er
door erme92 Feb 6, 2019 om 19:39
Geldzaken & recht

Oplossing inbraakgevoelige leaseauto (VW UP, 2018)

In januari 2018 heb ik een tweejaarig leasecontract afgesloten voor een VW Up. Alles verliep goed totdat er in december 2018, twee keer de airbag (zonder schade) binnen 3 weken gesloten is. Bij de eerste keer ging ik uit van toeval, en door de leverancier dan wel leasemaatschappij werd er geen waarschuwing afgegeven (terwijl dit zou moeten!). Bij het tweede vooral ben ik na enig onderzoek achtergekomen dat de auto zeer eenvoudig, en zelfs binnen een paar minuten, in te breken is. Als ik dit zou weten, dan zou ik nooit een leasecontract met deze auto zijn aangegaan.

De vertrouwen in de auto is hierdoor volledig weg, ook vanwege het feit dat bij de tweede keer privé spullen zijn gesloten. Drie oplossingen werden aangeboden, het verlagen van de eigen risico, het ontbinden van het leasecontract en het installeren van een alarm. Echter, in alle gevallen worden de kosten op mij doorbelast. Het probleem (een inbraakgevoelige/onveilige auto) wordt naar mij verschoven, terwijl ik al alle schade (2x eigen risico) heb moeten voldoen. De leverancier houdt zich afzonderlijk en heeft de motto "wij kunnen verder niets meer aan doen, uw bericht wordt doorgestuurd naar leasemaatschappijn VW", ongelofelijk. Contact per e-mail en telefoon neemt al vier weken plaats.
Een van de bovengenomoende oplossingen, zonder extra (maandelijkse) kosten, zou voor mij volstaan. Gezien het gemak, is het kwestie van tijd dat er opnieuw van alles van/uit de auto wordt gestolen (of de auto zelf)... Wat zijn verder mijn rechten?  Accepteren?

3473 7 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 6, 2019 om 20:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Veel, zo niet de meeste auto’s zijn  in een mum van tijd in te breken. Degenen die dat doen zijn geroutineerd daarin.
Ik zou domweg niets in de auto laten liggen. Verder is het voor dergelijke inbrekers vaak niet aantrekkelijk als het er rommelig uitziet, ze lijken dan te denken dat er niets te halen valt. Er zijn voor het stelen van airbags specialistische dieven die ook nog vaak in opdracht werken.
Maar parkeer de auto onder/bij lichtbronnen en waar het druk is, of probeer een garagebox te vinden.
Een los slot kan nog wat werken tegen diefstal van de auto omdat dat dan meer tijd kost. En eventueel na het aflopen van het contract een tweedehands en wat minder moderne auto kopen?

er
door erme92 Feb 8, 2019 om 20:07
Antwoorden / 1 Vragen

Het is zeer jammer dat er geen (hoger) standaard is voor inbraakpreventie van auto's, en dat zulke kostbare onderdelen (eenvoudig) losgemaakt kunnen worden, wellicht hebben autofabrikanten/leasemaatschappijen hier ook belang bij.

Bij beide inbraken stond de auto tussen 3 woningen (afstand circa 6 meter) en 1 meter van een latarnpaal. Leasemaatschappijen kunnen blijkbaar de volledige verantwoordelijkheid afschuiven naar de consument, terwijl als consument juist wordt uitgegaan van "nul verantwoordelijkheid". Dit is mijn tweede auto (door een ander familielid in gebruik), vandaar nog extra zuur.

aurora1
door aurora1 Feb 8, 2019 om 20:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar een garage of garagebox kopen of huren. Natuurlijk bent u zelf verantwoordelijk voor uw spullen, net zoals iedereen. Een tweede auto is ook eigen keuze. Als u zich tot 1 auto beperkt heeft u verantwoordelijkheid voor maar 1 auto en hoeft u mogelijk ook niet te leasen. Kunt u zelfs een garagebox huren van het bespaarde geld?
Wel heel erg ver gezocht om bedrijven te verdenken van opzet. Hoe verzint u toch zoiets?
Ik heb ook de indruk dat u de gegeven reacties niet goed leest.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2019 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor waarschuwing had u dan moeten krijgen? Zet die auto in een afgesloten garage of zo?

Het schijnt dat elke auto voor een geoefende inbreker in een paar minuten te openen is. Zelf zou ik met mijn handen in het haar staan, als ik mijn sleutel kwijt was.

Maar ja, u hebt een leasecontract met de daarbij behorende verzekering. Als er een onderdeel van mijn auto gestolen wordt, heb ik geen eigen risico. U zult daarvoor hebben gekozen. En of een alarm nou zo nuttig is? Soms hoor je zo’n alarm wel eens afgaan. Duurt toch meestal een aardige  tijd voordat de eigenaar komt opdagen.

Ik zie niet zo direct wat voor rechten u zou kunnen hebben.

er
door erme92 Feb 8, 2019 om 20:16
Antwoorden / 1 Vragen

Een waarschuwing, kan ook als service of zorg worden beschouwd.

