Ro
door Robert C Jan 16, 2021 om 19:45
Geldzaken & recht

Opheffen bankrekening

Oude dame woont in Curacao en wil haar ABN AMRO bankrekeningen opheffen en saldi overboeken naar haar rekening in Curacao
sinds juli is zij en haar schoonzoon bezig om dat te regelen
de mededeling is bijzonder slecht
iedere keer een nieuwe vraag of eisof de computersystemen werken niet of mails of post zijn niet aangekomen
wat nu re doen

3173 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 16, 2021 om 19:57
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Stuur een gelijke email en print daarvan per post eventueel aangetekend naar de betreffende bank en stuur KOPIEËN mee, bewaar de originelen die van toepassing zijn.

Verlang een antwoord binnen een week.

diumenge
door diumenge - Jan 16, 2021 om 20:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Doorzetten. Meer valt er niet te adviseren met zo'n vage vraag.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 16, 2021 om 20:28
2010 Antwoorden / Vragen

En vooral zo doorgaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 16, 2021 om 22:12
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Robert,

Als mevrouw geen internetbankieren geeft, moet zij persoonlijk langs bij een bankkantoor van ABN-AMRO.

Google maar.

sw
door swat1500 - Jan 16, 2021 om 22:12
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk omdat een bankrekening niet per post of email opgeheven kan worden. Er kan immers niet geverifieerd worden of men met de juiste rekeninghouder communiceert. Helaas heeft ABN amro geen vestiging meer op Curacao.
Wellicht met internetbankieren de saldi overboeken naar een andere rekening en het daarbij laten en zorgen dat met de rkeneingen niet rood gestaan kan worden.

mahadma
door mahadma - Jan 16, 2021 om 23:53
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als mevrouw niet persoonlijk naar de bank kan komen is een notaris/advocaat verklaring (niet goedkoop maar wel werkend) een optie.

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2021 om 00:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik lees altijd dat men persoonlijk naar de bank moet komen. In dit geval een oude dame die van Curaçao naar Nederland zou moeten komen. Belachelijk. Laat de ABN AMRO dan maar naar Curaçao komen, net zo'n domme eis. Maar: als mails en posts niet zijn aangekomen: wordt het echte ABN AMRO adres wel gebruikt? Zo maar een vraag hoor. Tegenwoordig met spam, phishing en spoofing: je weet het maar nooit.

sw
door swat1500 Jan 17, 2021 om 00:53
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Of de rekeningen opheffen voordat je definitief naar Curaçao vertrekt.

tenormin
door tenormin Jan 17, 2021 om 01:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@swat1500, ja, maar dat is nu niet de situatie. Maar ik weet wel uit ervaring dat, in mijn geval de ING ook zo dwars lag als een deur van een safe. Heb dat "uiteindelijk" wel voor elkaar gekregen, met hulp van iemand die ik ook moest betalen, maar niet zonder kosten. Die ik ook gedeclareerd heb bij 'mijn'  bank en uiteindelijk heb teruggekregen. Waar wel ruim driekwart jaar overheen ging. Net zoals vanavond in het programma: ING komt nu ook, stapje voor stapje, over de brug.

ti
door tilpend Jan 17, 2021 om 08:08
131 Antwoorden / 0 Vragen

Je hoeft helemaal niet naar de bank te komen, rekeningen kunnen gewoon online worden opgezegd mits je internetbankieren hebt. Maar dat zal wel niet het geval zijn want anders had mevrouw zelf haar saldo over kunnen boeken.

rj
door rjw Jan 17, 2021 om 09:12
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Dus omdat iemand besluit te verhuizen (of niet meer terug te komen naar Nederland) moeten de andere klanten van de bank maar even een paar duizend euro ophoesten om iemand naar Curacao te laten gaan. Rare gedachtenkronkel.

tenormin
door tenormin Jan 17, 2021 om 12:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Net zo raar als je vanuit Curaçao 'even' naar Nederland kan.

ti
door tilpend Jan 17, 2021 om 18:11
131 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk niet net zo raar. De klant besluit toch om op Curacao te gaan wonen, niet de bank. Waarom zou de bank dan moeten opdraaien voor eventuele  consequenties die daar aan verbonden zijn?
Echt belachelijkhoe sommige mensen de eigen verantwoordelijkheid van mensen maar afschuiven op anderen.

