Ta
door Tass Oct 4, 2016 om 08:46
Geldzaken & recht
Optie24 oplichting?

Ik ben al enige tijd aan het handelen bij Optie24. De laatste tijd in Bitcoin.

Ik merkte op dat de koersgrafiek bij Optie24 niet gelijk liep met de grafieken van andere partijen. Dit vond ik zeer vreemd.

Ik vroeg naar de bron van hun grafiek om te kunnen controleren of de grafiek die zij gebruiken betrouwbaar is.

De reden van mijn argwaan lag in het feit dat de grafiek van Optie24 twee seconden naar beneden dook om mijn positie in het verlies te beëindigen terwijl deze beweging bij de grafieken van andere partijen niet te zien was. Zie de grafiek hierboven.
De duik is te zien bij de rode pijl.

Dit is zeer verdacht. Bij navraag ben ik niet wijzer geworden. Optie24 gaaf aan dat hun Market Maker diverse data-bronnen (grafieken) gebruikt bij de prijsvorming.

De bron is dus niet controleerbaar. Ik vroeg naar een verklaring van de duik van hun grafiek terwijl deze beweging bij de andere partijen niet te zien was.
Optie24 zegt dat de handel in Bitcoin niet gereguleerd en dus niet controleerbaar is.

Ik heb bezwaar aangetekend maar werd verwezen naar hun Algemene Voorwaarden.

Zijn er anderen met dezelfde ervaring? Dit lijkt me oplichting?

Graag reacties.

7675 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 4, 2016 om 08:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Leuk", u bent aan het handelen en ook nog in niet bestaande dingen, oftewel bitcoins. En nu hebt u verlies en beschuldigt u de handelaar van oplichting. Daar moet u voorzichtig mee zijn, want zo'n onterechte beschuldiging is strafbaar.

Zij zeggen het toch zelf al?

"De handel in bitcoins is niet gereguleerd en dus niet controleerbaar".

Dus het kan ook zomaar zijn dat er ineens miljoenen van die "niet bestaande" dingen, echt verdwenen zijn, zoals een tijdje geleden.

Ta
door Tass Oct 4, 2016 om 13:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op hun eigen website beweren ze wat anders

Zij beweren dat hun koersen controleerbaar zijn.

Zij zijn bij De autoriteit financiele markten (AFM) geregistreerd.

Optie24 verkoop een product die niet controleerbaar is op betrouwbaarheid.  Ik ga dit bij AFM melden.

Dit staat op hun website:

OPLICHTING

Er wordt op het internet veel geschreven over “oplichting” bij de aanbieders van binaire opties.

Er zijn heel veel brokers op het internet te vinden en uiteraard zullen daar ook brokers tussen zitten, die geen goede bedoelingen hebben, en waar het risico van oplichting bestaat.

Wel moeten wij hierbij vermelden dat er miljoenen mensen in de wereld tegenwoordig in binaire opties handelen en er dus veel wordt geschreven over Binaire Opties. Van deze miljoenen mensen zijn er natuurlijk altijd mensen die verliezen en hier een slecht gevoel aan hebben over gehouden, deze personen zullen dus al snel op forums verhalen posten over oplichting, terwijl  dit niet het geval is geweest.

Waaraan is een betrouwbare broker te herkennen?

Real time koersen

Dit is de belangrijkste factor die u in de gaten moet houden. Om te checken of een broker real time koersen gebruikt, kunt u het beste kijken naar de koersen van de beurs zelf ( AEX/Dow Jones/CAC). Deze koers moet altijd hetzelfde zijn als op onafhankelijke websites en bij andere brokers. U zou de koers van de AEX bijvoorbeeld naast de koers kunnen leggen op www.iex.nl
Zijn de koersen niet exact hetzelfde, dan klopt er iets niet en kan er kans zijn dat de koers wordt gemanipuleerd. Wegblijven dus!

ed
door editusernaam - Oct 4, 2016 om 10:00
18 Antwoorden / Vragen

De autoriteit financiele markten (AFM) hierover inlichten? Mogelijk is je stelling juist geïntrepeteerd.

edrick3
door edrick3 Oct 4, 2016 om 10:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nederlands bedrijf met een registratie bij de AFM is Optie24

newmikey
door newmikey - Oct 4, 2016 om 10:21
830 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, handel in lucht levert vaak verlies op. Er was natuurlijk al uitgebreid gewaarschuwd voor z.g. "binaire opties". Ik zou zeggen, neem uw verlies en stap uit.