Als een autofabrikant of leasemaatschappij op de hoogte is of vaak klachten krijgt van diefstal (dezelfde modellen) zouden ze tenminste mij (en anderen) kunnen informeren of waarschuwen dat dit geen toeval hoeft te zijn. Het treffen van maatregelen (bijv. stuurslot, alarm) wordt in ieder geval overwogen. Toegeven dat hun auto's niet deugt qua inbraakpreventie lijkt mij geen schade maar eerder eerlijk, volledig de verantwoordelijkheid bij de consument neerleggen (met kosten) en doorgaan net of niets is gebeurd lijkt mij het slechste uitgangspunt.

aurora1
door aurora1 Feb 9, 2019 om 18:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt ook kranten lezen en het nieuws volgen om te weten over inbraken etc. en welke auto’s gewild zijn. Net zoals iedereen doet. U herhaalt alsmaar hetzelfde verhaal, maar daarmee krijgt u geen gelijk. Lees de reacties goed en lees ook eens de waarschuwingen en tips van de politie over auto-inbraak.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2019 om 20:10
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Nooit iets van waarde in de auto laten liggen. Bij mij zijn ooit tweemaal zelfs bij een auto vlak voor mijn garagedeur een aantal onderdelen zoals bumper etc. gestolen en tevens en poging om de auto in zijn geheel mee te nemen. Dat is echter niet gelukt. En ik heb ook een keer of twee een autoradio verspeeld, één keer nota bene pal voor een politiebureau waar de auto geparkeerd stond.

Als ik het goed begrijp was de auto of is de auto niet voorzien van een alarm, dat is dan een verantwoordelijkheid die u helaas zelf heeft genomen.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 6, 2019 om 20:12
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Ermeson,

De enige tip,die ik je kan geven is een stuurslot te kopen,die het hele stuur afdekt.

Dit gebruikte ik ook toen mijn auto nog nieuw was....

er
door erme92 Feb 8, 2019 om 20:17
Antwoorden / 1 Vragen

Perfect! Dit lijkt mij de enige oplossing zolang autofabrikanten of leasemaatschappijen geen zorg willen/kunnen dragen voor inbraakpreventie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 8, 2019 om 21:00
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Erme,

Ik raad je ook aan om altijd je dashboardkastje open te zetten als je de auto verlaat.
Dan geef je een seintje aan de inbreker :"er valt hier niets te halen...."

Ik leende een keer mijn auto uit aan mijn nonchalante broer, die ermee ging stappen: natuurlijk luisterde hij niet; raam eruit geslagen.......potverdxxxx.......

aurora1
door aurora1 Feb 9, 2019 om 18:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@erme92: Hou svp eens op met verantwoordelijkheid elders neer te leggen. U bent zelf verantwoordelijk en niemand anders.
Ook kunt u geen diefstal en inbraak voorkomen met zo’n gele frisbee die bijna net zo groot is als een “Up”. Doe 1 auto van de hand en huur een garagebox, problem solved (en stop met die krokodillentranen).

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2019 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo’n stuurslot maakt niet dat de bijrijder airbag niet gestolen kan worden.

maar wat zit u nu te huilen over die auto? Niemand heeft u toch verplicht dit merk te kopen. Nog minder om het te leasen.

Uiteraard is het heel vervelend wat er gebeurd is, maar diefstal van en uit auto’s gebeurt dagelijks. En alle merken hebben daar last van, niet alleen VW.

ro
door ron503 - Feb 8, 2019 om 20:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Airbagunits zijn gewilde objecten die vaak gestolen worden en daar kunt u als eigenaar van een populair automerk niets tegen doen. Het leasecontract ontbinden lost het probleem niet op omdat u elders weer een auto gaat leasen, een alarmsysteem in laten bouwen geeft schijnveiligheid want zodra u bij de auto bent is de inbreker al vertrokken. Het verlagen van het eigen risico blijft over maar ook dat is een gok want de kans dat de airbagunits nogmaals gestolen is niet in te schatten.

Gr
door Grunn1 - Feb 9, 2019 om 00:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom zou een leasemaatschappij moeten waarschuwen dat er in een auto kan worden ingebroken? Al vanaf het ontstaan van de auto wordt er ingebroken. Jaren geleden waren het autoradio’s die eruit werden gejat tot die er standaard ingebouwd werden, toen was het de beurt aan navigatie apparatuur tot die ingebouwd werden, nu zijn het de airbags en boordcomputers. Dit is dus al jaren bekend. Wat ook al jaren bekend is dat met name Duitse auto’s makkelijk open te breken zijn en ook te stelen en populaire auto’s zijn in landen waar men het niet zo nauw neemt met geïmporteerde gestolen auto’s. Een fietsenwinkel verteld je toch ook niet dat een fiets vaak gejat wordt.
Dit is in elkgeval geen reden voor ontbinding van je lease overeenkomst.