Dianne19635
door Dianne19635 Jun 10, 2021 om 06:01
Geldzaken & recht

Oplevering huurwoning aan nieuwe huurder

Tijdens de bezichtiging van de huurwoning stonk het al naar huisdier/urine van huisdieren, ik heb hierover een aantal keren telefonisch mijn zorgen over geuit.
Mij werdt medegedeeld dat er een schoonmaakploeg zou komen (wat ze daar precies zouden schoonmaken en hoe kon men mij niet vertellen).

Nu is gister mijn huurcontract in gegaan en toen ik bij de huurwoning kwam rook ik de lucht nog steeds, ook zitten in de radiatoren heel veel honden/kattenharen en stof.
Ik heb de woningbouw gemaild doormiddel van een voorbeeldbrief voor gebreken aan de woning en als hun de gebreken niet verhelpen ik naar de Huurcommissie stap.

Ik maak mij echter wel wat zorgen of ik überhaupt iets uit kan halen bij de Huurcommissie, in hun gebrekenlijsten vind ik alleen gebreken met stank van riool lucht.
Ik vindt nergens ook voorbeelden van soortgelijke gevallen.

Ik kon (helaas) de huurwoning niet weigeren i.v.m urgentie (deze zou ik dan verliezen), anders had ik dit zeer zeker gedaan.
Zowel de bezichtiging als de oplevering is gebeurd zonder een medewerker van de woningbouw.

14617 22 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 10, 2021 om 06:58
7181 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt de huurcommissie in elk geval vragen te komen inspecteren want u hebt natuurlijk geen woongenot op deze manier.
Het lijkt erop dat bij een urgentieverklaring niet zo nauw gekeken wordt omdat er enige dwang bij komt kijken.
Ik hoop voor u op een goede afloop.

Dianne19635
door Dianne19635 - Jun 10, 2021 om 07:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, een woning weigeren zit er inderdaad niet in helaas.
De Huurcommissie is pas een optie als de 6 weken zijn verstreken, ik ben bang dat het nog maanden kan gaan duren op die manier als de Huurcommissie mijn klacht al gegrond vindt.
Bedankt voor uw reactie.

getty
door getty - Jun 10, 2021 om 08:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt zelf ook wat schoonmaken ? De stank moeten ze oplossen , maar de radiatoren zou ik vooral zelf even afnemen.

panter22
door panter22 - Jun 10, 2021 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

Het is zomer en warm weer. Dan heb je mooi de gelegenheid om alle deuren en ramen op te zetten.
Je bent toch wel in het bezit van een stofzuiger en een emmer sop?
Schoonmaken dat huis. Of was je van plan er zo in te trekken.
En verven en behangen moet je toch altijd in een huurhuis.
Je hebt toch geen stinkend laminaat overgenomen?
Verdoe geen tijd met brieven schrijven. Waarom niet even gebeld of bij de ondertekening van het huurcontract gevraagd hoe het zat met die schoonmaakploeg.
En een uitspraak op een klacht bij de Huurcommissie kan maanden duren.
En wil je dat huis zo lang leeg laten staan tot er een uitspraak komt?
Je moest toch met urgentie verhuizen. Of valt dat achteraf wel mee.

Dianne19635
door Dianne19635 - Jun 10, 2021 om 08:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat er niet om of ik zelf een emmer sop en een stofzuiger heb, het gaat erom hoe de woning aan mij is "overgedragen". Oplevering met iemand van de woningbouw is in Corona tijd helaas niet zo, ik heb de vrijdag toen ze belde dat ik mijn huurcontract kon ondertekenen (wat online is gebeurd) gevraagd naar de schoonmaakploeg en die stond inderdaad als werkboek in hun systeem.
Ik heb meerdere keren naar de stank gevraagd voordat het contract in ging, het lijkt mij dat ik als nieuwe huurder (wel of geen urgentie) recht heb op een woning die tenminste niet stinkt naar hond/kat en hun urine etc.
Als u ook goed heeft gelezen staat er duidelijk dat ik niemand van de woningbouw heb gezien en dat mijn vraag is welke rechten ik als huurder heb en wat de plichten zijn van de verhuurder. En waarom ik niet heb gebeld is omdat mijn zorg/klacht al vanaf 9 april bij hen bekend is en het altijd handiger is om de zaken zwart op wit te hebben.

panter22
door panter22 Jun 10, 2021 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel dagen zitten er tussen de bezichtiging en het ondertekenen van het huurcontract?
Kleine gebreken worden gerepareerd als je de sleutel al hebt gekregen.
Dat er niemand van de woningstichting bij de bezichtiging is geweest zegt niets. Na de oplevering door de vorige huurder wordt de huurwoning wel geinspecteerd.
Maar wat wil je nu van de woningstichting?
Dat het hele huis van top tot teen gereinigd wordt? En dat dan pas de huur in gaat?

