Ka
door Katje2b Mar 14, 2018 om 03:03
Geldzaken & recht

Ophoging straat bij overdracht woning

Bestaande woning gekocht waarbij oprit voor het huis met 2 parkeerplaatsen bereikbaar was. Het was bekend dat de straat door de gemeente zou worden opgehoogd, dit zou klaar zijn bij oplevering. Planning niet gehaald.  Verkoper inmiddels verhuisd en onze oplevering komt er aan. Nu blijkt dat de straat +30 cm omhoog is gegaan na verhuizing verkoper, wij kunnen er nu niet onderuit dan eerst alles op te hogen. Wij wisten dat de tuin tzt omhoog moest maar de oprit lag hoger.  Verkoper had ook gezegd dat ophoging niet veel zou zijn.
Verkoper heeft wel nieuwe aansluiting op riool geregeld en eur 150 gegeven voor dichten van bestrating boven riool maar dat is het.  Wat zijn de rechten en plichten in deze zaak? Oplevering is eind deze week.

1667 7 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 14, 2018 om 06:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waren er geen plannen beschikbaar dan over die ophoging? Die 30cm zal toch niet uit het niets komen? Het lijkt mij dat de plicht van de verkoper was om u hier goed over te informeren, maar ook uw plicht om dat goed te onderzoeken.

ne
door neodutchio - Mar 14, 2018 om 07:08
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er is gemeld dat er een ophoging plaats zou vinden. De verkoper heeft dit dus netjes meegedeeld. Dat u niet doorvraagd met de vraag hoeveel kan u alleen uzelf aanrekenen.
U spreekt uzelf wel tegen. U zegt eerst dat de ophoging voor de verhuizing gedaan zou worden en daarna zegt u dat u tzt de tuin opgehoogd moest worden, maar waarom zou u dat tzt doen als de rest al verhoogd is?
Maar wat wilt u nu nog ophogen? De oprit was al hoger. Of probeert u nu ergens iets te claimen waar u geen recht op hebt?

panter22
door panter22 - Mar 14, 2018 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Dat de gemeente de planning niet heeft gehaald, daar heeft de verkoper geen invloed op.
Verkoper heeft jullie geinformeerd over de ophoging van de straat.
Maar de tuin en de oprit bleef zoals bij de verkoop. De verkoper zou geen aanpassingen doen.
De ophoging van de straat is hoger dan verwacht.
Nu wil je dat de verkoper de oprit eigen kosten gaat verhogen voor de oplevering?
Dat had je bij de koop moeten afspreken.

hansje klein
door hansje klein - Mar 14, 2018 om 09:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat is dan uw eigen voorstel ...

Kosten verkoper? Dan had u dit m.i. (beter) op schrift moeten zetten.

Maar heeft u al contact met de verkoper hierover gehad?
M.a.w. is al duidelijk dat het een kostenpost voor ú gaat worden?

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2018 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat moet dan wel een flink verzakte wijk zijn dat de bestrating 30 centimeter is opgehoogd.

En waarom zou u nu meteen alles moeten ophogen?

maar die verkoper valt niets te verwijten.

aurora1
door aurora1 - Mar 14, 2018 om 15:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U wist toch van één en ander, de verkoper had het toch verteld?
U had desnoods dit destijds zelf nog verder kunnen uitzoeken. Ik zie geen problemen, want de verkoper heeft netjes gehandeld.

gerbera
door gerbera - Mar 14, 2018 om 16:31
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wij wisten dat de tuin tzt omhoog moest maar de oprit lag hoger.
De oprit lag al hoger maar van wat, de tuin of de straat. 30 cm is nogal een verhoging en als dat ten opzichte van de tuin is dan zou het bij de oprit minder moeten zijn. En was de verkoper op de hoogte dat het 30 cm zij worden. Denk niet dat er de verkoper iets te verwijten valt en u dit ook niet op deze kan verhalen. Overigens als het zou gedaan worden als u er al een tijdje woont zijn de eventuele kosten ook voor u.