ge
door gemini61 Nov 1, 2016 om 06:32
Geldzaken & recht

Opruimen van boedel in verzorgingstehuis

Ik had door omstandigheden al 6 jaar geen contact met mijn moeder. Ik heb pas bericht van haar dood gekregen op 26-10-2016 omdat de bank haar rekening moest sluiten. Mijn moeder is in juli 2016 gestorven. Zij verbleef (met indicatie) in een verzorgingstehuis. Nu blijkt dat de verzorgingstehuis haar spullen heeft laten opruimen. Mijn moeder had een LAT relatie met een man en deze heeft laten bljken dat mijn moeder geen kinderen had en hij heeft toen met medeweten van de zorginstelling haar spullen opgeruimd. De zorginstelling stelt dat zij niet bemoeien met zaken van de inwoners, of er wel of niet erfgenamen zijn. Er is geen codicil en geen testament. Ik had toen al een slechte relatie met mijn moeder haar vriend dus hem nu benaderen heeft geen zin en ik heb zowiezo zijn gegevens niet.
Ik had graag betrokken geweest bij het opruimen van haar spullen, zij had niet veel dus daar gaat het niet om. Het gaat om de toch prettige herinneringen van vroeger. Spaar me de verwijten dat ik dit voor haar dood bespreekbaar had moeten maken. Die mogelijkheid was er wederzijds niet.

Is de zorginstelling in gebreken gebleven want er zijn toch altijd wettige erfgenamen? Kunnen de spullen van overledenen zomaar weg worden gegeven zonder dat er een onderzoek is ingesteld? De zorginstelling stelt:

Hierbij deel ik u mede dat ik bericht terug heb ontvangen van (naam klantbureau van zorginstelling)

Daarin staat dat wij alleen met de bij ons geregistreerd staande contactpersoon(en ) van onze (overleden) bewoners zaken mogen bespreken.

Wij kunnen u in deze niet verder helpen.

Wij adviseren u om uw verzoek rechtstreeks te richten tot de bij u bekend zijnde contactpersoon.

Vertrouwend erop u hiermede voldoende te hebben ingelicht.

Hoe verder?

9065 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2016 om 08:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe verder? De spullen zij  weg. Simpel. Als uw moeder in dat tehuis haar vriend als contactpersoon en zaakwaarnemer heeft/had  aangemeld, heeft het tehuis goed gehandeld,

Dus als u wilt nagaan of de vriend nog persoonlijke spullen heeft, die u zou willen hebben, zult u contact met hem moeten opnemen.

ja
door jackyh - Nov 1, 2016 om 08:29
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zo'n zelfde soort vraag is een tijdje geleden ook gesteld Kijkt u daar eens naar wat de antwoorden betreft.

marita5
door marita5 - Nov 1, 2016 om 08:44
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gemeni61 ,

Is de zorginstelling in gebreken gebleven want er zijn toch altijd wettige erfgenamen? Kunnen de spullen van overledenen zomaar weg worden gegeven zonder dat er een onderzoek is ingesteld?

Lees deze informatie eens door , het is niet de taak van een verzorgingstehuis om achter erfgenamen aan te gaan , klik op de rode regel .

http://www.uitvaart.nl/infotheek/huis-inboedel-auto/huis/kamer-in-een-verzorgingstehuis

Lees hier eens de gegeven antwoorden , soortgelijk verhaal .

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/moeder-overleden-zonder-kennisgeving?id=586904

Cookies
door Cookies - Nov 1, 2016 om 09:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is helemaal niet de taak van een zorginstelling om achter eventuele erfgenamen aan te gaan. Zo'n kamer moet binnen een paar dagen leeg opgeleverd worden, want dan kan de volgende er weer in.

Als je bij het leegruimen betrokken had willen worden, had je voor haar overlijden contact op moeten nemen met de zorginstelling en je tel.nr. moeten laten noteren.

jo
door jorisw - Nov 1, 2016 om 09:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

6 jaar geen contact, totdat... [edit internetredactie: houden we het netjes?]

Gr
door Grunn1 Nov 1, 2016 om 11:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waar haal je deze onzin vandaan?

temmetje
door temmetje Nov 2, 2016 om 11:55
24 Antwoorden / 3 Vragen

"spaar me de verwijten dat ik dit voor haar dood bespreekbaar had moeten maken. Die mogelijkheid was er wederzijds niet.  " Weliswaar geen direct verwijt, wel rare insinuatie.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 1, 2016 om 11:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De vriend van uw moeder heeft samen met het verzorgingstehuis juist gehandeld .
De vriend van uw moeder was bekend bij het verzorgingstehuis en hij wist dat er geen contact meer was tussen u en uw moeder .  Hij was dus de aangewezen persoon om dit af te handelen .  Een verzorgingstehuis gaat zich sowieso niet mengen in familiare zaken,  terecht  want daar zijn ze niet voor .
Diewilik

me
door mein33 - Nov 1, 2016 om 11:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gemini61,