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 10, 2021 om 09:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

09-04-2021 heb ik mijn klacht telefonisch kenbaar gemaakt en 09-06-2021 kreeg ik de sleutels, 2 maanden lijkt mij meer dan voldoende tijd vindt je niet?
Tenzij degene zelf ook in een soortgelijk ruikende huurwoning woont weet ik 100% zeker dat diegene ook moet hebben gevonden dat het daar vreselijk stonk.
Wat ik verwacht? Dat de woning toch wel "schoon" was opgeleverd, ik zal zo even een foto bijvoegen van de radiator. Wat je daar ziet is over een gehele breedte van +/- 2,5 meter keer 2 en dan nog bij de kleinere radiatoren. Als ik ooit de huurwoning uit moet, dien ik het ook schoon achter te laten. Ik verwacht dus zeer zeker iets van de woningbouw met betrekking tot de stank, geen enkel mens die enige waarde hecht aan hygiëne met een baby van een half jaar wil in zo'n omgeving wonen.

panter22
door panter22 Jun 10, 2021 om 09:35
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is er dan in die 2 maanden gebeurd? Waarom heeft die woning zolang leeg gestaan. Heb je geen familie of vrienden die je kunnen helpen met schoonmaken ? Of sta je er helemaal alleen voor?

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 10, 2021 om 11:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Asbest sanering, nieuw toilet + tegels en nieuwe tegels van de vloer in de douche. Nogmaals het gaat mij niet om het schoonmaken, ik denk dat u mijn bericht en waar ik om vraag nogmaals moet lezen.

panter22
door panter22 Jun 10, 2021 om 15:34
6599 Antwoorden / Vragen

Er is dus van alles in het huis gebeurd. En je vindt het nog stinken. Dan ga je toch even bellen of mailen met de woningstichting. Nu las ik verderop dat iemand van de woningstichting dinsdag komt inspecteren.
Klaar toch, dan kun je al je wensen kenbaar maken.
Of probeer je op deze manier een andere woning te krijgen die je beter bevalt?

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 10, 2021 om 19:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat het slim is dat u mijn tekst nogmaals leest, ik mag aannemen aangezien u ook allemaal aannames maakt dat u graag in een woning leeft waar het stinkt naar urine van katten? Ik ben gewoon blij met de woning zelf, niet met de geur van kattenzeik wat in muren/deuren etc. getrokken is. Fijne avond!

aurora1
door aurora1 Jun 10, 2021 om 22:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou nou....

Dianne19635
door Dianne19635 - Jun 10, 2021 om 09:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Is over de totale breedte van verschillende radiatoren. Ongetwijfeld zal daar wat stank vandaan komen, al heb ik het idee dat het echt in de woning "getrokken" is.

marita5
door marita5 Jun 10, 2021 om 09:25
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dianne19635 , Kijk aan de zijkant van de radiator , er zit meestal een schuifje waardoor de bovenkant van de radiator los komt . Koop een radiatoren borstel , deze heb ik ook zeer handig , zie deze link https://www.blokker.nl/blokker-radiatorborstel---met-flexibele-steel/1699501.html

panter22
door panter22 Jun 10, 2021 om 09:37
6599 Antwoorden / Vragen

@Marita5, Werkt perfect die borstel, gebruik ik ook altijd.

marita5
door marita5 Jun 10, 2021 om 09:45
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Panter22 , juist , radiator is gemakkelijk schoon te krijgen . is door deze borstel een fluitje van 1ct .

gerbera
door gerbera Jun 10, 2021 om 12:25
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb daar een speciaal slangetje voor die je op de stofzuiger zet, werkt perfect en geen stof en vuil onder de radiator met een borstel.

marita5
door marita5 Jun 10, 2021 om 13:03
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Slangetje voor de stofzuiger heb ik ook maar is te kort , kom niet tot beneden .

