Ve
door Ventoris Jun 12, 2019 om 21:57
Geldzaken & recht

Oplichting door incassobureau?

Enkele maanden geleden begon het eigenlijk allemaal: ik kreeg ineens een sms'je van een incassobureau genaamd Juristu waarin stond dat ik een gigantische schuld had. Meer dan dertigduizend euro!? In dat sms'je stonden bizar veel spelfouten (d's en t's verkeerd, missende letters, verkeerde interpunctie...) en dat liet mij al denken dat er iets niet goed was. Via een sms'je een incassering doen? Dacht het ook niet.

Ik had er vrij weinig van verwacht, zeker niet omdat het niet professioneel leek. Daarom negeerde ik het. Ik had er namelijk ook niet heel veel van verwacht. In het sms'je stond wel dat er beslag zou worden gelegd op de inboedel en auto's voor de deur, maar dat is helemaal niet mijn bezit dus dat mag wettelijk gezien niet eens. Volgens Juristu was er een deurwaarder in dienst die voor de deur zou komen, maar na grondig onderzoek bij de KBvG (koninklijke bond van gerechtsdeurwaarders), bleek dat deze deurwaarder niet bestond. Natuurlijk heb ik direct een mailtje gestuurd naar de KBvG en zij gaven mij het advies om naar de politie te gaan. Dat heb ik dan ook gelijk gedaan: ik heb telefonisch een melding gemaakt.

Niet veel later gebeurde het gekste deel van het verhaal: blijkbaar stond de "deurwaarder" ineens bij ons aan de deur! Ik was zelf op dat moment niet thuis, maar hij kwam dus weer met het rare verhaal van de beslaglegging en dergelijke en de vriend van mijn moeder werd natuurlijk nogal bang. Het gaat om zijn auto (onder anderen) en hij wist niet goed wat hij moest doen. Vandaar ook dat ik direct na dat bezoekje gelijk zelf nog eens de politie heb gebeld voor wat meer informatie. Het is natuurlijk geen fijn idee dat die mensen ook echt daadwerkelijk naar je huis komen!

Een tijdje later ben ik ook nog eens naar het politiebureau gegaan. Ik had zelf wat onderzoek gedaan online (kwam overigens niet veel positiefs tegen over Juristu) en heb wat screenshots bij elkaar gekregen als zijnde "bewijs". Ondanks dit alles kon de politie mijn aangifte niet officieel maken en bleef het dus bij de zoveelste melding, omdat er nog geen strafbaar feit gepleegd was. Logisch ook, want ik ben er niet ingetrapt en dus is er eigenlijk nog "niks" aan de hand.

Het bleef weer een tijdje stil, maar afgelopen week heb ik ineens weer twee sms'jes gekregen. Dit keer vanaf een ander nummer en dit keer stond er nog minder informatie in: geen dossiernummers, geen schuldeiser, geen officiële brieven, geen telefoontje... Helemaal niks. Alleen die vage sms'jes vol spelfouten.

Nu hebben ze dus gezegd - deze avond nog - dat ze morgen om 1 uur in de middag weer voor de deur staan om wederom beslag te komen leggen. Ik weet aan de ene kant wel dat alles nep is en dat ik geen schulden heb, maar aan de andere kant vind ik het heel lastig wat ik nu precies moet doen met dit geval. Ze blijven wel telkens berichten sturen, komen blijkbaar wel naar ons huis toe en laten het niet rusten.

Er is morgen op dat tijdstip niemand thuis en dan kan begrepen worden dat dat niet fijn voelt, maar wat is nu wijsheid in dit geval? De politie kan er overduidelijk niets mee, als ik het telefoonnummer bel gaat hij niet eens over en hoor ik niks en een bericht terugsturen lijkt me ook weer zo gek? Iemand enig idee wat ik hiermee kan?

4036 8 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 12, 2019 om 22:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Stuur een SMS terug, dat jij en de politie ze zullen opwachten.

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2019 om 22:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dien ook een klacht in bij de ACM, kijk op Google voor het adres, over dit incassobureau.

De politie moet wel degelijk de aangifte wegens ern poging tot fraude aannemen.

costnix
door costnix - Jun 12, 2019 om 23:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Op het moment, dat de lieden voor uw deur staan, belt u 112 en vertelt u de politie, dat u bedreigt wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 13, 2019 om 08:39
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Meld uw verhaal in ieder ook geval bij www.fraudehelpdesk.nl   U zult niet de enige zijn gelet op een al bestaande veelheid van klachten over dit bureau.
Dien een klacht in bij de politie aangaande hun weigering om uw aangifte op te nemen. Doe daarbij tevens aangifte wegens stalking. Het lijkt erop dat de politie de mnelding bagatelliseert en dan volstrekt ten onrechte. Zie dit waarin o.a. staat dat u per saldo melding kunjt doen bij de Nationale Ombudsman na ook afwijzing door de politiechef. https://www.politie.nl/binaries/content/assets/politie/algemeen/onderwerpteksten/klachten/politie-watgebeurtermetuwklacht-cms.pdf

Verder heeft u tot nu toe zeer goed gehandeld omdat onder meer beslaglegging gebaseerd moet zijn op een gerechtelijke uitspraak en u voore de zitting daarvoor een betekende dagvaarding had moeten ontvangen met daarin datum en tijstip van de zitting.

Doe de melding van de dreiging van hun komst om 13:00 uur vandaag ook bij de politie en stel de dringende vraag dat op dat moment er iemand van de politie aanwezig is. Lukt dat niet, dan is het inderdaad ook een goerd idee om dan 112 te bellen. Laat uw vriend en u vooral zorgen, als dat kan voor getuigen.

panter22
door panter22 - Jun 13, 2019 om 11:37
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe komt dat incassoburo aan je adres en telefoonnummer ?

Th
door Thijs124 - Jun 13, 2019 om 11:41
289 Antwoorden / Vragen

Als ze al zeggen dat ze een deurwaarder in dienst hebben die voor de deur komt. Laat hem maar voor de deur komen.
Is toch niet serieus.

ro
door ron503 - Jun 13, 2019 om 13:34
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de officiele website van de werklijk bestaande Juristu had bezocht had u dit kunnen lezen https://www.juristu.nl/pas-op-voor-berichten-van-nepdeurwaarders/.  dat had u al een boel kopzorgen kunnen schelen.

de
door dedoo - Jun 14, 2019 om 10:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen.