vrij" dure dingen zou ik bij de verkoper gaan ophalen.
Dat zou ook iets zijn wat ik altijd zou vragen, "kan ik het bij u thuis of op uw werk ophalen en handje contantje afrekenen?" en als de verkoper reageert met "dat kan niet" of "dat is lastig", dan weet ik al genoeg, dan gaat de koop niet door.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 1, 2022 om 19:12
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als u overtuigd bent dat er sprake kan zijn van oplichting, doe dan melding bij de politie. Nadrukkelijk: melding omdat een aangifte die niet bewezen kan worden als strafbaar feit kan worden gezien. Dat is ook aan de orde indien een opmerking m.b.t. oplichting op een site als deze en zie dat het Wetboek van Strafrecht art 262.

Hoe dan ook is de verzender en daarmee de verkoper aansprakelijk voor het juist verzenden en ook voor het goed arriveren bij u en is het aan de verkoper om daar DHL voor aan te sprekenNiet aan u en daarmee is die verwijzing door die verkoper absoluut onjuit. Wat meldt men bij Marktplaats hierover? Hoe dan ook kunt u de verkoiper in gebreke stellen wegens niet nakomen van de verkoop aan u overeenkomst c.wq het niet leveren en zie dan: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  en is dit te benutten https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  en zie ook Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl.  En tenslotte deze:  https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu. Meest voor de hand liggend herhaald, gelet op uw vermoeden: meld dit bij politie (geen aangifte doen, dat regelt men wel als men daar zelf dan aanleiding voor ziet).

JW
door JWKASSA Jul 1, 2022 om 19:48
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie, toen de verkoper mijn geld niet terug wilde betalen heb ik meteen een aangifte gedaan van oplichting op politie.nl, dit werd ook aangeraden door Marktplaats. Is dit onverstandig? Ik ben van mening dat als de verkoper zegt mijn geld in geen geval terug te willen betalen, terwijl hij wel een plicht tot leveren heeft, er toch wel een gegronde reden is voor een aangifte? Ik ga zeker ook nog even bellen met het Juridisch Loket, dank daarvoor.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 1, 2022 om 19:57
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als Markplaats dat heeft aangeraden is het m.i. niet onverstandig geweest. Het is nu dan wel even afwachten hoe men bij de politie reageert. Men kan stellen, doen we niet maardan moet een reden worden gegeven. In ieder geval is het zo dat de verkoper overduidelijk in gebreke is hetgeen een civielrechtelijke zaak is. Ik ben wel benieuwd hoe men bij de politie op uw aangifte reageert. Niet uit te sluiten is dat er al meerdere meldingen zijn m.b.t. deze verkoper. (Bekende malafide handelspartijen | politie.nl) Ik ben ook benieuwd wat men u bij het juridisch loket adviseert.

Ar
door AriEllis Jul 2, 2022 om 07:50
57 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft schrijft "Nadrukkelijk: melding omdat een aangifte die niet bewezen kan worden als strafbaar feit kan worden gezien. "

Dat kan toch niet juist zijn. Een valse aangifte mag natuurlijk niet maar dat er bewijs ontbreekt kan natuurlijk nooit strafbaar zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 2, 2022 om 08:51
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Wel juist en een kwestie van goed lezen, aangifte dioen van een vermeend strabaar feit zonder afdoede bewijs KAN als strafbaar worden gezien, zie o.a. https://www.problemenmetjustitie.nl/onderwerpen/valse-aangifte/  (en ook de laatste zin in de reactie van @THECLA58)

1paul
door 1paul - Jul 2, 2022 om 07:00
3146 Antwoorden / 0 Vragen

schrijf de verkoper aan dat u binnen 15 dagen uw artikele wilt hebben of uw geld terug en als deze niet aan zijn kant van de verplichting voldoet u een deurwaarder (op zijn kosten)  zult inschakelen om uw geld terug te halen.

u moet wel bewijs hebben van de koop en dat u geld heeft overgemaakt, alles wat u gewisseld heeft goed bewaren dus!

ro
door ronny530 - Jul 2, 2022 om 08:15
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen heeft de verkoper het pakket wel in een DHL pakket automaat gedaan en zou ook bij een plaatselijke Jumbo kunnen zijn geweest. Het bedrijf de Buren levert pakketautomaten aan winkels e.d. en plaatst die buiten de winkel zelf zodat de pakketautomaten 24/7 toegankelijk zijn. De track en trace code heeft de status 'opgehaald' gekregen en dat wil zeggen dat DHL het pakket uit de pakketautomaat heeft gehaald en het bezorgproces in is gegaan. Als de verkoper het pakket zoals u verondersteld niet in de pakketautomaat had gedaan was de status 'opgehaald' niet verschenen omdat het pakket niet in de pakketautomaat aanwezig was. Niet de Buren veranderd de status maar DHL doet dat als het pakket daadwerkelijk is opgehaald. Zodra het pakket bij u of een DHL afhaalpunt is bezorgd veranderd de status in 'bezorgd' of 'afgehaald' met daarbij een tijdstip. DHL is blijkbaar het pakket kwijt en dat is voor u en de verkoper een nare zaak want de verkoper zal DHL voor de vermissing aansprakelijk moeten gaan stellen. Als u in uw communicatie de verkoper van oplichting o.i.d. beticht komt u niet veel verder want net zoals u heeft de verkoper middels de track en trace code bewijs dat het pakket in de pakketautomaat gedaan is. Neem nogmaals contact met de verkoper op en vraag of die DHL om een vermissingsonderzoek te starten.