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 10, 2021 om 09:25
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de reactie van @SHOPPY met daarbij de aanvulling dat naar mijn mening de verhuurder wel degelijk in gebreke is en als het een corperatie is kunt u hoe dan ook uw klacht kwijt bij het bestuur van de Huurdersbelangenorganisatiue die bij ieder corperatie aanwezig moet zijn (wettelijk) en voor u kan bemiddelen. Normaliter is de HBO ook lid van de woonbond en kunt u mogelijk ook daar terecht. Uiteraard is de huurderscommissie ook een weg maar dat zal meer tijd in beslag nemen.

Een andere optie is ook zelf de corperatie in gebreke stellen en zie dan: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u deze /voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ benutten maar dan is het ook handig om dan eerst contact op te nemen met: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  (Advies op basis van mijn ervaringen o.a. als oud bestuurslid van een HBO)

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 10, 2021 om 11:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw bericht, hier heb ik wat aan.
Ik heb inderdaad de voorbeeldbrief gebruikt, ik heb voor het geval dat al contact met juridisch loket opgenomen omdat ik de bui al voelde hangen. Mocht ik hier een negatief antwoord op krijgen zal ik inderdaad bovenstaande opties ook overwegen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 10, 2021 om 17:54
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Wil ons het resultaat melden. Ik weet niet of men u zijdenbs het juridischloket zal informeren m.b.t. de verplichte huurdersbelangenorganisatie die in deze kan bemiddelen. (Helaas niet beslissen en dan gelden de andere opties).

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2021 om 09:42
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ik weet niet wat u van een huurwoning verwacht maar anderen zouden blij zijn aan de beurt te zijn gekomen. In "mijn" flat zijn momenteel 3 woningen opnieuw verhuurd en ik word hoorndol van al het boren, bonken, vloeren leggen enz. Met andere woorden: u gaat gewoon zelf aan de slag, zoals ieder ander mens dat doet. Lijkt mij toch dat je als nieuwe bewoner je eigen "smaak" hebt en alles wilt schilderen, behangen of wat men dan ook op muren wil hebben. Vind het wel meevallen met wat ik op de foto zie. Dus, hop, hop op, naar de emmer met sop. Denk dat anderen een moord zouden willen plegen als ze een dak boven hun hoofd krijgen, nu ja, mogen huren.  Urinegeur kunt u met biotex groen, baking soda en citroen verwijderen. U boft, het is heerlijk weer, dus alle ramen en deuren kunnen lekker openstaan. Succes en veel woonplezier. Ja, na hard werken uiteraard.

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 10, 2021 om 12:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ruilen? Ik zit liever tijdelijk in de herrie dan in de stank ;)

tenormin
door tenormin Jun 10, 2021 om 12:38
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@dianne, dan weet je niet wat je zegt. 10 Lekkages van bovenburen verder en 10 jaar later: iedere dag herrie. Dat heb je in een mensenpakhuis.

aurora1
door aurora1 Jun 10, 2021 om 22:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad: steeds zulke herrie is om knetter van te worden. En ze beginnen altijd ook nogal vroeg.

tenormin
door tenormin Jun 10, 2021 om 23:08
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, inderdaad, om knetter van te worden. Grappig was dat ex-schoondochter, woont in Spanje, Dinsdag zei: moet je niet op letten! Een uur later zegt ze: Jezus, wat een kolere herrie. Ik: wat zei je dan eerst? Ja, sorry, eigenlijk geen idee dat het zo erg is. M.a.w. maak die flat schoon en zeur verder niet ( voor de TS).

aurora1
door aurora1 Jun 11, 2021 om 21:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Jun 10, 2021 om 09:46
1203 Antwoorden / 2 Vragen

al heb ik het idee dat het echt in de woning "getrokken" is.

Dat zou natuurlijk zomaar kunnen. Urine kan ook in de vloer getrokken zijn. Ik vind het schandalig dat een wbv zo'n smerige woning verhuurt zonder ervoor te zorgen dat het stankprobleem opgelost is. Dat een woning opgeknapt en schoongemaakt moet worden, is begrijpelijk maar dit is ronduit smerig.