hansje klein
door hansje klein - Oct 4, 2016 om 10:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hopelijk heeft u ook nog een echte baan.......om de verliezen te kunnen aanvullen. Verder lijkt me dit thema een te gespecialiseerd item om ´medestrijders´ op een "volks" - consumentenforum te kunnen vinden. Zoek liever een btitcoin-forum waarvan er meerdere bestaan of een forum voor speculanten. Suc6 ermee.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 4, 2016 om 13:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U wordt opgelicht omdat u opgelicht wilt worden met dit soort vage handel in oncontroleerbare valuta.
Diewilik

aurora1
door aurora1 - Oct 4, 2016 om 14:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, geen ervaring mee.
Ik doe nl niet aan op die manier specularen en handelen, en al helemaal niet met nietbestaande zaken.
Dat kan ik u ook aanraden, want dan verliest u niets en hoeft u zich ook niet bedrogen te voelen.

jo
door jorisw Oct 4, 2016 om 15:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bitcoins bestaan net zo goed als euro's of dollars of yens die op een bankrekening. De waarde is gebaseerd op een bepaald vertrouwen. Het enige verschil tussen bitcoins en andere valuta is dat er geen centrale banken zijn die de koers kunnen stabiliseren door in te kopen of te verkopen waardoor de bitcoinkoers wat meer fluctueert. Daarnaast zijn er ook steeds meer bedrijven waar je gewoon met bitcoins kunt betalen. Je kunt zelfs je eten via thuisbezorgd.nl met bitcoins betalen. En volgens mij is het zo dat als je belangrijke zaken zoals voeding kunt betalen, het een echt betaalmiddel is.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 4, 2016 om 17:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Misschien een echt maar zeker geen wettig betaalmiddel.
Je kunt ook niet je 1000 bitcoins bij de bank even voor euro's wisselen.
Diewilik

aurora1
door aurora1 Oct 4, 2016 om 22:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@diewilik : + 10

Ta
door Tass - Oct 8, 2016 om 13:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Update van mijn eerdere bericht:

Ik ga optie24 dagvaarden en ik vroeg naar welk adres de dagvaarding verzonden moest worden.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dan hun moederbedrijf in Cyprus gehuisvest is en dat ik de dagvaarding daarom naar Cyprus moest opsturen. De dagvaarding moet altijd door een deurwaarder bezorgd worden.

Tevens kreeg ik te horen dat alleen de rechtbank in Cyprus bevoegd is om deze rechtszaak te behandelen. Ik had gehoopt op een rechtsgang in Nederland. Ik ben dit wel aan het uitzoeken of een Nederlands bedrijf met een KvK nummer in Nederland via de Algemene Voorwaarden het rechtsgebied buiten Nederland kan stellen.

Dit is wel een zeer hoge drempel die ze gelegd hebben om rechtszaken tegen hen zo veel mogelijk te ontmoedigen en te voorkomen.
Maar ik geef het niet zo snel op.

Optie24 doet alsof zij een Nederlands bedrijf is met een telefoonnummer en adres in Rotterdam, maar in werkelijkheid zitten ze, volgens hun eigen informatie, juridisch in Cyprus, ook nog bij Autoriteit Financiële Markten AFM in Nederland geregistreerd.

Ik zal later meer grafieken publiceren om anderen te waarschuwen over mijn eigen ervaringen.

In hun Algemene Voorwaarden verwijzen ze allemaal naar diverse documenten in het Engels die blijken deel uit te maken van hun Algemene Voorwaarden. Dit is mijn inziens discutabel of dit kan, vooral bij een bedrijf dat pretendeert transparant te zijn.

Optie24 heeft me al gedreigd met stappen en naar mijn adres in Nederland gevraagd.

Gelijk mijn adres doorgegeven.

ma
door maurice van der lange - Oct 20, 2016 om 12:31
1 Antwoorden / Vragen

bitcoin wordt verhandeld via verschillende netwerken. https://www.bestbitcoinexchange.io/ De prijs van een bitcoin kan op exchange A dus ligt verschillen van exchange B, dat heet market arbitrage. Je kunt dus ook niet verwachten dat de koersinformatie die optie24 gebruikt precies overeenkomt met de koersinformatie die jij gebruikt. Het kan van verschillende bronnen komen.

Ta
door Tass Feb 20, 2017 om 16:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt dat er verschillede brokers zijn waar Bitcoin wordt verhandeld en dat de koersen een beetje verscillend zijn. Daarom heb ik aan Optie24 gevraag de bron van hun koersdata kenbaar te maken zodat ik dit kan controleren. Ze blijken verschillende data te gebruiken maar niet aangegeven welke. Blijkbaar gebruiken ze de data die ze beter uitkomt. Dus gemanipuleerbaar.
Ik heb ook het vermoeden dat ze bepaalde koersen manipuleren.
Het wordt vervolgt.