tenormin
door tenormin Jan 17, 2021 om 18:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dan heb je niet persoonlijk met dit soort zaken van doen gehad, anders zou je wel anders piepen. En reken maar van yes: als je "zo" zal worden behandeld. De ING wilde immers ook niet de spoofing slachtoffers betalen: alleen onder druk zijn er nu pas enigen aan de beurt, lang niet allen. Dit voor @tilpend.

ti
door tilpend Jan 18, 2021 om 06:40
131 Antwoorden / 0 Vragen

Precies wat ik bedoel: de ING had geen enkele reden om de spoofing slachtoffers te betalen. De ING was er niet bij betrokken, haar medewerkers waren er niet bij betrokken ende slachtoffer zijn mensen die zich zelf hebben laten beroven door gehaaide oplichters. Maar de ING en andere banken hebben hier vaak genoeg voor gewaarschuwd de afgelopen jaren. Als die mensen gewoon hun verstand hadden gebruikt, hadden ze hun geld nog gehad.

Het is hun eigen verantwoordelijkheid en weer wordt het afgeschoven op de banken en daarmee ook alle andere rekeninghouders die wel hun verstand kunnen gebruiken.

Als ik een fout maak, draai ik daar zelf voor op en probeer niet mijzelf het slachtoffer te maken en een ander de dader.

Donuts
door Donuts Jan 27, 2021 om 11:15
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@tilpend: +10!

ne
door neodutchio - Jan 17, 2021 om 09:09
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn? Online kan er geld overgeboekt worden en via deze link kan er binnen 2 miniten opgeheven worden. En mocht de oude dame geen internetbankieren hebben, laat de zoon dat eerst even regelen. Dat hoeft geen hald jaar te duren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2021 om 10:19
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij toch dat de schoonzoon iets dan niet goed doet.Hoe dan ook kan het zeer eenvoudig via de link die @NEODUTCHIO al gaf en anders is het toch een kwestie van naar een bankfiliaal gaan.

Het probleem zal mogelijk / waarschijnlijk het ontbreken van een volmacht voor de schoonzoon van de oude dame zijn omdat zonder volmacht de schoonzoon helemaal niets kan doen omdat hij dan geen wettige vertegenwooerdiger is.Zuie dan deze info: https://www.wetrecht.nl/volmacht/ en dan is mogelijk een notaris in Curacao nodig!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 17, 2021 om 18:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het is dus niet echt  een stukje Nederland, en dat vergeten vele...

Voor de meeste banken is het gewoon buitenland en naar Nederland gaan is gewoon  Paspoort nodig,  ook van de  5 andere eilanden.

abnamro
door abnamro - Jan 27, 2021 om 10:58
141 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Robert C,

Wat onhandig dat het overboeken van het saldo en het opheffen van de rekening zo moeizaam verloopt.

Een rekening kan bij ons op meerdere manieren beëindigd worden.

De snelste en makkelijkste manier is wanneer mevrouw dit via het Internetbankieren kan doen met haar pas en een e.dentifier (zie ook de informatie op onze site: http://abn.com/2HGhtYW)

Wanneer het niet mogelijk is om de rekening online te beëindigen, dan kunnen klanten uit het buitenland hiervoor contact opnemen met onze afdeling International Clients. Zij zijn zowel via de mail (international.clients@nl.abnamro.com) als telefonisch (+31 (0)20 343 40 02) bereikbaar.

Ik hoop dat mevrouw met deze informatie verder komt en dat de rekening zo snel mogelijk alsnog beëindigd kan worden.

Met vriendelijke groet,

Rob

ABN AMRO Webcare

Ro
door Robert C - Feb 11, 2021 om 10:05
13 Antwoorden / 1 Vragen

Na 7 maanden is het gelukt
ABNAMRO heeft de rekeningen afgesloten en de saldi overgeboekt naar
een
rekening in Curacao

Ro
door Robert C - Oct 12, 2021 om 22:44
13 Antwoorden / 1 Vragen

Lang geleden geplaatst
inmiddels na voortdurende mails telefoongesprekken uiteindelijk na 6 maanden rekeningen opgeheven en saldi overgemaakt

panter22
door panter22 Oct 13, 2021 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig maar. De aanhouder wint.