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 10, 2021 om 12:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

En dat is inderdaad mijn punt, ik ben niet "vies" om mijn handen uit de mouwen te steken. Ik heb al vele huurwoningen gezien en gehuurd van een woningbouwvereniging, dit slaat echter alles ..

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Jun 10, 2021 om 10:28
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een fatsoenlijke wbv heeft een eind controle en tegenwoordig moet je alles z.g.a.n. en veeg schoon achterlaten. Meeste reparaties worden uitgevoerd voordat het nieuwe huurcontract ingaat althans dat gaat bij de onze wel zo.
Spreek ze nogmaals aan en hopelijk helpt het.

Hier was vorig jaar iemand overleden en deze had weken dood in huis gelegen. Deze woning is door en door gereinigd (persoon was al in staat van ontbinding) en met speciale apparatuur werd de lucht gezuiverd en pas na een paar maanden leeg staan en luchten werd de woning weer verhuurd. Ja onze wbv is wel heel zorgvuldig met het schoonmaken en zo kan het ook.

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 10, 2021 om 12:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Is naar verluidt ook gebeurd wat ik heb begrepen, snap er dan ook werkelijk niks van hoe ze dit hebben kunnen missen ..
Overigens wel netjes van uw woningbouwvereniging dat hun het wel netjes hebben opgelost voor de desbetreffende woning.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2021 om 19:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is nogal een verschil dat er een lijk gelegen heeft.

Gr
door Grunn1 Jun 10, 2021 om 22:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nou tijger bedankt voor je reactie maar daar vroeg ik niet om.

aurora1
door aurora1 Jun 10, 2021 om 22:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar het is wel een feit.

Gr
door Grunn1 Jun 11, 2021 om 18:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Aurora, zoals je zelf ook vaak zegt, ik vraag je niet om te reageren op mijn reactie.

aurora1
door aurora1 Jun 11, 2021 om 20:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hou ist met d' Olle Grieze en't Peerd?

tenormin
door tenormin Jun 11, 2021 om 23:04
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, ik had een vriend, hier ook op de site als panellid: ineens hoorde ik niets meer van hem (sinds 17 Noverber 2020); het vervelende was dat ik zijn vrienden niet kende: alleen voornamen. Hij is vaak hier bij me thuis geweest. Werd ongerust: maar ja, geen familie, dus ook geen informatie. Stom genoeg: ik had alles geprobeerd bij de Gemeente Amsterdam, ziekenhuizen maar niet de politie gebeld. Kan mezelf nog voor de kop slaan: kreeg 28 Januari 2021 pas bericht van de Gemeente: afdeling lijkbezorging: toen pas werd hij gevonden. Heb de crematie, als enige, kunnen volgen via stream. Niemand was erbij.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2021 om 10:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op de huurcommissie moet wachten, kunt u zich alvast inschrijven voor een bejaardenwoning, want die hebben het razend druk.

Gooi de ramen en deuren open en ga aan de slag. Zet schoteltjes met gemalen koffie neer, is de lucht zo weg.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 10, 2021 om 12:28
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dianne,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag , iets meer informatie geven?

Is dit uw eerste huurwoning?(er moet een opzichter komen om de woning samen te bekijken bij oplevering).

Staat de afspraak voor het schoonmaken op papier?

Ik raad u aan om een afspraak te maken met de opzichter om tot een oplossing te komen.

tenormin
door tenormin Jun 10, 2021 om 13:02
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@GA, eerst lezen in haar antwoorden. Ze heeft al veel huurwoningen gehad.

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 10, 2021 om 13:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dit is niet mijn 1e huurwoning en deze hele gang van zaken is voor mij dan ook nieuw. Blijkbaar zijn ze niet zo van het zwart op wit aangezien ik in mijn mail van gisteren kenbaar heb gemaakt per mail of brief reactie wenste op mijn klacht. Ik ben zojuist gebeld door de woningbouw en zij komen dinsdag langs om de klachten door te nemen, ik ben dan ook uiterst benieuwd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 10, 2021 om 15:11
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dianne,

Mag ik vragen waarom er "urgentie" was voor deze woning?

U had ook kunnen weigeren.......