Na een overlijden in een verpleeghuis moet de betreffende kamer binnen drie werkdagen worden leeggemaakt om aan een nieuwe bewoner ter beschikking te worden gesteld.
Verpleeghuiskamers zijn zeer kostbaar en kunnen daarom niet leeg blijven staan.
Het is niet aan het verpleeghuis om naar mogelijke erfgenamen op zoek te gaan en regelen de lopende zaken af met de eerste vertegenwoordiger van de kliënt en dat is in dit geval haar LAT-vriend. Ook wordt de inboedel etc. niet opgeslagen tot er zich toevallig nog iemand meldt met belangstelling hiervoor.
U zult zich hierin moeten schikken en de "prettige herinneringen", die er blijkbaar toch nog zijn, in ere moeten houden.

tijger1
door tijger1 Nov 1, 2016 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die drie dagen zijn  niet wettelijk.

me
door mein33 Nov 1, 2016 om 18:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Dat klopt als een zwerende vinger, maar de rekening voor de verpleeghuisdagen na die drie dagen komt terecht bij de nabestaanden en dan weet het verpleeghuis de nabestaanden wel heel eenvoudig te traceren.
Dus wettig of niet, tijdig ontruimen is het devies anders zou er wel eens een lang en vervelend traject kunnen gaan volgen.

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 1, 2016 om 17:30
641 Antwoorden / 77 Vragen

Iedereen was ervan overtuigd dat je moeder geen kinderen had. Duidelijke zaak dus voor het tehuis.

Je had kunnen weten dat er in die 6 jaar iets met je moeder zou kunnen gebeuren.
De enige die deze ontruiming had kunnen voorkomen of veranderen ben jij.

ja
door janobc - Nov 2, 2016 om 12:02
20 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb over deze zaak geen uitgesproken mening. Maar het roept wel een vraag bij mij op: Stel je wilt weten of iemand familie, kinderen, enz. heeft, hoe kom je daar dan achter? Zijn er instanties waar je die informatie kunt opvragen? In dit concrete geval: hoe had het verpleeghuis die informatie kunnen achterhalen (als ze dat gewild hadden)?

r.kemperman
door r.kemperman Nov 3, 2016 om 11:00
423 Antwoorden / 4 Vragen

Er is een hele intake als iemand wordt opgenomen.
Hierin wordt al besproken of er familie is of een zaakwaarnemer.
In het jammere geval dat iemand niemand meer zegt te hebben, zal het verpleeghuis na overlijden

1paul
door 1paul - Nov 3, 2016 om 08:56
3135 Antwoorden / 0 Vragen

wettelijk bent u de erfgenaam, verpleeghuis heeft hier echter geen rol in, u zult bij de zaakwaarnemer moeten zijn om uw wettelijk recht te laten gelden, deze handelt namens moeder de zaak af...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2016 om 14:00
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U dient de LAT relatie van uw overleden moeder aansprakelijk te stellen wegens ernstig handelen in strijd met de inzake nalatenschappen geldende wetgeving.

Daarnaast is de zorginstelling volledig aansprakelijk te stellen. Het verweer dat zij geven slaat nergens op. Eveneens op basis van geldende wetgeving (!) dienen zij bij overlijden zorgvuldig te handelen en na te gaan of er geen nabestaanden zijn. Zij mogen onder geen enkele goorrwaarde afgaan op informatie van een derde zoals hier het geval is, zelfs al hij genoemd is als enige contactpersoon.

Vraag advies bij een in nalatenschappen gespecialiseerde advocaat maar stel vooraf vast dat het eerste adviesconsult gratis is. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.

Ga ook na op welje wijze u een klacht kunt indienen bij de overkoepelende organisatie van zorginstellingen.

Zoals u stelt: u bent de wettige erfganaam (met anderen) en dus in alle opzichten bevoegd om informatie te vragen en ook om die informatie te verkrijgen! De door u genoemde LAT relatie heeft in deze / had in deze NIETS in te brengen als niet zijnde erfgenaam!

r.kemperman
door r.kemperman Nov 6, 2016 om 14:08
423 Antwoorden / 4 Vragen

Je klets totaal uit je nek.
Het verzorgingshuis heeft alleen te maken met de contactpersonen die bij hun bekend zijn.
Het verzorgingshuis kan je dus totaal niet aansprakelijk stellen.

Misschien kan je de partner aansprakelijk stellen, maar dat ligt eraan of deze
a) in redelijkheid kon weten dat er nog een kind of andere verwanten konden zijn
b) er geen testament is gemaakt ten gunste van de partner

tijger1
door tijger1 Nov 6, 2016 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit. Houdt toch op met die onzin. Als iemand opgenomen wordt geen hij of zij zelf zijn zaakwaarnemer aan. En het tehuis neemt dan met die persoon contact op. Die hoeven helemaal geen nabestaanden op te sporen.