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2021 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als iemand met een urgentieverklaring een woning weigert, vervalt de urgentie.

aurora1
door aurora1 Jun 11, 2021 om 21:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien wil @ga ook nog foto's?

ro
door ronny530 - Jun 10, 2021 om 17:22
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U bent er in mijn optiek direct hard op ingegaan door met de huurcommissie te dreigen dat op de dag dat u de sleutels kreeg en de woning binnen ging de stank nog aanwezig was. Voordat u de sleutels krijgt wordt een woning hermetisch afgesloten en zeker met deze zomerse temperaturen kan de stank niet weggeventileerd worden. Aan de foto is te zien dat de radiatoren aan de binnenzijde niet gereinigd zijn en dat kan komen omdat de schoonmaakploeg die over het hoofd hebben gezien. U bent niet van zins om om die binnenzijdes te reiningen terwijl dat wel mogelijk is maar wenst dat de schoonmaakploeg dat alsnog gaat doen. U heeft de woningbouwvereniging zover gekregen dat er iemand komt kijken en als dan blijkt dat de woning niet schoongemaakt is zal dat nogmaals gebeuren. Dat werkt twee kanten op, u krijgt schone radiatoren en de woningbouwvereniging kan de schoonmaakploeg aanspreken over de manier van schoonmaken. Mijn advies zou zijn wacht af totdat die iemand uw woning heeft bekeken en als daar niets uitkomt behalve dat u zelf de radiatoren dient te reinigen kunt u naar de huurcommissie stappen maar dan mag u geen bewijs vernietigen dus ook de radiatoren niet reinigen want dan spoelt u het bewijs met het sopje weg.

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 10, 2021 om 19:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

De Huurcommissie is sowieso pas een optie als het termijn van 6 weken is verstreken, verder zijn de radiatoren niet het hoofdprobleem maar de stank.
Gelucht heeft het zeker, helemaal gezien er in de woning 2 maanden lang werklui zijn geweest. Verder stonden alle ramen op de haak, dus was van hermetisch afsluiten geen sprake. Ik heb wel getwijfeld om gelijk te "dreigen" met de Huurcommissie, maar gezien over de stank al meerdere malen contact is geweest begrijpt u denk ik ook wel dat ik niet leuk, lief en aardig blijf doen. Gezien ik met urgentie de woning heb verkregen, zou ik er ook graag urgent in willen. Graag een gezonde leefomgeving willen voor mijn zoontje van 6 maand en niet in een ruimte die straks wel schoon is maar nog steeds naar katten urine stinkt.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2021 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, zo urgent lijkt u me niet dat u zoveel drukte maakt. Ga soppen, dan is de lucht zo weg.

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2021 om 20:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Iedereen die in een nieuw (huur) huis komt moet soppen en poetsen. Bij het ene huis meer dan bij het andere. Lekker met de handjes wapperen dus en dan is de boel naar uw zin.
Nog wat gemakkelijke tips:
https://omaweetraad.nl/diversen/nare-luchtjes

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 10, 2021 om 21:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Als u oude kattenurine uit een stenen vloer, houten deuren etc kan krijgen hoor ik het graag. De beste man heeft er 5 jaar gewoond en had 4 katten, kans is dus groot dat die katten al 5 jaar heel het huis ondergezeikt hebben. Denk dat als u zo'n woning zou krijgen van een woningbouw en zelf al hebt gepoetst en het stinkt nog een uur in de wind dat u ook wel stappen had ondernomen.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2021 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stenen vloer in de woonkamer? En ondergezeikt? Apart.

Gr
door Grunn1 Jun 10, 2021 om 22:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Net als je reactie tijger, apart.

aurora1
door aurora1 Jun 10, 2021 om 22:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb altijd woningen moeten zoeken en nooit gekregen en vaak de handjes flink moeten laten wapperen.
Lekker luchten en de tips die gegeven zijn gebruiken, zet daar ook nog maar ammonia bij. U verdoet te veel tijd aan mopperen en klagen... en u leest die tips vast ook niet. Ga ook lekker verven, en niet zo verwend doen zou ik denken.

tenormin
door tenormin Jun 10, 2021 om 23:17
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@grunn1, apart antwoord van @tijger1? Dacht het niet: stenen vloer is juist gemakkelijker schoon te krijgen.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2021 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Masr die tegels op de vloer zijn juist vervangen.,

aurora1
door aurora1 Jun 11, 2021 om 21:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Stenen vloer en huisdieren, prima combinatie: lekker dweilen en klaar is Klara.

panter22
door panter22 - Jun 11, 2021 om 07:58
6599 Antwoorden / Vragen

Als ik het nu goed begrijp, is je situatie als volgt.
Je hebt een urgentieverklaring voor een andere huurwoning. Die huurwoning mag je niet zelf kiezen, maar word je toegewezen.
Nu heb je een huurwoning  toegewezen gekregen waarin voorheen een man met 4 katten woonde.
Je vond het er stinken en wilde er niet in.
Maar weigeren betekent het verlies van de urgentie en jaren wachten op een andere huurwoning.
Dus je hebt de huurwoning uit nood geaccepteerd, want je stond met de rug tegen de muur.
De huurwoning heeft 2 maanden leeg gestaan, er is een nieuwe badkamer in gekomen en zou schoongemaakt worden.
Toen je na 2 maanden de sleutel kreeg, vond je het nog stinken.
De tips die je in dit forum gekregen hebt om de woning schoon te maken, dat interesseerde je niet.
Je wilt deze woning niet.
En nu is jouw vraag, hoe kom ik van deze huurwoning af zonder mijn urgentie te verliezen.

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 12, 2021 om 07:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een aannames zeg, volgens mij kunt u geen begrijpend lezen. Ik heb al eerder aangegeven de woning te willen, ik heb al verschillende schoonmaak tips toegepast zonder enig resultaat.
Aangezien u aannames blijft maken ga ik hierover verder geen discussie meer met u voeren, gelukkig weet ik zelf beter.

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Jun 11, 2021 om 08:21
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Blijkbaar gaan de beantwoorders er aan voorbij dat geen enkele wbv een schoonmaakploeg stuurt voor een 'normaal' vervuilde woning. Dat gebeurt alleen bij sterk vervuilde woningen. Makkelijk praten als je dat zelf nooit hebt meegemaakt.

Huurders van sociale woningen worden naar mijn mening steeds meer als een afvoerputje beschouwd omdat de woningnood verschrikkelijk hoog is. Mensen kunnen het zich niet veroorloven een woning, hoe smerig ook, te weigeren. En daar wordt door de 'sociale' woningbouwverenigingen goed misbruik van gemaakt.

Met de huurcommissie inschakelen, zal TS inderdaad weinig opschieten omdat het zomaar een jaar kan duren voordat haar klacht eens behandeld gaat worden.

Topantwoord

Yv
door Yvonne-909 - Jun 11, 2021 om 10:54
15 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik hier de reacties van sommige mensen (de vaste kliek reageerders) lees dan verbaast het mij hoeveel aannames, vooroordelen en negativiteit daarin verwerkt is.

"Mw. heeft geen echte urgentie, wil de woning eigenlijk niet hebben, is te beroerd om zelf de handen te laten wapperen, wil een kant en klare woning opgeleverd krijgen schoongemaakt, behangen en geschilderd, moet de geur van kattenpies of sproeigeur maar voor lief nemen, moet gewoon niet klagen en zeuren".

Als er iets is wat lang blijft hangen dan is dat wel de geur van dierenurine. Zo'n ammoniakgeur lijkt mij nou ook niet echt gezond voor iemands longen, zeker niet voor een kindje van 6 mnd.

Mw. hoeft hier niet te verantwoorden waarom ze een urgentieverklaring heeft.
En als je dat hebt wil dat ook nog niet zeggen dat een wbv je alles maar aan kan smeren onder het mom van je moet het maar accepteren anders heb je pech en kun je weer achteraan in de rij woningzoekenden aansluiten.

Echt, mw. vraagt om tips en advies, niet om afgezeken te worden door een stel vooringenomen betweters.

aurora1
door aurora1 Jun 11, 2021 om 21:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En wat is uw reactie op vraagsteller?

Waarom stelt u eigenlijk zelf hier vragen zoals over die panelen als u zo denkt als u zegt over de reageerders hier, volgends u @betweters?
Kom maar door met een goede tip voor deze vraagsteller met urgentie.

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2021 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt hier wat afgezeikt, om het zo maar eens te zeggen. :-))

Topantwoord

sira
door sira - Jun 11, 2021 om 11:35
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan niet beoordelen hoe erg de stank is, maar uit uw woorden begrijp ik dat het er flink stinkt. Dan ben ik van mening dat de WBV hiervoor zorg had moeten dragen, of anders de vorige eigenaar danwel erven hiervoor had moeten laten opdraaien. Zijn zij hiertoe niet bereid, plaats dan in het hele huis diverse bakjes met bakingsoda (met eventueel een aantal druppels essentiële olie). Bakjes met spiritus wil ook helpen. Voor het reinigen zou ik lavendel- of citroenazijn gebruiken.

Topantwoord

zoekster
door zoekster - Jun 11, 2021 om 12:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben echt verbijsterd over de antwoorden van sommigen. Het is schandalig dat u zo'n stinkwoning krijgt aangeboden. Ik heb zelf jaren geleden een tijdelijke woning aangeboden gekregen, die stonk ook enorm naar de kattenpis. Ik heb dat toen geaccepteerd omdat het tijdelijk was én omdat ik dacht dat ik dat zelf wel weg kon 'soppen'. Nou vergeet het maar. Vooral als je houten vloeren hebt dan blijft die lucht eeuwig hangen. Ik zou gewoon de naam van de woningbouwvereniging hier noemen. Een ding kan ik u wel vertellen met open ramen en schoteltjes koffie gaat de lucht er echt niet uit. Wat misschien nog wat zoden aan de dijk zet is eroverheen schilderen waar de lucht hangt, heb ik indertijd ook gedaan, hielp iets. Maar er staat een schoonmaakploeg ingeboekt schreef u, komt deze niet opdagen, of wat speelt daar? En waarom is er geen opzichter bij de oplevering geweest? Toch niet dat eeuwige corona-excuus?

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 12, 2021 om 07:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs tijdelijk lijkt het me verschrikkelijk om daar dan te zitten, zelfs de uren die ik er nu ben om schoon te maken e.d vind ik al een hel ookal staan de ramen open.

Om terug te komen op uw vragen;
Zoals ik kon zien is er echt geen schoonmaakploeg geweest.
Ik ben gisterochtend meteen gebeld naar aanleiding van de brief die ik hen heb gestuurd voor een afspraak met iemand van de woningbouw, zij komen dinsdag kijken.
En wat de opzichter betreft, inderdaad het excuus Corona. Zij gaven mij wel de keus dat er iemand aanwezig kon zijn, ik kon dan alleen een week later de woning in. Ik zat hier niet op te wachten omdat ik al 2 maanden moest wachten voordat ik in de woning kon.
Ik ben dus uiterst benieuwd wat ze te zeggen hebben dinsdag.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 11, 2021 om 12:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn advies;

1 Plaats opvang bakje onder radiatoren en  sproei deze schoon,  dan zijn die haren en vuil verdwenen en bron van geur ook.
Het geknoeide water  met alles zuiger, dus geen gewone stofzuiger opzuigen.

2 Woongedeelte waar vermoedelijk deze 4 poezen ook geleefd hebben met  soda/schoonmaak azijn sopje  schoon boenen en droog zuigen.
Na deze behandeling   ook onderkant muren meenemen want Katers laten wel eens een sproei  spoor achter als hun  territorium.met e

3  Na  nr2 nogmaals maar nu  met alles reiniger  dit herhalen.
Omdat U nu bewoner is alle ramen en deuren even open zolang je thuis bent,  en  vocht  dat niet gezogen is  kan verdampen.

4 April/Juni?  2 maanden geklust maar  vooral  badkamer en zo gedaan.
Denk dat ze nauwelijks gereinigd hebben helaas, geen bewijs voor.

5 Radiatoren?  Ja, de eigenaar/verhuurder koos voor  hoger rendement,  de gewone vlakke plaat is pleumeau voldoende,
maar deze  met blik voor meer warmte afgifte is een ramp...
Ik had deze ook ooit in koophuis,  een oppompbare gifspuit gevuld met  Azijn/Soda voor reinigen, en  bloembak  eronder.
Die lange bloembakken  die normaal voor balkon zijn passen en  prima onder, enkele  uitgezonderd en kosten vallen mee.

7 Helaas  zijn de  2 delige  radiatoren hier zeer zeldzaam.
Heb ik Rusland deze gekocht.
Dan pak je de Aluminium  kap/rooster en af en  kan onder de douche spoelen en laten drogen.
De leiding met rooster erop  bleef achter en kan met bezem  schoongeborsteld worden.

Maar nu 2 dagen na ontvangst sleutel al klagen en dan  vele maanden in de stand wachten?
Al jou meubels  en kleding kregen dan ook deze stank.
Doe het daarom eerst zelf eens goed.
Dat een opgeleverde woning nog niet woonklaar is?
Dat  is helaas  erg normaal,  vaak 1 maand of meer dubbele woning nodig  en niet gelijk verhuizen.

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 12, 2021 om 07:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

Verven, schoonmaken en klussen is nogmaals het probleem niet. Mijn punt is vooral de stank en de irritatie dat als ik ooit die woning uit moet ik het wel schoon moet achterlaten en dat als ik dat niet doe een normale woningbouw het schoon laat maken en ik de rekening krijg. De bron van de stank is kattenpis en niet de haren in de radiatoren.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 12, 2021 om 10:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je wilde een schoon huis,  maar helaas  is uurloon erg  duur en willen ze dat niet meer.

De haren in radiator,  niet bepaald gewenst. en die eerst  weghalen lijkt me slimmer.

De vloer geur vrij maken is ramp, zeker beton waar het diep kan intrekken.
Maar houten vloeren,  nog erger,  mag je niet teveel op doen.

De Vinyl vloer of  kunststof laminaat erover en de geur  zal  er nooit meer doorheen komen.
Voor rokers  klagen ze ook vaak maar doen ze ook zelden iets.

Zowel huur als koopwoningen is de vraag nu zo groot,  dat iedereen vrijwel alles accepteerde helaas.
Zelf goed schoonmaken  is sneller dan op huurcommissie vele maanden wachten en  dan laten doen?

Helaas zit tussen dat U rechten heeft en deze krijgen een groot  gat en niet oplosbaar probleem.

Wel kun je getuigen,  collega's of vrienden vragen voor snuffel bezoekje en dan heb je getuigen hoe zij deze woning
aan jou hebben opgeleverd,  dan is later klagen door hun ook onderuit te halen.
Wel gemeld  die stank maar niets gedaan....
Mijn tips, en vergeet de muren niet,  ook daar sproeien Katers vaak tegenaan voor hun territorium dus alleen vloer is vaak niet voldoende...

Onderste  40 cm muur dus ook  meenemen met reinigen!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 11, 2021 om 12:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Gister om 9.12 foto geplaatst!

Ik zie een rooster op de radiator,  kan die eraf?
Dat  maakte het werk makkelijker, vaak een afdek rooster.

Het rooster is afgestoft maar hoe kom je er onder.

Verder adviseer ik  na reinigen vloer,

neem Vinyl  vloer,  kan geen geur doorheen, en  bleef het  voor de volgende huurders als verrassing!
Na mijn reining advies  liever geen  laminaat,  rest vocht is niet  goed voor levensduur!

Alleen Laminaat van  kunststof, ietsje duurder maar als je ooit daar weg wilde verhuisbaar.

To
door Ton Voorn - Jun 11, 2021 om 12:22
6 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Dianne 19635,
U kunt een aangetekende brief schrijven naar de directie van het verhuurbedrijf, met het verzoek om een schriftelijke reactie.
U kunt uw bezwaar kenbaar maken en vragen om een datum wanneer dit wordt opgelost.
Ik heb dit zelf gedaan en met snel resultaat.
Zie ook de reactie van

HEREMIETKREEFT - 10 JUN. 2021 OM 09:25

Sterkte
Ton Voorn
Burgplan

ik wens u veelsucces

Dianne19635
door Dianne19635 Jun 12, 2021 om 07:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie, een aangetekende brief zou inderdaad nog een optie kunnen zijn. Ik heb ze alleen al een mail gestuurd (voorbeeldbrief van juridisch loket) en hen een termijn gegeven van 6 weken (al vind ik dat al te lang), er komt dinsdag iemand kijken van de woningbouw. Ik zal dus eerst dat moeten afwachten, maar dit zou een prima aanvulling zijn mochten ze aangeven dinsdag niks te willen doen aan de stank.